rem invetten
rem invetten
Hallo,
mijn caravan blokkeerd soms wat, dus lijkt me dat de kop ingevet moet worden.
is dit geschikt daarvoor:
https://www.toolstation.nl/vetpistool/p29224
met dit vet:
https://www.toolstation.nl/kroon-oil-sm ... ose/p96676
zal 400g voldoende zijn?
zijn er tips die ik moet weten?
mijn caravan blokkeerd soms wat, dus lijkt me dat de kop ingevet moet worden.
is dit geschikt daarvoor:
https://www.toolstation.nl/vetpistool/p29224
met dit vet:
https://www.toolstation.nl/kroon-oil-sm ... ose/p96676
zal 400g voldoende zijn?
zijn er tips die ik moet weten?
Re: rem invetten
Of je laat er een vakman naar kijken.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: rem invetten
of ik lees dat het heel makkelijk is hier op het forum.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: rem invetten
Je vraag hier is wel erg algemeen gesteld dus wat wil je smeren
Het schuifstuk kun je smeren met de spullen die je aangeeft mits het mondstuk goed op de smeernippel past. Geldt ook voor eventuele smeernippels op de as van de caravan.
Het is een goed begin om dergelijke punten te smeren, maar wil niet zeggen dat het de oplossing is voor je probleem
Het schuifstuk kun je smeren met de spullen die je aangeeft mits het mondstuk goed op de smeernippel past. Geldt ook voor eventuele smeernippels op de as van de caravan.
Het is een goed begin om dergelijke punten te smeren, maar wil niet zeggen dat het de oplossing is voor je probleem
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
Re: rem invetten
die demper is vorig jaar vernieuwd dus denk/hoop het niet. ik denk dat de demper blokkeert.
ik weet ook niet of dit de oplossing is, maar voor 20 euro wil ik het in ieder geval geprobeerd hebben voor dat geld kijkt de monteur 40 seconde.
ik weet ook niet of dit de oplossing is, maar voor 20 euro wil ik het in ieder geval geprobeerd hebben voor dat geld kijkt de monteur 40 seconde.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: rem invetten
Heel eenvoudig testje,
Trek de handrem erop
Ga voor de koppeling staan en druk deze naar de caravan toe
Dit moet met enige weerstand te doen zijn, maar het
geheel moet wel soepel en geleidelijk schuiven
Laat de koppeling los
De koppeling moet uit zichzelf weer langzaam terug komen in 1 soepele beweging zonder geluid
Als dit allemaal goed is is de demper goed en het schuifstuk ook smeren kan dan alsnog
Ik verwacht eerder dat je naar de afstelling van de remmen moet gaan kijken incl de speling op de trekstang zelf
Als het schuifstuk helemaan uit staat en de handrem los kijk dan eens onder de koppeling aan de achterkant van het schuifstuk zit een metalen plaat met een ronde kop die tegen het achterste van het schuifstuk zit, hier mag maar heel beperkt speling op zitten mm werk
Trek de handrem erop
Ga voor de koppeling staan en druk deze naar de caravan toe
Dit moet met enige weerstand te doen zijn, maar het
geheel moet wel soepel en geleidelijk schuiven
Laat de koppeling los
De koppeling moet uit zichzelf weer langzaam terug komen in 1 soepele beweging zonder geluid
Als dit allemaal goed is is de demper goed en het schuifstuk ook smeren kan dan alsnog
Ik verwacht eerder dat je naar de afstelling van de remmen moet gaan kijken incl de speling op de trekstang zelf
Als het schuifstuk helemaan uit staat en de handrem los kijk dan eens onder de koppeling aan de achterkant van het schuifstuk zit een metalen plaat met een ronde kop die tegen het achterste van het schuifstuk zit, hier mag maar heel beperkt speling op zitten mm werk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: rem invetten
hhmm rem zit compleet vast. zoals gezegd handrem er op. en duwen maar. ik voel de caravan bewegen en ook de pootjes over de vloer schrapen. dus duw hard genoeg. is invetten nu nog een optie om te proberen. of moet hij voor gangbaar maken uitelkaar of vervangen worden?
de rode knop zoals besproken zie ik nergens.
de rode knop zoals besproken zie ik nergens.
Re: rem invetten
Maar als de demper vorig jaar vernieuwd is, en hij zit nu vast, dan ga je toch terug?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: rem invetten
zeker maar ik ga maandag weg en heb vandaag geen trekker. ga niet ver maar moet het dus zelf even maken.
Re: rem invetten
Als het een nieuwe demper is en hij zit nu vast, dan lijkt mij de kans dat je dat met wat vet oplost minimaal.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: rem invetten
Waarschijnlijk kun je de demper aan 1 kant redelijk eenvoudig los maken van het chassis doe dat eerst even en probeer daarna nog eens of het schuifstuk dan wel beweegt dit moet nu soepel zonder enige weerstand kunnen.
Kan me niet indenken dat een demper in 1 jaar helemaal vast gaat zitten. Verdenk dan het schuifstuk zelf en dat is misschien los te krijgen door er flink wat vet in te spuiten.
Haal ook eens de rubberen huls tussen koppeling en vast deel los en kijk eens hoe het schuifstuk eruit ziet daar, zou vettig moeten zijn
Kan me niet indenken dat een demper in 1 jaar helemaal vast gaat zitten. Verdenk dan het schuifstuk zelf en dat is misschien los te krijgen door er flink wat vet in te spuiten.
Haal ook eens de rubberen huls tussen koppeling en vast deel los en kijk eens hoe het schuifstuk eruit ziet daar, zou vettig moeten zijn
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: rem invetten
Dat moet je elk jaar doen.
Een jaar of 3 geleden kocht mijn schoonzoon een boot op een trailer.
Die remde helemaal niks meer.
Daar was echt van alles mis mee.
Kabels vastgerot..schuifstuk muurvast. remschoenen zagen er ook niet uit, 1 bonk roest.
Om het schuifstuk eruit te krijgen moest ik de trailer aan een dikke boom vastleggen, en met mijn Dodge in de lage gearing trekken als een gek.
Het ding was jaren niet gesmeerd.. en alleen gebruikt om de boot uit het water te halen en 100 meter verder in een loods te zetten.
Ben er best een klein dagje mee zoet geweest om alles weer in orde te krijgen..
Een jaar of 3 geleden kocht mijn schoonzoon een boot op een trailer.
Die remde helemaal niks meer.
Daar was echt van alles mis mee.
Kabels vastgerot..schuifstuk muurvast. remschoenen zagen er ook niet uit, 1 bonk roest.
Om het schuifstuk eruit te krijgen moest ik de trailer aan een dikke boom vastleggen, en met mijn Dodge in de lage gearing trekken als een gek.
Het ding was jaren niet gesmeerd.. en alleen gebruikt om de boot uit het water te halen en 100 meter verder in een loods te zetten.
Ben er best een klein dagje mee zoet geweest om alles weer in orde te krijgen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: rem invetten
even de bon opgezocht. de oploop rem is niet vervangen maar gereviseerd.
ik snap niet zo goed wat er los moet. er is heel veel vet ingegaan zeker halve tube, komt er nu uit onder het rubber. maar zat nog goed vast. misschien dat het vet wat moet inwerken (zal wel niet) anders maandag maar even bellen met de garage.
hij remt trouwens wel en komt ook wel los maar allemaal erg lomp
ik snap niet zo goed wat er los moet. er is heel veel vet ingegaan zeker halve tube, komt er nu uit onder het rubber. maar zat nog goed vast. misschien dat het vet wat moet inwerken (zal wel niet) anders maandag maar even bellen met de garage.
hij remt trouwens wel en komt ook wel los maar allemaal erg lomp
Re: rem invetten
RE.gif RE.gif
kijken naar onze trailer die reed per jaar max 5km. van de kade naar de stalling aan het einde van het terrein en terug en in de zomer omgekeurd. als de wielen rollen kijkt daar niemand naar de remmen. maar het is een wegtrailer, verlichting werkt ongeveer. remmen zullen geen waarde meer hebben.
kijken naar onze trailer die reed per jaar max 5km. van de kade naar de stalling aan het einde van het terrein en terug en in de zomer omgekeurd. als de wielen rollen kijkt daar niemand naar de remmen. maar het is een wegtrailer, verlichting werkt ongeveer. remmen zullen geen waarde meer hebben.
Re: rem invetten
Test even de demper zoals eerder beschreven.
Het vervangen is simpel, ik heb er enkele weken geleden op staan kijken, maar het was toch wat friemelen... Mijn dissel en demper zijn iets van Alko.
Eerst moet de disselkop eraf (ding dat over de trekhaakbol past). Die zit vast met twee vijzen.
De achterste vijs zit door het oog van de uitschuivende stang van de demper.
De demper zelf zit aan het andere eind vast met een moer. Bij mijn caravan zit daar nog een plastiek kap over en die zit vast met een grote moer die met de een tang kan losgezet worden.
Daarna kan de demper er voorwaarts uitgehaald worden en vervangen door een nieuwe.
Het omgekeerde is waar het friemelen begint... De nieuwe demper in de dissel schuiven en achteraan vastvijzen.
Dan een buisje dat door het voorste oogje van de oude demper zat terug in het oog van de nieuwe demper schuiven, de voorste stang induwen en zorgen dat het buisje mooi voor de opening voor de vijs komt en dan de vijs door dat buisje duwen en terug vastzetten. Dit is gemakkelijker geschreven dan gedaan...
Indien je het alleen doet kan je de stang iets verder induwen en dan vliegensvlug proberen de vijs erdoor te schuiven net op het moment dat het buisje voor het gat passeert, of aan de andere kant het buisje proberen te calleren. Vliegensvkug want de demper gaat automatisch terug naar buiten en dan kan je opnieuw beginnen.
Daarna is het simpel de twee vijzen terug vast te zetten, plastiek terug plaatsen en hopsakee.
Succes...
Het vervangen is simpel, ik heb er enkele weken geleden op staan kijken, maar het was toch wat friemelen... Mijn dissel en demper zijn iets van Alko.
Eerst moet de disselkop eraf (ding dat over de trekhaakbol past). Die zit vast met twee vijzen.
De achterste vijs zit door het oog van de uitschuivende stang van de demper.
De demper zelf zit aan het andere eind vast met een moer. Bij mijn caravan zit daar nog een plastiek kap over en die zit vast met een grote moer die met de een tang kan losgezet worden.
Daarna kan de demper er voorwaarts uitgehaald worden en vervangen door een nieuwe.
Het omgekeerde is waar het friemelen begint... De nieuwe demper in de dissel schuiven en achteraan vastvijzen.
Dan een buisje dat door het voorste oogje van de oude demper zat terug in het oog van de nieuwe demper schuiven, de voorste stang induwen en zorgen dat het buisje mooi voor de opening voor de vijs komt en dan de vijs door dat buisje duwen en terug vastzetten. Dit is gemakkelijker geschreven dan gedaan...
Indien je het alleen doet kan je de stang iets verder induwen en dan vliegensvlug proberen de vijs erdoor te schuiven net op het moment dat het buisje voor het gat passeert, of aan de andere kant het buisje proberen te calleren. Vliegensvkug want de demper gaat automatisch terug naar buiten en dan kan je opnieuw beginnen.
Daarna is het simpel de twee vijzen terug vast te zetten, plastiek terug plaatsen en hopsakee.
Succes...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: rem invetten
De demper kan praktisch nooit de oorzaak zijn van het omschreven probleem.
Er zijn een paar mogelijke oorzaken.
Het schuifstuk zit vast of loopt erg zwaar.
Of: de remkabels zijn droog en verroest.
Of: de remmen zijn al heel lang niet meer bijgesteld.
De nok die de remschoenen uit elkaar drukt kan dan iets te ver draaien, waardoor die over het dode punt heen draait, en niet terug komt.
De eerste mogelijke oorzaak is eenvoudig te controleren.
Met fiks duwen en wat trekken moet er wat beweging in zitten.
De 2e is ook redelijk eenvoudig te controleren, alleen moet je wel onder de caravan kunnen komen.
Dat geldt eigenlijk ook voor het 3e probleem.
Je zou kunnen proberen of de remschoenen nog iets terug te stellen zijn waardoor ze los komen.
Dan kan je ( zonder remmen) nog wel rijden.
Op een brug is een en ander dan vrij eenvoudig te controleren en herstellen waar nodig.
Lukt het niet, dan wordt het lastig.
De remtrommels moeten er dan ter plekke af..
Dat is niet makkelijk met vastzittende remmen.
Er zijn een paar mogelijke oorzaken.
Het schuifstuk zit vast of loopt erg zwaar.
Of: de remkabels zijn droog en verroest.
Of: de remmen zijn al heel lang niet meer bijgesteld.
De nok die de remschoenen uit elkaar drukt kan dan iets te ver draaien, waardoor die over het dode punt heen draait, en niet terug komt.
De eerste mogelijke oorzaak is eenvoudig te controleren.
Met fiks duwen en wat trekken moet er wat beweging in zitten.
De 2e is ook redelijk eenvoudig te controleren, alleen moet je wel onder de caravan kunnen komen.
Dat geldt eigenlijk ook voor het 3e probleem.
Je zou kunnen proberen of de remschoenen nog iets terug te stellen zijn waardoor ze los komen.
Dan kan je ( zonder remmen) nog wel rijden.
Op een brug is een en ander dan vrij eenvoudig te controleren en herstellen waar nodig.
Lukt het niet, dan wordt het lastig.
De remtrommels moeten er dan ter plekke af..
Dat is niet makkelijk met vastzittende remmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: rem invetten
RE.gif
ik denk dat je het beschreven probleem niet helemaal begrijpt.
wanneer ik rem en de rem grijpt in doet hij dat nog lomp en trekt mijn auto in stilstand als ik geen flinke dot gas bij geef. dan komt hij weer los, en is er niets meer aan de hand, totdat ik weer moet remmen. overigens is er geen probleem wanneer ik zoals meestal gewoon rustig kan uit rollen naar het obstakel, dan remt de caravan gewoon af.
ik heb de caravan vorig voorjaar gekocht en toen eigenlijk direct bij de Bovag specialist gebracht. remmen zijn nagelopen ed. ik ga er dan vanuit datvhetvis gebeurt, zeker weet doe ik het nooit. m
ik heb hem gisteren nogal ingevet. hoewel er nog geen sprake is van lichte druk, en zeker niet van zelf terug komen gaat het wel makkelijker.
morgen maar even gaan bellen.
Wat Willy eenvoudig noemt klinkt bij mij zonder iets te zien erg ingewikkeld. maar het komt goed hoewel het niet het gewenste resultaat gaf, ben ik toch blij het zelf geprobeerd te hebben.
ik denk dat je het beschreven probleem niet helemaal begrijpt.
wanneer ik rem en de rem grijpt in doet hij dat nog lomp en trekt mijn auto in stilstand als ik geen flinke dot gas bij geef. dan komt hij weer los, en is er niets meer aan de hand, totdat ik weer moet remmen. overigens is er geen probleem wanneer ik zoals meestal gewoon rustig kan uit rollen naar het obstakel, dan remt de caravan gewoon af.
ik heb de caravan vorig voorjaar gekocht en toen eigenlijk direct bij de Bovag specialist gebracht. remmen zijn nagelopen ed. ik ga er dan vanuit datvhetvis gebeurt, zeker weet doe ik het nooit. m
ik heb hem gisteren nogal ingevet. hoewel er nog geen sprake is van lichte druk, en zeker niet van zelf terug komen gaat het wel makkelijker.
morgen maar even gaan bellen.
Wat Willy eenvoudig noemt klinkt bij mij zonder iets te zien erg ingewikkeld. maar het komt goed hoewel het niet het gewenste resultaat gaf, ben ik toch blij het zelf geprobeerd te hebben.
Re: rem invetten
advies was om eens een rondje te rijden over een rustig weggetje en te testen omdat ik het had ingevet. en het is heel veel beter, je voelt hem soms even aan de auto trekken maar laat snel weer los.
ik ga voor nu gewoon op vakantie 50km en volgende week na laten kijken.
ik ga voor nu gewoon op vakantie 50km en volgende week na laten kijken.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: rem invetten
Er zal altijd wat vertraging zitten op het vrijkomen van de rem na een remactie
Heel eenvoudig, het schuifstuk moet eerst wat uit elkaar komen voordat de remschoenen weer vrij kunnen komen. Als de wielen na de remactie nog draaien willen de remschoenen door die ronddraaiende bewegen graag tegen de remtrommel aan blijven lopen
Ook als de caravan nog rolt zal de auto eerst meer snelheid moeten gaan maken dan de caravan om het schuifstuk uit elkaar te krijgen, het z.g. strekken van de remmen
Heel eenvoudig, het schuifstuk moet eerst wat uit elkaar komen voordat de remschoenen weer vrij kunnen komen. Als de wielen na de remactie nog draaien willen de remschoenen door die ronddraaiende bewegen graag tegen de remtrommel aan blijven lopen
Ook als de caravan nog rolt zal de auto eerst meer snelheid moeten gaan maken dan de caravan om het schuifstuk uit elkaar te krijgen, het z.g. strekken van de remmen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: rem invetten
maar eerder remde hij een uitrollende helemaal af, vrij abrupt ook. maar nu gaat het eigenlijk best goed. van het voorjaar weer voor 2 jaarlijkse beurt dan zal ik vragen daar nog eens naar laten kijken.
Re: rem invetten
Mijn caravan remt goed, is een paar maanden geleden nog getest op een officiële caravantestbank. Maar als ik hem op de handrem zet krijg ik het schuifstuk ook niet heel gemakkelijk ingeschoven. Ook bij mij gaat dat erg zwaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: rem invetten
remmen is dan ook het probleem niet. weer wegrijden was lastiger. watvis er getest op de testbank?
Re: rem invetten
iemand al gevraagd welk merk caravan het was en welke oploop inrichting
lijkt me heel handig als iemand een advies vraagt dat ook de bijbehorende informatie een rol speelt bij de oplossing .
gr ralf
lijkt me heel handig als iemand een advies vraagt dat ook de bijbehorende informatie een rol speelt bij de oplossing .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: rem invetten
ik vermoed maar dat wil niks zeggen dat het een hobby is . en die kunnen met heel warm weer een probleem hebben dat de oploopdemper niet schuift in het schuifstuk .
oplossing is in de winter op vakantie gaan . of de bussen wat uithonen. en dan wel goed vet bij houden omdat hij dan met koud weer wat ruimte heeft.. is een veel voorkomend euvel
oplossing is in de winter op vakantie gaan . of de bussen wat uithonen. en dan wel goed vet bij houden omdat hij dan met koud weer wat ruimte heeft.. is een veel voorkomend euvel
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier