lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Nielszxr
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 aug 2019 13:52

lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Nielszxr » zo 18 aug 2019 14:24

Beste mede-caravanners!

Sinds kort zijn wij eigenaar van een Sprite Musketeer (1987). Het is een oudje, en wij zijn van plan om deze wat op te knappen en moderniseren. Voor het opknappen heb ik de banken verwijderd en begonnen en een goede inspectie. Rechts achter, onder het achterraam trof ik een slecht stuk (zachte muur). Deze heb ik verwijderd en ben gestart met de reparatie. De rest was goed gelukkig.
De handgrepen achter zijn door de vorige eigenaar ooit gerepareerd (hij heeft hem 11 jaar in bezit gehad). Dus ik had het vermoeden dat het eufel een nasleep hiervan was. Ik heb de boel nu open liggen en tot mijn schrik vond ik vanmorgen druppels. Blinde paniek natuurlijk, ik had gehoop dat het oud zeer was.

Er loopt rechts langs het achteraam een balkje (tegen de hoek van de caravan aan, dus niet direct langs het raam). Nu alles open ligt kan ik zien dat langs deze balk aan de binnenzijde water loopt (steeds een erg klein druppeltje, maar toch). De caravan heeft nu 2 dagen vol in de regen gestaan, met de wind vol op de achterzijde. Ik ben aan de buitenzijde gaan kijken en daar vallen mij 2 dingen op. De rubbers in de rail, zijn keihard en opgedroogd en ik zie dat deze niet helemaal netjes meer sluit. Dit is de plek waar aan de binnenzijde lekkage zit. Daarnaast zit aan de linkerzijde waar de wand op het dak is (gevouwen?) een klein gaatje lijkt het. Ik kan niet zien wat het is en of deze goed sluit. Ik zal proberen de foto's te plaatsen.

Mijn vraag is, waar moet ik beginnen? Is de rail de verdachte? of is het toch iets anders. De rubbers in de rail, hoe belangerijk zijn deze? Alle tips en hulp is welkom. Dit is mijn eerste post. Ik ga het hele proces in het voorstel topic plaatsen als we klaar zijn :).

Afbeelding
Het rondje is het waar aan de linkerzijde dus een druppeltje af komt. Het balkje met het rondje is waar de handgreep aan vast zit en daar valt dus wat water op.

Afbeelding
Plaatje van afstand.

Afbeelding
Zo ziet de buitenzijde in de rail er uit op de betreffende hoek.

Alvast bedankt iedereen!

Groet Niels

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door sindaco » zo 18 aug 2019 14:50

vaak komt water naar binnen via de schroeven in die rails van de buitenkant.
dan is de kit niet voldoende of heel oud.

via de schroefdraad wil het water dan naar binnen lopen en omdat dit bijna niet te zien is ( als alles nog gewoon in de caravan staat ) merk je dit niet snel op.

onze eerste lmc heeft dat gehad.....schroeven achter de kunstof strip waren de boosdoener.
en onze huidige fendt heeft dit gehad en bij vochtmeting alles in het 1e jaar onder garantie perfect opnieuw gekit en waterdicht gemaakt.

het kan ook goed zijn dat het via de schroeven van de handgreep naar binnen komt dus eerst maar eens kijken of daar nog goede kit zit.

met alles open kun je dan mooi kijken of er na opnieuw kitten nog water naar binnen komt.


over de kitsoort weten anderen denk ik wel wat meer
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door deusjevo » zo 18 aug 2019 15:25

Eigenlijk altijd butylkit bij dit soort reparaties

https://www.dewitschijndel.nl/sika-sika ... kit-grijs/

Succes thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Nielszxr
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 aug 2019 13:52

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Nielszxr » zo 18 aug 2019 15:59

Bedankt voor de tips thumbup.gif

Ik heb nog Dekasyl MS-5 kit. Kan ik hier dit werk mee doen?

Iemand nog een tip om de totaal verotte schroeven er uit te krijgen? scratch.gif

Jekihero

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Jekihero » zo 18 aug 2019 17:45

Op foto twee heeft het er alle schijn van dat in de hoek boven de lekkage ook verkleuring door vocht is opgetreden.
Als dat idd zo is wordt het een stevige klus.

Nielszxr
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 aug 2019 13:52

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Nielszxr » zo 18 aug 2019 17:49

Jekihero schreef:
zo 18 aug 2019 17:45
Op foto twee heeft het er alle schijn van dat in de hoek boven de lekkage ook verkleuring door vocht is opgetreden.
Als dat idd zo is wordt het een stevige klus.
Bedoel je boven de plint/vensterbank naast het raam waar het behang weer begint? Dat heb ik open gesneden om er achter te kijken. Dat hout is mooi van kleur en kurk droog.
Het hout op de eerste foto heb ik bekeken achter de muur omhoog, daar zie ik verder geen verkleuring meer. Het hout op de foto is dus het meest aangetast door vocht. Gelukkig is het nog wel hard, maar wel vochtig/nat.

Jekihero

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Jekihero » zo 18 aug 2019 17:57

RE.gif
In de hoek, op de achterwand vanaf de plint omhoog en op de zijwand van hoog tot laag.
Het zou lichtval kunnen zijn maar dan zou dezelfde schaduw ook verder naar beneden onder het zijraam te verwachten zijn.
Is de foto genomen met flits?

Nielszxr
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 aug 2019 13:52

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Nielszxr » zo 18 aug 2019 20:37

Jekihero schreef:
zo 18 aug 2019 17:57
RE.gif
In de hoek, op de achterwand vanaf de plint omhoog en op de zijwand van hoog tot laag.
Het zou lichtval kunnen zijn maar dan zou dezelfde schaduw ook verder naar beneden onder het zijraam te verwachten zijn.
Is de foto genomen met flits?
Ik zie nu wat je bedoelt. Ik heb het nog even gecontroleerd, gelukkig was het lichtinval. Ik zie geen kleurverschil. Was overigens zonder flits, zojuist met flits ook geen verschil meer te zien. Dus ik denk lichtinval. thumbup.gif

Nielszxr
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 aug 2019 13:52

Re: lekkage binnenzijde caravan (hulp gevraagd)

Bericht door Nielszxr » zo 25 aug 2019 15:08

Inmiddels is de rail opnieuw afgekit en geplaatst, met een nieuwe inlegbies. Helaas nog steeds lekkage aan de binnenzijde. Ik heb er met ruim een kwartier met de slang op staan spuiten. Toen was er niets aan de hand, bij controle. Een half uur later nog een keer gedaan, en wederom kwamen er 2 druppels naar beneden langs de wand (niet het hout), zie bovenstaande foto.

Iemand nog een idee waar dit eventueel vandaan kan komen? De rail staat zo dik in de kit, dan kan wat mij betreft geen water mee doorheen komen.

Alle tips zijn welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”