Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 8 aug 2019 18:28

Vandaag kort even bezig geweest met het maken van een mal van de bobbeltjesplaat van onze Knaus. Ik wil deze mal gaan gebruiken om een deukje op te vullen en deze dan te gebruiken om het patroon weer terug te krijgen. Ik heb hiervoor eerst huishoudfolie op de caravan geplakt en daarna plamuur gebruikt en laten drogen. Het huishoudfolie dient er voor om tegen te gaan dat de plamuur aan de caravan blijft plakken. Zoals je kunt zien op de foto zie je afdrukken van het ‘opstropen’ van het folie. Wie weet er een ander middel ipv huishoudfolie?

Ik zit te denken aan:

- goed insmeren met groene zeep
- veel autowas er op maar niet uitpoetsen
- inspuiten met WD40
- inspuiten met siliconenspray

of kan ik wellicht beter een mal maken van siliconenkit?

(advies om de deuk door een erkend bedrijf te laten herstellen hoef ik niet want wil het juist zelf doen. haphop.gif )


F7A97D7E-3481-474C-9749-456F4D822EAB.jpeg
42A8F51B-1312-4481-9B49-7387EBE908FC.jpeg
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Ralf » do 8 aug 2019 18:36

wellicht de google functie gebruiken

succes
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 8 aug 2019 18:39

RE.gif

dat klopt, had ik al gedaan. Bij alle videootjes wordt niets over materiaal keuze gepraat.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door janvijn » do 8 aug 2019 18:55

RE.gif RE.gif
De gebruikte folie is waarschijnlijk traditionele doorzichtige plasticfolie geweest (PE folie) deze lost (gedeeltelijk) op door polyesterachtige (stireen) producten. Als je folie wil gebruiken neem dan cellofaan folie.
Ik zou helemaal geen folie gebruiken want dat werkt alleen maar als je dat vacuum zou kunnen zuigen op het bobbeltjes oppervlak.
Koop een setje polyester producten, hars, heel dunne glasmat, versneller (harder) en echte losmiddel. Losmiddel is verkrijgbaar als een vloeistof die na droging een flinterdunne huid op het oppervlak vormt, lamineer daar de glasmat met hars op en na uitharding trek je deze er zo weer vanaf, evt. restanten van het losmiddel was je er heel makkelijk met een natte spons af.
Je hebt dan een goede kwaliteit mal gemaakt, maar wat je daarmee dan wil doen is mij een raadsel. Je kan in/op die mal een stukje polyesterplaat maken op dezelfde manier, mal insmeren met losmiddel en lamineren met hars en glasmat, maar het plaatje wat daarmee verkregen wordt zal dan over de schadeplek moeten worden aangebracht, hoe denk je dat (onzichtbaar) te willen doen??
Zeep, WD40, etc wat je voorsteld geven niet het gewenste resultaat en mogelijk onherstelbare schade aan de bestaande wand.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Ralf » do 8 aug 2019 18:56

een doorzichtige massa op epoxy basis is het materiaal dus daar moet je het in gaan zoeken iets wat hard word en niet iets wat zacht blijft . omdat het hard word kan je het ook vacumeren met plamuur er onder om de deuk weg te werken .
een deukje van ca 5 cm is door een vakman ca 5 uur werk en dan nog spuiten . geduld is in deze een zeer schone zaak
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 8 aug 2019 21:00

janvijn schreef:
do 8 aug 2019 18:55
Je hebt dan een goede kwaliteit mal gemaakt, maar wat je daarmee dan wil doen is mij een raadsel.

....

Je kan in/op die mal een stukje polyesterplaat maken op dezelfde manier, mal insmeren met losmiddel en lamineren met hars en glasmat, maar het plaatje wat daarmee verkregen wordt zal dan over de schadeplek moeten worden aangebracht, hoe denk je dat (onzichtbaar) te willen doen??
Dankjewel Jan voor je uitgebreide beschrijving, top!

Met deze mal wil ik inderdaad een deukje wegwerken. Zodra ik het bobbeltjespatroon weer (ongeveer) terug heb komt er een striping overheen. Op deze manier werk ik dit redelijk onzichtbaar weg. Ik ben geen vakman maar het lijkt me leuk om het zelf aan te pakken. thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Mal maken van bobbeltjes plaat Knaus

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 8 aug 2019 21:02

Ralf schreef:
do 8 aug 2019 18:56
een doorzichtige massa op epoxy basis is het materiaal dus daar moet je het in gaan zoeken iets wat hard word en niet iets wat zacht blijft . omdat het hard word kan je het ook vacumeren met plamuur er onder om de deuk weg te werken .
een deukje van ca 5 cm is door een vakman ca 5 uur werk en dan nog spuiten . geduld is in deze een zeer schone zaak
Dankjewel Ralf! Dat geduld een schone zaak is weet ik uit ervaring. Zo verklaarden sommigen mij ook voor gek toen ik een vloeistofverwarming in mijn Knaus ging inbouwen. Bedankt voor je tips overigens! thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”