Klapbandschade

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 10:34

Begin deze zomer hebben wij een klapband gehad aan ons huisje op wielen, en alvorens er een draadje opgezet wordt over de banden zal ik het volgende meegeven: onderhoud check, banden check, bandendruk check, leeftijd banden ok, overbeladen nee, verkeerd beladen nee, gewicht goed verdeeld ja. En ja wij hebben een all risk verzekering. Dus hierover geen commentaar aub. Wij zijn hier zeer nauwgezet op en vertrekken niet vooraleer alles dubbel tot driedubbel gecontroleerd is.
Maar toch is er 1 band geklapt (komt het door de vele putten in de baan, lag er toch iets dat mijn man niet gemerkt had, het was nacht) en die vond het nodig om ook in het interieur rond te gaan. Hierdoor is er schade aan de muur tussen zitbank en badkamer, omvormer is stuk en ook de zitbank, de verlichtingskabel werd ook losgerukt en uiteraard een gat in de bodem vlak onder en stukje naast de zit. Buitenpaneel is onbeschadigd en ook aan chassis en structuur is geen schade.

Nu ben ik op zoek naar personen met een gelijkaardige schade:
  • op hoeveel werd dit begroot?
  • werd dit hersteld? Heb je dit zelf gedaan of laten doen?
  • kan iemand mij een hersteller aanbevelen? (liefst in België)
  • tips om hier zelf mee aan de slag te gaan --> welke materialen nodig, waar bestellen?
  • enfin alle ervaringen met schadeherstel zijn welkom
Info caravan: Caravelair Antares 426 uit 2014 met toch wel enkele opwaarderingen op onze vraag toen we deze gekocht hadden. We zijn eerste eigenaar en heeft altijd bij ons naast het huis gestaan en prima onderhouden.

Zijn er hier ook experten aanwezig die mij een idee kunnen geven van de waarde van onze caravan? Ik vind 2dehands wel een aantal advertenties, maar ik weet niet of dit een goede schatting is.

Alvast een dikke danku aan diegenen die mij kunnen ondersteunen met praktische raad en daad, want uiteraard willen wij ons huisje niet kwijt!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 11:06

Helaas geen gelijksoortige schade gehad. Wel de volgende schades:

a) In de nacht tijdens een motorweekend gearriveerd op een particulier terrein en daar te dicht langs een rhododendronstruik gereden. Schade: diepe, centimeterdikke deuken in de zijwand en krassen op ramen.

Remedie: ramen zijn gepolijst, over de zijwand is een nieuwe Alu buitenplaat heen geplakt, deze moest opnieuw gespoten worden, opnieuw bestckerd worden en de het spatbord(boogje) is vervangen en opnieuw gespoten.

b) In Delft tegen een hoogtebalk gereden; Schotel is eraf gekukeld, en dakluik was licht bekrast, deze zijn beiden vervangen, en bij de schotel eveneens de mast.

In beide gevallen geen opzet, wel een eenzijdig "ongeval" en vooral: eigen schuld. Herstel is in beide gevallen onzichtbaar gebeurd (caravan is als nieuw). Procedure: ik heb de caravan bij de dealer gebracht, deze heeft contact opgenomen met de verzekeraar. Ik heb geen rekening gezien: de dealer waar ik het gekocht heb vroeg mij alleen een verklaring van cessie te tekenen (zij mogen namens mij de verzekeringsvergoeding innen). That's all.

Dus geen antwoord op jouw specifieke vragen, alleen de mededeling dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Klapbandschade

Bericht door deusjevo » wo 7 aug 2019 11:26

Zijn jullie all risk verzekerd?
Leg het dan in handen van de verzekeraar en schadehersteller.

Je kan schades niet echt onderling vergelijken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Klapbandschade

Bericht door Conradi » wo 7 aug 2019 11:32

Hoi Caroline,

Welkom en wat verschrikkelijk dat jullie dat overkomen is. Een klapband kan ook gewoon pech zijn, ook dat komt voor.
Hoe zijn jullie thuis gekomen en staat de caravan bij de dealer?

Een caravanverzekering werkt gelukkig anders dan een autoverzekering. Daar heb ik - knock on wood - geen ervaring mee, maar veel leden hier wel.

Ps je hebt je post nu 2x geplaatst, maar dat is onnodig.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Re: Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 13:09

Beste, klopt, de post staat er 2x, eentje om me een beetje voor te stellen, maar eigenlijk hoort deze meer hier thuis.

De dealer waar we gekocht hebben, heeft, na lang aandringen, een indicatie gegeven maar deze heeft naar mijn gevoel geen interesse om de herstelling te doen. Zij besteden dit ook uit aan een onderaannemer, maar ook die gegevens kreeg ik niet door. Dit is dus geen verdere optie voor mij. Daarom ook een zoektocht naar een oprechte hersteller die ons wil verder helpen en geen verkoop van een nieuwe caravan of 2dehands ruikt. Dit is voor ons momenteel niet aan de orde.

Wat de verzekering betreft, daar heb ik een zeer goed contact mee. Wat voor mij belangrijk is, is om een correct beeld te krijgen van de hertelkost. Je kan idd geen 2 klapbanden vergelijken, maar ik kan wel slimmer worden van de ervaringen van lotgenoten. Zo weten wij beter waaraan we ons kunnen verwachten.

groetjes

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Klapbandschade

Bericht door Conradi » wo 7 aug 2019 13:21

Da’s vervelend om te horen.

Als je aangeeft in welke omgeving jullie wonen, dan zouden forumleden kunnen meedenken in het vinden van een geschikt schadeherstelbedrijf. De afwikkeling van de kosten worden - zoals ik begrepen heb - tussen hersteller en verzekeraar geregeld.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 13:24

Daarom ook een zoektocht naar een oprechte hersteller die ons wil verder helpen en geen verkoop van een nieuwe caravan of 2dehands ruikt.
Ah, dat is des poedels kern. Als dat het probleem is: bel de verzekeraar. Sterker nog: in Nederland hebben (auto)verzekeraars afspraken met herstellers, en wil je probleemloos geholpen worden dan wordt je met zachte hand geleid naar één van hun voorkeursadressen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Klapbandschade

Bericht door deusjevo » wo 7 aug 2019 13:29

Als je ervoor verzekerd bent waarom zou je dan een correct beeld van de herstelkosten willen?
Naar mijn idee geeft de rekening van de schadehersteller vaak geen beeld van de echte kosten, er wordt vaak handjeklap gedaan tussen verzekeraar en schadehersteller, tenminste, dat gebeurd geregeld bij leaseauto’s.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Re: Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 14:53

deusjevo schreef:
wo 7 aug 2019 13:29
Als je ervoor verzekerd bent waarom zou je dan een correct beeld van de herstelkosten willen?
Naar mijn idee geeft de rekening van de schadehersteller vaak geen beeld van de echte kosten, er wordt vaak handjeklap gedaan tussen verzekeraar en schadehersteller, tenminste, dat gebeurd geregeld bij leaseauto’s.
Omdat een eerste expertise richting economisch totaal verlies ging wijzen terwijl er geen bestek is opgemaakt, geen schaderapport en de taxatie die we gekregen hadden zeer discutabel was. Ik snap niet hoe er over die dingen geoordeeld kan worden zonder deze informatie. Ik ga hier verder geen details over geven, dit wordt door ons en de verzekering verder opgevolgd. Maar ik wil met een onderbouwd verhaal de tegenexpertise tegemoet gaan. Daarom zoek ik heldere info, gestaafd door mensen met kennis van zaken, hetzij door ongeveer gelijkaardige schade hetzij door professionals die ik hiervoor kan contacteren.
Tegelijk vind ik dat de wegwerpcultuur hier gigantische proporties aanneemt en daar wil ik niet aan meedoen. Waarom weggooien/afbreken als iets perfect hersteld kan worden, want geen structurele schade.

En daar ligt ook mijn hoop dat er mensen zijn die mij hierbij kunnen helpen #hoopvol

PS we wonen in België, dat is een klein landje. Wij zijn bereid om ons te verplaatsen tot waar het nodig is om correct geholpen te worden!

Na de klapband heeft mijn man de caravan mooi op de pechstrook kunnen zetten, slingerde niet en de caravan deed niet gek. Uit de caravan is enkel een thermische rugzak "verdwenen", dus als ons materiaal is nog aanwezig. De auto (beresterke Mazda 6) en wij hebben dus niets, buiten een schrik gepakt en de kinderen die in het midden van de nacht op een pechstrook stonden bij het voorbijrazend verkeer in de koude en hun vakantie in het water zagen vallen. De geur van rubber ga ik me jammer genoeg ook nog heel lang herinneren.
Al gaat het wel raar doen om, hopelijk, ooit de caravan terug aan de auto te hangen. Zeker de eerste kilomters gaan heel raar doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 15:15

Volstrekt begrijpelijk. Geen onderbouwing terwijl je toch mag opdraaien voor de consequenties zou mij ook laaiend maken. Maar goed - ik ben dan ook stronteigenwijs. Maar kom op zeg!

Bijgaand een geanonimiseerde calculatie voor herstel aan een auto. Wellicht overkill om het zo plat te plaatsen, dan krijg ik wel een piep van een moderator.
Samengevat: Alle materialen, arbeid horen gespecificeerd te zijn. En dat kan je gewoon opvragen bij de hersteller.
schade.pdf
(34.81 KiB) 59 keer gedownload
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Re: Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 15:42

@dieseltijger, bedankt voor jouw reactie. Ik had inderdaad een schaderapport verwacht, wat toch normaal is denk ik?
Indien iets volledig gestaafd wordt en ook al is de uitkomst niet wat we verwachten, dan kan ik mij daarbij neerleggen. Maar niet op deze manier. En dan gaan er bij mij enkele alarmbellen af en die stoppen niet tot ik de onderste steen boven gedraaid heb. Enfin, er komt zowiezo een vervolg op. En eerlijk gezegd hoop ik echt op een betere uitkomst voor ons. Maar ik hoop hier alvast te leren uit jullie ervaringen, toen onze auto schade had (schade <1000 euro) werd dit zelfs mooi opgelijst met onderdelen en werkuren. Dus toch niet meer als normaal dat dat hier ook zo gaat toch?

In België zit blijkbaar niet zoveel expertise naar schadetaxatie en herstelling hiervan toe. Verkopers genoeg, maar daar ben ik niet naar op zoek.
Ik kan via Google wel wat informatie vinden over herstellers in België en Nederland, maar uit ervaringen leer je vaak meer. En de beste reclame is nog steeds de mond aan mond reclame ;-)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klapbandschade

Bericht door Daphne » wo 7 aug 2019 15:51

Caroline schreef:
wo 7 aug 2019 14:53

Omdat een eerste expertise richting economisch totaal verlies ging wijzen terwijl er geen bestek is opgemaakt, geen schaderapport en de taxatie die we gekregen hadden zeer discutabel was. Ik snap niet hoe er over die dingen geoordeeld kan worden zonder deze informatie. Ik ga hier verder geen details over geven, dit wordt door ons en de verzekering verder opgevolgd. Maar ik wil met een onderbouwd verhaal de tegenexpertise tegemoet gaan. Daarom zoek ik heldere info, gestaafd door mensen met kennis van zaken, hetzij door ongeveer gelijkaardige schade hetzij door professionals die ik hiervoor kan contacteren.
Tegelijk vind ik dat de wegwerpcultuur hier gigantische proporties aanneemt en daar wil ik niet aan meedoen. Waarom weggooien/afbreken als iets perfect hersteld kan worden, want geen structurele schade.
Economisch total loss betekent niet dat de caravan wordt gesloopt. Er is een verschil tussen economisch total loss en technisch total loss. Bij economisch is het een kosten/baten afweging voor de verzekeraar maar de caravan kan nog wel worden gerepareerd. Er wordt gekeken naar de dagwaarde van de caravan en naar de restwaarde van de caravan na de schade. Als de kosten voor reparatie hoger zijn dan het verschil tussen dagwaarde en restwaarde, dan verklaart de verzekeraar de caravan economisch total loss. Je kunt dan nog gerust verder met de caravan. Het is alleen de vraag of het bedrag dat wordt uitgekeerd voldoende is voor de reparatie.

Je zou naar een onafhankelijk schadeherstelbedrijf kunnen gaan en een offerte laten maken alsof je de kosten van het schadeherstel zelf betaald. Dan heb je een goede indicatie wat de werkelijke kosten zijn. Dan besluiten of je het aanbod van de verzekeraar gaat aannemen of niet. Ervaringen van forumleden die wellicht iets soortgelijks hebben meegemaakt zullen je niet veel helpen met jouw case. Elk geval staat op zichzelf en is niet vergelijkbaar met anderen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 15:59

@Caroline: Je bent volstrekt onredelijk. Nee hoor. Het gaat om groot geld - maar relax: de verzekeraar is ook niet op haar achterhoofd gevallen, en ik kan mij niet voorstellen dat er in België geen competente schadeherstellers zijn, toch? Ik heb wat uit het rapport weggelaten, maar je ziet dat er ook controles op doorgevoerd (kunnen) worden - zo kan een verzekeraar de lucht uit een offerte persen.

Ik noem maar wat: Een code voor het dichten van een gat in de wielkast terwijl de wielkast in haar geheel vervangen wordt.

Oh ja nog wat: ik had met een (auto) schade bedrijf gesproken en zij gaven aan dat er standaard-/normtijden en tarieven worden gehanteerd door verzekeraars. Ehhh..die waren natuurlijk krapjes. Hij gaf aan dat hij bij particulieren meer marge kon maken. Voor jullie betekent dat mogelijk dat het in eigen regie uitvoeren van herstel kostbaarder zal zijn - tenzij je bochtjes gaat afsnijden. Maar dat betekent weer dat de conditie van de caravan minder wordt.

Heel veel succes!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Re: Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 16:16

Daphne schreef:
wo 7 aug 2019 15:51
Caroline schreef:
wo 7 aug 2019 14:53

Omdat een eerste expertise richting economisch totaal verlies ging wijzen terwijl er geen bestek is opgemaakt, geen schaderapport en de taxatie die we gekregen hadden zeer discutabel was. Ik snap niet hoe er over die dingen geoordeeld kan worden zonder deze informatie. Ik ga hier verder geen details over geven, dit wordt door ons en de verzekering verder opgevolgd. Maar ik wil met een onderbouwd verhaal de tegenexpertise tegemoet gaan. Daarom zoek ik heldere info, gestaafd door mensen met kennis van zaken, hetzij door ongeveer gelijkaardige schade hetzij door professionals die ik hiervoor kan contacteren.
Tegelijk vind ik dat de wegwerpcultuur hier gigantische proporties aanneemt en daar wil ik niet aan meedoen. Waarom weggooien/afbreken als iets perfect hersteld kan worden, want geen structurele schade.
Economisch total loss betekent niet dat de caravan wordt gesloopt. Er is een verschil tussen economisch total loss en technisch total loss. Bij economisch is het een kosten/baten afweging voor de verzekeraar maar de caravan kan nog wel worden gerepareerd. Er wordt gekeken naar de dagwaarde van de caravan en naar de restwaarde van de caravan na de schade. Als de kosten voor reparatie hoger zijn dan het verschil tussen dagwaarde en restwaarde, dan verklaart de verzekeraar de caravan economisch total loss. Je kunt dan nog gerust verder met de caravan. Het is alleen de vraag of het bedrag dat wordt uitgekeerd voldoende is voor de reparatie.

Je zou naar een onafhankelijk schadeherstelbedrijf kunnen gaan en een offerte laten maken alsof je de kosten van het schadeherstel zelf betaald. Dan heb je een goede indicatie wat de werkelijke kosten zijn. Dan besluiten of je het aanbod van de verzekeraar gaat aannemen of niet. Ervaringen van forumleden die wellicht iets soortgelijks hebben meegemaakt zullen je niet veel helpen met jouw case. Elk geval staat op zichzelf en is niet vergelijkbaar met anderen.
Ik heb hier al zeer veel opzoekingswerk rond gedaan. Schade is telkens verschillend en je kan deze moeilijk vergelijken, dat besef ik ten volle. En ik weet wat onze opties zijn bij een economisch verlies, bedankt voor jouw uitleg, maar we hebben via onze verzekering al alle opties uitgelegd gekregen. Daarom mijn vraag naar lotgenoten, ervaringen om het zelf te maken, waar materialen zoeken, waar loop je dan tegen aan of heb je gekozen om dit door professionelen te laten herstellen.

Ik heb elk draadje dat ik hierover gevonden heb op internet al bekeken en gelezen. Ook heb ik al contact opgenomen met andere dealers, maar hier komt niet veel reactie op tenzij we interesse hebben om een andere te kopen, wat momenteel niet aan de orde is.

Caroline
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 aug 2019 21:39

Re: Klapbandschade

Bericht door Caroline » wo 7 aug 2019 16:34

dieseltijger schreef:
wo 7 aug 2019 15:59
@Caroline: Je bent volstrekt onredelijk. Nee hoor. Het gaat om groot geld - maar relax: de verzekeraar is ook niet op haar achterhoofd gevallen, en ik kan mij niet voorstellen dat er in België geen competente schadeherstellers zijn, toch? Ik heb wat uit het rapport weggelaten, maar je ziet dat er ook controles op doorgevoerd (kunnen) worden - zo kan een verzekeraar de lucht uit een offerte persen.

Ik noem maar wat: Een code voor het dichten van een gat in de wielkast terwijl de wielkast in haar geheel vervangen wordt.

Oh ja nog wat: ik had met een (auto) schade bedrijf gesproken en zij gaven aan dat er standaard-/normtijden en tarieven worden gehanteerd door verzekeraars. Ehhh..die waren natuurlijk krapjes. Hij gaf aan dat hij bij particulieren meer marge kon maken. Voor jullie betekent dat mogelijk dat het in eigen regie uitvoeren van herstel kostbaarder zal zijn - tenzij je bochtjes gaat afsnijden. Maar dat betekent weer dat de conditie van de caravan minder wordt.

Heel veel succes!!!
Top tip! Die lijst van herstellers ga ik alvast opvragen! thumbup.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Klapbandschade

Bericht door p_vingerhoets » wo 7 aug 2019 16:43

Even terug aan het lezen, maar er lijkt me wel een aardige schade aan de structuur van de caravan, zeker niet aan het chassis, maar de binnenwanden van een caravan geven een belangrijk deel van de sterkte daarbij noem je nog wat onderdelen die defect zijn

Hoe oud, of jong is de caravan , merk, uitvoering,
Is allemaal bepalend voor de waarde dan de reparatie waar behoorlijk wat manuren in gaan zitten er zullen weinig vervangingsonderdelen zijn, meeste moet op maat gemaakt worden.
En dan gaan de kosten al snel omhoog. Daarbij komen de dealers al om in het werk dus zullen ze niet staan te springen op zo'n klus.

Je zou je verzekering kunnen vragen wat ze uit willen keren zonder reparatie .
Of toch eens met de dealer om de tafel om volledig te vervangen, hoe goed de caravan ook gerepareerd zou worden je blijft ermee zitten dat het niet goed meer voeld elk rammeltje en piepje of ding wat niet lekker past ga je terugschrijven aan die schade wordt je ook niet vrolijk van.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » wo 7 aug 2019 16:59

@p_vingerhoets:
Maar je hebt ook bedrijven die leven van schadeherstel, dus die zullen niet sec vanwege drukte er met de pet naar gooien. En een gefundeerde calculatie is ook in het belang van de verzekeraar, dus vandaar (denk ik) de trend in Nederland dat verzekeraars een beperkt aantal reparateurs accepteren: die kunnen ze squeezen en eisen opleggen, en andersom: een reparateur die een verzekeraar kwijtraakt die merkt 't.

Het gaat spannend worden als de schade in de buurt komt van de dagwaarde. Een reparateur neemt - als het goed is - altijd contact op met de eigenaar: we begroten de schade op (fictief getal) 12, de marktwaarde is 11. Dat zou betekenen total loss, waarbij u 11 uitgekeerd zou krijgen. Dan moet je met onderbouwde tegenargumenten komen - bijvoorbeeld met een aantal (marktplaats)voorbeelden die vergelijkbaar zijn qua merk,type, bouwjaar en conditie. Dat leidt tot een vergelijk - heeft niets te maken met onderhandelen maar met onderzoeken wat de marktprijs is. Nogmaals: zo is het bij een auto van ons zo gegaan.

Stap 2 is dan: total loss - waarbij je dan 11 uitgekeerd krijgt of toch laten repareren voor 12, waarbij 1 moet worden bijgepast / er bochten worden afgesneden (Laat de bodemplaat maar zitten, we doen wel zonder (flauw)). Of: geen total loss - en reparatie dan wel uitkering van x% van de begrote schade en dan mag je het zelf uitvlooien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Klapbandschade

Bericht door p_vingerhoets » wo 7 aug 2019 18:40

Alleen is het geen auto waar je eenvoudig onderdelen voor besteld, nieuw of gebruikt

En er zijn niet zo heel veel bedrijven die caravans kunnen repareren, maar ze zijn er wel ik geloof dat er 1 in son en breugel zit (bij eindhoven)
Al vermoed ik dat veel caravandealers reparaties meestal zelf uitvoeren, maar heb er geen ervaring mee..
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Klapbandschade

Bericht door Daphne » wo 7 aug 2019 20:24

Caroline schreef:
wo 7 aug 2019 16:16


Ik heb elk draadje dat ik hierover gevonden heb op internet al bekeken en gelezen. Ook heb ik al contact opgenomen met andere dealers, maar hier komt niet veel reactie op tenzij we interesse hebben om een andere te kopen, wat momenteel niet aan de orde is.
Ik zou ook niet naar caravandealers gaan maar zoals ik al schreef naar een onafhankelijk schadeherstelbedrijf als je een objectief advies wil. Caravandealers willen graag een schade caravan inruilen, dat is voor hun handel.
Ikzelf zou liever inruilen, maar wij hebben onze caravan voor nieuwwaarde verzekerd, dat is een andere situatie dan wanneer je voor dagwaarde bent verzekerd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Klapbandschade

Bericht door BertJan » wo 7 aug 2019 21:37

een klap band schade kan heel groot en klein zijn.

wat is er kapot, voor economisch total los. voor een caravalair van 5 jaar oud is best wat schade nodig.

betaal je expertise kosten dan mag je een rapport verwachten, zo niet dan wat er in je polis voorwaarden staat.

velg 50-100 euro
band niet verzekerd
wielbak + spatbord kost enkele honderden euro's gerepareerd.
gat in bodem enkele honderden erbij.
zijplaat ongeveer 2500 / 3000 euro
meubelpanelen zo enkele honderden extra

bij elkaar niet zo snel total los

maar als de electra ook volledig uit de caravan is getrokken
een chassibalk krom en delen van de caravan krom zijn, meubelwerk vervrongen

dan kan je niet repareren als nieuw en is een caravan snel economisch total los.

ben je het er niet mee eens ga naar een reparatie bedrijf, en laat een expertise rapport opstellen, kosten van dit rapport van te voren afspreken, reeel is 150 euro, spreek ook af dat je deze retour krijgt als je de opdracht geeft. (dit is redelijk normaal)
wie betaald bepaald. (dit is ook zo bij reparatie, de verzekering bepaald maar die maakt het niets uit, als het maar de voordeligste oplossing is)

(alle text hierboven kan je niet te zwart/wit nemen, zonder exacte details is het moeilijk wat van te zeggen en wat details lijken kan een hele andere wending geven.)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Klapbandschade

Bericht door Ab » do 8 aug 2019 08:08

Een aantal jaren geleden ook zoiets aan de hand gehad.
Klapband rechts.
Wielkast kapot zijkant schade, skirts kapot, deur had ook wat.
De verzekeraar gaf mij een aantal schadeherstellers door, bij reparatie daar, geen eigen risico van 250 euro.
Ik heb de caravan bij mijn eigen dealer gebracht waar alles weer piekfijn hersteld is.
Eigen risico hoefde ik ook niet te betalen, de dealer nam dat voor zijn rekening.
De schade was iets van 8000 euro of meer als ik me goed herinner.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Klapbandschade

Bericht door dieseltijger » do 8 aug 2019 08:30

En er zijn niet zo heel veel bedrijven die caravans kunnen repareren, maar ze zijn er wel ik geloof dat er 1 in son en breugel zit (bij eindhoven)
Al vermoed ik dat veel caravandealers reparaties meestal zelf uitvoeren, maar heb er geen ervaring mee.
Ik denk dat er veel bedrijven zijn die schadeherstel goed kunnen uitvoeren. Ook ik heb de schades gewoon bij de dealer laten uitvoeren, zij hebben zelfs een spuitcabine. Ook zijn er dealers met een werkplaats die ingrijpende modificaties uitvoeren - zoals het verbreden van deuren - enzovoorts.

Mijn vermoeden is dat TS ongelukkigerwijs tegen een aantal dealers is aangelopen die geen interesse hebben in schadeherstel - dat kan. Maar ervaringen van onder andere Ab en mij houden (samenvattend) in: Ga - eventueel op aanwijzing van de verzekeraar - naar een bedrijf dat ook schadeherstel uitvoert. Daarnaast is er in Nederland geen branche zonder branchevereniging, zoals de BOVAG of FOCWA. Dat zal in Belgie niet anders zijn. Deze hebben ook overzichten van hun leden en expertise. Feitelijk gebeurt het herstel geruisloos, verassend goed en snel, en je ziet geen rekening.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Klapbandschade

Bericht door Niels83 » do 8 aug 2019 08:54

De waarde van een auto wordt ook vaak bepaald door wat ze kosten op de grote inkoopkanalen. dat zal met caravans niet veel anders zijn.. dus ik denk dat je een gemiddelde van dec2de handsprijs op internet wel kunt nemen als de dagwaarde van de caravan.

een schade hersteller kan heel makkelijk de prijs opdrijven, maar ook terug dringen door bijvoorbeeld een onderdeel te repareren ipv vervangen.

laatste keer vroegen ze of we een andere auto wilde dan zou hij over de dagwaarde heen begroten, anders er net onder, dan werd het gewoon gerepareerd. door sommige onderdelen op te poetsen ipv vervangen.

dus op naar een hersteller waar je zelf in gesprek kan. als je dealer jullie nu zo in de kou laat staan, zal ik snel opzoek gaan naar een ander onderhouds bedrijf.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Klapbandschade

Bericht door JanPunne » do 8 aug 2019 09:12

Wij gewoon met 90 km/u op de A3 in Dld.
Worden ingehaald door een personenauto waarvan de bestuurder claxonneerde en de bijrijder wees naar onze caravan.
Op dat moment zag ik het ook, rookontwikkeling en daarop direct voelde ik het aan mijn stuur.
Goed gespiegeld en vervolgens de vluchtstrook op gereden.
Langzaam doorgereden en 20? meter verder voorzichtig tegen de rijrichting in een parkeerplaats op gereden.
Om een lang verhaal kort te maken, de band was aan flarden, de mover aandrijfrol kapot en een flink gat in de wielkast.
Alles werd vergoed door de verzekering, de nieuwe mover aandrijfrollen en de montage, de reparatie van de wielkast, de nieuwe band en ook de extra kosten die gemaakt werden zoals telefoonkosten.
Uiteraard wel onder aftrek van het eigen risico.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Klapbandschade

Bericht door Ralf » do 8 aug 2019 18:49

wellicht een vreemde vraag . maar hoe krijgt men het voor elkaar om uberhaupt een schade idee te krijgen zonder de schade te zien
dat lukt niet dat kan niet en dat werkt niet . Ik ben in iedergeval niet helderziend
een schade word gecalculeerd en een schade zoals hier word aangegeven word gecalculeerd op de brug .En soms als niet alles op voorhand te zien is dan is er ook nog nacalculatie . Er is namelijk nooit een tweede exact het zelfde
in Nederland hebben we bovag en focwa . het lijkt me stug dat ze in belgie alleen maar beun hebben

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”