Water binnen via dakraam

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Water binnen via dakraam

Bericht door Lucas » zo 28 jul 2019 23:03

Goedenavond,

Onze caravan heeft enkele dagen in (behoorlijk stevige) regen gestaan zonder lekkage. Vandaag tijdens een flinke bui weggereden. Kwartiertje later gestopt, even iets uit de caravan gepakt. Bleek er water naar binnen te komen via het voorste dakraam, sijpelde aan de randen naar beneden (onder meer in het opgerolde scherm zat veel water). Plas op de vloer, bed nat etc.

Nadere inspectie leerde dat de kitrand (is het een kitrand?) van het dakraam overleden lijkt (zie foto). Kan dat de oorzaak zijn in de zin van dat daar water tussen dakraam en dak door naar binnen sijpelt?

Een collega-kampeerder die ik dat voorhield vermoedde dat dat niet zo is, maar dat door het rijden water onder het dakraam is geblazen. Anders had hij ook moeten lekken in de dagen ervoor. Zit ook iets in. Echter stond de caravan toen zeer licht bergaf en als de kitrand aan de voorkant nou net de boosdoener is... (opgerolde scherm waar water uitliep zit echter wel rechts)

Nou goed, ik twijfel hoe serieus dit te nemen. Inmiddels wel voorzorgen getroffen (dakrand afgeplakt met tape, binnenkant afgedekt). Zijn op weg naar volgende camping morgen, een tussenstop bij een reparateur is te maken maar misschien is dit niet nodig. Kan het verhaal kloppen over het rijden of is de kitrand de vermoedelijke oorzaak?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Dakraam van boven.jpg
Dakraam van boven
Dakraam van boven.jpg (9.7 KiB) 4534 keer bekeken
Dakraam.jpg
Dakraam
Dakraam binnen.jpg
Binnen
Dakraam binnen.jpg (15.98 KiB) 4534 keer bekeken

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door dieseltijger » zo 28 jul 2019 23:15

Ik zou het niet weten. Wel kan ik melden dat wij nog nooit lekkage hebben ervaren na het rijden in natte omstandigheden. Op een Duits forum afgaand komt het vaker voor bij Heki's. Zie details: https://www.wohnmobilforum.de/w-t2929.html.

Ik zou er geen probleem van maken: er is toch geen vochtinfiltratie in de dakconstructie, en zo vaak rij je niet in een hoosbui.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 28 jul 2019 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door deusjevo » zo 28 jul 2019 23:15

Ik zou geen risico nemen en het dakluik er opnieuw inkitten met een goede butylkit.
Na 21 jaar is de kit wel wat broos en verdroogd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Lucas » ma 29 jul 2019 00:42

RE.gif
Bedankt, die info op dat Duitse forum stelt mij dan wel weer gerust. Het was een zware bui waar we doorheen reden en dat zou ook verklaren waarom de caravan tijdens de zware bui gisteren, toen hij stilstond, wel droog is gebleven.

En er is dus geen kans op vochtschade in het dak op deze manier, begrijp ik dat goed?

En wat deusjevo zegt klopt natuurlijk, die kitranden kunnen sowieso wel een upgrade gebruiken. Maar het gaat mij er meer of we er acuut iets mee moeten tijdens de vakantie of dat het kan wachten. Ik neig nu naar het laatste.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 00:52

Ik zou zeggen: niet het probleem van de dag. En mocht er infiltratie hebben plaatsgevonden: de caravan staat de komende maanden in een klimatologische droog-oven en het vocht verdampt.

Een als je thuis bent dan kan in alle rust door jezelf of door het onderhoudsbedrijf het frame worden losgehaald en voorzien worden van kit dat blijvend elastisch is (ik weet niet of het butyleen, butyl- of andere zooi is).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Hans 555 » ma 29 jul 2019 08:22

Als er (opspattend) water door de luchtgaten van het dakluik komen gaat dat niet in de verduistering zitten van de Heki. Zelf een keer lekkage gehad van een dakluik (geen Heki) en dat kwam echt door onvoldoende kit. Het water zit dan ook tussen het plafond en het dak. Zodra je tuis bent het frame verwijderen, de boel goed schoonmaken en nieuwe goede kit gebruiken. De kit op de foto vertoond ernstige verdroging. Na vele jaren in droge ruimten te hebben gestaan en zomers onder de hete zon kan ook kit uiteindelijk verdrogen.
Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door evr66 » ma 29 jul 2019 08:57

dieseltijger schreef:
ma 29 jul 2019 00:52
ik weet niet of het butyleen, butyl- of andere zooi is).
Alleen butylkit gebruiken, absoluut geen butyleen of wat anders van de bouwmarkt. Gewoon even bij de dealer halen, die weet wat er voor te gebruiken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 09:14

Ja..het merk is sykaflex - maar het stikt van de kittypes. Je moet het spul hebben wat een paar duizend jaar nog snottig -...ehhh..."pasteus" blijft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Jeffr » ma 29 jul 2019 18:39

Als lezer een extra vraag.


Moet je alleen de oude kit verwijderen? Mijn caravan is ook op leeftijd en bij het schoorsteentje whistle.gif
Is mijn kit ook wel aan vervanging toe.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 18:58

Vanaf een bepaald jaartal werd er gebruik gemaakt van kit die niet (zo gauw) hard en brokkelig werd. ik meen 1993 of 1995. En: "If it aint broken - don't mend it"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7960
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door VIP » ma 29 jul 2019 19:02

Jeffr schreef:
ma 29 jul 2019 18:39
Als lezer een extra vraag.


Moet je alleen de oude kit verwijderen? Mijn caravan is ook op leeftijd en bij het schoorsteentje whistle.gif
Is mijn kit ook wel aan vervanging toe.
Nee, niet alleen de zichtbare kit verwijderen en dan er omheen kitten want dat heeft weinig zin.

Gewoon schoorsteentje loshalen en het geheel opnieuw kitten.
Porsche + Tabbert

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Lucas » wo 31 jul 2019 23:52

RE.gif
Nogmaals dank voor het meedenken, caravan gaat volgend weekend na terugkeer gelijk naar reparateur. Daar kwam hij trouwens net vandaan na een kleine onderhoudsbeurt. Maar beoordelen kitranden is kennelijk geen onderdeel van een onderhoudsbeurt, althans bij dat bedrijf niet.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door p_vingerhoets » do 1 aug 2019 06:54

Kit van dakraam is van buitenaf eigenlijk niet te controleren.
Wat je op de foto ziet is geen kit maar vuiligheid van de jaren. Dakraam openen en voorzichtig het dak schoon maken rond het luik.

Als je de binnenrand los haalt en de schroeven van het buitendeel los draait kun je de kit testen door voorzichtig te proberen het buiten deel omhoog te drukken als er beweging in zit dan is de kit naad los en kun je het luik er meteen voorzichtig helemaal uit drukken.
Alle oude kit verwijderen en ontvetten, nieuwe kit aanbrengen en de zaak weer terug planten op het gat rondom in stappen aandraaien om te voorkomen dat je de rand krom trekt totdat het geheel weer netjes en goed vast zit. Klaar is dakraam. Reken op een half dagje werk vooral schoonmaken moet goed gebeuren
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Morgoth » vr 2 aug 2019 09:23

Het lijkt wel of er zwelband opgezeten heeft. Dat wordt gebruikt in de bouw om bv kozijnen tochtdicht te monteren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door kastanje » vr 2 aug 2019 10:52

bekend dak luik. dit luik ventileert altijd en er zitten afwaterings goten aan zijn deze wel goed schoon en open
ook nooit de waterslang opzetten spuit je zo naar binnen (bij ondervinding )
de kit die je ziet is de overtollige kit die verdroogd is
als je de kit wil vernieuwen voorzichtig demonteren het kunststof kan door de ouderdom bros geworden zijn
suc 6 Arie

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Pakkie » vr 2 aug 2019 11:51

Tav het verwijderen van zo'n luik zijn er vele wegen die naar Rome leiden, maar mijn weg gisteren met het demonteren van drie luiken was:
- schroeven binnenzijde los zodat binnenwerk los komt van buitenwerk
- vanaf bovenzijde dikke rand met kit (zwarte op de foto) met scherp plamuurmes wegsteken
- vanaf bovenzijde met een breekmes door de kit heensnijden tussen luik en dak
- vervolgens kun je het luik omhoog trekken van buitenaf of van binnen omhoog duwen
- overgebleven grote kitresten op het dak verwijderen met een verfafschraper: stanley-mesje overdwars in een plastic houder, bij voorkeur niet al te scherp mesje
- laatste kitresten verwijderen met een doekje en stickerverwijderaar

Middels bovenstaande werkwijze had ik binnen een half uurtje het luik eruit en het dak zuiver.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Chris » vr 2 aug 2019 14:06

RE.gif
Klopte de maat voor het Plee raampje nou Pakkie ??
Ik bracht je flink aan het twijfelen denk ik.
Nu staat mijn hut ook voor de deur en bij ons is het werkelijk een klein luikie hoor.... nog geen duimstok naast gehouden echter, maar geen 40x40.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Pakkie » vr 2 aug 2019 14:28

Die twijfel viel wel mee hoor mrgreen.gif Ik was er redelijk van overtuigd dat die ook 40x40 was in mijn hut wat hij dus ook daardwerkelijk is. Wellicht lijkt hij kleiner op onderstaande foto, maar hij is toch echt even groot.

Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Chris » vr 2 aug 2019 14:36

RE.gif
Nou moest ik het weten ook..
Bij mij is het Plee dakluik maar 30x30 ( frame maat binnen maximaal)
Dus idd anders.
Achterdakluik ook zo'n grote Heki, middenin ligt er een dometic 2200 Freshjet en voorin wel een 40x40... merk weet ik effe niet zo snel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Lucas » zo 18 aug 2019 21:37

Kleine update: ondanks flinke buien bleef de caravan op de campings kurkdroog en sloeg de twijfel toe. Zou het misschien toch zijn wat men vaker over Heki-luiken meldt over binnendringend water tijdens het rijden? Echter op de terugweg in de stromende regen kwam er wel weer best wat water binnen. Dus na de vakantie conform afspraak naar de reparateur gebracht. Inderdaad bleek daar na uitbouw van het dakraam de kitrand niet meer goed waterdicht te zijn. Deze is vervangen. Gelukkig verder geen vochtschade, een beetje water kan het houtwerk rond het dakraam schijnbaar ook wel hebben. Pas bij langdurige blootstelling komen er problemen, maar we waren er op tijd bij.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Citizen Kane » di 20 aug 2019 22:36

Om deze reden heb ik altijd een rol butylband bij me. Van die brede butyltape die in de bouw gebruikt wordt om aansluitnaden tussen muren en kozijnen af te plakken. Plakt als de ziekte (flinke stortbui krijgt dat niet los, in tegenstelling tot sommige lijms van duct tape die niet watervast zijn), toch weer verwijderbaar. Ik heb er zelfs een flink gat in onze afwasteil mee gedicht. Zit nu al 3 jaar vast en teil is nog steeds waterdicht :lol:

Camper bouwers willen er ook wel eens mee werken. Jasicamp verkoopt het, maar je kunt het vast ook ergens anders krijgen. Ik had het zelf over van een vervangingsklus van een dakraam.

Ik ga niet meer weg zonder.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door deusjevo » di 20 aug 2019 23:57

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Citizen Kane » wo 21 aug 2019 12:46

RE.gif

Die heeft een alu toplaag. Werkt ook. Ik heb zelf deze:

https://www.denbravenshop.nl/nl/w/produ ... m-x-10mtr/

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door Lucas » ma 26 aug 2019 14:09

Bedankt voor de tip. Afplakken met duct tape is inderdaad geen lolletje.

nerood

Re: Water binnen via dakraam

Bericht door nerood » ma 26 aug 2019 15:40

Ook wij hebben een lekje bij het Heki dakluik.
Nu zit ik even op Youtube te kijken, daar staan vele voorbeelden op.
In dit filmpje wordt er Soundal Hybride Flexi kit gebruikt, dit lijkt me een variant van Polymax.
https://youtu.be/go84BI3gsaI

https://www.soudal.com/nl-be/diy/produc ... eige-290ml

Overal lees ik “butyl kit gebruiken...”, maar zijn de polymeerbasis kitten inmiddels niet beter dan butylkit?
Ik heb al 15 jaar een deurstopper van rubber met polymeerkit tegen de muur gelijmd. Zit nog steeds muurvast en zit in de volle zon.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”