scheuren in het voorscherm
scheuren in het voorscherm
Vandaag mijn Swift uit 2004 opgehaald uit de stalling. Tijdens het wassen zag ik zowel links als rechts scheuren in het voorscherm. Beide scheuren zitten opdezelfde hoogte en afstand. De scheuren zijn niet door en door. Binnenkant van de disselbak is gewoon heel. In maart heeft de caravan een beurt gehad. Er is mij toen niets opgevallen. Ook heb ik niks van het bedrijf gehoord dat er scheuren in het voorscherm zouden zitten. De caravan staat in een dichte droge stalling.
Vorig jaar september zijn er nieuwe stickers geplakt op het voorscherm.
Wie heeft er tips? Kan dit gemaakt worden? Wat zijn hiervan de kosten ongeveer.
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... cqxgazxzMp
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... QMxhSmJwd0
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... BdOKFE6cJW
Vorig jaar september zijn er nieuwe stickers geplakt op het voorscherm.
Wie heeft er tips? Kan dit gemaakt worden? Wat zijn hiervan de kosten ongeveer.
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... cqxgazxzMp
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... QMxhSmJwd0
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... BdOKFE6cJW
Re: scheuren in het voorscherm
Sorry Rick..
De foto's ( link) werken bij mij niet..
Kan je ze niet hier gewoon plaatsen...
De foto's ( link) werken bij mij niet..
Kan je ze niet hier gewoon plaatsen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: scheuren in het voorscherm
nu wel zichtbaar?
Re: scheuren in het voorscherm
Hoi Rick76,
Ik ben benieuwd waarom er nieuwe stickers zijn ?
Je zegt dat de scheuren niet door zijn.
Kan het zijn dat er sprake is geweest van schade aan het voorfront ? En hebben ze gewerkt met plamuur?
Het zou kunnen zijn dat deze plamuur er nu vanaf breekt, maar dat kan ik niet bepalen vanaf de foto’s
Mvg
Stef
Ik ben benieuwd waarom er nieuwe stickers zijn ?
Je zegt dat de scheuren niet door zijn.
Kan het zijn dat er sprake is geweest van schade aan het voorfront ? En hebben ze gewerkt met plamuur?
Het zou kunnen zijn dat deze plamuur er nu vanaf breekt, maar dat kan ik niet bepalen vanaf de foto’s
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: scheuren in het voorscherm
Stickers zijn aangebracht omdat de oude stickers beschadigd waren, door weersinvloeden vaal geworden. Ik heb de caravan nu zelf 7 jaar en voor zover ik weet is er voor mijn tijd geen schade geweest aan de voorzijde. Plamuur is het dus niet.
Re: scheuren in het voorscherm
Vandaag toch maar even langs de schadespecialist gegaan. Hij heeft gekeken en zag ook dat het plastic kapje van de verlichting rechtsonder ook gebarsten is. Hij zegt dat het geen ouderdom scheuren zijn. Hiervoor zijn er teveel scheuren bij elkaar. Volgens hem kon het ook geen ouderdomsscheuren zijn omdat het aan beide kanten is. Precies op dezelfde hoogte en breedte. En binnen 4 maanden op twee plaatsen. Er is spanning van buitenaf opgekomen. Met andere worden er is dus iets tegen aangereden, of gevallen. Hij heeft foto's gemaakt en gaat een rapport opstellen richting de verzekering.
Re: scheuren in het voorscherm
Oei, als het zo ernstig gesteld is, zal hij wel total loss verklaart worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: scheuren in het voorscherm
RE.gif
Dat snap ik nou niet he...
Hoezo negatief..... total loss.... heb je meer info ofzo?? of ben je erg negatief ingesteld???
Best kans dat er door een expert nog heel veel te repareren is aan het kunststof...
Zelf zat ik te denken... nieuwe stickers... de oude moesten er dus eerst af.
Oude stickers verwijderen gaat ook goed als je ze eerst verwarmt, dan word het oude stickerplastic soepel.
Misschien is dit een nawerking van verwarmen??? te veel verwarmen???
Wacht de schadespecialist eerst maar eens af... misschien valt het repareren erg mee.
Dat snap ik nou niet he...
Hoezo negatief..... total loss.... heb je meer info ofzo?? of ben je erg negatief ingesteld???
Best kans dat er door een expert nog heel veel te repareren is aan het kunststof...
Zelf zat ik te denken... nieuwe stickers... de oude moesten er dus eerst af.
Oude stickers verwijderen gaat ook goed als je ze eerst verwarmt, dan word het oude stickerplastic soepel.
Misschien is dit een nawerking van verwarmen??? te veel verwarmen???
Wacht de schadespecialist eerst maar eens af... misschien valt het repareren erg mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: scheuren in het voorscherm
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: scheuren in het voorscherm
Als er aan 2 kanten op dezelfde plek schade is misschien eens gaan overleggen met de eigenaar van je stalling en de werkplaats zou iemand er een andere caravan tegenaan geduwd hebben over de dissel heen, lijkt me sterk maar sommigen krijgen alles voor elkaar
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: scheuren in het voorscherm
Total Loss is de caravan zeker niet. De schade expert heeft het al over reparatie gehad. Hij weet echt wel of een reparatie mogelijk is en of de caravan total loss is. Natuurlijk zal het een flink bedrag zijn. Maar de economische waarde van de caravan was vorig jaar 9200,- Euro. Dus het moet wel heel raar lopen. Idd ik wacht af wat de verzekeringexpert gaat vinden. Ik heb ondertussen ook een antwoord van Swift terug. Ouderdomsscheuren kunnen voorkomen. Dat is bij elke caravan. Maar deze schade komen niet alleen door ouderdom maar ook van kracht buitenaf. Natuurlijk al de oude lak makkelijker kapot springen.
Re: scheuren in het voorscherm
RE.gif
Ik denk dat het de toplaag, de Gelcoat is op het front wat loskomt...
Waardoor... da's een ander verhaal.
Vroeger op mijn zeilbootje ook gehad...
Ik denk dat het de toplaag, de Gelcoat is op het front wat loskomt...
Waardoor... da's een ander verhaal.
Vroeger op mijn zeilbootje ook gehad...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: scheuren in het voorscherm
Beste rick76
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat deze schade voortkomt door een mechanische belasting van buitenaf of van binnenuit.
Is de disselklep misschien dicht gedrukt,- afgesloten terwijl er iets binnen in de disselbak lag wat er tegen aan drukte ?? Onder spanning afgesloten ??
De scheuren betreffen barstjes in de gelcoatlaag van het polyester. Dat is de eerste laag die wordt aangebracht in de mal, waarna de lamineer lagen worden aangebracht,- of in dit geval spuitlagen in combinatie met glasmat wapening.
De gelcoatlaag kan normaal gesproken best wel enige vervorming aan (is best wel flexibel t.o.v. bijvoorbeeld topcoathars) tenzij er tijdens het aanmaken van de hars (te) overvloedig harder is toegevoegd. Teveel harder toevoegen heeft tot resultaat dat de gelcoat (te) hard wordt en daardoor zijn flexibiliteit verliest,- bij vervorming springt deze dan kapot.
De getoonde barstjes zijn echter heel goed te repareren en afhankelijk van hersteller zelfs onzichtbaar. De reparatieplek (disselklep in dit geval) zal dan wel na de reparatie in de juiste kleur gespoten moeten worden,- omdat het uitgesloten is dat je hars kan vinden in de juiste kleur,- de reparatie met polyesterhars zou ik uitvoeren met gelcoathars (blijft plakken na uitharding) met toevoeging van parafine zodat deze niet meer blijft plakken,- ik zou dat liever doen dan met topcoathars (plakt niet meer na uitharding) omdat deze te hard wordt en daardoor bij vervorming ook dezelfde scheurtjes zal opleveren.
De eerder gemaakte opmerking over total-loss slaat echt nergens op,- Het is een veel voorkomend probleem van polyester producten,- kijk maar eens rond je heen naar zeilboten of kano's bijvoorbeeld dan zie dit soort barstjes in overvloed.
Ik zou het wel laten repareren want die kleine barstjes hebben een capillaire werking en dat zal op lange termijn het onderliggende laminaat aantasten.
Veel succes met de reparatie,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat deze schade voortkomt door een mechanische belasting van buitenaf of van binnenuit.
Is de disselklep misschien dicht gedrukt,- afgesloten terwijl er iets binnen in de disselbak lag wat er tegen aan drukte ?? Onder spanning afgesloten ??
De scheuren betreffen barstjes in de gelcoatlaag van het polyester. Dat is de eerste laag die wordt aangebracht in de mal, waarna de lamineer lagen worden aangebracht,- of in dit geval spuitlagen in combinatie met glasmat wapening.
De gelcoatlaag kan normaal gesproken best wel enige vervorming aan (is best wel flexibel t.o.v. bijvoorbeeld topcoathars) tenzij er tijdens het aanmaken van de hars (te) overvloedig harder is toegevoegd. Teveel harder toevoegen heeft tot resultaat dat de gelcoat (te) hard wordt en daardoor zijn flexibiliteit verliest,- bij vervorming springt deze dan kapot.
De getoonde barstjes zijn echter heel goed te repareren en afhankelijk van hersteller zelfs onzichtbaar. De reparatieplek (disselklep in dit geval) zal dan wel na de reparatie in de juiste kleur gespoten moeten worden,- omdat het uitgesloten is dat je hars kan vinden in de juiste kleur,- de reparatie met polyesterhars zou ik uitvoeren met gelcoathars (blijft plakken na uitharding) met toevoeging van parafine zodat deze niet meer blijft plakken,- ik zou dat liever doen dan met topcoathars (plakt niet meer na uitharding) omdat deze te hard wordt en daardoor bij vervorming ook dezelfde scheurtjes zal opleveren.
De eerder gemaakte opmerking over total-loss slaat echt nergens op,- Het is een veel voorkomend probleem van polyester producten,- kijk maar eens rond je heen naar zeilboten of kano's bijvoorbeeld dan zie dit soort barstjes in overvloed.
Ik zou het wel laten repareren want die kleine barstjes hebben een capillaire werking en dat zal op lange termijn het onderliggende laminaat aantasten.
Veel succes met de reparatie,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
- r.obbink
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: scheuren in het voorscherm
Beste Rick,
Goed dat je een expert er naar hebt laten kijken, dan kan het ook professioneel gemaakt worden.
Ik weet niet veel van dat spul af maar lijkt me dat je dat niet zomaar ff zelf doet, althans ik niet.
Ik hoop voor jou dat het snel; afgerond kan worden zodat je weer van je hut kunt genieten. total loss is inderdaad een beetje overdreven voor een caravan met 9200 € waarde.
veel succes met de afhandeling!
Goed dat je een expert er naar hebt laten kijken, dan kan het ook professioneel gemaakt worden.
Ik weet niet veel van dat spul af maar lijkt me dat je dat niet zomaar ff zelf doet, althans ik niet.
Ik hoop voor jou dat het snel; afgerond kan worden zodat je weer van je hut kunt genieten. total loss is inderdaad een beetje overdreven voor een caravan met 9200 € waarde.
veel succes met de afhandeling!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: scheuren in het voorscherm
Bedankt Jan voor je uitgebreide reactie echt top uitgelegd!!janvijn schreef: ↑za 6 jul 2019 16:31Beste rick76
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat deze schade voortkomt door een mechanische belasting van buitenaf of van binnenuit.
Is de disselklep misschien dicht gedrukt,- afgesloten terwijl er iets binnen in de disselbak lag wat er tegen aan drukte ?? Onder spanning afgesloten ??
De scheuren betreffen barstjes in de gelcoatlaag van het polyester. Dat is de eerste laag die wordt aangebracht in de mal, waarna de lamineer lagen worden aangebracht,- of in dit geval spuitlagen in combinatie met glasmat wapening.
De gelcoatlaag kan normaal gesproken best wel enige vervorming aan (is best wel flexibel t.o.v. bijvoorbeeld topcoathars) tenzij er tijdens het aanmaken van de hars (te) overvloedig harder is toegevoegd. Teveel harder toevoegen heeft tot resultaat dat de gelcoat (te) hard wordt en daardoor zijn flexibiliteit verliest,- bij vervorming springt deze dan kapot.
De getoonde barstjes zijn echter heel goed te repareren en afhankelijk van hersteller zelfs onzichtbaar. De reparatieplek (disselklep in dit geval) zal dan wel na de reparatie in de juiste kleur gespoten moeten worden,- omdat het uitgesloten is dat je hars kan vinden in de juiste kleur,- de reparatie met polyesterhars zou ik uitvoeren met gelcoathars (blijft plakken na uitharding) met toevoeging van parafine zodat deze niet meer blijft plakken,- ik zou dat liever doen dan met topcoathars (plakt niet meer na uitharding) omdat deze te hard wordt en daardoor bij vervorming ook dezelfde scheurtjes zal opleveren.
De eerder gemaakte opmerking over total-loss slaat echt nergens op,- Het is een veel voorkomend probleem van polyester producten,- kijk maar eens rond je heen naar zeilboten of kano's bijvoorbeeld dan zie dit soort barstjes in overvloed.
Ik zou het wel laten repareren want die kleine barstjes hebben een capillaire werking en dat zal op lange termijn het onderliggende laminaat aantasten.
Veel succes met de reparatie,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Re: scheuren in het voorscherm
Thanksr.obbink schreef: ↑za 6 jul 2019 16:45Beste Rick,
Goed dat je een expert er naar hebt laten kijken, dan kan het ook professioneel gemaakt worden.
Ik weet niet veel van dat spul af maar lijkt me dat je dat niet zomaar ff zelf doet, althans ik niet.
Ik hoop voor jou dat het snel; afgerond kan worden zodat je weer van je hut kunt genieten. total loss is inderdaad een beetje overdreven voor een caravan met 9200 € waarde.
veel succes met de afhandeling!
Re: scheuren in het voorscherm
€9200,- is een hele mooie waarde van deze caravan uit 2004.rick76 schreef:Total Loss is de caravan zeker niet. De schade expert heeft het al over reparatie gehad. Hij weet echt wel of een reparatie mogelijk is en of de caravan total loss is. Natuurlijk zal het een flink bedrag zijn. Maar de economische waarde van de caravan was vorig jaar 9200,- Euro. Dus het moet wel heel raar lopen. Idd ik wacht af wat de verzekeringexpert gaat vinden. Ik heb ondertussen ook een antwoord van Swift terug. Ouderdomsscheuren kunnen voorkomen. Dat is bij elke caravan. Maar deze schade komen niet alleen door ouderdom maar ook van kracht buitenaf. Natuurlijk al de oude lak makkelijker kapot springen.
Als ze daarmee willen rekenen kan het gunstig uitpakken.
Dat is niet negatief bedoeld maar met een realistische inslag.
Ik hoop van harte dat hij weer helemaal in orde komt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: scheuren in het voorscherm
sorry maar ik geloof dat verhaal van de schade niet zo, maar dit komt vooral omdat het links en rechts niet op een plaats zit waar je iets tegenaan rijd aan 2 kanten tegelijk. want het midden is niet kapot en dit steekt mee naar voren.
bij schade kan de schade hersteller repareren op kosten van de verzekering en bij ouderdom op kosten van de eigenaar (meestal niet repareren)
bij schade kan de schade hersteller repareren op kosten van de verzekering en bij ouderdom op kosten van de eigenaar (meestal niet repareren)
Re: scheuren in het voorscherm
hoe het komt is mij een raadsel. op mijn boot heb ik dit ook, die is echter uit 74.
dit is voor de schade hersteller geen enorme klus, ooit met mijn auto gehad dat hij vroeg wat wil je. hij kan makkelijk total loss, maar ik kan het ook mooi maken binnen de total loss prijs, dan poets ik wat meer ipv alles spuiten ed.
ik kan me niet voorstellen dat dit meet dan 9,500 euro moet kosten. het kan natuurlijk wel
dit is voor de schade hersteller geen enorme klus, ooit met mijn auto gehad dat hij vroeg wat wil je. hij kan makkelijk total loss, maar ik kan het ook mooi maken binnen de total loss prijs, dan poets ik wat meer ipv alles spuiten ed.
ik kan me niet voorstellen dat dit meet dan 9,500 euro moet kosten. het kan natuurlijk wel
Re: scheuren in het voorscherm
Is er met de kont tegenaan geduwd om de caravan te verzetten? dat zie ik namelijk wel vaker, laatst in Paasloo drukte ook een man zijn hele dissel kapot doormet de rug tegen de caravan de caravan op de plek te duwen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: scheuren in het voorscherm
Dit lijkt een heel logische verklaring.
mvg. Jan Vijn
Re: scheuren in het voorscherm
Dat lijkt mij ook een mogelijkheid. Maar er mag niemand bij de caravans komen zonder dat de beheerder erbij aanwezig is. Ziet ook er heel netjes uit. Ik heb er gisteren op dezelfde hoogte tegen aangeduwd en dan zie je inderdaad de voorplaat over de hele breedte bewegen. Ik ga eerst lekker 4 weken op vakantie. Volgens de expert kan het verder geen kwaad. Na de vakantie gaat hij gemaakt worden. Of via de verzekering of zelf.
Re: scheuren in het voorscherm
Is het voorfront wel uit polyester?
Ik vraag me dat af..
Ik vraag me dat af..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: scheuren in het voorscherm
RE.gif
bij Sprite is dat inderdaad van polyester,- de schade geeft ook een duidelijk beeld van dat hier sprake is van polyester. Het betreft trouwens niet het front (wat overigens ook van polyester is) maar het gaat over de klep van de disselkast.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
bij Sprite is dat inderdaad van polyester,- de schade geeft ook een duidelijk beeld van dat hier sprake is van polyester. Het betreft trouwens niet het front (wat overigens ook van polyester is) maar het gaat over de klep van de disselkast.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Re: scheuren in het voorscherm
RE.gif
Waar haal jij uit dat het over de disselklep gaat als ik vragen mag?
bij de ingezoomde foto zie ik een haakje aan de blauwe sticker, bij de uitgezoomde foto zie ik dat haakje op het voorfront links en dus niet op de klep zelf, ook zie ik daar wat lijkt op de barsten, dus ik denk dat het wel over de front links en rechts gaat en niet over de klep zelf.
Waar haal jij uit dat het over de disselklep gaat als ik vragen mag?
bij de ingezoomde foto zie ik een haakje aan de blauwe sticker, bij de uitgezoomde foto zie ik dat haakje op het voorfront links en dus niet op de klep zelf, ook zie ik daar wat lijkt op de barsten, dus ik denk dat het wel over de front links en rechts gaat en niet over de klep zelf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB