Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ik ben er vandaag achter gekomen dat de bodemplaat van onze Knaus SW485TK uit 1994 een aantal slechte plekken heeft in de bodemplaat,
Het betreft bij de beide achterste hoeken aan de buitenzijde van de uitdraaisteun (slecht plekjes ca 15x15cm)
Nu weet ik niet hoe schadelijk dit is, maar voor mijn gevoel kan ik het niet laten zitten.
De bodemplaat (gedeeltelijk) vervangen heb ik ook niet zoveel zin in.
Dus ik zat zelf te denken om 2 schetsplaten van 1,5mm RVS (75x70cm) aan de achterzijde tussen de bodemplaat en de chassisbalk in te schuiven, zodat het gewicht over een groot gedeelte van de bodemplaat verdeeld wordt.
Iemand dit eerder meegemaakt ? Of heeft iemand evt. een andere oplossing ?
Het betreft bij de beide achterste hoeken aan de buitenzijde van de uitdraaisteun (slecht plekjes ca 15x15cm)
Nu weet ik niet hoe schadelijk dit is, maar voor mijn gevoel kan ik het niet laten zitten.
De bodemplaat (gedeeltelijk) vervangen heb ik ook niet zoveel zin in.
Dus ik zat zelf te denken om 2 schetsplaten van 1,5mm RVS (75x70cm) aan de achterzijde tussen de bodemplaat en de chassisbalk in te schuiven, zodat het gewicht over een groot gedeelte van de bodemplaat verdeeld wordt.
Iemand dit eerder meegemaakt ? Of heeft iemand evt. een andere oplossing ?
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Bijgaand een paar foto's
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
En een paar foto's van de chassisbalk
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Dit is het gevolg van een lekkage hogerop lijkt me. Voordat je aan herstellen denkt, moet je eerst de oorzaak verhelpen! Heb je daar een idee van? Is er aan de binnenkant in de hoeken ook iets te zien/voelen?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Wat doen die gaatjes daar allemaal? Heb je die er zelf ingeprikt of zaten ze er al in?
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Afgezien van het opsporen en verhelpen van de oorzaak, zou ik je adviseren om de RVS plaat wat dikker te nemen.
1.5 mm verbuigt onder belasting vrij snel.
2 mm is niet veel zwaarder, maar al een stuk sterker.
3 mm is nog beter.
Ik zou ook meteen een goede lijmkit tussen de bodem en de vloerplaat doen, om het meteen ook goed af te dichten.
Anders zal er vocht tussen kruipen en het rottingsproces alleen maar erger worden.
1.5 mm verbuigt onder belasting vrij snel.
2 mm is niet veel zwaarder, maar al een stuk sterker.
3 mm is nog beter.
Ik zou ook meteen een goede lijmkit tussen de bodem en de vloerplaat doen, om het meteen ook goed af te dichten.
Anders zal er vocht tussen kruipen en het rottingsproces alleen maar erger worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Je gaat die schetsplaat dan ook onder de uitdraaisteunen zetten?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ik had destijds dezelfde caravan maar wat ouder... 1987
Ook op dezelfde plekken narigheid.
Volgens mij kwam dat zeker van hogerop...in de disselbak was het op de zijkanten ook al zichtbaar toen.
Maar ook aan de achterkant was er wat aan de hand al.
Dus zeker naar de lekkage hoger in de caravan zoeken...
Ik heb nu een Vochtmeter.
Als ik die toen had gehad was ik er zeker eerder achter gekomen waar dat vocht vandaan kwam.
Als jij dat ook wilt uitzoeken... bij Aliexpress voor nog geen 20 euro meen ik.
Kan de link wel voor je opzoeken.
Kan je zo nameten waar het vocht begint.
En.. hoef je niet meer te slopen dan nodig is voor reparatie.
Ook op dezelfde plekken narigheid.
Volgens mij kwam dat zeker van hogerop...in de disselbak was het op de zijkanten ook al zichtbaar toen.
Maar ook aan de achterkant was er wat aan de hand al.
Dus zeker naar de lekkage hoger in de caravan zoeken...
Ik heb nu een Vochtmeter.
Als ik die toen had gehad was ik er zeker eerder achter gekomen waar dat vocht vandaan kwam.
Als jij dat ook wilt uitzoeken... bij Aliexpress voor nog geen 20 euro meen ik.
Kan de link wel voor je opzoeken.
Kan je zo nameten waar het vocht begint.
En.. hoef je niet meer te slopen dan nodig is voor reparatie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ik zat ook aan 3mm te denken, maar ik wil de plaat ook ca. 60/70 cm tussen de bodemplaat en de chassisbalk schuiven.Ab schreef: ↑wo 12 jun 2019 13:20Afgezien van het opsporen en verhelpen van de oorzaak, zou ik je adviseren om de RVS plaat wat dikker te nemen.
1.5 mm verbuigt onder belasting vrij snel.
2 mm is niet veel zwaarder, maar al een stuk sterker.
3 mm is nog beter.
Ik zou ook meteen een goede lijmkit tussen de bodem en de vloerplaat doen, om het meteen ook goed af te dichten.
Anders zal er vocht tussen kruipen en het rottingsproces alleen maar erger worden.
Zal dan het hoogteverschil geen problemen gaan geven ?
Goeie tip mbt de lijmkit. Hebje nog een tip welke lijmkit ik daarvoor het beste kan toepassen ?
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ik zou graag die link ontvangen Chris.Chris schreef: ↑wo 12 jun 2019 15:18Ik had destijds dezelfde caravan maar wat ouder... 1987
Ook op dezelfde plekken narigheid.
Volgens mij kwam dat zeker van hogerop...in de disselbak was het op de zijkanten ook al zichtbaar toen.
Maar ook aan de achterkant was er wat aan de hand al.
Dus zeker naar de lekkage hoger in de caravan zoeken...
Ik heb nu een Vochtmeter.
Als ik die toen had gehad was ik er zeker eerder achter gekomen waar dat vocht vandaan kwam.
Als jij dat ook wilt uitzoeken... bij Aliexpress voor nog geen 20 euro meen ik.
Kan de link wel voor je opzoeken.
Kan je zo nameten waar het vocht begint.
En.. hoef je niet meer te slopen dan nodig is voor reparatie.
Tot nu toe is mij aan de binnenzijde niets opgevallen, maar ik zal als de caravan terug is eens kijken.
De plekjes zitten precies onder de rondzit, dus daar kijk ik niet zo vaak heel erg nauwkeurig.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ja onder de chassisbalk en de uitdraaisteun, want de uitdraaisteun zit gedeeltelijk vast onder de chassisbalk, en er zitten 2 bouten door de bodemplaat.
Deze moet ik dus dwars door de schetsplaat en bodemplaat heen vastzetten.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
€ 18,36 15%OFF | RZ EMT01 Inductieve Hout Vochtmeter Hygrometer Digitale Elektrische Omgevingstemperatuur Tester meetinstrument GM630
https://s.click.aliexpress.com/e/dazVNKClH
https://s.click.aliexpress.com/e/dazVNKClH
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ik dacht ook gelijk aan boktor.caravan-newbie schreef: ↑wo 12 jun 2019 15:38Ja met de schroevendraaier erin geprikt om te kijken wat er zacht is, en wat hard.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
[/quote]
Ik zou graag die link ontvangen Chris.
Tot nu toe is mij aan de binnenzijde niets opgevallen, maar ik zal als de caravan terug is eens kijken.
De plekjes zitten precies onder de rondzit, dus daar kijk ik niet zo vaak heel erg nauwkeurig.
[/quote]
De link van mijn vochtmeter..
Ik ben met deze en de officiele Caisson van mijn dealer samen door een stel occasions aan het meten geweest.
Puur een vergelijking gemaakt.
Blijkt dat mijn meter op Gear 1 ( een soort instelling die je moet maken n.a.v. houtsoort) vrijwel gelijk is aan de officiele Caisson.
Alleen een fractie in prijs...
https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... 4c4dXb7Mr9
Ik moet even zoeken maar er is ook een "schema" van meetpunten die door de Bovag gebruikt worden ergens op het WWW.
Ik zou graag die link ontvangen Chris.
Tot nu toe is mij aan de binnenzijde niets opgevallen, maar ik zal als de caravan terug is eens kijken.
De plekjes zitten precies onder de rondzit, dus daar kijk ik niet zo vaak heel erg nauwkeurig.
[/quote]
De link van mijn vochtmeter..
Ik ben met deze en de officiele Caisson van mijn dealer samen door een stel occasions aan het meten geweest.
Puur een vergelijking gemaakt.
Blijkt dat mijn meter op Gear 1 ( een soort instelling die je moet maken n.a.v. houtsoort) vrijwel gelijk is aan de officiele Caisson.
Alleen een fractie in prijs...
https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... 4c4dXb7Mr9
Ik moet even zoeken maar er is ook een "schema" van meetpunten die door de Bovag gebruikt worden ergens op het WWW.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ha.. de officiele plattegrond voor vochtmeting ook gevonden.
.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Bedankt Chris. Ik ga de meter bestellen en eens grondig meten.
Ondertussen maar eens nadenken over hoe probleempje bodemplaat op te lossen.
Ondertussen maar eens nadenken over hoe probleempje bodemplaat op te lossen.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
waarom een plaat er over zetten, is probleem verdoezelen, het hout vervangen van zo'n kleine plek is erg makkelijk en gelijk het probleem verhelpen, dan kan de hoek weer 25 jaar mee.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Of eventuele lekkage verhelpen, nieuw stuk bodem en dan stukje schetsplaat erover heen, als je denkt dat het daar eerder rot.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Met houtdikte van rond de 4 mm..
Wanneer je bij een sandwich 1 kant verwijderd, of wanneer het rot is, is het geen sandwich meer en verliest de bodem zijn draagvermogen voor het grootste deel.
Een nieuw stukje in de onderplaat zetten kan wel..
Maar dan moet het weer 1 geheel vormen met de bestaande plaat.
Btw..de vraag over de lijmkit: Ik gebruik de laatste tijd
TEC7.
Enorm sterk na uitharding.
Ik heb er kortgeleden nog een schotel mee op het dak gelijmd.. en gisteren nog een kunststof plaat tegen mijn huis gelijmd.
Lijmt zo goed als alles.
Is weer minder geschikt voor het lijmen van tempex.
Daarvoor kan je het best epoxyhars gebruiken in een dikke soort, of zelf dikker maken met bijv glassbubbles.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Ab bedankt.
Ik zal eens zoeken naar deze kit.
Wat betreft het sandwich paneel. Dat is ook mijn zorg. Ik vraag me af of ik wel een stuk van oude onderplaat weg uit moet halen.
Of gaat het dan verder rotten?
Ik zal eens zoeken naar deze kit.
Wat betreft het sandwich paneel. Dat is ook mijn zorg. Ik vraag me af of ik wel een stuk van oude onderplaat weg uit moet halen.
Of gaat het dan verder rotten?
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Niet als je het eerst goed droogt, en daarna goed impregneert met houtrotstop van Alabastine.
Dan krijgt het zijn oude sterkte weer terug, en wordt weer hard.
Dan krijgt het zijn oude sterkte weer terug, en wordt weer hard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Beste caravan-newbie,-
De oorzaak vinden en verhelpen heeft de grootste prioriteit denk ik maar dat is al eerder aangegeven. Ik wil je nog wel wijzen op het volgende gegeven:
Gegalvaniseerd staal (het chassis) verdraagd geen contact met RVS,- deze materialen reageren op elkaar is mij medegedeeld door forumlid "pensionado" toen ik RVS hulpstukken ging aanbrengen om een reservewielbeugel op te hangen.
Hieronder de tekst die ik toen van hem kreeg:
Een caravanchassis is thermisch verzinkt dit geeft niet alleen een met zink beschermd oppervlak maar bovenal ook een kathodische bescherming dwz. dat bij aanraking met vocht zal het zink als onedel metaal zich als het ware opofferen om zo het onderliggende staal te beschermen. Deze werking wordt teniet gedaan door het gebruik van hoogwaardig RVS. Bij toepassing van roestvast stalen platen,- bouten,- en moeren zal galvanische corrosie een rol spelen tussen de twee verschillende materialen. De reden is dat er,- in een vochtige conditie,- een groot potentiaal verschil tussen het RVS (kathodisch) en zink (anodisch) zal ontstaan met als gevolg op die plaats een versneld ontstaan van corrosie. En dat is precies wat je niet wil bij gebruik van RVS. Het beste gebruikt u verzinkte plaat,- en bevestigingsmiddelen,- dit lijkt minder kwalitatief maar is in dit geval beter.
Ik heb destijds toch gekozen voor RVS maar heb door het aanbrengen van een scheidingslaag van DPC folie voorkomen dat er contact tussen de twee materialen kan plaatsvinden
Veel succes met het oplossen van de schade, met vriendelijke groet
Jan Vijn
De oorzaak vinden en verhelpen heeft de grootste prioriteit denk ik maar dat is al eerder aangegeven. Ik wil je nog wel wijzen op het volgende gegeven:
Gegalvaniseerd staal (het chassis) verdraagd geen contact met RVS,- deze materialen reageren op elkaar is mij medegedeeld door forumlid "pensionado" toen ik RVS hulpstukken ging aanbrengen om een reservewielbeugel op te hangen.
Hieronder de tekst die ik toen van hem kreeg:
Een caravanchassis is thermisch verzinkt dit geeft niet alleen een met zink beschermd oppervlak maar bovenal ook een kathodische bescherming dwz. dat bij aanraking met vocht zal het zink als onedel metaal zich als het ware opofferen om zo het onderliggende staal te beschermen. Deze werking wordt teniet gedaan door het gebruik van hoogwaardig RVS. Bij toepassing van roestvast stalen platen,- bouten,- en moeren zal galvanische corrosie een rol spelen tussen de twee verschillende materialen. De reden is dat er,- in een vochtige conditie,- een groot potentiaal verschil tussen het RVS (kathodisch) en zink (anodisch) zal ontstaan met als gevolg op die plaats een versneld ontstaan van corrosie. En dat is precies wat je niet wil bij gebruik van RVS. Het beste gebruikt u verzinkte plaat,- en bevestigingsmiddelen,- dit lijkt minder kwalitatief maar is in dit geval beter.
Ik heb destijds toch gekozen voor RVS maar heb door het aanbrengen van een scheidingslaag van DPC folie voorkomen dat er contact tussen de twee materialen kan plaatsvinden
Veel succes met het oplossen van de schade, met vriendelijke groet
Jan Vijn
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Bedankt voor je waarschuwing. Duidelijk verhaal.
Dan zal RVS geen optie zijn.
Ik zal eens navragen wat het kost om de schetsplaten thermisch te laten verzinken.
Dan zal RVS geen optie zijn.
Ik zal eens navragen wat het kost om de schetsplaten thermisch te laten verzinken.
Re: Reparatie onderzijde bodemplaat Knaus
Vandaag de schetsplaten aangebracht.
Tevens meteen de spindelblokken vervangen. 1tje begon er al te barsten.
Tevens meteen de spindelblokken vervangen. 1tje begon er al te barsten.