Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Petrusa
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 mei 2019 21:24

Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Petrusa » wo 29 mei 2019 12:35

Dag allen,
Ik heb een Likon Koolmees 900 uit 1995, nu lekt de waterleiding achter de douchewand. Ik heb geen bouwtekeningen van de stacaravan (bouwer is aantal jaren geleden failliet gegaan). Nu vroeg ik mij af of iemand bekend is met dit type caravan en tips heeft hoe ik de wand het beste open kan (laten) maken zonder teveel open te hoeven breken?

Vanwege de lekkage zal er ws een nieuwe waterleiding nodig zijn. Omdat ik daar dan toch mee bezig ga, overweeg ik om de geiser eruit te halen en te vervangen door een doorstroomapparaat voor warm water. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel ook met een installatiebedrijf in /rond Assen die hier en met stacaravans ervaring heeft? Ik verneem graag!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Jan van Vijven » wo 29 mei 2019 12:43

Loopt je leiding van de douche direct tot onder de vloer? Indien ja dan kun je (net als kabels) een flexibele leiding trekken zonder breekwerk.
Laat van boven een touwtje achter de wand zakken en probeer dat beneden door een gat te trekken, beetje priegelen maar is te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Wally » wo 29 mei 2019 13:03

RE.gif

Hang iets ronds aan het touwje, bv een metalen ring.

Zal het touwtje een stuk makkelijker zakken.


Frans

Petrusa
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 mei 2019 21:24

Re: Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Petrusa » wo 29 mei 2019 13:17

Dank jullie wel voor jullie reacties. Eigenlijk als een flexibele buis om de bestaande leiding of ter vervanging van? Hoe kan ik daar het makkelijkst bij? Ik heb nl gekeken of ik er bovenlangs kan maar dan zal ik er een plafondplaat uit moeten halen volgens mij. Er zitten strippen op het plafond die tegen de achterwand aan zitten. De hoofdleiding komt bij de keuken binnen van onderaf, daarna vertakt het naar de leuken en badkamer waarbij de leidingen bovenlangs om bij de wasbak en douche uit te komen, tussen plafondbalk.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Jan van Vijven » wo 29 mei 2019 13:42

Je wilt eigenlijk niet slopen, begrijp ik.
Doe zoals ik aangaf, trek die leiding onder de caravan door naar de keuken en ga daar naar boven. Zet daar je doorstroom ding en sluit aan op je leiding.
Het plafond hoeft er ook niet uit, demonteer de douche aansluiting en wring de achterliggende leiding aan de kant, door dit zelfde gat laat je iets zakken.
Wel de leiding onder de caravan isoleren en eventueel beschermen met een tracing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage achter douchewand en ervaringen doorstroomapparaat

Bericht door Knaus440 » wo 29 mei 2019 19:58

In Assen zit Schaafsma caravan onderhoud en schade herstel. De eigenaar heeft ervaring met stacaravans.
Ik hen voor thuis een afweging gemaakt tussen boiler en elektrisch doorstroom verwarming. Niet gedaan vanwege hoge piek vraag stroom en kosten apparaat.
Kan je aansluiting op de camping dit hebben.
Ik zou ook een by-pass leiding aanleggen, dus onder de vloer door of tussen wand en douche cabine.
Naam ben ik even kwijt, maar aan de Groningerstraat in Assen zit een installatiebedrijf. Zou me niet verbazen als ze ervaring hebben met doorstroom warmwater apparatuur.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”