Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MrCain » zo 26 mei 2019 21:10

thmeyer schreef:
za 25 mei 2019 14:57

@MrCain,

Mijn vraag gaat over het grote dakluik. Als jij zegt: Het zat zo, dan begrijp ik het !

Maar praktisch gezien niet. Als ik mijn caravan op de camping zet, hou ik rekening met de zon, de wind (regen) en richting voor de satellietschotel in de gaten.
Ik neem aan dat je dat ook enigszins doe. Met andere woorden als rechterkant caravan met of zonder voortent cq luifel in de luwte staat, dan staat andere kant (links) in de wind ( of regen).
Nogmaals het hoeft niet zo te zijn. Maar dan gaat grote dakluik naar mijn menig aan de verkeerde kant open.

Gr. Theo
Probeer ook zo veel mogelijk rekening te houden met de elementen maar.... wind kan draaien, als het gaat regenen gaan bij mij de dakluiken op minimale standje dicht en gaan er raampjes op een kier daar waar de regen niet op staat. Meestal sta we met de kant waar de deur niet zit tegen bos/bomen en daar is het over het algemeen koeler en minder last van wind. Schotel heb ik niet => als ik op vakantie ben kijk ik geen tv.

Belangrijkste voor de positie van het Luik vind ik hoe makkelijk hij te bedienen is => heb daar met het plaatsen van de plissé hor/verduistering van het nieuwe Luik ook rekening mee gehouden (positie van het kleine Luik stond vast => schanieren richting rijrichting).

Het grote Luik zit aan de deurkant precies boven het aanrecht dus als deze andersom gemonteerd is bemoeilijkt dat de bediening best veel...

Dus naar mijn mening zit hij nu perfect knipoog.gif

Maar dat is puur persoonlijk he => andere meningen zijn gewoon mogelijk thumbup.gif

Maar ontopic => nieuw Luik monteren is inderdaad ( op zich niet veel) duurder en kost vooral wat meer moeite maar toen ik het oude Luik uit elkaar probeerde te halen om hem te demonteren brak er hier en daar al het eea af... begon al bij de ophanging van de hor... op den duur hard dat kunststof uit en is het soms beter om het maar te vervangen om latere ellende te voorkomen en dan alsnog het Luik moet vervangen...

Maar ook dat is persoonlijk knipoog.gif
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door thmeyer » zo 26 mei 2019 21:37

RE.gif

Hoi MrCain,

Als dit een bewuste keus is geweest, dan is dit altijd goede keus.
Het is mijn nu duidelijk en het ziet ieder geval goed uit en hoop dat je erg heel plezier van mag hebben.
Bedankt nog voor de info die mij heb willen geven.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MrCain » ma 27 mei 2019 08:38

thmeyer schreef:
zo 26 mei 2019 21:37
RE.gif

Hoi MrCain,

Als dit een bewuste keus is geweest, dan is dit altijd goede keus.
Het is mijn nu duidelijk en het ziet ieder geval goed uit en hoop dat je erg heel plezier van mag hebben.
Bedankt nog voor de info die mij heb willen geven.

Gr. Theo

Maar ergens heb je wel gelijk hoor => in eerste instantie dacht ik precies het zelfde als jou mrgreen.gif
Tot ik het luik een aantal keer open en dicht had gedaan begon ik te snappen waarom hij zo is gemonteerd knipoog.gif
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » di 28 mei 2019 07:39

Bij verschillende dakluiken moet ik kiezen op basis van de dikte van het dak. Hoe kan ik de dikte bepalen zonder het oude luik er uit te halen?

Olst
Berichten: 33
Lid geworden op: di 8 jan 2019 19:16
Locatie: Heerde

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Olst » di 28 mei 2019 08:15

Leg twee blokken op het dak van hout plankje er bovenop
Aan de binnen zijde plankje met twee blokjes erop hoogte meten en de op gevulde delen er aftrekken

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door RichTrip » di 28 mei 2019 08:26

Als je het binnenwerk van het oude luik er uit haalt, dan kun je makkelijk de dikte meten.
Ga er overigens vanuit dat je het standaard luik nodig hebt bij een Burstner Holiday.
Als je de variant voor het dikkere dak neemt, dan moet je de plastic geleiders van het binnenwerk afknippen......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door BertJan » di 28 mei 2019 22:30

dakdikte is de dunne maat ( tot 44mm)

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » za 6 jul 2019 18:29

Afbeelding

Na veel twijfelen en na veel uitstelgedrag, moest het er vandaag toch maar van komen. Het oude dakluik moest er af. Op de foto was ik al even bezit met de kit. Het leek wel of ze er een soort kit pakking voor hebben gebruikt. Het was best een rotklus...

Afbeelding

Maar goed, we konden uiteindelijk toch beginnen aan het dakterras. ;)

Alle kit resten weggehaald met WD40. Werkt ideaal. Het bleek wel, dat ze bij Bürstner de gaten wat makkelijk en ruim maakten. Het was dus even puzzelen voordat het nieuwe dakluik er netjes in zat. Naast het feit dat niet alle klemmetjes goed geleverd waren, dus ik moest nog wat improviseren.
Bij de bestelling hadden ze er een industriële kit bij gedaan. Ongelofelijk hoe lastig dat uit de bus komt. Blijkbaar gebruiken ze daar alleen maar van die elektrische kitspuiten, want met de hand is dat eigenlijk niet te doen.

Afbeelding
Maar goed, het nieuwe uitzicht is super. :)

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Joppnl » za 6 jul 2019 20:44

Top.....

Ik heb een goede maand geleden dezelfde vervangen...zowel het zelfde als wat er in zat als wat je geplaatst hebt.

Ik had wel de juiste flexibel blijvende kit, niet specifiek industriël maar was er ook nauwelijks uit te krijgen. Tip (gekregen, voor volgende keer,) eerst in heet water opwarmen.

Bij mij zaten de juiste clips voor bevestiging er ook niet bij, had 8 rechte terwijl het er 4 rechte en 4 hoek noesten zijn maar werden na tel contact snel na geleverd.

Nu een maand praktijk ervaring: nog steeds erg blij mee, werkt super, wel tov vorige meer opletten dat je m (bijna) dicht doet als je weg gaat ivm regen, bij die vorige maakte dat minder uit maar...super tevreden mee, jullie ook veel plezier er mee!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » za 6 jul 2019 22:06

Leuk, zo’n wissel. :)

Ik had ook zeker de juiste flexibel blijvende kit, want die ik had de jongens van KIP gevraagd om er een bus bij te doen. Daar zaten grote stickers op dat het industriële kit was. Nooit aan gedacht om hem op te warmen. Dat had ik vanmiddag wel kunnen gebruiken. ;)

Ik had drie clips voor de hoeken en vijf rechte. Dat schoot dus niet helemaal op. Maar goed, ze zijn er vooral om de boel naar beneden te trekken, dus daar viel een mouw aan te passen.

Dat van die regen is wel een interessant punt. Daar moeten we inderdaad wel meer mee opletten. Aan de andere kant ventileert dit ook wel veel beter dan de vorige.

Ik ben benieuwd. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”