Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » di 21 mei 2019 23:22

Afgelopen zomer is de hor in ons dakluik stuk gegaan. Een reden om verder te kijken, want we hebben er nu ook geen mogelijkheid voor verduistering in en dat zouden we toch wel fijn vinden. Heeft iemand een suggestie? Het is een standaard dakluik uit een Bürstner Holiday. De ombouw heeft een binnenmaat 38x38 en buitenmaat 42,5x42,5. Ik gok dat het dus een 40x40 dakluik is waarbij de ombouw iets ruimer is. (Zie de foto die ik net even genomen heb.)

Afbeelding

Suggesties zijn zeer welkom. Kunnen we eenvoudig de ombouw aan de binnenkant vervangen voor een andere, of moeten we toch echt aan een nieuw dakluik gaan denken?
Laatst gewijzigd door ghulst op di 21 mei 2019 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MarcoC » di 21 mei 2019 23:40

Dit is een MPK dakluik en kosten nieuw rond de 70 euro incl hor en verduistering.
Maar voor de oude zijn er nog steeds losse horren en losse verduisteringsrollo's te verklrijgen hoor. Al vindt ik de los verkrijgbare hor en verduistering relatief duur ten opzichte van een compleet nieuw dakluik! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » di 21 mei 2019 23:42

Bedankt voor het antwoord. Dat is dan een hele andere ombouw aan de binnenkant? Want in deze zit een soort geklikte hor. Iets dat rolt zou veel handiger en prettiger zijn. Ik vervang liever niet het hele dakluik. Het is dicht en lekt niet en daar aan klungelen kan alleen maar extra problemen met zich meebrengen. ;)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MarcoC » di 21 mei 2019 23:53

Nee je krijgt dan hetzelfde terug, het enige wat je vervangt is de hor zelf met het dunne frame. De verduistering is een soort rolgordijntje die je bevestigd aan de binnenkant van de ombouw, ik heb deze horren nu ook in onze Eifelland zitten en vindt ze niks waard..... boos.gif
Ik ga voor de zomer nog de complete dakluiken vervangen, en dan krijg je wel een vaste hor waar je een verduistering overheen kan rollen.

Bij de huidige versie (op jouw foto) moet je eerst de hor loshalen voordat je bij de verduistering kan komen.
Bij die nieuwe typen moet je alsnog de hor losklikken om bij het luik te komen, maar het frame hiervan is vele malen sterker en breder.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door BertJan » wo 22 mei 2019 07:46

dan kan je ook gelijk een mini heki plaatsen, heb je overdag een heldere kap. deze zijn inclusief plisee verduisteringen en hor.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door RichTrip » wo 22 mei 2019 08:00

Dit schreeuwt inderdaad om een nieuwe Mini Heki! Veel meer licht en veel mooier.
Zou hier geen nieuw binnenwerk voor kopen. Volgend jaar kan zo het uitklap mechanisme afbreken en dan kun je weer aan de slag.

Ik heb hetzelfde luik in de toiletruimte van mijn Kip vervangen door een Mini Heki, zie de foto's in mijn Kip topic:

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door JanP » wo 22 mei 2019 08:06

Ik heb het zo opgelost, met een overzetkader van de firma O te Winterswijk.
Deze hebben ze in verschillende maten.
P7040294.JPG
https://www.obelink.nl/frame-met-vliege ... _id%3D9952
Laatst gewijzigd door JanP op wo 22 mei 2019 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » wo 22 mei 2019 08:06

Daar hebben jullie natuurlijk wel een punt. Ik zie alleen een beetje op tegen dat vervangen... Hoe lastig is dat? En hij zit natuurlijk midden op het dak. Niet echt makkelijk bij te komen.

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » wo 22 mei 2019 08:30

JanP schreef:Ik heb het zo opgelost, met een overzetkader van de firma O te Winterswijk.
Deze hebben ze in verschillende maten.
Ik heb alleen niet het idee dat er ruimte in zit bij ons om dat in te klikken.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door RichTrip » wo 22 mei 2019 08:33

Het meeste kun je van binnen uit doen, zoals het weghalen van de kit. Het oude luik druk je er vrijwel altijd zo van binnen uit los en dan kun je het zo van het dak afhalen. Nieuwe luik kit je gewoon buiten de caravan helemaal rond.
Alleen het plaatsen is dan even lastig. Maar je kunt vanaf de zijkant wel effe met de knietjes op het dak leunen, bij voorkeur vanaf de kant van bijvoorbeeld de toilet ruimte. Daar heeft het dak van boven tot onder ondersteuning.
Alleen nodig om het luik in het gaat te plaatsen/leggen, daarna gaat de rest weer verder van binnenuit.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door JanP » wo 22 mei 2019 08:55

ghulst schreef:
wo 22 mei 2019 08:30
JanP schreef:Ik heb het zo opgelost, met een overzetkader van de firma O te Winterswijk.
Deze hebben ze in verschillende maten.
Ik heb alleen niet het idee dat er ruimte in zit bij ons om dat in te klikken.
Dit is er niet ingeklonken maar erover heen gezet, nadat ik het hele mechanisme verwijderd had, maar als je het zo als ik gedaan hebt, zou ik eerst even met iemand van O te W informatie inwinnen, mij hadden ze heel goed advies gegeven, iemand met geen technische achtergrond heeft het er met een klein uurtje in zitten.
Ik had wel de grootste maat nodig, bij ons waren de touwtjes kapot gegaan, en een nieuw dakluik ging compleet € 5/600 kosten, met het overzetkader waren we rond € 80.00 kwijt.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MrCain » wo 22 mei 2019 19:38

Heb het zelfde dakluik op de caravan gehad => bij mij werkte het verduister gordijntje niet meer en waren 2 pootjes aan het scheuren....

Heb deze vervangen door een MPK Visionstar M Pro, deze past precies in het gat van het oude dakluik! Mini heki past ook gewoon, heb de MPK gekozen omdat deze traploos verstelbaar open te zetten is.

Meeste werk is inderdaad het verwijderen van de oude kit... met terpentine werkt het best. Je hoeft het dak niet op => kon alles door het (niet al te grote...) gat doen van 40 op 40. Ben zelf niet al te groot/breed dus past net! Trap in de caravan en heb zo alles schoon kunnen maken. Nieuw Luik kit je af met bv witte Sika 710 en lig je met een trap op zn kop naast het gat => daarna via binnen pak je hem op en leg hem in het gat.

Wel ff iets van plastiek afdekzeil in je caravan liggen als je begint => komt veel vuil en oude kitresten bij het werkje kijken... dat loop je zo je zeil in en dat wil je echt niet knipoog.gif

Heb gelijk het grote heki Luik er ook uit gehaald en opnieuw gekit... dat was achteraf het meeste werk...
4B0EFB8F-0779-4CD6-B7E9-FEFC057A582C.jpeg
Bij dit Luik heb je zowel een plissé hor als verduistering
A155DC9C-F69D-482E-90E3-504FDC3BC6F0.jpeg
Luik is traploos verstelbaar, best handig met regen ben ik achter gekomen mrgreen.gif

Al met al een heel dankbaar werkje wat je makkelijk in 1 dag kunt doen => kies wel een droge dag uit mrgreen.gif
Ziet er ook stuk frisser uit met het nieuwe Luik thumbup.gif

Btw: het nieuwe dakluik samen met de kit heeft net geen €105 gekost
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door ghulst » do 23 mei 2019 20:22

Bedankt voor de tips. Erg nuttig.
MrCain schreef:Heb deze vervangen door een MPK Visionstar M Pro, deze past precies in het gat van het oude dakluik!
Waar zie je die? Niet bij O te W (er is blijkbaar iets op dit forum om ze niet te noemen), maar ik kom hem online niet zo makkelijk tegen. Genoeg in Engeland, gek genoeg, maar niet hier...

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door janoniem » do 23 mei 2019 21:44

RE.gif
Die vind je hier of misschien ook hier
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Pino » do 23 mei 2019 23:46

40x40, dan zou ik er een mini heki indoen.
Hebben wij in de badkamer gedaan. Daar zat ook zo'n luik in als TS heeft. Vond ik niet erg handig in gebruik.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Bart-P » vr 24 mei 2019 19:47

Ook ik had hetzelfde dakluik. Dat begon slijtage te vertonen aan de buitenzijde. De plaat op het dak liet los van de handvaten binnenzijde. Nou ja, na 22 jaar kan een keer iets stuk gaan hè.

Dus ik heb er ook een mini heki in nu. Paste exact in hetzelfde gat.


Deze heb ik: https://www.dewitschijndel.nl/dometic-m ... e-25-42-mm
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door thmeyer » vr 24 mei 2019 21:15

MrCain schreef:
wo 22 mei 2019 19:38
Heb het zelfde dakluik op de caravan gehad => bij mij werkte het verduister gordijntje niet meer en waren 2 pootjes aan het scheuren....

Heb deze vervangen door een MPK Visionstar M Pro, deze past precies in het gat van het oude dakluik! Mini heki past ook gewoon, heb de MPK gekozen omdat deze traploos verstelbaar open te zetten is.

Meeste werk is inderdaad het verwijderen van de oude kit... met terpentine werkt het best. Je hoeft het dak niet op => kon alles door het (niet al te grote...) gat doen van 40 op 40. Ben zelf niet al te groot/breed dus past net! Trap in de caravan en heb zo alles schoon kunnen maken. Nieuw Luik kit je af met bv witte Sika 710 en lig je met een trap op zn kop naast het gat => daarna via binnen pak je hem op en leg hem in het gat.

Heb gelijk het grote heki Luik er ook uit gehaald en opnieuw gekit... dat was achteraf het meeste werk...

Luik is traploos verstelbaar, best handig met regen ben ik achter gekomen.

Al met al een heel dankbaar werkje wat je makkelijk in 1 dag kunt doen => kies wel een droge dag uit mrgreen.gif
Ziet er ook stuk frisser uit met het nieuwe Luik thumbup.gif

Btw: het nieuwe dakluik samen met de kit heeft net geen €105 gekost
Hoi MrCain,

Ik heb toch een vraag over de richting van het dakluik als het open staat.
Was dit een bewuste keus geweest, richting de linker zijkant caravan ?

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Joppnl » vr 24 mei 2019 22:06

Goede tips...

de handvat-scharnierpunten van m'n huidig dakluik beginnen 'op' te raken (plastic staat op breken) dus misschien ook eens aan de Heki.

Nou zie ik dat er 2 type Heki's zijn van die 40*40 (behalve de dikte): met en zonder permanente ontluchting.

Nou snap ik wel wat ze er mee bedoelen maar wat is aan te raden in de praktijk?

Met heeft als voordeel lijkt me dat ook onderweg er wat ventilatie is (of als t regent en je weg bent) maar het voordeel van zonder lijkt me dat juist in voor- of naseizoen er geen koude tocht naar binnen komt.

Wat is jullie ervaring/advies?
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door MrCain » za 25 mei 2019 08:14

thmeyer schreef:
vr 24 mei 2019 21:15

Hoi MrCain,

Ik heb toch een vraag over de richting van het dakluik als het open staat.
Was dit een bewuste keus geweest, richting de linker zijkant caravan ?
I
Gr. Theo
Het grote Heki dakluik bedoel je?
Was voor mij geen bewuste keuze => zat al zo op de caravan gemonteerd en zo weer terug gemonteerd na het opnieuw kitten mrgreen.gif

Denk wel de logica te weten => kan er zo wel makkelijker bij om deze te bedienen omdat je dan precies in het gangpad staat.

De schanierkant zit precies boven het keukentje zeg maar

Voorde rest zou ik het niet weten, misschien dat het nog een andere reden heeft maar ben daar zelf niet bewust van.
Trekt wel lekker door met de deur open btw maar weet niet of dit richting afhankelijk van het Luik is...
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door WillyL » za 25 mei 2019 10:16

Je bent allicht door je keuze om toch te gaan voor vervanging.
Nog een goede rede, na enkele jaren begint de plastieken van het Luik zelf ook te verharden. Wanneer je dan de pech hebt om in een hevige hagelstorm met grote handelstermen te staan kunnen die het luik doen barsten en gaten slaan. Dat heb ik zelf meegegmaakt.

Heki-dakramen zijn top-kwaliteit, kunnen gans dichte op kier en helemaal open, vooral tijdens de zomermaanden is dat heerlijk.
Let wel, in een ander topic heb ik eens geschreven dat op kierstand de kleine Hekis bij korte rukwinden kunnen openen. Dat wil je zeker niet wanneer het tegelijkertijd bakken water giet. Ook hier spreek ik dus uit ondervinding.
Mijn oplossing is om in die kleinste kierstand de hedel extra vast te maken.
Ik post er een fotootje van, maar eerst moet ik daarvoor even de caravan in...

Op de kleinste kierstand wordt de hendel enkel geblokkeerd achter een nokte in de geleiding, de hendel kan dan loskomen door enkele malen kort na mekaar tegen het Hekiluik te tikken, iets wat rukwinden kunnen doen maar dan door aan de buitenkant te zuigen. Het stukje electriciteitsdraad verhindert dat.
In normale gevallen is het echter nooit een probleem.
image.jpeg
Heki sluiting overzicht
image.jpeg
Heki detail, extra blokkering met draad
Laatst gewijzigd door WillyL op za 25 mei 2019 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Joppnl » za 25 mei 2019 10:24

Goede tip, dank je!

Vorig jaar een flinke hagelbui onderweg in Duitsland gehad en dat heeft ie overleefd maar ik moet nu al wel heel gelijkmatig de handgrepen van het huidige dakluik omhoog doen anders ben ik bang dat het breekt...en als je dat ergens op vakantie gebeurt dan is dat (nog) minder grappig dus beter nu nog even een nieuwe erin zetten....

nee....dat ie zomaar open gaat dat wil je idd zeker niet, benieuwd naar je oplossing, kan ik dat na montage meteen aanpakken (en anders..een gewaarschuwd mens etc..

Heb je de 'met permanente ontluchting' of zonder?
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door WillyL » za 25 mei 2019 10:33

Indien het luikje gans gesloten is (verankerd door de hendel achter de grote drukknop) dan is er geen verluchting.
Met de hendel in het eerste gleufje is er een kleine kier, zo sgtaat hij bij bij jaarin jaaruit naast de deur, met dus dat extra draadje.
Met de hendel in de tweede gleuf is de kier groter maar denk ik dat er bij een hevige plensbui toch water kan binnenspatten. In die stand kan de hendel wel goed vergrendeld worden. Dat kan je op de foto zien, het klepje of nokje staat er in de vergrendelstand.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door thmeyer » za 25 mei 2019 14:57


@MrCain,

Mijn vraag gaat over het grote dakluik. Als jij zegt: Het zat zo, dan begrijp ik het !

Maar praktisch gezien niet. Als ik mijn caravan op de camping zet, hou ik rekening met de zon, de wind (regen) en richting voor de satellietschotel in de gaten.
Ik neem aan dat je dat ook enigszins doe. Met andere woorden als rechterkant caravan met of zonder voortent cq luifel in de luwte staat, dan staat andere kant (links) in de wind ( of regen).
Nogmaals het hoeft niet zo te zijn. Maar dan gaat grote dakluik naar mijn menig aan de verkeerde kant open.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door Tjub » za 25 mei 2019 19:00

Joppnl schreef:Goede tips...

de handvat-scharnierpunten van m'n huidig dakluik beginnen 'op' te raken (plastic staat op breken) dus misschien ook eens aan de Heki.

Nou zie ik dat er 2 type Heki's zijn van die 40*40 (behalve de dikte): met en zonder permanente ontluchting.

Nou snap ik wel wat ze er mee bedoelen maar wat is aan te raden in de praktijk?

Met heeft als voordeel lijkt me dat ook onderweg er wat ventilatie is (of als t regent en je weg bent) maar het voordeel van zonder lijkt me dat juist in voor- of naseizoen er geen koude tocht naar binnen komt.

Wat is jullie ervaring/advies?
Permanente ventilatie.....Die andere is meer voor campers. Ik heb deze ook vorig jaar geplaatst in bestaand 40 x 40 gat. Fluitje van een cent, al was het in het begin wel spannend.

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nieuwe hor en verduistering in bestaand dakluik

Bericht door WillyL » zo 26 mei 2019 19:02

Je zou ook de super-de-luxe kunnen kiezen Maxxfan dakluik. Momenteel ergens op een NL site voor een 'luttele' 370€ In aanbidding... En dat enkel om een hor te vervangen weenie.gif
Ik begin de corrector van de iPad te haten... aanbiEding ...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”