Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Wanneer ik de oplooprem met een hefboom (balk) indruk dan komt de koppeling slechts tot halverwege terug. Dat gaat gestaag, niet te snel, maar ook niet al te traag. Nadien kan ik echter nog de rest met de hand uittrekken. Er is dan nog wel de weerstand te voelen van de demper. Ik moet dus toch wat kracht zetten en het gaat ongeveer even snel als het automatische terugkeren (tot halverwege).
Duidt dit op een defecte of versleten oploopremdemper en is die aan vervanging toe na 9 jaar en ongeveer 21000 Km?
De oplooprem gaat wel tot bijna tegen de aanslag. Het kan dus ook zijn dat de remkabels aangespannen moeten worden.
Op de 2- jaarlijkse technische keuring was alles nog OK, geen opmerking over de remwerking, maar tja, lezers van mijn vorige replies weten dat ik geen al te hoge dunk heb over de verplichte keuring in België.
De rede dat ik dit even nakeek was dat ik de indruk had dat de caravan wat bonkte tijdens en na het remmen.
Is het vervangen gemakkelijk zelf te doen?
Heb je er een momentsleutel voor nodig?
Duidt dit op een defecte of versleten oploopremdemper en is die aan vervanging toe na 9 jaar en ongeveer 21000 Km?
De oplooprem gaat wel tot bijna tegen de aanslag. Het kan dus ook zijn dat de remkabels aangespannen moeten worden.
Op de 2- jaarlijkse technische keuring was alles nog OK, geen opmerking over de remwerking, maar tja, lezers van mijn vorige replies weten dat ik geen al te hoge dunk heb over de verplichte keuring in België.
De rede dat ik dit even nakeek was dat ik de indruk had dat de caravan wat bonkte tijdens en na het remmen.
Is het vervangen gemakkelijk zelf te doen?
Heb je er een momentsleutel voor nodig?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Hoi WillyL
Ik heb geen technische ervaringen met de oploopdemper..
Maar ik weet wel dat hij bij al mijn caravans ( tot op heden) helemaal UIT komt.
Ook ooit een keer een bonkende hut gehad, nieuwe demper erin en de klacht was opgelost.
Ik weet alleen echt niet meer of ik daar nou we lof geen momentsleutel bij gebruikt heb, m'n gevoel zegt van wel..
Daarnaast, als de demper kapot is dan remt de caravan juist heel goed, te goed, meestal blokkerend...
Maar... er zal vast wel meer info komen...van kenners..
Ik heb geen technische ervaringen met de oploopdemper..
Maar ik weet wel dat hij bij al mijn caravans ( tot op heden) helemaal UIT komt.
Ook ooit een keer een bonkende hut gehad, nieuwe demper erin en de klacht was opgelost.
Ik weet alleen echt niet meer of ik daar nou we lof geen momentsleutel bij gebruikt heb, m'n gevoel zegt van wel..
Daarnaast, als de demper kapot is dan remt de caravan juist heel goed, te goed, meestal blokkerend...
Maar... er zal vast wel meer info komen...van kenners..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Hoi Willy,
Ik heb zoiets eerder omhanden gehad en dat heb ik opgelost door het bewegende(as) deel goed in te vetten.
Nu vet ik dat iedere keer in, als ik met de caravan van huis ga !!
Vroeger zaten er 2 smeernippels en tegenwoordig niet meer.
Theo
Opmerking: Bij mij helpt het, maar het wil niet zeggen of dat ook bij een ander helpt .
Ik heb zoiets eerder omhanden gehad en dat heb ik opgelost door het bewegende(as) deel goed in te vetten.
Nu vet ik dat iedere keer in, als ik met de caravan van huis ga !!
Vroeger zaten er 2 smeernippels en tegenwoordig niet meer.
Theo
Opmerking: Bij mij helpt het, maar het wil niet zeggen of dat ook bij een ander helpt .
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Als de oploopremdemper kapot is kun je hem zonder enige moeite uittrekken. (Induwen als ie kapot is kan ook nog steeds alleen met de hand voel je hem dan niet bonken omdat de weestand van het aanzetten van de remschoenen en remstang wat je met de hand doet teveel weerstand vraagt, met de auto er voor wel).
99,9% kans dus dat de remstang niet goed is afgesteld, die zit achter de oplooprem waar ie over gaat naar de remstang. als dit zo is kun je de remstang die van de oplooprem naar de as loopt met de hand van voor naar achteren bewegen (dus teveel speling/loze gang) en merk je dat ie als het warenlos zit en voel je de speling.
Afstellen gaat dmv van de 2x M8 moeren die na ongeveer 30-50cm op de remstang zitten achter de oplooprem. moeren los draaien en dmv spanner zorgen dat de speling weg gaat, wel opletten dat ie niet de strak staat want dan lopen de remmen aan met alle gevolgen van dien, daarna de moeren weer vast draaien.
99,9% kans dus dat de remstang niet goed is afgesteld, die zit achter de oplooprem waar ie over gaat naar de remstang. als dit zo is kun je de remstang die van de oplooprem naar de as loopt met de hand van voor naar achteren bewegen (dus teveel speling/loze gang) en merk je dat ie als het warenlos zit en voel je de speling.
Afstellen gaat dmv van de 2x M8 moeren die na ongeveer 30-50cm op de remstang zitten achter de oplooprem. moeren los draaien en dmv spanner zorgen dat de speling weg gaat, wel opletten dat ie niet de strak staat want dan lopen de remmen aan met alle gevolgen van dien, daarna de moeren weer vast draaien.
Porsche + Tabbert
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Zou ik niet doen.
Altijd eerst de remmen opstellen!
Grote kans dat de loze slag dan al weg is.
Stel je die stang bij, dan heb je grote kans dat je de remnokken "over de kop" trekt bij fors remmen.
Dan staan of de wielen geblokkeerd, of er remt helemaal niks meer.
Als de remmen goed afgesteld staan, en je hebt nog steeds speling, dan eerst de remschoenen controleren.
Mogelijk moeten er nieuwe in.
Dit verhaal gaat ook op voor zelfstellende remmen.
Alleen kan je het stellen dan overslaan.
Ik denk dat je caravan hard aan een gedegen onderstelbeurt toe is.
Altijd eerst de remmen opstellen!
Grote kans dat de loze slag dan al weg is.
Stel je die stang bij, dan heb je grote kans dat je de remnokken "over de kop" trekt bij fors remmen.
Dan staan of de wielen geblokkeerd, of er remt helemaal niks meer.
Als de remmen goed afgesteld staan, en je hebt nog steeds speling, dan eerst de remschoenen controleren.
Mogelijk moeten er nieuwe in.
Dit verhaal gaat ook op voor zelfstellende remmen.
Alleen kan je het stellen dan overslaan.
Ik denk dat je caravan hard aan een gedegen onderstelbeurt toe is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
RE.gif
Na het losmaken van de beschermkap boven de dissel (kleine plastieken deksel dat achteraan handvast met een grote zwarte moer) probeerde ik het mechanisme in te duwen. Inderdaad, het duw'echanisme zat een dikke 2 cm vrij van de hefboom voor de remmen. Dit ga ik niet oplossen door de remmen aan te spannen.
Onderhoud dringt zich inderdaad op en ik denk ook niet dat te laten doen bij mijn caravanboer maar bij een garage gespecialiseerd in aanhangwagens.
Ik veronderstel dat er in de buurt van mijn stad er wel zo een is.
Dank voor de tips en uitleg.
Terloops, bovenop de geleider voor de inschuivende disselstang zitten geen smeernippels. Jammer, maar de stang zat nog redelijk in het vet en schuift naar behoren, ook zonder gekraak of ander schurend geluid. Alles was ook nog redelijk netjes.
Na het losmaken van de beschermkap boven de dissel (kleine plastieken deksel dat achteraan handvast met een grote zwarte moer) probeerde ik het mechanisme in te duwen. Inderdaad, het duw'echanisme zat een dikke 2 cm vrij van de hefboom voor de remmen. Dit ga ik niet oplossen door de remmen aan te spannen.
Onderhoud dringt zich inderdaad op en ik denk ook niet dat te laten doen bij mijn caravanboer maar bij een garage gespecialiseerd in aanhangwagens.
Ik veronderstel dat er in de buurt van mijn stad er wel zo een is.
Dank voor de tips en uitleg.
Terloops, bovenop de geleider voor de inschuivende disselstang zitten geen smeernippels. Jammer, maar de stang zat nog redelijk in het vet en schuift naar behoren, ook zonder gekraak of ander schurend geluid. Alles was ook nog redelijk netjes.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
RE.gif
Het is ook mogelijk dat de smeernippel(s) zich aan de onderzijde van het schuifstuk zit(ten) !
Mvg
Stef
Het is ook mogelijk dat de smeernippel(s) zich aan de onderzijde van het schuifstuk zit(ten) !
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
RE.gif
precies zoals ik omschreef die 2 cm, dat is wat je omschreef dat ie niet helemaal uit zichzelf terugkomt....
precies zoals ik omschreef die 2 cm, dat is wat je omschreef dat ie niet helemaal uit zichzelf terugkomt....
Porsche + Tabbert
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Maar dat heeft toch niks met de trekstang te maken?
Die kan alleen maar trekken. Niks naar voren duwen.
De trekstang zal nooit langer worden.
De remkabels ook niet als het goed is.
Bij eerste montage van remschoenen worden de remschoenen met een minimale speling gemonteerd.
Daarna de trekstang spelingvrij, en met strakke remkabels aan de oplooprem gemonteerd. Met het schuifstuk volledig uitgeschoven.
De slag van het schuifstuk in de koppeling zal dan ook minimaal zijn.
Door afslijten van de remschoenen wordt die slag steeds groter.
(Dat ga je voelen in de auto, bij weer optrekken na een remactie geeft die grote slag een bonk tegen het eind van de koppeling)
Als dat afslijten teveel wordt kan er ook speling in de trekstang ontstaan.
In dit geval, na 9 jaar en ruim 20.000 km is het vrij zeker dat de remschoenen behoorlijk afgesleten zijn.
Nastellen is wellicht mogelijk.
Afhankelijk van de staat van de remschoenen.
Om daar iets over te kunnen zeggen moeten de trommels eraf.
In principe moet je nooit nastellen aan de trekstang, alleen de remschoenen weer met minimale speling tegen de remtrommels stellen.
Dan is de situatie weer ongeveer zoals bij nieuwe remschoenen, en de slag van het schuifstuk ook weer heel kort.
Ook de speling van de trekstang zou weg moeten zijn.
Bij deze kilometer zouden zeker minimaal 1 keer per 2 jaar de trommels eraf moeten zijn geweest.
Die kan alleen maar trekken. Niks naar voren duwen.
De trekstang zal nooit langer worden.
De remkabels ook niet als het goed is.
Bij eerste montage van remschoenen worden de remschoenen met een minimale speling gemonteerd.
Daarna de trekstang spelingvrij, en met strakke remkabels aan de oplooprem gemonteerd. Met het schuifstuk volledig uitgeschoven.
De slag van het schuifstuk in de koppeling zal dan ook minimaal zijn.
Door afslijten van de remschoenen wordt die slag steeds groter.
(Dat ga je voelen in de auto, bij weer optrekken na een remactie geeft die grote slag een bonk tegen het eind van de koppeling)
Als dat afslijten teveel wordt kan er ook speling in de trekstang ontstaan.
In dit geval, na 9 jaar en ruim 20.000 km is het vrij zeker dat de remschoenen behoorlijk afgesleten zijn.
Nastellen is wellicht mogelijk.
Afhankelijk van de staat van de remschoenen.
Om daar iets over te kunnen zeggen moeten de trommels eraf.
In principe moet je nooit nastellen aan de trekstang, alleen de remschoenen weer met minimale speling tegen de remtrommels stellen.
Dan is de situatie weer ongeveer zoals bij nieuwe remschoenen, en de slag van het schuifstuk ook weer heel kort.
Ook de speling van de trekstang zou weg moeten zijn.
Bij deze kilometer zouden zeker minimaal 1 keer per 2 jaar de trommels eraf moeten zijn geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
RE.gif
Daar denk ik toch anders over, bij TS zou dat beteken dat na 4.000 kilometer de trommels er af moeten en de remmen gesteld moeten worden....
Iemand die alleen in de zomervakantie even naar Spanje of midden/zuid Italie gaat zit al rond de 3.000 kilometer, dat zou beteken dat ze om de 1 a 1,5 jaar naar de dealer kunnen.
Het gros van de caravans rijdt nog met de originele remmen rond en rijdt alleen lange snelweg kilometers, en is niet te vergelijken met aanhangwagens die heel anders (intensief) gebruikt wordt en veelvuldig overbeladen rond rijden.
Daar denk ik toch anders over, bij TS zou dat beteken dat na 4.000 kilometer de trommels er af moeten en de remmen gesteld moeten worden....
Iemand die alleen in de zomervakantie even naar Spanje of midden/zuid Italie gaat zit al rond de 3.000 kilometer, dat zou beteken dat ze om de 1 a 1,5 jaar naar de dealer kunnen.
Het gros van de caravans rijdt nog met de originele remmen rond en rijdt alleen lange snelweg kilometers, en is niet te vergelijken met aanhangwagens die heel anders (intensief) gebruikt wordt en veelvuldig overbeladen rond rijden.
Porsche + Tabbert
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Controle, schoonmaken van de trommels, iets opstellen indien nodig, en een likje vet op de bewegende delen is toch niks overdreven elke 2 jaar ? Ok, 3jaar met weinig kilometers en geen ritten door de bergen.
Ik heb het idee dat er nooit iets gebeurd is.
Het wordt dan echt tijd...
Btw..je kunt op minder als 10 km de remschoenen totaal maar de vernieling rijden als je bijv. niet weet hoe een berg af te rijden. Kms zeggen mij niet zo veel.
Caravanremmen zijn pas in orde als je niks voelt in de auto, geen gebonk en getrek, en bij niet al te hard remmen je echt de vertraging in voelt komen van de caravan na een aantal milliseconden. Ook weer zonder harde schok of bonk.
Ik heb het idee dat er nooit iets gebeurd is.
Het wordt dan echt tijd...
Btw..je kunt op minder als 10 km de remschoenen totaal maar de vernieling rijden als je bijv. niet weet hoe een berg af te rijden. Kms zeggen mij niet zo veel.
Caravanremmen zijn pas in orde als je niks voelt in de auto, geen gebonk en getrek, en bij niet al te hard remmen je echt de vertraging in voelt komen van de caravan na een aantal milliseconden. Ook weer zonder harde schok of bonk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Aan TS als je de caravan toch weg brengt voor een beurt dan gewoon ervanaf blijven en melding maken als je hem wegbrengt.
Na terugkomst kun je er nog eens naar kijken
Anders :
Eerst de remmen stellen bij de wielen
Daarna de stang wat langer maken tot speling nagenoeg weg is
Nogmaals de remmen bij de wielen controleren en afstellen i dien nodig
Kleine proefrit maken
Nogmaals de remafstelling controleren
Na terugkomst kun je er nog eens naar kijken
Anders :
Eerst de remmen stellen bij de wielen
Daarna de stang wat langer maken tot speling nagenoeg weg is
Nogmaals de remmen bij de wielen controleren en afstellen i dien nodig
Kleine proefrit maken
Nogmaals de remafstelling controleren
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Stemt overeen met mijn ervaring. En na een beurt merk je pas dat de oploopdemper vervangen is, de remmen zijn nagesteld, enz enz. Door de geleidelijke achteruitgang raak je gewend aan de situatie. En voor de kosten hoef je het niet te laten. Als onderdeel van de bovag beurt kostte het vervangen van de oploopdemper 83,- en het vervangen van de wiellagers inclusief naafmoeren 99,-.Caravanremmen zijn pas in orde als je niks voelt in de auto, geen gebonk en getrek, en bij niet al te hard remmen je echt de vertraging in voelt komen van de caravan na een aantal milliseconden. Ook weer zonder harde schok of bonk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Oploopdemper komt halverwege terug, is die defect?
Allen bedankt voor het meedenken! Dat is erg tof!
Imiddels heb ik een aanhangwagespecialist gecontacteerd en wacht op reactie van hem (was niet thuis) .
Een 4tal jaar geleden is de caravan op onderhoud geweest bij de dealer. Er was toen geen probleem volgens hem, al had ik toen reeds de indruk dat er wat speling op zat. bij de laatste keuring, nu 1 jaar geleden, ben ik wel dadelijk gegaan zonder eerst te laten nazien.
Gelukkig remt de caravan nog heel goed en aan beide zijden praktisch even hard. Dat heb ik althans tijdens die 2jaarlijkse technische keuring gezien. Hoe ze het testen? Door de caravan op de handrem te zetten en dan achteruit te duwen. Of dit het beste systeem is weet ik niet, maar de wielen blokkeerden en de getallen op de display waren zeker binnen de normen (groen).
Althans, zo herinner ik me die remtest toch.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg en idd, ik denk ook dat de remschoenen 'wat' versleten zijn.
Imiddels heb ik een aanhangwagespecialist gecontacteerd en wacht op reactie van hem (was niet thuis) .
Een 4tal jaar geleden is de caravan op onderhoud geweest bij de dealer. Er was toen geen probleem volgens hem, al had ik toen reeds de indruk dat er wat speling op zat. bij de laatste keuring, nu 1 jaar geleden, ben ik wel dadelijk gegaan zonder eerst te laten nazien.
Gelukkig remt de caravan nog heel goed en aan beide zijden praktisch even hard. Dat heb ik althans tijdens die 2jaarlijkse technische keuring gezien. Hoe ze het testen? Door de caravan op de handrem te zetten en dan achteruit te duwen. Of dit het beste systeem is weet ik niet, maar de wielen blokkeerden en de getallen op de display waren zeker binnen de normen (groen).
Althans, zo herinner ik me die remtest toch.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg en idd, ik denk ook dat de remschoenen 'wat' versleten zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)