Scheurtjes boven de deur

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Kasper

Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 16:32

Mijn oude Kip vertoont twee kleine scheurtjes boven de deur, ik ga ze behandelen met Polymax. Eerst heb ik er een klein gaatje (1,5 mm) op het eind van de scheur geboord en daarna ontvetten met ammoniak. Daarna ga ik proberen om de scheurtjes voorzichtig te dichten.
Bijlagen
2019-05-15 15.49.42 aangepast.jpg
2019-05-15 15.48.30 aangepast.jpg
2019-05-15 15.47.54 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Micky » wo 15 mei 2019 19:47

RE.gif

Ik heb zo bij het voorraam en bij de buitenlamp, boren heeft bij mij niet gewerkt, ik ben benieuwd naar je oplossing thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door VIP » wo 15 mei 2019 21:09

Dat scheuren komt door torderen, o.a. door snelheid icm onderstel (lees: schokdempers en of vering).
Porsche + Tabbert

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 22:05

Ja, dat denk ik ook, het is natuurlijk de zwakste plek. Ben ook benieuwd of het niet verder gaat.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Scheurtjes boven de deur

Bericht door thmeyer » wo 15 mei 2019 22:08


Mijn eerste caravan jaren 70 was een Tabbert Kornet. Nieuw gekocht, vrij snel kregen wij ook dezelfde gelijksoortige scheuren boven de deur in de aluminium beplating. De dealer heeft (garantie) nieuwe beplating gemonteerd en gelukkig nooit geen scheuren meer in de zijwand gekregen.

@Borm147 veel succes met de reparatie en hopen dat het hierbij bij blijft !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » wo 15 mei 2019 22:13

Dat hoop ik ook, maar zolangzamerhand kan ik wel merken dat het Kipje wel oud is.... mrgreen.gif

Kip Cavalier
Berichten: 69
Lid geworden op: do 25 okt 2018 18:41

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kip Cavalier » do 16 mei 2019 18:15

RE.gif

Ach wat is oud bij een KIP scratch.gif
Gelukkig zijn veel 'ouderdomskwaaltjes' makkelijk zelf te verhelpen bij deze caravans thumbup.gif

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » za 18 mei 2019 17:17

Scheurtjes zijn nu dicht met Polymax, zal er nog eens met een crème stiftje over heen gaan, dan valt het niet meer zo op. Zo gauw als het weer gaat scheuren, maak ik er een foto van, ben benieuwd. mrgreen.gif
Bijlagen
2019-05-18 14.29.15 aangepast.jpg
2019-05-18 14.29.24 aangepast.jpg
2019-05-18 14.29.33 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door dieseltijger » za 18 mei 2019 18:46

Mooi gedaan! Euhhh...zorg er echt voor dat de scheuren echt afgesloten zijn: door het capilaire effect krijg je anders vochtinwerking en dus rot. Ik had begrepen dat versleten veerelementen er de oorzaak van kunnen zijn dat de opbouw veel te lijden heeft en er scheurtjes ontstaan boven de deur. Is de vering ok?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door janvijn » za 18 mei 2019 20:30

Beste Borm147
Torderen van de opbouw zou zomaar kunnen denk ik, maar heb je ook al eens gedacht aan de uitdraai poten.
Als je de uitdraai poten te ver uitdraait,- langdurig in deze positie laat staan en de caravan gebruikt, komt er een (te hoge) constante spanning te staan op de opbouw van de caravan,- zeker wanneer deze poten direct tegen de onderkant van de vloer zijn gemonteerd i.p.v. aan het chassis. De bovendorpel van de toegangsdeur is het zwakste punt in de zijwand bij deze spanning.
Los van de oorzaak, ik heb wel twijfels over de reparatie met Polymax,- dat is op zicht goed spul maar niet geschikt voor dit soort reparaties denk ik.
Hoop dat het goed uitpakt voor je
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » za 18 mei 2019 21:11

Bij het uitdraaien van de pootjes zorg ik er altijd voor dat ik caravan niet opkrik, zoals ik wel eens heb gezien dat een caravan een paar cm wordt opgetild.
Het blijft natuurlijk een hele zwakke plek boven de deur, het is hetzelfde als bij een deuropening met latei er boven, daar zie je ook bijna altijd een scheurtje ontstaan in de hoek. In mijn werkzame leven als betonconstructeur heel vaak meegemaakt, als er weer scheurvorming optrad in een betonelement boven een deuropening.
Wat betreft de vering, er zitten geen schokbrekers onder mijn Kip, misschien zou dat iets schelen.
Of deze oplossing met Polymax zal helpen, weet ik niet, maar de scheurtjes zijn nu wel dicht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Micky » zo 19 mei 2019 16:37

RE.gif

ik heb wel dempers en dezelfde scheuren, maar met name bij het voorraam en de lamp
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » zo 19 mei 2019 17:51

RE.gif Maar het blijft natuurlijk altijd een zwakke plek en de scheurtjes zitten alleen in het aluminium en niet het triplex er achter. Ik neem aan dat rondom de deuren en ramen wel regeltjes zijn aangebracht, zodat er toch wel wat stevigheid zit en het spul niet uit elkaar valt. knipoog.gif

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door janvijn » zo 19 mei 2019 18:45

Beste Borm147
Er zitten wel houten regels rond de kozijnen maar die zijn niet met een verbinding in elkaar gezet, die maken enkel deel uit van de sandwich constructie.
Ter info, met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Stef » zo 19 mei 2019 19:08

Dit is een probleem dat bij heel veel ( bijna alle ) oude caravans voorkomt.
In de stevigheid van de gehele zijwand is ieder gat een zwakke plek.

Inmiddels heeft iedere caravanbouwer dit probleem wel getakkeld, en komt het bijna niet meer voor.
Ik denk dat dit alleen goed gerepareerd , wanneer het houten/kunststof raamwerk uit een stuk bestaat met een ruime
Overspanning naar de dakl/zijwand spanten.
Met lijm gaat dit echt niet lukken ; de torderingen in de opbouw/zijwand zal moeten worden opgevangen.

Het enige goede om dit het verhelpen is een nieuw stuk frame/spanten er in te zetten met goede aansluitingen aan de
Originele spanten. haphop.gif

Ook bv. Raam uitsnedes wordt weer sterker gemaakt , wanneer er gebruikt gemaakt wordt van een raamframe ,
zoals Seitz of Dometic ze levert. thumbup.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » ma 20 mei 2019 10:35

Het is ook niet de bedoeling dat ik het aluminium plaatwerk van 1 mm dik aan elkaar probeer te lijmen, het gaat erom dat de scheurtjes worden gedicht zodat er geen vocht komt in het onderliggende triplex. En wat de sterkte betreft heb ik er alle vertrouwen in dat ik nog jaren met deze caravan kan rijden. Het deurprofiel is wel zo stevig dat de wand niet in elkaar gaat storten. Natuurlijk wel met de deur dicht rijden. knipoog.gif
De opbouw van de wand is 2 x 3 mm triplex en daartussen wat latjes van, ik dacht 3 cm dik. Het is niet veel, maar ik denk dat de meeste caravans niet veel steviger zijn, ze zouden dan ook veel te zwaar worden.
Bijlagen
20190520_100309 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door dieseltijger » ma 20 mei 2019 10:51

Ik had begrepen dat de betaalbare reparatie actie inhoudt dat er een stuk plaat overheen wordt gelijmd. Ehm: De spanten verstevigen wordt onbetaalbaar, en de trekbelasting zorgt ervoor dat de spanningen op de opgevulde scheur in stand worden gehouden wat - denk ik - zal leiden tot hernieuwd scheuren.

Wellicht een volkomen debiel advies van mij: waarom niet in de tussentijd de scheuren afdekken met een plakkerige, transparante tape, zodat infiltratie van vocht achterwege blijft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » ma 20 mei 2019 10:57

RE.gif Ik heb het niet afgeplakt, maar met Polymax afgedicht. Na de vakantie (ca. 4000 km) zal ik hier weer een foto plaatsen van de scheurtjes en kunnen we zien of het is gestopt of verder gaat. weenie.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Hans 555 » ma 20 mei 2019 11:16

Misschien een overbodige vraag maar, heb je de door jou aangebrachte gaatjes ook gevuld. Op de foto is dat niet te zien, het lijkt alsof die niet gevuld zijn.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » ma 20 mei 2019 11:44

Ja zeker, het is helemaal gevuld, het linkergaatje lijkt alsof hij niet is gevuld. Het is transparante kit.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Hans 555 » ma 20 mei 2019 11:50

RE.gif
Daar ging ik eigenlijk ook vanuit maar het was idd. niet te zien. Prima toch. En na de vakantie maar zien of het afdoende was. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » ma 20 mei 2019 14:15

Ik heb nog wat foto's van vorig jaar doorgekeken en kwam deze tegen en volgens mij nog geen scheurtje te zien Dat was nadat we over hele slechte wegen waren gereden van Levanto naar Civitella di Lago, toen kreeg het Kipje behoorlijk op z'n donder. Denk toch dat het krimpscheurtjes zijn, het hout werkt altijd en zo'n dun laagje aluminium kan niet zoveel hebben.
Bijlagen
DSC03473 (2) aangepast.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Micky » ma 20 mei 2019 14:44

Borm, er zit geen hout aan de binnenkant, behalve op de plekken waar de verstevigingen (de balkjes) zitten, dus het is triplex, isolatie en dan stuccoplaat, althans bij mijn Kip.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Kasper » ma 20 mei 2019 15:29

Klopt, maar ik bedoel ook triplex, is ook hout het krimpt en zet uit, er zit altijd werking in houtwerk.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Scheurtjes boven de deur

Bericht door Morgoth » di 21 mei 2019 15:20

Triplex werkt niet. De houtlagen zijn kruislinks overelkaar gelijmd om werking tegen te gaan
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”