Verende vloer

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Verende vloer

Bericht door kastanje » vr 17 mei 2019 12:08

dat denk ik ook niet iedereen zal dit opvallen de meeste gaan maar drie weken weg .
en vinden het wel goed zo.
maar de perfectionisten merken het wel en zijn hier mee op het spoor gezet.
ik zelf was ook van mening dat zoals het was de Alde verwarming schade op zou lopen
van daar de vraag op het forum alle bedankt voor de adviezen en mee denken
en het compliment
mgr. Arie

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verende vloer

Bericht door Ab » vr 17 mei 2019 15:25

dieseltijger schreef:
vr 17 mei 2019 11:21
Het kriebelt....zou er een markt zijn voor de volgende opzet:

Vier vuurverzinkte dwarsbalken met klemmen aan de uiteinden die in de uitsparingen van het BPW/ALKO chassis geplaatst kunnen worden

En twee vuurverzinkte lengtebalken, 1 voor de as, 1 achter de as, die op de dwarsbalken en tegen de vloer aan gemonteerd kunnen worden?
Die markt is veel te klein. Bovendien is er heel veel verschil in het chassis van caravans.
Dit verhaal doet me denken aan een klusje wat ik een aantal jaren geleden deed voor íemand.
Die had een verende vloer, en vroeg of ik die kon injecteren. Geen probleem, best veel gedaan.
De fabrikant van de hars zit vlakbij, en ik kon daar de hars ophalen, direkt van de fabriek. De directeur was een goede kennis.
Afijn, de caravan kwam..bij inspectie bleek dat met de verlijming van de vloer niks mis was.
Maar boog inderdaad behoorlijk door als de (redelijk zware) eigenaar er overheen liep.
Dus een gegalvaniseerde plaat van 2 mm een stuk afgeknipt, en effe een U balkje van gebogen.
Aan de zijkanten ietsje verjongd aan de bovenkant zodat het balkje strak tegen de bodem, en op de onderflens van het chassis zat. Nog een aantal grote gaten rond 60 erin geponst voor gewichtsbesparing.
Zat al strak vast, maar nog 2 parkers in de vloer gezet voor de zekerheid.
Het probleem voor mij was de injectiehars..die bleef over.
Niet zo erg, maar na een jaar kan je het weggooien...
Later toch nog weer kunnen gebruiken gelukkig.
Maar dat stukje chassisbalk was maatwerk.
Het zou bij een ander chassis niet passen.
De meeste caravan chassis lopen van breed naar steeds smaller. Aan de uiteinden zijn ze het kleinst, en bij de as het breedst.
Net waar de balk moet komen moet je dus meten.
Een stukkie naar achter betekent iets kleiner.
En andersom.
Op deze manier voeg je ook maar een kilo of 2 toe aan het gewicht.
Deze mogelijkheden heb ik niet meer, maar als je zelf opmeet, kan elk plaatverwerkend bedrijf dit voor je maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verende vloer

Bericht door dieseltijger » vr 17 mei 2019 15:53

Ja, ik ken een dergelijk bedrijf via een clubgenoot. We hebben daar in de loop van de tijd wat stalen zuilen voor onze telescopen op de sterrenwacht laten maken. Ah, je hebt dus het zelfgemaakte u-profiel dwars geplaatst. Hoe heb je de verjongde vlakken op de flens van het chassis bevestigd?

Het zal ongetwijfeld overkill zijn, want de vloerdelen van tegenwoordig zijn (denk ik) dikker dan 10..20 jaar geleden waardoor de trekkracht op de onderste triplex plaat minder groot wordt - aan de andere kant: de caravans zijn ook breder geworden - waardoor de overspanning is toegenomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verende vloer

Bericht door Ab » vr 17 mei 2019 20:48

Het verjongde deel moet alleen aan de bovenkant.
Anders draagt de U niet tegen de bodem.
De U balk zit gewoon klem in het chassis.
Niet bevestigd. Hoeft ook helemaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”