Oplooprem demper

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Oplooprem demper

Bericht door myalexx » ma 8 apr 2019 20:09

Goeiedag allen,

Even een vraagje, is er apparatuur in omloop welke de werking van de demper test?
De Caravan dealer hier test het door hem even met de hand in te drukken en als hij terug komt is hij goed ( demper die nog 50% goed is, komt ook vanzelf terug..) dus lijkt me natte vinger werk en erg onbetrouwbaar. scratch.gif

Remmen worden wel getest op de testbank en niet door handrem aan te trekken en kijken of hij het wiel tegenhoud :lol:
Tevens hoeveel Newton verschil is normaal tussen links en rechts ( heb nu ongeveer 200n verschil )

Groetjes Alexx
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Oplooprem demper + remmen test links en rechts

Bericht door thmeyer » ma 8 apr 2019 21:40

eerdere link op het caravan-forum

BOVAG Onderhoudsbeurt caravan Werkwijze & Instructie

Blz. 15 Werking van de oploopremschokdemper
Blz. 51 Remmentest
Keuringseisen = Het maximale vermogensverschil tussen linker en rechterwiel is 20%

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Oplooprem demper

Bericht door myalexx » ma 8 apr 2019 22:20

Kan niks vinden over testen oploopdemper ( behalve de op het gevoel duw en trek manier ) haphop.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Oplooprem demper

Bericht door graaf » ma 8 apr 2019 23:44

Mij is wel eens verteld bij Cluistra (Veenendaal) dat de demper in staat moet zijn op een volkomen horizontale vlakke vloer
zich zelf vrij moet kunnen drukken na het inschuiven ten gevolge van een rembeweging. Nu ja, Bij mijn oplopende oprit is
dat dan een probleem natuurlijk. Geladen (1300kg) loopt de caravan gedeeltelijk naar de trekhaak toe. weenie.gif
Maar zoals je ook al aangeeft. Zij drukken hem ook met de hand in en kijken hoe snel, en hoe volledig hij terugkomt
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 08:50

Dit is dus op dit moment een discussie punt
welke auto drukt in een noodstop de oploop scratch.gif demper langzaam in geen in dus . dus welk nut heeft controleren met langzaam indrukken in dit geval . OOk niet . De remmen testbanken kunnen het niet simuleren dus er kan dus alleen door een mens gecontroleerd worden .
De methode is . en dit kan je zelf vergt alleen wat explosieve kracht ,
Caravan op handrem . en de oploop demper snel met kracht indrukken . Gaat hij naar binnen en veert hij weer terug . dan is hij kapot . Let op dit is dus nier indrukken maar explosief indrukken ). Vaak gaat het terug veren ook gepaard met een klap van metaal op metaal dan is ook je stoot rubber kapot .
Deze methode is bij uitstek geschikt voor alko dempers . Gevolg is vaak als je oploopdemper kapot is . lagers die ruisen en regelmatig remvoeringen . Dit is afhankelijk hoe lang je er mee rond rijd.
Daar dit een discussie punt is en deze methode niet door iedereen geaccepteerd word omdat men het dan al vele jaren fout doet . en je dit dan ook moet toegeven .
wil ik wel vragen beantwoorden hierover maar ga ik niet in een discussie .

een simpel voorbeeld zet 5 caravans met een 150 v demper naast elkaar dan kan het bij 3 wel ( explosief indrukken ) en 2 niet . En in mijn optiek moet een demper dempen en niet veren . Dus welke is nu kapot ? scratch.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 09:04

Ik heb hem preventief vervangen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Met de nieuwe demper krijg ik mijn oplooprem niet tot nauwelijks nauwelijks met de hand ingedrukt.

Een caravan mag tussen links en rechts 30% verschillen qua remkracht. De vraag is alleen of je dit ook wilt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 09:32

hoi kleine correctie geen 30 % maar 20 % dus al minder .
maar het vervangen van je oploop demper heft het verschil niet op tussen links en rechts . Die trekt namelijk het midden aan . Als er al een verschil is dan blijft deze .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4006
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Oplooprem demper

Bericht door Gemineye » di 9 apr 2019 10:14

Het viel me bij mijn vorige caravan op dat ik toen bij remmen de caravan echt voelde aangrijpen. Ik kon in de auto het remmen van de caravan goed voelen en horen. Toen de demper eens vervangen was op advies van de dealer viel me op dat ik dat aangrijpmoment niet meer echt voelde. Ik heb geen idee of dat representatief is voor elke versleten demper, maar na die tijd reed dat wel prettiger!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 11:13

Dat denk ik wel. Die demper zorgt ervoor dat het geleidelijk en rustig gaat. Bij een kapotte demper knalt de caravan er in eens vol in. Ik heb onderweg bij anderen zelfs wel eens blokkerende wielen gehoord.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 12:04

dat in knallen is versie een van een kapotte demper
versie 2 en die word niet vaak vastgesteld terwijl het de meest voorkomende is dat de demper zodra deze abrupt indrukt (noodstop of heftig remmen ) de demper direct weer terug veert als een springveer . en de caravan daardoor uiteindelijk helemaal niet remt bij een noodstop .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 13:17

Jawel joh. Die veer duwt echt geen paar ton Caravan weer terug hoor. Het gaat alleen wat lompig en ongecontroleerd.

Tip: Als je dan toch de veer eruit haalt, kun je gelijk controleren of de kunststof glijbus nog soepeltjes bewegen kan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 13:37

RE.gif
ik denk dat je dan maar een keer in de kofferbak moet gaan liggen om een filmpje te maken .Dan schik je je rot.
in de opkoopdemper zitten kamers als de oploopdemper inschuift dan moet er iets vanuit de ene kamer naar de anderre kamer . dat gaat door een klein gaatje .
het probleem is dat als je de demper langzaam indrukt dat dit wel lukt als deze wat dicht is geslipt . Maar bij plotseling remmen kan deze de druk niet kwijt en veert net zo hard weer terug . deze situatie herhaalt zich div keren per seconde . Hierdoor is er nauwelijks de remwerking die nodig is . uiteindelijk moet de caravan door de auto heen en dat lukt niet , dus in de meeste gevallen komt de combinatie wel tot stilstand . Maar de remmen en de lagers krijgen hierdoor flinke klappen .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oplooprem demper

Bericht door p_vingerhoets » di 9 apr 2019 14:08

Mm, bij een noodstop wil je dat de remmen van de caravan ook meteen mee gaan remmen lijkt me.de demper moet er mijns inziens voor zorgen dat de remmen van de caravan gelijkelijk aangrijpen van niets maar maximaal. Als de remmen er met een klap in komen zit er teveel speling op de trekstang tussen koppeling en remkabel of bij de remmen zelf. Deze speling zou niet opgevangen hoeven te worden door de demper.

Dus op het moment dat de auto remt moet de caravan ook gaan remmen niet een stuk later pas, want dan krijg je dat vervelende getrek aan de auto.

Daarna voorkomt de demper dat de caravan elke keer remt en weer loslaat tijdens normale remacties en in beperkte mate zou de demper ook kunnen voorkomen dat een caravan remt tijdens het afdalen van een vals plat (hele beperkte dalingshelling)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 14:31

Ralf schreef:
di 9 apr 2019 13:37
RE.gif
ik denk dat je dan maar een keer in de kofferbak moet gaan liggen om een filmpje te maken .Dan schik je je rot.
in de opkoopdemper zitten kamers als de oploopdemper inschuift dan moet er iets vanuit de ene kamer naar de anderre kamer . dat gaat door een klein gaatje .
het probleem is dat als je de demper langzaam indrukt dat dit wel lukt als deze wat dicht is geslipt . Maar bij plotseling remmen kan deze de druk niet kwijt en veert net zo hard weer terug . deze situatie herhaalt zich div keren per seconde . Hierdoor is er nauwelijks de remwerking die nodig is . uiteindelijk moet de caravan door de auto heen en dat lukt niet , dus in de meeste gevallen komt de combinatie wel tot stilstand . Maar de remmen en de lagers krijgen hierdoor flinke klappen .
Sorry. Dit is een gevalletje klok en klepel ben ik bang.
Als ik in de kofferbak ga liggen zie je de oploopdemper niet. Deze is ingebouwd onder de ronde, schuifbare as van de oploopreminrichting. Ik heb de mijne een paar maanden geleden zelf vernieuwd. Heel leerzaam om te zien hoe zo'n inrichting werkt.

Voorbeeld van een Peitz oplooprem.
WAB_oplooprem_aah6-48.jpg
In een oploopdemper zit gas. Een gasdemper gaat naar verloop van tijd wat lekken omdat de kering wat hard gaat worden van ouderdom en slijtage. Wanneer dit gas ontsnapt dempt hij niet meer. Daardoor knalt de caravan achterop de kogel en bij elke minste of geringste afremming van de trekker. Hij vliegt dan vol in de remmen om vervolgens daardoor de rem weer los te trekken. En weer vast, en weer los enz.

Jij verward een oploopdemper met bijvoorbeeld een veerpoot van een motorfiets. Daarin zit een zuiger die olie van het ene compartiment naar het andere stuwt via een klein gaatje. Daarom moet deze olie ook ververst kunnen worden en heeft een oliegevulde demper altijd een voorraadvat (al dan niet in de poot zelf verwerkt) om het uitzetten van de olie op te vangen. Kijk naar de remmen van de auto. Je hebt een voorraadvat wat na een flinke afdaling voller zit dan anders. Oude olie krijgt residuen waardoor het gaatje kan verstoppen.
Aan een oploopdemper kun je geen onderhoud plegen. Die is nog goed of niet.
Wanneer je oplooprem niet meer ingedrukt kan worden ligt dit niet aan je demper maar (bijvoorbeeld) aan je glijbussen. Trouwens zal na een flinke remactie de rem wel ingedrukt worden maar niet meer losgetrokken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 15:11

thumbup.gif helemaal goed jou dag vandaag .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Oplooprem demper

Bericht door henry12 » di 9 apr 2019 15:22

@morgoth

Ralf weet echt wel waar hij het over heeft hoor , volgens mij zit hij al meer dan 20 jaar in het caravan vak.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 16:10

Misschien dat ie dan iets anders bedoelt dan ik want dan zou hij toch moeten weten dat die demper gas gevuld is? Dat ie niet vast gaat zitten maar juist zijn demping verliest?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Oplooprem demper

Bericht door henry12 » di 9 apr 2019 16:39

Hier staat toch echt wat anders .
Bijlagen
Screenshot_20190409-163622-540x960.jpg
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 16:49

Ik heb mijn oude nog ergens hier liggen denk ik. Ik zal hem eens opzoeken. Dat was volgens mij gewoon een vrij standaard gasveertje.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 17:15

34 jaar om precies te zijn
daarom kan ik niet discussie aangaan . ik weet het ik meld het maar als je me vraagt om het te bewijzen sla ik dicht stom.gif kan je wel een hoop vertellen en het zal ook best ergens staan maar het opzoeken duurt me veel te lang . Dus bedankt voor de schriftelijke onderbouwing over de demper .
En uiteraard leer ik ook nog steeds bij .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Oplooprem demper

Bericht door myalexx » di 9 apr 2019 17:51

Maar dan blijft nog de vraag hoe kan je zo'n demper testen?
Als hij nog 50% kracht heeft zal hij ook wel naar voren komen, schuifdeur staat zo in het vet dat dat wel moet lukken.
Maar met de knie of met belasting cq testbank is toch anders.

Stabilisator testen ze met een kogel met een moment sleutel en deze demper even met de knie op gevoel.
Ik heb geen drukplaat in m'n knie die aangeeft hoeveel Newton kracht ik duw blij.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem demper

Bericht door Morgoth » di 9 apr 2019 18:38

Ralf schreef:
di 9 apr 2019 17:15
34 jaar om precies te zijn
daarom kan ik niet discussie aangaan . ik weet het ik meld het maar als je me vraagt om het te bewijzen sla ik dicht stom.gif kan je wel een hoop vertellen en het zal ook best ergens staan maar het opzoeken duurt me veel te lang . Dus bedankt voor de schriftelijke onderbouwing over de demper .
En uiteraard leer ik ook nog steeds bij .

gr ralf
Als eigenwijze prutser geef ik niet graag mijn ongelijk toe... Maar nu wel. Ik heb hem opgezocht. Olie gevuld dus...
Sorry, jij had gelijk en ik niet weenie.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oplooprem demper

Bericht door deusjevo » di 9 apr 2019 19:34

RE.gif

Mover en oploopdemper wiki haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Oplooprem demper

Bericht door Ralf » di 9 apr 2019 21:09

C stophier.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oplooprem demper

Bericht door p_vingerhoets » wo 10 apr 2019 07:10

Heel eenvoudig, als de demper versleten of defect is zal deze zonder enige weerstand in en uit schuiven en dat voel je wel met de hand of knie of hij zit muurvast en ook dat is wel te voelen. Verder is het een stuk ervaring wat ook nog wat meeteld in het oordeel.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”