Scheur achterkant

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Greetje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 apr 2019 21:19

Scheur achterkant

Bericht door Greetje » di 2 apr 2019 20:28

Goedenavond,

Dit is mijn eerste berichtje hier en ik ben nog nieuw :) Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen, ik wist niet in welke topic dit het beste geplaatst kon worden. Wij zijn nieuw en onbekend in de caravan wereld en hebben onlangs een caravan uit 1997 aangeschaft.

Onlangs een tweedehands caravan gekocht. Volgens verkoper in top staat, geen schade, geen vochtproblemen etc. Caravan stond in hoek, maar desondanks geprobeerd zo goed mogelijk alles gecontroleerd en bekeken. Alleen omdat hij in hoek stond, konden we niet alles goed bekijken bleek achteraf. Bij thuiskomst bleek een flinke scheur in de achterwand te zitten bij de achterlicht, welke we niet gezien hadden ter plekke. Dit zou de verkoper moeten weten lijkt mij, echter zegt hij dit niet te weten. Het is geen nieuwe scheur gezien de vuiligheid. Telefonisch contact gehad met de verkoper, die gaf aan het vervelend te vinden. Reparatie is noodzakelijk om hem vochtvrij te houden. Hij gaf aan mee te willen betalen aan de kosten als deze niet hoog zou uitvallen. Maandag een aantal schade herstel bedrijven benaderd, eentje gaf kostenschatting 1000 a 1250 euro. De rest zeiden dat ik langs moest komen ondanks duidelijke foto's.

Iemand tips voor een goede en betaalbare schadeherstelbedrijf in Zuid-Holland/Utrecht? Of is deze kosten te verhalen op de vorige eigenaar? Zou het zelf ook erg lullig voor hem vinden natuurlijk want hij kwam heel aardig over. Van binnen zag de caravan echt tip top uit.

Ik vraag mij af wat onze rechten zijn hierin. Dit is voor ons behoorlijk zuur omdat hij absoluut schadevrij zou zijn en achteraf blijkt dit niet het geval te zijn. Kunnen wij de hele kosten verhalen op hem, of de caravan terug brengen? Aan andere kant van lichten zit ook kleinere schade, omdat de caravan viezig was, valt dit pas op als je hem wilt schoonmaken. Sterretjes/scheurtjes.

Ik zit hier behoorlijk mee in de maag omdat de kinderen zo graag met de caravan op vakantie wilden.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Scheur achterkant

Bericht door Hermanus » di 2 apr 2019 20:47

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Direct inschakelen, en zelf niet gaan tobben. Heb je die niet wordt het moeilijker. Heb je de caravan particulier gekocht moet je aantonen dat er sprake is ven dwaling van de kant van de verkoper, heb je der caravan bij een bedrijf gekocht ligt de zaak anders, omdat dit een expert is, en dus de caravan had moeten bekijken voor hij hem verkocht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Scheur achterkant

Bericht door deusjevo » di 2 apr 2019 21:03

Heel vervelend dit maar ik vrees dat je de caravan niet goed genoeg bekeken hebt voor aankoop.
De verkoper heeft een meldplicht maar jullie hebben een onderzoeksplicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Scheur achterkant

Bericht door Stef » di 2 apr 2019 21:08

Hallo Greetje,

Ik wil niet gaan lopen zeiken of zeuren; Maar waarom hebben jullie de caravan niet even naar voren hebben laten halen,
zodat je hem in ieder geval van alle kanten op je gemakkie kon bekijken. stom.gif
Kon niet geldt niet, omdat indien je hem koopt ( zoals je gedaan hebt ) ook naar voren moet komen , om hem mee te nemen.

Nu hangt een en ander af van het koopkontrakt en de voorwaarden zoals de koop is afgesloten.
Gezien de leeftijd ( 20 jaar ) ga ik er van uit : zoals gezien gekocht en accoord bevonden , zonder enige vorm van garantie.
Met andere woorden ; geheel voor het risico van de koper. weenie.gif q

Ik heb ook geen idee , wat je ervoor betaald heb. Indien niet te veel : Goedkoop repareren en genieten van het rollend huisje.
Er staat verderop hier in het forum ook een verhaal van een gelijkwaardige reparatie aan de disselkast.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Greetje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 apr 2019 21:19

Re: Scheur achterkant

Bericht door Greetje » di 2 apr 2019 22:26

Bedankt voor jullie reacties :D

Het is particulier aangekocht. Zijn ook bij aantal bedrijven geweest maar verkeerden in mindere staat en vroegen de hoofdprijs. Deze caravan was echt nog heel mooi, op de scheur na.

Uiteraard hebben wij een rechtsbijstandsverzekering en vanavond ook een berichtje naartoe gestuurd wat te doen. Maar zie en lees hier zoveel tips van kenners, en dat vind ik toch wel fijn.

Onderzoeksplicht inderdaad, maar als beginner weet je niet waar te kijken en voor mijn gevoel hebben we echt alles goed bekeken. Soms zie je dingen pas als je er helemaal met je neus bovenop zit.

Wel een aardig bedrag voor betaald (2400), wat natuurlijk zonde is om weg te gooien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Scheur achterkant

Bericht door Chris » di 2 apr 2019 22:41

Vraag..
Kan je foto's plaatsen?
Dan is er toch meer structureel te bekijken.
Is het b.v. een scheur in een stuk decoratie kunststof of is het in het plaatwerk.
Dat is echt een wereld van verschil.
Als het plaatwerk is, en het is al een oudere scheur, dan is er misschien ook sprake van vocht inwerking.
Dat wil je zeker niet.
Dus... probeer eens foto's te plaatsen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Scheur achterkant

Bericht door Knaus440 » wo 3 apr 2019 16:01

Greetje, je treft hier mensen/caravanners die de fase van vertrouwen op de blauwe ogen van een verkoper, helaas al voorbij zijn.
Mijn eerste reactie is eigenlijk terug naar de verkoper en geld terug. Weet je, oude scheuren geven misschien vocht problemen.
Maar hoe is de verdere conditie van de caravan. Ben je zelf handig in opknappen.
Hoe groot is de schade?
Vocht schade is een ramp soms.
Maar een foto zou fijn zijn.
Rechtbijstand, tja bij een caravan van 20 jaar heb je zeker ook het punt van zelf uitzoeken.
Maar hoe stond de caravan in een advertentie omschreven.
Aardige verkopers heb je zeker, maar nu gast het even om eigen financieel belang lijkt mij.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Greetje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 apr 2019 21:19

Re: Scheur achterkant

Bericht door Greetje » vr 5 apr 2019 15:59

Tja, wij zijn nieuwelingen op gebied van caravans helaas.....

Volgens mij zijn er geen vochtproblemen, IN de caravan in ieder geval niet (gemeten met vochtmeter).

Wij zijn zelf niet handig met het opknappen, en dit was niet onze insteek van aankoop van deze caravan ;) Hij zou immers in goede staat zijn zonder enkele schades.

Ik kreeg wel een tip om de scheur dicht te kitten. Maar ik vraag mij af, is dit wel stabiel genoeg? Bij o.a. het rijden zit er immers veel kracht op het omhulsel.

Scheur zit aan de achterkant, in kunststof. Volgens mij noemen ze dit ABS of polyester, ik weet niet wat het verschil is.

Geen idee hoe ik een foto kan plaatsen hier?

Greetje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 apr 2019 21:19

Re: Scheur achterkant

Bericht door Greetje » vr 5 apr 2019 16:00

@Stef: heb even gezocht naar reparatie disselkast, maar kan het niet vinden op dit forum? Ben wel benieuwd namelijk

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Scheur achterkant

Bericht door Stef » vr 5 apr 2019 21:56

RE.gif

Kijk maar eens bij : Kip schade voorzijde

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”