As-rubbers vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door dieseltijger » di 19 mar 2019 15:24

Om even de kippen de kop in te slaan scratch.gif Deze kippen hadden juist weer last van gescheurde chassis delen in de buurt van de as . Maar dat was alko en geen kip .maar vaak wel bij kip
Ik moet je helaas gelijk geven. Onze eerste x-de hands Kip 44TZ had -ANWB gekeurd en al- last van scheuren aan de bovenzijde van de gaten van de balken die vanaf de as naar achteren lopen. Verstevigingsstukken lassen is geen optie volgens Alko, en gecombineerd met waterschade als gevolg van een gebarsten boiler (het water zit dan tussen het zeil en de houten bodem) was dit het nekschot voor de caravan die overigens goed beviel.

Ik kan de scheuren niet anders verklaren dan door overbelasting door de vorige eigenaar (verblijven in de caravan zonder uitgedraaide poten), of een te buigzame bodem (waardoor er een stevig moment op de balken kan komen te staan).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door Ralf » di 19 mar 2019 17:17

RE.gif
Ik denk niet dat de ANWB weet hoe ze een caravan kunnen keuren . Vaak zijn het afgezwaaide wegenwacht mannen die problemen kunnen oplossen ( Die zeer gewaardeerd zijn ) maar vraag mij ook niet kijk die opel even na van 2003 en vel je oordeel . Ik heb er de ballen verstand van . Kan wel doen alsof

en zo is het ook andersom . de oude rotten zitten soms al 30 jaar in het vak . ik zelfs 34 .Al zolang zien wij caravans en modellen met structureel de zelfde problemen . Als wij een aankoopkeuring doen willen we niet op onze bek gaan . Dan word 50 jaar ervaring bij elkaar geroepen om in de krochten van onze geheugens de gebreken nog te kunnen opsommen . En er zijn er nogal wat in de jaren
Vaak moeten we de boel nakijken als de koop al is gedaan en dat kan heel zeer doen .

Als je er op tijd bij bent met de kippies dan kan je vaak nog een plaat monteren om de boel te versterken . Is gewoon nog te koop .
Maar de assen waren goed thumbup.gif
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door Ab » wo 20 mar 2019 10:03

Wat Alko zegt hoef je ook niet altijd te geloven.
Ik heb verschillende caravans met scheuren in het chassis ter plaatse van de as gerepareerd.
Scheur uitgeslepen/ gefreesd, gelast, en soms nog een versterking erin gelast.
Ook eentje waar de dissel bijna afgebroken was.
(Ook een Kip trouwens)
Er is er tot nu toe nog nooit eentje teruggekomen.
Ook bij vrachtwagenchassis soms een meter of meer tussen het chassis gelast, om de wielbasis te verlengen.
Ook geen probleem.
Moet wel opnieuw gekeurd worden in dat geval, bij RDW.
Waarom zou het bij vrachtwagens wel kunnen en bij caravans niet... scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door Ralf » wo 20 mar 2019 20:16

wellicht het rdw verhaal
er zijn genoeg mensen die kunnen bakken ,maar weinig die kunnen lassen . en nog minder die goed kunnen lassen.
gemiddelde beun kan een chassis bakken maar is niet thuis als het onderweg afbreekt . de rdw kijkt in ieder geval of het goed is .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

F&M
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 6 mar 2019 16:59

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door F&M » do 21 mar 2019 13:39

Dank voor alle reacties !

Groet F&M
Mercedes-Benz C-klasse Estate 220 CDI Prestige met op z’n kont een Eriba Nova Moving 545 Hymer

Mennovanos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 3 mei 2018 15:40

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door Mennovanos » di 26 mar 2019 12:02

Vaak heb je voor 100 of 200 euro meer een compleet nieuwe as gemonteerd. Dan heb je gelijk nieuwe remtrommels etc. Controleer dus even of dit geen aantrekkelijke optie is!

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door BertJan » di 26 mar 2019 16:02

een nieuwe as met remtrommels compleet voor 100 of 200 euro, mag ik dat adres.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door Hans 555 » di 26 mar 2019 16:04

RE.gif
100 tot 200 Euro MEER werd er geschreven. scratch.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door BertJan » di 26 mar 2019 16:51

stom.gif zit ik niet goed te lezen

wejevedeka
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 19:52

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door wejevedeka » wo 3 jul 2019 12:03

asrubbers (Alko-Delta as) laten vervangen bij Triorep-Scheerpenzeel van 2004 type Eriba Nova 390-1100 kg eigen gewicht, 1500 kg as. Rubbers waren na 15 jaar onrond ,hard (niet meer flexibel) met ook (droogte-)scheurtjes. De vering was minimaal (40%) en is nu weer als nieuw. Schokdempers ook vervangen. Rijd wel een stuk prettiger! Van overbelasting was nooit sprake, belast max ca 1300 kg. Banden Hankook Vantra- normale slijtage. Verschil links/rechts is ca 20 kg dus binnen de marges (60kg). De vraag of je de rubbers moet vervangen hangt van veel factoren af. Vuistregel is na 7 jaar + 3 jaar marge= 10 jaar maar dan nog niet altijd noodzakelijk. Een as met weinig overwaarde e.g. en vol beladen gebruikt is een hoger risico op doorzakken en inleveren veerweg- dus slechte vering en eerder vervangen. Kortom: ken uw caravan en belaad met zorg. Ouderdom > 10 jaar was bij mijn caravan reden voor vervanging. Afwijkende banden slijtage is voor veel gevallen altijd een indicatie om serieus te nemen (asrubbers/uitlijning en bandentype/merk). Daar had ik niet mee te maken. Mijn caravan kan nu weer jaren mee. Blij mee! De onderhoudskosten asrubbers waren voor mij € 36 per jaar. Is te doen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As-rubbers vervangen

Bericht door dieseltijger » wo 3 jul 2019 12:08

De grote vraag is: wat is de slijtage-norm, in gewoon Nederlands: hoe kan je objectief en nauwkeurig vaststellen dat de rubbers vervangen moeten worden? De hoek die de wielarm maakt ten opzichte van de grond of....

Ik hoorde van een monteur dat als de remkabel minder dan 1 cm van het chassis verwijderd is, dat dan de as *mogelijk* in aanmerking komt voor revisie. Ik snap het niet, moet er nog eens naar kijken. En natuurlijk moet je meten met een lege caravan...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”