Rubbers vervangen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door Mistral » wo 27 feb 2019 22:10

Tnx Deusjevo!

De butylkit zit in de ruimte onder de bies, het bedekt daar alle schroefjes die onder de bies verstopt zitten.

M.a.w: Op het moment dat de oude bies eraf is kan je de oude butylkit die daar zit verwijderen en daarna een nieuwe laag aanbrengen. Wanneer dat klaar is kan de nieuwe bies erop. Voila!
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door freekvo » vr 26 apr 2019 09:08

RE.gif
Ik zie dit nu pas. Wat ontzettend gaaf die rode kleur bies!! Ik wist niet dat dat kon (andere kleuren).
Wij hebben wat problemen met de bies in de rail aan de L-zijde (niet de voortentkant dus). Die is vorig jaar tijdens het rijden losgegaan (aan de voorkant in het 'bochtige' stuk) en mijn dealer heeft de hele bies in het najaar gratis vervangen (omdat dat onder zijn 5 jaar garantie viel ondanks dat de caravan al van 2003 is).
Maar dit jaar had ik met de nieuwe bies weer hetzelfde probleem. Onderweg liet de bies weer op dezelfde plek los; ik heb toen maar een stuk afgeknipt en dat op de camping er weer in gezet.

Ik heb alleen geen butylkit achter de bies in de rail (zeg maar overd e schroeven heen). Hoort dat zo? Jij schrijft dat jullie dat wel hebben; houdt dat misschien de bies nog een beetje vast of zit die verder los (dus alleen maar in de gleufjes?).

Ik denk overigens dat ik onze biezen sowieso ga vervangen door rode. Een Elddis is al niet saai maar dit maakt hem well helemaal af!
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door Ab » vr 26 apr 2019 09:47

Die butylkit hoort niet. Mag wel.
Bij vastzetten van de alluminium strip een klein dotje kit in het schroefgat is wat ik altijd gedaan heb.
Bij indraaien van de parkers komt er dan weer wat uit, dit kan je evt over de kop van de parkers doen.
Als je tenminste zeker weet dat het nooit meer los hoeft..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door Mistral » vr 26 apr 2019 09:57

freekvo schreef:
vr 26 apr 2019 09:08
RE.gif
Ik zie dit nu pas. Wat ontzettend gaaf die rode kleur bies!! Ik wist niet dat dat kon (andere kleuren).

Ik heb alleen geen butylkit achter de bies in de rail (zeg maar overd e schroeven heen). Hoort dat zo? Jij schrijft dat jullie dat wel hebben; houdt dat misschien de bies nog een beetje vast of zit die verder los (dus alleen maar in de gleufjes?).

Ik denk overigens dat ik onze biezen sowieso ga vervangen door rode. Een Elddis is al niet saai maar dit maakt hem well helemaal af!
Thanks voor het compliment! thumbup.gif

Mijn bies komt van Jasikamp, het is deze: https://www.jasicamp.nl/inlegbies-sierl ... 0119/p1723
De kleur van deze komt precies overeen met de kleuren van de caravan.

Die butylitkit dicht de schroeven alleen maar af, het houd je bies niet vast o.i.d.. Het zat bij mij ook al achter de originele Elddis bies, maar die oude kit was niet echt goed meer. De oude resten daarvan heb ik verwijderd met een satéprikker. Ik lees net van Ab dat het niet verplicht is om het (opnieuw) aan te brengen. Jasikamp adviseert om het wel te doen. Het was ook vrij snel klaar. Je hebt hier dus een keuze. :-)

Succes met het vervangen!
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door freekvo » vr 26 apr 2019 10:27

Thnx voor je reactie.

Ik wacht nog even hoe onze huidige bies zich houdt op de terugweg. Als die er dan weer uitschiet, moet mijn dealer daar maar een oplossing voor bedenken (al kan ik hem wel de rode bies aanleveren natuurlijk).
En om vragen te voorkomen: de rails is niet beschadigd oid....
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door freekvo » di 30 apr 2019 18:36

Mijn 'gerepareerde' bies heeft het precies 400 km in Spanje volgehouden. Net over de Franse grens zag ik hem in de spiegels al loszitten en even later schoot hij helemaal los. Alleen de 'ronding' aan de voorkant, vanaf het dak tot beneden aan toe. Ik had dat stuk eerder al losgesneden toen dat had losgelaten. Onderaan zat het nog vast met een schroef (oplossing van de dealer) dus ik heb het losse stuk op een P maar weer er af gehaald.
De dealer mag daar een oplossing voor bedenken en ook voor de kachelkap die er af gevallen is (en we hebben alleen goede wegen gehad).
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Rubbers vervangen?

Bericht door Stef » di 30 apr 2019 19:18

Dat ligt niet aan de bies , maar aan het profiel , waar het in zit.
Teveel ruimte in het gedeelte waar de bies in valt .
Mogelijk is om deze met een houtje en hamer deze iets in te kloppen zodat de bies er wat strakker in komt te zitten.
Het beste is om de bies uit een stuk te laten bestaan ; dit i.v.m. Krimp van de bies.
Waardoor er op den duur stukjes profiel bloot komt te liggen.
De bies een centimeter of wat langer te laten dan het profiel; dit i.v.m afwatering van water.
Dit gaat rotten in de hoeken tegen !

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”