Luik aan beide zijden van de caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Pedro17 » do 31 jan 2019 22:23

Gekke vraag misschien, ach ik stel hem gewoon.

Wij hebben straks een service luik rechts naast de deur. Dat is standaard. We wilden graag zo'n grote garagedeur links naast de deur (stapelbed kan opgeklapt worden), dat leek ons handig. Dat kan qua constructie niet begrijpen we. Erg jammer.

Gespiegeld aan de andere buitenzijde van de caravan zit een klein luikje voor onder de wc, geen luik om onder de andere bank te komen. Zijn er forum-mers die daar (dus gespiegeld aan de het ander luik) nog een luik hebben voor bijvoorbeeld de gieter of wat WC vloeistof. Lijkt mij handig, aan de andere kant is overal luiken ook niet echt fraai aan de buitenkant.

Wat is jullie opinie? Zijn er meer met veel (handige) luiken?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Chris » do 31 jan 2019 22:24

2 aan de deurkant en 1 aan de "achterkant"
Is dat veel ?? geen idee, wel makkelijk.
Wel handig is dat er bij mij achter het toiletdeurtje ook exact 1 fles roze en 1 fles blauwe toiletvloeistof ( 1 literflessen) voor de pleebak past.
Deurtje dicht, alles klemvast... ideaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Pedro17 » do 31 jan 2019 22:46

Dat past bij de spullen die achter dat kleine vierkante luikje zitten? Handig! Onze caravan komt pas begin maart, geen idee of dat bij ons ook past.

Wij hebben -in de 400lk- voorin een dinette welke we 'ombouwen' met een topdek tot groot bed. Ik hoop eigenlijk dat dat weken zo kan blijven en dat we altijd buiten of in de voortent eten/zitten. Daarmee kan je dan wel lastig bij de 'verste' bank, dan moet alles omhoog. Een luik onder die verste bank zou handig zijn misschien; of overbodig. Daar heb jij dus nog een extra luik in de Knaus?

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door p_vingerhoets » vr 1 feb 2019 09:06

Hier aan de deurkant een klein luik voor de orginele watertank en aan de tegenovergestelde kant een groot luik om onder het bed te kunnen komen. Waait lekker door als beide open staan.

Of het technisch kan is afhankelijk van het merk en type caravan waar het over gaat.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Ab » vr 1 feb 2019 10:13

Een normaal extra bagageluik kan bijna altijd bij elke caravan wel. Een grote garagedeur wordt lastiger..
Als er maar vrije ruimte achter is.
Onder een bank van de rondzit bijv.
Soms zit daar geen luik, maar het kan best handig zijn om het ook van buitenaf bereikbaar te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door RichTrip » vr 1 feb 2019 10:41

Bij onze Kip is de dinette voorin definitief gewijzigd in een dwarsbed. Aan de tentzijde zat een luik, maar aan de achterkant niet, dus daar konden we niet bij de ruimte onder de bank. Daardoor heb ik hier na aankoop een origineel luik in Kip kleuren geplaatst, zodat het net af-fabriek lijkt geplaatst. Probleem opgelost.

Ik vindt overigens een extra luik in de zijwand niet storend. Het oogt eerder luxer, helemaal in de originele kleuren. Een standaard (Thetford) luik met een witte rand had compleet misstaan op een grijze Kip.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Chris » vr 1 feb 2019 13:28

Pedro17 schreef:
do 31 jan 2019 22:46
Dat past bij de spullen die achter dat kleine vierkante luikje zitten? Handig! Onze caravan komt pas begin maart, geen idee of dat bij ons ook past.

Wij hebben -in de 400lk- voorin een dinette welke we 'ombouwen' met een topdek tot groot bed. Ik hoop eigenlijk dat dat weken zo kan blijven en dat we altijd buiten of in de voortent eten/zitten. Daarmee kan je dan wel lastig bij de 'verste' bank, dan moet alles omhoog. Een luik onder die verste bank zou handig zijn misschien; of overbodig. Daar heb jij dus nog een extra luik in de Knaus?
Onze hut heeft een totaal andere indeling, dus vergelijken gaat niet op.
En ja, ik heb de extra serviceluiken af fabriek, door Knaus erin geknutseld.
Makkelijk, ook alles met 1 sleutel.
En die toilet vloeistof, was een slimmigheidje wat ik ooit eens op een camping zag... en slimmigheidjes is handig om te onthouden...en over te nemen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door WillyL » zo 3 feb 2019 09:58

RE.gif RE.gif waarom een luik kopen in dezelfde kleuren als de caravan 'zodat het af-fabriek lijkt'?
Ik dacht dat een extra luik als later te plaatsen kit gewoon de omkadering is, het kozijn. Je zaagt een gat in de zijwand en gebruikt dat uitgezaagde stuk om het kozijn op te vullen. De kleur en eventuele verfraaiing is dan identiek aan dat van de caravan, inclusief eventuele verbleekte kleuren.
Of zie ik het fout? scratch.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door Chris » zo 3 feb 2019 10:04

RE.gif
Nee hoor, dat zie je goed.
Maar als je een nieuwe hut besteld kan je direct in de fabriek al het nodige erin laten knutselen, ook serviceluiken.
Dan is alles gelijk, ook het frame en ook de sleutels.
( Dat laatste kan trouwens ook met achteraf inbouw, sloten zijn aan te passen aan de originele sleutel)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door RichTrip » zo 3 feb 2019 13:44

WillyL schreef:RE.gif RE.gif waarom een luik kopen in dezelfde kleuren als de caravan 'zodat het af-fabriek lijkt'?
Ik dacht dat een extra luik als later te plaatsen kit gewoon de omkadering is, het kozijn. Je zaagt een gat in de zijwand en gebruikt dat uitgezaagde stuk om het kozijn op te vullen. De kleur en eventuele verfraaiing is dan identiek aan dat van de caravan, inclusief eventuele verbleekte kleuren.
Of zie ik het fout? scratch.gif
De kaders van de Kip luiken zijn in een soort van metallc grijs gespoten. Het klopt dat de binnenkant hetzelfde is (stuk buitenwand), maar het gaat juist om het kader/kozijn. Als dat (creme)wit is of zwart, wat vaak de standaard kleuren zijn van een aftermarket luik, dan vindt ik dat echt geen gezicht.....
Heb de sloten ook besteld op sleutelnummer, dus alles met 1 sleutel te gebruiken.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Luik aan beide zijden van de caravan

Bericht door WillyL » zo 3 feb 2019 21:06

RE.gif thumbup.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”