Aluminium schuren en polijsten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » za 3 nov 2018 23:36

Ik ben vandaag maar eens begonnen met het opknappen van de surftrailer. Dit is een Zwartjes koelwagen uit 1966 volledig gemaakt van aluminium. We waren eerst voornemens hem te laten spuiten maar uiteindelijk er voor gekozen hem helemaal kaal te maken en het kale aluminium zichtbaar te laten. Zeg maar een soort van airstream straks mrgreen.gif . De verf die er op zit was er met afbijt niet af te krijgen. Het lijkt wel op een soort van poedercoating en voelt een beetje vettig aan dus dat moet er af. Nu zitten hier wel wat handige klussers dus hier maar eens mijn vragen dumpen. Ik heb een deel nu kaalgeschuurd met een lamellen schuurschijf. Aluminium is nogal zacht dus de schuurpatronen zijn zichtbaar. Dit is overigens wel op te lossen door als de trailer kaal is nog een rondje te doen en alles in dezelfde richting te schuren en daarna goed te polijsten. Nu zat ik een beetje op internet te speuren en kwam ik de volgende lamellenschijven tegen en die lijken er iets beter geschikt voor dan de standaard schijven. Norton Schuurschijf U2305 Vortex Rapid Blend. Iemand toevallig ook ervaring met het schuren/polijsten van aluminium en dan met name de vraag hoe jullie het aangepakt hebben en met welk materiaal?

Huidige staat:
IMG_2465 (2).JPG
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

arnovariante

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door arnovariante » zo 4 nov 2018 07:25

Poeh, das een (f)linke klus!
Ik wil aan boord op gewoon staal al niet eens een lamellenschijf gebruiken, als je daarmee te hard tekeer gaat zit je zo een paar mm in het materiaal.
Laat staan bij aluminium.....
[aschrik.gif]
Maar het moet mogelijk zijn met wat moed, beleid en trouw.
Flink polijsten daarna.
Komt er dan nog een beschermingslaag overheen?
Anders ben ik bang dat de zoute zeelucht zijn sporen zal achterlaten op kraal aluminium?
Succes!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Nimma » zo 4 nov 2018 08:46

viewtopic.php?f=23&t=34298&p=588744&hil ... am#p588744 misschien vindt je hier info, of stuur een PB aan TS
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door blefke » zo 4 nov 2018 11:03

Dit gaat een hele moeilijke klus worden.
Wat je wellicht kunt proberen is de toplaag v.d lak proberen weg te schuren en dan met een goede verf afbijt de lak proberen op te lossen..

Heb onlangs een brommer frame kaal gemaakt en had hetzelfde probleem..
Verf afbijt geprobeerd maar zonder enig resultaat.
Vervolgens de toplaag verwijderd en daarna veraf afbijt op het frame gedaan.
Toen ging het bijna vanzelf..

Wellicht heb je hier iets aan ;-)
viewtopic.php?t=18032
http://www.eriba-titan.nl/polijsten.html
http://www.eriba-titan.nl

Grzzz,
bleek

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Chris » zo 4 nov 2018 11:44

Oef ...
Aluminium polijsten..

Ik zie nog de Fokker 100's voor American Airlines staan in de assemblage hal.
Die waren ook gepolijst en kaal aluminium, alleen een blauw wit rode streep.
Scheelde 80 kg verf...en scheelde ook brandstofverbruik.
Maar die jongens die moesten polijsten..... een bereklus dus.
Nu is een F100 wel iets groter dan je surf aanhanger, maar toch....
Lappenschijven en polijstpasta... en heel veel zin..urenlang heel veel zin..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door sailor wim » zo 4 nov 2018 13:23

Voor het verwijderen van poedercoating, kijk even op coating.nl
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door wolf » zo 4 nov 2018 17:04

je moet er heel veel zin in hebben. Ik zou hem gewoon ontvetten, opschuren en met een rolleke terug schilderen.
Maar ja , wie ben ik?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door PD » zo 4 nov 2018 17:07

RE.gif
Mee eens thumbup.gif
Ik zou er ook niet teveel energie in steken en gewoon een likje verf erop... een eyecatcher wordt het toch niet meer... Misschien een mono-kleur surfprint erop ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » zo 4 nov 2018 19:19

blefke schreef:
zo 4 nov 2018 11:03
Dit gaat een hele moeilijke klus worden.
Wat je wellicht kunt proberen is de toplaag v.d lak proberen weg te schuren en dan met een goede verf afbijt de lak proberen op te lossen..

Heb onlangs een brommer frame kaal gemaakt en had hetzelfde probleem..
Verf afbijt geprobeerd maar zonder enig resultaat.
Vervolgens de toplaag verwijderd en daarna veraf afbijt op het frame gedaan.
Toen ging het bijna vanzelf..

Wellicht heb je hier iets aan ;-)
viewtopic.php?t=18032
http://www.eriba-titan.nl/polijsten.html
http://www.eriba-titan.nl

Grzzz,
bleek
Thx misschien is dat wel de ‘makkelijkste’ manier. Rollen of laten spuiten kan altijd nog. Die verflaag zal er toch eerst af moeten want er achter komen wat voor soort verf het is wordt lastig te bepalen. Lagen er boven op hechten niet echt. Mooi project voor de winter. Hij hoeft niet te glimmen als een spiegel. Ook een geborsteld Alu look ben ik al blij. Heb nu een stukje gedaan en daarna met de schuurmachine wordt het redelijk egaal. Had vorig jaar al een stuk kaal gehaald. Deze heeft anderhalf jaar in weer en wind gestaan en van enige corrosie was geen sprake. Iemand nog tips qua verf afbijt? Die uit de bouwmarkt doet niets (Alabastine)
PremiumDiscovery schreef:
zo 4 nov 2018 17:07
RE.gif
Mee eens thumbup.gif
Ik zou er ook niet teveel energie in steken en gewoon een likje verf erop... een eyecatcher wordt het toch niet meer... Misschien een mono-kleur surfprint erop ?
Te makkelijk. Ik denk dat we er nog wel een eyecatcher van kunnen makem. Maar idd veel werk.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Den Adriaan » zo 4 nov 2018 19:24

Gewoon licht zandstralen.
En mooi dat het dan wordt!

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door wolf » wo 7 nov 2018 17:06

RE.gif je zegt wel degelijk "licht" thumbup.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » ma 12 nov 2018 11:31

Zo de achterkant is kaal. Nu gaan we hierop even experimenteren hoe we hem het beste kunnen bewerken.
Heb andere lamellenschijven besteld ( Norton Rapid Blend ). Met deze schijven moet ik de kar makkelijker kaal krijgen en daarnaast ook een mooier egaler resultaat krijgen. Nu wordt het met de achterkant vooral, schuren, schuren en nog eens schuren. mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_6814.jpg
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Micky » ma 12 nov 2018 11:32

RE.gif thumbup.gif

ben benieuwd mrgreen.gif

komt er ook nog nieuwe verlichting op? van Aspöck kun je alles stekkerbaar kopen, dus plug and play, hoofdkabelboom met stekker eraan en aan de andere kant schroefbare stekkers voor aan de lampunit (modellen units zoals je wilt) cool.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » ma 12 nov 2018 11:37

RE.gif
Anders ik wel mrgreen.gif
Heb goede hoop voor wat betreft die andere schijven. Deze zullen minder krassen geven en een egaler resultaat geven. Het hoeft geen glimmende Airstream te worden maar die alu look wordt wel een blikvanger hoop ik. Ach en anders kan ik hem altijd nog laten spuiten. Nu lekker op de achterkant experimenteren.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Scout15 » ma 12 nov 2018 11:39

Zelf vroeger porsche velgen gepolijst... Ik had ze 2e hands op marktplaats gekocht en wilde ze laten logen(om alle verf en rommel eraf te krijgen) en daarna van grof naar steeds lichter schuren en uiteindelijk polijsten. Alleen wat ik niet wist, was dat de vorige eigenaar ze al eens had gezandstraald.... Het was uiteindelijk onbegonnen werk om dit nog strak te krijgen.

Kort gezegd. Zoals ik het reliëf nu op je trailer zie denk ik dat het een hele klus gaat worden om dit heel strak te gaan krijgen...
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » ma 12 nov 2018 16:52

RE.gif
Strak krijgen is sowieso geen optie. Overigens ben ik expres met de achterkant begonnen. Trailer heeft sowieso her en der al de nodige pitjes en deukjes. Ik ge er ook geen spiegel van maken. Ook niet zo leuk voor de buren mrgreen.gif
Overigens lijkt het relief op de foto erger dan in het echt. Maar met schuren krijg je onherroepelijk krassen. En die ga ik er ook niet uit krijgen. Daarom ook goede hoop met die andere lamellenbladen. Deze bestaan niet uit kleine velletjes schuurpapier maar zijn een soort van spons. Mocht de achterkant niet naar behoren worden laat ik hem glasparelstralen. Maar ik vond het wel een leuk projectje om eerst zelf te proberen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » ma 12 nov 2018 16:59

Micky schreef:
ma 12 nov 2018 11:32
RE.gif thumbup.gif

ben benieuwd mrgreen.gif

komt er ook nog nieuwe verlichting op? van Aspöck kun je alles stekkerbaar kopen, dus plug and play, hoofdkabelboom met stekker eraan en aan de andere kant schroefbare stekkers voor aan de lampunit (modellen units zoals je wilt) cool.gif
Er komt inderdaad nieuwe vaste verlichting op. Dit merk kende ik nog niet maar dit is wel heel makkelijk. Thx. thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Micky » ma 12 nov 2018 17:21

RE.gif

de betere Oostenrijkse kwaliteit knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Nimma » ma 12 nov 2018 17:35

Michel1975 schreef:
ma 12 nov 2018 11:31
Zo de achterkant is kaal. Nu gaan we hierop even experimenteren hoe we hem het beste kunnen bewerken.
Heb andere lamellenschijven besteld ( Norton Rapid Blend ). Met deze schijven moet ik de kar makkelijker kaal krijgen en daarnaast ook een mooier egaler resultaat krijgen. Nu wordt het met de achterkant vooral, schuren, schuren en nog eens schuren. mrgreen.gif
Die foto is leuk maar niet echt om een goed beeld te krijgen. Ik wens je vooral veel plezier ermee en doorzettingsvermogen thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Morgoth » di 13 nov 2018 09:54

Waar je zin in hebt...
Met Natronloog bijt je die verf er wel af. Boeren gebruiken dat bij het schoonmaken van de melkinstallatie. Onverdund bijt het prachtig verf af. Pas wel op want met huid heeft het ook niet veel moeite. De afbijt uit de bouwmarkt moet tegenwoordig milieuvriendelijk zijn. Dat doet niks meer.

Ik heb de wielen van mijn motor blank en gepolijst. Eén ritje in de pekel en de bloemkolen staan erop. Ik zou die kar gewoon rollen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door blefke » di 13 nov 2018 15:51

Michel1975 schreef:
ma 12 nov 2018 11:37
RE.gif
Anders ik wel mrgreen.gif
Heb goede hoop voor wat betreft die andere schijven. Deze zullen minder krassen geven en een egaler resultaat geven. H
Wat voor soort schijven heb je?
Het wordt een klus, maar kan wel leuk zijn zeker als je resultaat ziet....
Houd er rekening mee dat als je gaat polijsten dat je oppervlak redelijk kras vrij moet zijn..
Dit betekend dat je moet terug schuren... en wil je het helemaal goed doen uiteindelijk gaan nat schuren...
Ga je niet voor het beste resultaat, zorg dan dat je in 1 richting gaat schuren...

Met een goede polijst borstel en de juiste pasta kom je ook al een heel eind..

Ben zelf nu een brommer frame aan het polijsten..
Niet van aluminium, maar gewoon metaal...

Glimt ook al aardig en nog wel zonder echt te schuren.
Heb wel een nylonschuurborstel gebruikt en vervolgens polijst pasta en de boormachine....
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-11-13 om 15.49.11.png

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Micky » di 13 nov 2018 19:15

RE.gif

Pûch MAXI mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door blefke » di 13 nov 2018 20:02

RE.gif YUP Kom de winter door projectje mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Chris » di 13 nov 2018 21:31

mrgreen.gif
Herkende het frame direct P thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aluminium schuren en polijsten

Bericht door Michel1975 » di 13 nov 2018 21:33

Die kan niet kaal blijven mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”