Rubbers kit etc.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Rubbers kit etc.

Bericht door mvanprooyen » do 4 okt 2018 13:20

Hoi hoi,

De volgende klus op het programma is een lekje oplossen. Vorige eigenaar had dit met gewone transparante kit dichtgemaakt, maar dat was prut. Ik wil het doen zoals het hoort. Maar dat weet ik niet :-)

Na enig gezoek op het forum kom ik er niet helemaal uit, dus ik plaats toch maar een nieuw topic. Als dat niet nodig is, dan hoor ik het wel thumbup.gif

Dit is er aan de hand: de rubbers zijn hard geworden (ik neem tenminste aan dat dit rubbers zijn?) en daardoor ontstaat er ruimte. Volgens mij een cruciale plek want hier komt veel water langs (aansluiting, raam/dak/voorpaneel). Hoe pak ik dit het beste aan? En is het verstandig om waar de rubbers nog geen water doorlaten er vanaf te blijven? Of toch alles opnieuw doen?

Thx again!
Grtz,
Maya

(Sorry, hij gooit de foto's weer op z'n kant, hoe los ik dat op?)
Bijlagen
IMG_9186.JPG
IMG_9185.JPG
IMG_9184.JPG

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door shanty1959 » do 4 okt 2018 14:52

Hoi Maya, je wilt het doen zoals het hoort? Lijsten losschroeven, goed inspecteren, zeker weten waar de lekkage zit, butylkit ruim aanbrengen, lijsten weer vastzetten.
Heeft de lekkage verder geen schade aangebracht in de wanden?

koning

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door koning » do 4 okt 2018 15:07

Lijkt mij iets om uit te besteden aan een professional, hoe is het trouwens met je andere klussen aan deze caravan gegaan?

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door mvanprooyen » do 4 okt 2018 15:32

shanty1959 schreef:
do 4 okt 2018 14:52
Hoi Maya, je wilt het doen zoals het hoort? Lijsten losschroeven, goed inspecteren, zeker weten waar de lekkage zit, butylkit ruim aanbrengen, lijsten weer vastzetten.
Heeft de lekkage verder geen schade aangebracht in de wanden?
Ik zie geen schroeven hoor :-)
Jawel de lekkage heeft wel wat schade aangebracht binnen, maar dat is droog. Hij staat nu ook droog dus daar kan nix meer mee gebeuren. Maar voordat ik binnen ga opknappen wil ik wel buiten het probleem gefixt hebben.

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door mvanprooyen » do 4 okt 2018 15:35

koning schreef:
do 4 okt 2018 15:07
Lijkt mij iets om uit te besteden aan een professional, hoe is het trouwens met je andere klussen aan deze caravan gegaan?
Maar die prof kost veel geld en dat heb ik niet :lol: alles wat ik zelf kan wil ik zelf doen (met wat hulp van m'n betrouwbare klusjesmannen).
De enige klus die al gedaan is (gister) zijn de dakluiken vervangen. Dat is helemaal goed gegaan!
Voor de rest is het een prima caravan, die technisch in perfecte staat is. Komt wel goed dus, maar heeft gewoon wat TLC nodig...

Bedankt voor je reactie! Enne ik sta altijd open voor tips & tricks

koning

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door koning » do 4 okt 2018 15:40

De schroeven zitten in de sierlijst onder de kunststof strip, als je het eindstukje van de sierlijst los schroeft, kun je de kunststof strip eruit halen en zie je de schroeven.
Maar dat weten je klusjesmannen toch ook wel?

mvanprooyen
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 10:05

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door mvanprooyen » do 4 okt 2018 17:02

koning schreef:
do 4 okt 2018 15:40
De schroeven zitten in de sierlijst onder de kunststof strip, als je het eindstukje van de sierlijst los schroeft, kun je de kunststof strip eruit halen en zie je de schroeven.
Maar dat weten je klusjesmannen toch ook wel?
Dank je! Niet alle klusjesmannen hebben ervaring met caravans natuurlijk, maar ik vind het ontzettend leuk om zelf op onderzoek uit te gaan en het dan onder begeleiding van een pro die z'n gereedschap goed beheerst mee uit te voeren. Dus dat is mijn strategie haphop.gif

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Rubbers kit etc.

Bericht door BertJan » do 4 okt 2018 21:31

let op bij het terug monteren van deze lijsten dat er 2 kleine losse onderleg rubbers op de lijst zitten die slecht op de plaats willen blijven bij het vast schroeven. De lijst boven het voorraam kan je nadat je deze weer gemonteerd hebt het beste met een polymeren kit aan de bovenzijde afkitten, deze lijst is standaard erg gevoelig voor vocht omdat dit er heel makkelijk vanaf de bovenzijden in komt.
Let op dat eea niet verrot is, en kijk ook vanaf onder naar boven vanuit de Disselbak, regelmatig Schrik je bij deze caravans van de vocht elende die je dan ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”