Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
arievdberg
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:29

Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door arievdberg » zo 19 aug 2018 15:17

Beste allemaal. Ik doe het onderhoud aan onze caravan zelf ( eiffelland 460 tu uit 2004).
Even doorrekenen kwam ik tot de conclusie dat we nu ongeveer 40.000 km met de caravan gereden hebben .
Dus ook het onderstel, stabilisator, oplooprem.

Mijn vraag is nu hoe bepaal je de mate van slijtage zowel de schokbrekers als de oplooprem ?

Voor alle duidelijkheid , ik ervaar geenproblemen noch jet rijden noch met remmen. Maar ben problemen liever voor
Hoor graag of je dit als dhz ook vast kan stellen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Chris » zo 19 aug 2018 15:42

Remmen is voor een vakman een stuk kennis van zaken.
De remvoeringen worden daarom gecontroleerd en die moeten een minimale dikte hebben.
Dat weten zij wel..
Net als de trommels... die hebben ook een max. slijtagemaat.
Schokbrekers ?
Demonteren ( event. aan een kant van de schokbreker alleen) en indrukken... flink tegendruk dan ok, fietspomp niet ok.
Ook hier is weer de ervaring die meetelt.
Net als wiellagers...
Heb je geen conische lagers dan kunnen ze ook slijten of oud worden. ( ruizende lagers.)
Zelfborgende asbouten moeten altijd vervangen worden als de trommel los is geweest.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Unplugged » zo 19 aug 2018 16:20

Om de remvoering te meten, gaat de trommel er waarschijnlijk vanaf (ik heb een Alko-onderstel uit 2000) want er stond bij mij een flensmoer op de rekening van de Bovagbeurt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door PD » zo 19 aug 2018 16:22

Wanneer je jezelf dergelijke vragen stelt, lijkt het me tijd voor een onderhoudsbeurt door een professional thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door RichTrip » zo 19 aug 2018 16:24

Unplugged schreef:Om de remvoering te meten, gaat de trommel er waarschijnlijk vanaf (ik heb een Alko-onderstel uit 2000) want er stond bij mij een flensmoer op de rekening van de Bovagbeurt.
Die flensmoeren moeten iedere keer worden vervangen als de remtrommels worden verwijderd. Ze zullen dus op iedere rekening voorkomen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door TwanFendt » zo 19 aug 2018 16:47

PremiumDiscovery schreef:
zo 19 aug 2018 16:22
Wanneer je jezelf dergelijke vragen stelt, lijkt het me tijd voor een onderhoudsbeurt door een professional thumbup.gif
Inderdaad, laat dat aan de vakman over als je er niks vanaf weet scratch.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 16:52

PremiumDiscovery schreef:
zo 19 aug 2018 16:22
Wanneer je jezelf dergelijke vragen stelt, lijkt het me tijd voor een onderhoudsbeurt door een professional thumbup.gif
Amen :( [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Unplugged » zo 19 aug 2018 17:05

RichTrip schreef:
zo 19 aug 2018 16:24
Unplugged schreef:Om de remvoering te meten, gaat de trommel er waarschijnlijk vanaf (ik heb een Alko-onderstel uit 2000) want er stond bij mij een flensmoer op de rekening van de Bovagbeurt.
Die flensmoeren moeten iedere keer worden vervangen als de remtrommels worden verwijderd. Ze zullen dus op iedere rekening voorkomen.
Snap ik. Toen ik de flensmoer op de rekening zag staan, concludeerde ik daaruit af dat een van de trommels eraf geweest is, waaruit ik vervolgens afleidde dat de zo de staat van de remvoering gecontroleerd wordt. Waarom zou je anders in de trommel moeten zijn? Dit als (mogelijk) antwoord op de vraag van TS hoe de slijtage van de remvoering bepaald wordt.
Ik neem overigens aan dat ze dat maar aan één kant doen omdat ze ervan uitgaan dat de remmen gelijkelijk slijten. Gezien het feit dat op de remmentest beide remmen hetzelfde score lijkt me dat een juiste aanname.

Wat betreft de opmerkingen van PD en Micky richting TS: helemaal eens. Het controleren van de remvoering lijkt me een zeer belangrijk onderdeel van het onderhoud. Hoe kun je nu zeggen dat je het onderhoud zelf doet terwijl je dus in veertien jaar nooit de remvoering gecontroleerd hebt? Onderhoud is ook controle, zeker van de de remcapaciteit van een zware aanhanger. Versleten remvoeringen en een noodstop moeten maken terwijl er 1400-1500 kilo achterop je auto beukt. Gaat dat goed komen?

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Jan Br » zo 19 aug 2018 17:35

arievdberg schreef:
zo 19 aug 2018 15:17
Beste allemaal. Ik doe het onderhoud aan onze caravan zelf ( eiffelland 460 tu uit 2004).
Even doorrekenen kwam ik tot de conclusie dat we nu ongeveer 40.000 km met de caravan gereden hebben .
Dus ook het onderstel, stabilisator, oplooprem.

Mijn vraag is nu hoe bepaal je de mate van slijtage zowel de schokbrekers als de oplooprem ?

Voor alle duidelijkheid , ik ervaar geenproblemen noch jet rijden noch met remmen. Maar ben problemen liever voor
Hoor graag of je dit als dhz ook vast kan stellen
Beste Arie zowel Mickey als PD geven al he juiste antwoord, wanner je zegt zelf het onderhoud aan het onderstel uit te voeren van je caravan en je vraagt via het forum waar je op moet letten????……………………

Ik hoop dat je inziet dat de beantwoording duidelijk is, zoek een goed ondehoudsstation.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 17:42

RE.gif

waarbij, als TS de problemen liever voor blijft (zoals hij zelf schrijft), dan als de wiedeweerga een afspraak maken voor ECHT onderhoud, want als je 40K hebt gereden en hier nog niets aan gedaan hebt, ben je gewoon onverantwoord bezig, sorry, meer kan ik er niet van maken.

en degelijke beurt aan je onderstel kost bij een Aanhanger-bedrijf maar 75 euro, 1 uurtje werk, dit doe je 1 keer per 2 jaar, dus ongeveer 35 euro per jaar stom.gif
Laatst gewijzigd door Micky op zo 19 aug 2018 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door p_vingerhoets » zo 19 aug 2018 17:42

Om de dikte van de remvoering te controleren hoeft de trommel er niet af, via een opening in de ankerplaat kun je de voeringdikte zien. Voor een beter zicht op de conditie van de voering moet de trommel eraf.

Nieuwe voering is "maar" een goede 5 tot 7 mm dik. Dus kun je naar het aantal km en restant dikte bepalen hoelang ze nog mee kunnen.

Helaas zijn er maar weinig experts hier die het aan durven om een ander te helpen als het om het onderstel gaat.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 17:44

RE.gif

wel is het zo dat ze vaak niet gelijk afslijten, dus zie je in het gaatje voldoende voering, dan hoeft dat over de hele schoen niet zo te zijn, dus gewoon elke keer de trommel eraf whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Roland54 » zo 19 aug 2018 18:09

Gelukkig heb ik niet overal verstand van. awhoea.gif
Ik laat dit soort klussen liever aan een deskundige over. Dan maar wat meer kwijt.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Unplugged » zo 19 aug 2018 18:14

p_vingerhoets schreef:
zo 19 aug 2018 17:42
Helaas zijn er maar weinig experts hier die het aan durven om een ander te helpen als het om het onderstel gaat.
Dit komt op mij wat negatief over. Bedoel je het ook zo?

Ik vind het eerlijk gezegd wel goed dat de experts in dit soort dingen adviseren: ga als de wiedeweerga naar een onderhoudsbedrijf. Het gaat wél om het onderstel, hè! Wees eerlijk: 40.000 km zonder remvoeringcontrole (dus ook niet door het gaatje gekeken...) is dus 40.000 km gemankeerd onderhoud. En dus géén onderhoud. Lijkt me levensgevaarlijk. Men hoeft echt niet eens een Bovagcontrole te doen. Een onderstelbeurt bij een aanhangwagenbedrijf is voldoende.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Ab » zo 19 aug 2018 18:55

p_vingerhoets schreef:
zo 19 aug 2018 17:42


Helaas zijn er maar weinig experts hier die het aan durven om een ander te helpen als het om het onderstel gaat.
In dit geval vind ik het, gezien de vraagstelling, beter om niet uit te leggen hoe een en ander in elkaar zit.
Een goede onderhoudsbeurt door een expert lijkt me beter op zijn plaats na 40.000 km.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door p_vingerhoets » zo 19 aug 2018 19:00

Niet meteen negatief ,maar toch wel een beetje beperkt zodra iemand een vraag stelt over het onderstel wordt er al bijna meteen geroepen dat die persoon maar beter naar de specialist moet gaan.

40.000 km zonder zicht op de remvoering hoeft geen probleem te zijn. De remvoering slijt inderdaad niet helemaal gelijk daarom zijn nieuwe remvoeringen ook niet even dik, de oplopende remvoering is een stuk dikker ,.

De remmen zijn geen hogere wiskunde, al is het zeker wel van belang om ze met respect te behandelen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 19:09

RE.gif

het woordje "HOEFT" in jouw betoog zegt dus echt alles, moet het nog verder onderbouwd worden scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Jan Br » zo 19 aug 2018 19:11

RE.gif RE.gif

Nou ja, laten we de gemiddelde caravanner nemen, die nog werkt, die gaat 1 maal per jaar naar Zuid-Europa, retourtje =3.000km.. Gaat in voor en najaar nog een weekje ergens in de ring Duitsland,Frankrijk, Belgie, pakweg 2.000km. Dus laten we zeggen per jaar 5.000km, dat is voor de TS dus 8 jaar vakantie en dan kan ik het verkeerd begrijpen, maar dan stelt TS de vraag of hij na 8 jaar nog speciale aandacht moet schenken aan het onderstel???

Dan denk ik, het stellen van die vraag geeft mij het gevoel dat het onderhoud van het onderstel niet in goede handen is.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 19:17

RE.gif

zoals ik het lees is het 40.000km in 14 jaar whistle.gif
arievdberg schreef:
zo 19 aug 2018 15:17
Even doorrekenen kwam ik tot de conclusie dat we nu ongeveer 40.000 km met de caravan gereden hebben .
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Ab » zo 19 aug 2018 19:25

Daar staat ook bij: ik doe het onderhoud aan de caravan zelf.
Blijkbaar niet dus..
14 jaar en 40.000 km is een beetje laat om eens onderhoud te doen aan remmen en onderstel.
Dat had al een paar keer gebeurd moeten zijn naar mijn mening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Jan Br » zo 19 aug 2018 19:40

RE.gif RE.gif Ja, als hij eerste eigenaar is, dan heb jij gelijk
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » zo 19 aug 2018 21:08

RE.gif

"we" en "40.000km" zegt genoeg, ook al is dat in 5 jaar gereden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arievdberg
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:29

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door arievdberg » ma 20 aug 2018 08:03

Dank voor jullie antwoorden . Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest in de vraagstelling, zie veel opmerkingen over het achterwege blijven van onderhoud van de remmen aan mijn caravan. Terecht als dit zo zou zijn. Elke twee jaar maak ik de trommels open, de trommels schoon en de remvoeringen stofvrij en stel de remmen af. Monteer eea weer nadat ik het lager heb gecontroleerd.

Mijn vraag gaat over het feit op welke wijze ik de schokbrekers en de oplooprem kan controleren. Niet omdat ik problemen heb maar juist om deze te voorkomen. Graag hierop jullie reacties

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » ma 20 aug 2018 08:57

RE.gif scratch.gif

wat bedoel je dan met oploop rem? je schrijft zelf dat je de remmen al onderhoud....

bedoel je wellicht de demper en het schuifstuk van de koppeling?
Dan kun je de demper controleren door hem in te drukken, dan moet hij vanzelf weer naar buiten komen
vet met een vetspuit in de vetnippel spuiten en speling opmeten, de voorkant van de koppeling mag een beetje speling hebben (ik meen 4mm) maar de toegestane speling staat wel in de BOVAG beurt beschrijving, kun je zo googelen.
verder hoor je geen bonken te voelen met het vertrekken en het remmen.

dempers mogen niet lekken en wil je de werking weten, dan zul je hem op een testbank voor dempers moeten zetten, die is er voor auto's, maar of daar ook caravans op kunnen weet ik niet, lijkt me wel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door thmeyer » ma 20 aug 2018 11:47

Opmerking:

Als ik mijn caravan voor onderhoud wegbreng, krijg ik van het bedrijf waar het onderhoud aan mijn caravan heb laten doen, altijd een uitdraai waarop staan het remvermogen van het linker- en rechter wiel. En dat is naar mijn mening zonder remmen-testbank niet te controleren.

Dus met andere woorden: Als je zelf onderhoud pleeg aan de remmen van je caravan, moet er ook een remmen-test worden gedaan. En het afstellen van de remmen, kan alleen gecontroleerd met een remmen-testbank.

Theo

Een link met uitleg van remmen onderhoud caravan en afstelling:
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/te ... -afstellen

Een link over het testen schokbrekers:
https://www.caravantrekker.nl/vragen/vr ... p?id=56707
Bijlagen
Remmentest.JPG
Remmentest.JPG (16.85 KiB) 1814 keer bekeken
Remmentestbank.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”