Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Dat is hier toch altijd hetzelfde: heel veel commentaren die niets met de eigenlijke vraag van de TS te maken hebben.
Bij mijn caravan(neke) is de drukkracht waarmee je de oplooprem kan indrukken bepalend om te weten of de oplooprem-demper moet vervangen worden.
Dit staat bij mij in de specificaties vermeld.
Hoe dik de remvoeringen minimaal moeten zijn, moet je ook te weten komen via de specificaties van de constructeur van het onderstel(niet de caravan).
Bij mijn caravan(neke) is de drukkracht waarmee je de oplooprem kan indrukken bepalend om te weten of de oplooprem-demper moet vervangen worden.
Dit staat bij mij in de specificaties vermeld.
Hoe dik de remvoeringen minimaal moeten zijn, moet je ook te weten komen via de specificaties van de constructeur van het onderstel(niet de caravan).
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Als je zeker wilt zijn kun je beter de oude flensmoeren erbij vragen,dan weet je zeker dat je naven eraf geweest zijn,een rekening alleen zegt niks.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
RE.gif
dan nog kunnen ze je er 1 van een ander geven, ik heb zoiets gehad met het zogenaamd vervangen van de gasleidingen in mijn dissel, die stonden op de factuur van de dealer, terwijl ik zelf nieuwe had gemonteerd een half jaar eerder met het aanleggen van de buitengas aansluiting, ik had de slang bij dezelfde (mijn vaste) dealer gekocht.
het ging niet om het geld, maar om het principe, ik gaf dus aan dat dit onmogelijk was omdat mijn slang nieuw was en dus niet vervangen diende te worden, dit werd tegen gesproken.
dus ik vroeg, laat mij mijn oude slang maar zien dan, die ligt bij jullie in de bak en er moeten dus 2 gelijke stukken in liggen, 1 lange (naar de andere kant van de dissel) en 1 korte (naar de leiding van de koelkast).
na flink graaien in de bak kwamen mijn slangen dus niet naar boven, men bleef ontkennen, maar ze hebben het wel van de rekening gehaald, dat was mijn laatste keer bij een dealer waar wij als familie al sinds de jaren 80 kwamen en waar mijn ouders sinds midden 80 en tot 2000 zo'n 10 nieuwe Adria's gekocht hebben voor hun caravan verhuurbedrijf.
dan nog kunnen ze je er 1 van een ander geven, ik heb zoiets gehad met het zogenaamd vervangen van de gasleidingen in mijn dissel, die stonden op de factuur van de dealer, terwijl ik zelf nieuwe had gemonteerd een half jaar eerder met het aanleggen van de buitengas aansluiting, ik had de slang bij dezelfde (mijn vaste) dealer gekocht.
het ging niet om het geld, maar om het principe, ik gaf dus aan dat dit onmogelijk was omdat mijn slang nieuw was en dus niet vervangen diende te worden, dit werd tegen gesproken.
dus ik vroeg, laat mij mijn oude slang maar zien dan, die ligt bij jullie in de bak en er moeten dus 2 gelijke stukken in liggen, 1 lange (naar de andere kant van de dissel) en 1 korte (naar de leiding van de koelkast).
na flink graaien in de bak kwamen mijn slangen dus niet naar boven, men bleef ontkennen, maar ze hebben het wel van de rekening gehaald, dat was mijn laatste keer bij een dealer waar wij als familie al sinds de jaren 80 kwamen en waar mijn ouders sinds midden 80 en tot 2000 zo'n 10 nieuwe Adria's gekocht hebben voor hun caravan verhuurbedrijf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
RE.gif
Inderdaad, vertrouwen is goed,maar controle is beter.
Inderdaad, vertrouwen is goed,maar controle is beter.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
De opmerking dat het op de rekening stond, was een marginale. Als het niet op de rekening had gestaan, had ik het niet geweten. En nu het er wel op staat, heb ik geen enkele reden om te twijfelen. Er lag een flensmoer in de deuropening. Samen met het verwarmingselement van de koelkast wat vervangen moest worden.eurotrotter schreef: ↑ma 20 aug 2018 14:32Als je zeker wilt zijn kun je beter de oude flensmoeren erbij vragen,dan weet je zeker dat je naven eraf geweest zijn,een rekening alleen zegt niks.
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Jammer is dat. Wat schiet je als bedrijf hiermee op. Een vaste klant weg. Dat lijkt me niet best.Micky schreef: ↑ma 20 aug 2018 17:02RE.gif
dan nog kunnen ze je er 1 van een ander geven, ik heb zoiets gehad met het zogenaamd vervangen van de gasleidingen in mijn dissel, die stonden op de factuur van de dealer, terwijl ik zelf nieuwe had gemonteerd een half jaar eerder met het aanleggen van de buitengas aansluiting, ik had de slang bij dezelfde (mijn vaste) dealer gekocht.
het ging niet om het geld, maar om het principe, ik gaf dus aan dat dit onmogelijk was omdat mijn slang nieuw was en dus niet vervangen diende te worden, dit werd tegen gesproken.
dus ik vroeg, laat mij mijn oude slang maar zien dan, die ligt bij jullie in de bak en er moeten dus 2 gelijke stukken in liggen, 1 lange (naar de andere kant van de dissel) en 1 korte (naar de leiding van de koelkast).
na flink graaien in de bak kwamen mijn slangen dus niet naar boven, men bleef ontkennen, maar ze hebben het wel van de rekening gehaald, dat was mijn laatste keer bij een dealer waar wij als familie al sinds de jaren 80 kwamen en waar mijn ouders sinds midden 80 en tot 2000 zo'n 10 nieuwe Adria's gekocht hebben voor hun caravan verhuurbedrijf.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Schuifstuk kun je controleren door de koppeling omhoog en opzij te bewegen hier mag enige speling op zitten
Daarnaa de handrem erop trekken en het schuifstuk met de hand indrukken afhankelijk van het gewicht van de caravan moet dit met enige kracht mogelijk zijn, hetmag niet heel gemakkelijk gaan (hoe zwaarder de caravan, hoe sterker de demper moet zijn) en de benodigde kracht om deze in te trukken. Na loslaten moet het schuifstuk geleidelijk weer uitschuiven
Elke 2 jaar wat vet in de nippels spuiten en je voorkomt ellende.
De schokbrekers blijft een open punt voor de werking zou je ze er eigenlijk even af moeten halen en controlerennof je ze kunt bedienen met de hand deze moeten in te drukken en uitte trekken zijn met een hoeveelheid tegenwerking, gaat het heel gemakkelijk of lekken ze dan zijn ze kapot.
Ik denk niet dat er tegenswoordig nog veel bedrijven zijn die een testbank hebben voor schokbrekers zeker niet voor caravans
Daarbij is het goed mogelijk dat schokbrekers slecht bevonden worden door elke testbank
Daarnaa de handrem erop trekken en het schuifstuk met de hand indrukken afhankelijk van het gewicht van de caravan moet dit met enige kracht mogelijk zijn, hetmag niet heel gemakkelijk gaan (hoe zwaarder de caravan, hoe sterker de demper moet zijn) en de benodigde kracht om deze in te trukken. Na loslaten moet het schuifstuk geleidelijk weer uitschuiven
Elke 2 jaar wat vet in de nippels spuiten en je voorkomt ellende.
De schokbrekers blijft een open punt voor de werking zou je ze er eigenlijk even af moeten halen en controlerennof je ze kunt bedienen met de hand deze moeten in te drukken en uitte trekken zijn met een hoeveelheid tegenwerking, gaat het heel gemakkelijk of lekken ze dan zijn ze kapot.
Ik denk niet dat er tegenswoordig nog veel bedrijven zijn die een testbank hebben voor schokbrekers zeker niet voor caravans
Daarbij is het goed mogelijk dat schokbrekers slecht bevonden worden door elke testbank
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:29
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Dank voor de reacties , zal in het voorjaar bij de beurt jullie adviezen voor de oplooprem tekenpasser. Zal ook wel even een schokbreker losmaken en dan testen .
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
@ Micky..
Zo ken ik er eentje die 4 bougies moest betalen bij een servicebeurt voor een 3 cylinder auto...
Of topic, dat zeker, maar erg duidelijk dat je toch je ogen open moet houden.
On-topic...
Zo ken ik er eentje die 4 bougies moest betalen bij een servicebeurt voor een 3 cylinder auto...
Of topic, dat zeker, maar erg duidelijk dat je toch je ogen open moet houden.
On-topic...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Bij mij in de buurt zat een heel groot transport bedrijf met een eigen garage,waar door meerdere monteurs onderhoud werd gepleegd.
Één monteur was zo supersnel,niemand gaf een vrachtwagen zo snel een beurt zoals hij( olie verversen,olie en brandstoffilters,luchtfilter en accu,s controleren,)
OP een dag begon de winter ,en een chauffeur belde dat zijn auto niet meer trok,de dealerservice erheen en bleek zijn brandstiffilter dicht gevroren te zijn,kon niet zei men,was pas de week ervoor vernieuwd.
Wat bleek,onze "snelle "monteur haalde nieuwe filters uit het magazijn,doopte deze in de bak met afvalolie,zodat ze er "gebruikt "uitzagen en deponeerde ze gelijk in de vuilniscontainer.
Die kon gelijk zijn gouden medaille inleveren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Je kunt ze er beter allebei afhalen.arievdberg schreef: ↑wo 22 aug 2018 16:54. Zal ook wel even een schokbreker losmaken en dan testen .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Spaar je de moeite om ze eraf te halen.
Testen is bijna niet mogelijk met de hand.
Testen is bijna niet mogelijk met de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?
Ach, een oliefilter vervangen (ook bij een vrachtwagen) is letterlijk minder dan 60 seconden werk, dus dit lijkt me een broodje aap die ze jou voor gehouden hebbeneurotrotter schreef: ↑wo 22 aug 2018 20:32Bij mij in de buurt zat een heel groot transport bedrijf met een eigen garage,waar door meerdere monteurs onderhoud werd gepleegd.
Één monteur was zo supersnel,niemand gaf een vrachtwagen zo snel een beurt zoals hij( olie verversen,olie en brandstoffilters,luchtfilter en accu,s controleren,)
OP een dag begon de winter ,en een chauffeur belde dat zijn auto niet meer trok,de dealerservice erheen en bleek zijn brandstiffilter dicht gevroren te zijn,kon niet zei men,was pas de week ervoor vernieuwd.
Wat bleek,onze "snelle "monteur haalde nieuwe filters uit het magazijn,doopte deze in de bak met afvalolie,zodat ze er "gebruikt "uitzagen en deponeerde ze gelijk in de vuilniscontainer.
Die kon gelijk zijn gouden medaille inleveren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB