Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door iemand » ma 20 aug 2018 17:51

Nog vergeten te melden.... nav ruimte om reservewiel er onderuit te kunnen pakken. scratch.gif

Ja je kunt de beugel behoorlijk uitrekken en zo naar achteren bewegen.
Ik kan het je aanraden gewoon eens te proberen. Bij mij ging het uittrekken na 2 jaar al erg zwaar, dus gelijk lik vet aan de binnenste buizen gedaan.
Maar dan nog... dus....

Naast mn krik liggen ook 2 van die gele plastic wiggen.
Bij een lekke rechterband band, rijd ik het wiel eerst op een wig en zo is die kant toch alvast een stuk omhoog en hoef je minder te krikken.

Beste blijft mi Alarmlichten aan en zeer rustig doorrijden naar een veilige plaats en dan pas dan aan het werk.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door zilvergrijs » di 21 aug 2018 21:56

Of ik dezelfde dealer heb als Chris en HenkR weet ik niet, maar ook bij onze Tabbert Vivaldi 480TD werd een garagekrik geleverd. Ik leg hem in de auto, lekker zwaar.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door Chris » di 21 aug 2018 22:00

RE.gif
Ik begreep van ze ( die dealer) dat elke Knaus met een verzwaarde as, waar je als optie ook het reservewiel neemt, deze krik heeft.
Dus dat de fabriek ze in de caravan stopt... samen met de reserveband.

Maakt niet uit... heel stevig ding.. da's zeker.
Bij mij staat ie in de schuur.. 3 krikken is wat veel.
We zijn al met 3 krukken af en toe.. awhoea.gif awhoea.gif

@ zilvergrijs.
De bedoelde dealer zit in mijn dorp..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Martin79
Berichten: 184
Lid geworden op: di 2 okt 2018 20:23

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door Martin79 » do 4 apr 2019 19:22

Even een kleine topic kick;

Omdat ik nieuwe banden ga monteren heb ik vandaag geprobeerd het reservewiel onder de caravan vandaan te halen. Zou opzich makkelijk moeten zijn door de Alko reservewielhouder.

Echter.....het wiel komt niet voorbij de chassisbalk als ik de houder helemaal uittrek. Je moet onder de caravan kruipen om het wiel los te maken. Niet echt handig dus.

Hoever moet dat wiel onder de caravan vandaan komen?? Lijkt mij dat je hem zo moet kunnen pakken en niet als een slangemens onder je hut hoeft te kruipen.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door nitro68 » vr 5 apr 2019 08:13

Je kan de hele beugel naar achter zwaaien om meer speling te creëren.
Dus uittrekken en het hele gebeuren richting achterkant bewegen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Martin79
Berichten: 184
Lid geworden op: di 2 okt 2018 20:23

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door Martin79 » vr 5 apr 2019 20:57

Snap ik, maar dan komt ie nog niet ver naar buiten en moet je onder de caravan kruipen om het wiel eraf te halen.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door berndh » za 13 jul 2019 17:24

Zojuist ook mijn reserve wiel onder de caravan vandaan gehaald. Om te controleren hoeveel bar er nog in zat. Wat een gedoe.

Bij mij loopt de oprit lichtelijk op en dus is het nog lastiger om het wiel er onder uit te krijgen.

Zelfs met neuswiel compleet laag nog steeds lastig. Dus uiteindelijk de garage krik gebruikt om caravan op te krikken. Grrrrr

Uiteindelijk wel gelukt maar er weer onder was het volgende probleem. Caravan is 3 jaar oud en de buizen van de houder schoven niet meer lekker over elkaar. Dus maar wat ptfe spray erop en en flink duwen. Dit gaat nog wel eens voor problemen zorgen.

Hopelijk ga ik het nooit nodig hebben maar mijn reserve wiel was aardig leeg. ~3 bar ipv de gebruikelijke 4.5 bar.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door iemand » zo 14 jul 2019 14:01

Goed dat je de beugel eens geprobeerd hebt.
Tja het corrodeert en gaat zand tussen etc...

Wielbeugel uittrekken zal nog wel lukken, maar dan weer ineen duwen en dat langs de snelweg ....
De beugel moet toch echt weer teruggeplaatst voordat je verder kunt rijden scratch.gif

Ik heb na uitrekken van de beugel dat verborgen deel op beide buizen maar een flinke lik vet gegeven en uitgesmeerd met een doek.

tip.
- plaats de band zo in de beugel dat je bij het ventiel kunt om de bandespanning te controleren
- zet zonodig de caravan iets voorover, door het neuswiel omhoog te halen
- gebruik de handrem of andere blokkade van de caravan voor de eigen veiligheid, voordat je onder de caravan kruipt
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door berndh » zo 14 jul 2019 14:13

Idd dat was exact mijn gedachte ook. Als je dit voor de eerste keer onderweg moet doen valt dat vies tegen.

Uit idd nog goed te doen maar in was echt lastig. En natuurlijk het ventiel naar beneden zodat je er vanonder bij kan is handig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

zeijger
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 16:52

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door zeijger » zo 26 jul 2020 16:12

Heb eind 2018 Knaus Südwind 460EU Silver Selection gekocht met mover. Reservewielbeugel zou van oude ingeruilde caravan overgezet worden. Op aanraden van dealer mover ACHTER de as laten monteren, zou beter zijn. Bij ophalen kreeg ik te horen dat reservewielbeugel niet meer zou passen (vanwege de mover!). Op dat moment niet lang bij stilgestaan en reservewiel in disselbak laten zitten. Echter, bij vervoeren van twee e-bikes op de dissel moet reservewiel achter in de caravan vanwege kogeldruk. Dat in en uit de disselbak halen van wiel is erg lastig (naar Italië geen e-bikes, hier in Ned wel e-bikes meenemen) vanwege eigenlijk nèt te te weinig ruimte en vanwege lomp zwaar reservewiel. Ik las in forum iets over Endurobeugel; zou die wel passen onder de caravan? Ergens achteraan onder de caravan?

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Al-Ko Reservewielhouder plaatsen?

Bericht door petronella » zo 26 jul 2020 18:43

Ja hoor, de enduro beugel kan onder een knaus.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”