caravan dak Wilk

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

caravan dak Wilk

Bericht door WimdR » za 4 aug 2018 15:59

Beste medeforummers,

Gelijk maar een vraag met de deur in huis.

Bij een reparatie van een lekkend dakluik (Heki mini) bleek dat vrijwel de gehele dakplaat van onze Wilk los licht.

De caravan is een Wilk Stern USG470 van 1999.

Repareren is erg duur (kan dat ook niet zelf). Dat is de caravan eigenlijk niet meer waard.
Er zit nog wat meer werk aan te komen: een grote servicebeurt en het opnieuw inplakken van nog twee van die dakluiken, er zijn er 3 tegelijk ingegaan ter vervanging van de afbrokkelende originele luiken.

Is die losse dakplaat verontrustend, m.a.w. wordt het tijd om eens naar wat anders te gaan zoeken of kan dit nog jaren mee?
(het dak is al langere tijd behoorlijk hobbelig, er blijven plasjes op staan bij het schoonmaken.

Met vriendelijke groet
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: caravan dak Wilk

Bericht door Turbodesk » za 4 aug 2018 18:53

De dakplaat ligt inderdaad los. Dat is een zeer groot voordeel als er bijvoorbeeld hagelschade is.
Onze Wilk van 2007 heeft ook een losliggende dakplaat. Deze is twee jaar geleden vervangen door een nieuwe vanwege hagelschade.
Bij caravans met een vaste dakplaat kan deze niet vervangen worden en word er een dakplaat overheen geplakt wat weer voor een hoop extra gewicht zorgt.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

Re: caravan dak Wilk

Bericht door WimdR » zo 5 aug 2018 12:14

Thanx!

Met andere woorden: het hoort zo.
Ik zal tzt nog eens navragen of dat bij de oudere modellen ook zo is, maar daar ga ik nu eigenlijk wel van uit.

(Onze caravan is in onderhoud bij van der Vliet in Roelofarendsveen en die heeft regelmatig Wilks staan, hij zou t ook moeten weten)
Beetje slordig dat de reparateur dat dan niet wist.........
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

koning

Re: caravan dak Wilk

Bericht door koning » zo 5 aug 2018 12:57

Even ter verduidelijking een vraag: wat is los. Heb je het over een golvende dakplaat, iets wat bij meerdere caravanmerken normaal is? Of zeg de monteur dat de dakplaat op een andere manier "los " is en dat er een reparatie moet gebeuren?
weenie.gif

WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

Re: caravan dak Wilk

Bericht door WimdR » ma 6 aug 2018 10:12

Gecheckt (bij een voormalig dealer van Wilk): ook bij een Wilk van 1999 ligt de dakplaat los.
De monteur die beweerde dat dat zo niet hoort heeft dus onvoldoende kennis van deze specifieke caravan en voor z'n beurt gesproken.

Het dak golft inderdaad enigszins, maar dat vond ik zelf tot nu toe niet verontrustend.
En nu bij nader inzien dus ook niet.

Dank voor het meedenken.
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

koning

Re: caravan dak Wilk

Bericht door koning » ma 6 aug 2018 11:04

Waar het om gaat is dat de monteur vindt dat de dakplaat niet los hoort te liggen, vond hij dat deze gerepareerd moest worden? Kreeg je dit advies van de monteur?
In welke context is de opmerking van de monteur geplaatst? Vond hij het bijvoorbeeld lastig om het dakraam te vervangen doordat de dakplaat los ligt?
Of is er gewoon een gesprek geweest over de dakplaat met een vraag van jou wat het kost om er een andere dakplaat op te plaatsen?
M.a.w.: ik kan me niet voorstellen dat een monteur adviseert om een dergelijke dakplaat te repareren zonder aanwijsbare redenen.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: caravan dak Wilk

Bericht door Turbodesk » ma 6 aug 2018 12:58

Ik begrijp al die vragen niet. De ts is toch erg duidelijk.
Die monteur heeft gewoon onvoldoende kennis.
Heeft waarschijnlijk nooit eerder een caravan gezien met losse dakplaat.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: caravan dak Wilk

Bericht door henry12 » ma 6 aug 2018 13:35

Bij onze wilk 400 uit 1986 ligt de bakplaat er ook los op .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

koning

Re: caravan dak Wilk

Bericht door koning » ma 6 aug 2018 15:26

@turbodesk: dat de monteur te weinig kennis heeft is kennelijk de mening van wimdr en jij sluit je daarbij aan. Dat is voor mij maar de vraag, vandaar mijn extra vragen. Ik ga ervan uit dat een monteur van een caravan bedrijf niet zonder reden een reparatie adviseert. Een bericht heeft altijd twee kanten......
Ik krijg een dejavu over een discussie over een doorgezakte trekhaak bij een Peugeot. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”