Scheuren van Bpw chassis
Re: Scheuren van Bpw chassis
Helder...vervelend nogmaals. Wij wisten het ook niet al heb ik sterk het vermoeden dat de scheuren er bij ons nog niet bij de verkoop zaten als ik ook de ervaringen van dit forum (fijn) en gesprekken met aantal dealers heb gehad.
Succes met het oplossen.
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Succes met het oplossen.
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Ab op za 17 aug 2019 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wij hebben ook een BPW chassis.( 2008 of 2009)
Caravan staat nu bij de dealer voor bovag beurt en we hebben, naar aanleiding van de verhalen op dit forum, gevraagd of ze het chassis willen nakijken op scheurtjes.
Vorig jaar is hij ook Bovag (goed)gekeurd maar we vinden het prettig om hem dit jaar toch weer na te laten kijken.
Veiligheid boven alles.
Ben nu helemaal nerveus....hoop dat alles oké is.
We hebben verder geen klachten van opengaande deurtjes of kieren in interieur.
Puur voor de zekerheid.
Want we gaan nog op vakantie.
Caravan staat nu bij de dealer voor bovag beurt en we hebben, naar aanleiding van de verhalen op dit forum, gevraagd of ze het chassis willen nakijken op scheurtjes.
Vorig jaar is hij ook Bovag (goed)gekeurd maar we vinden het prettig om hem dit jaar toch weer na te laten kijken.
Veiligheid boven alles.
Ben nu helemaal nerveus....hoop dat alles oké is.
We hebben verder geen klachten van opengaande deurtjes of kieren in interieur.
Puur voor de zekerheid.
Want we gaan nog op vakantie.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wat een ellende allemaal.
Ik zou een flinke schetsplaat erop lassen. Veel langer dan de schetsplaatjes die hier elders op het forum staan. Als je daar wat aandacht aan besteedt, gaat het echt niet meer kapot.
Ik zou een flinke schetsplaat erop lassen. Veel langer dan de schetsplaatjes die hier elders op het forum staan. Als je daar wat aandacht aan besteedt, gaat het echt niet meer kapot.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Scheuren van Bpw chassis
Denk er svp aan, BOVAG is GEEN keuring maar een beurt, dat is wat anders, ook al mag je verwachten dat dit soort scheuren opvallen, toch keuren ze niet maar onderhouden ze....Sofie64 schreef: ↑za 17 aug 2019 19:16Wij hebben ook een BPW chassis.( 2008 of 2009)
Caravan staat nu bij de dealer voor bovag beurt en we hebben, naar aanleiding van de verhalen op dit forum, gevraagd of ze het chassis willen nakijken op scheurtjes.
Vorig jaar is hij ook Bovag (goed)gekeurd maar we vinden het prettig om hem dit jaar toch weer na te laten kijken.
Veiligheid boven alles.
Ben nu helemaal nerveus....hoop dat alles oké is.
We hebben verder geen klachten van opengaande deurtjes of kieren in interieur.
Puur voor de zekerheid.
Want we gaan nog op vakantie.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Oh okeeee, Ik dacht ook een keuring.
Goed dat je het zegt .
Maar de monteurs kunnen natuurlijk wel het chassis controleren op scheurtjes.
Nu maar hopen dat ze die niet vinden.
Oh okeeee, Ik dacht ook een keuring.
Goed dat je het zegt .
Maar de monteurs kunnen natuurlijk wel het chassis controleren op scheurtjes.
Nu maar hopen dat ze die niet vinden.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
klopt, controle staat ook wel op de lijst van de BOVAG
klopt, controle staat ook wel op de lijst van de BOVAG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wat let je om ze even te bellen en daar nog even expliciet naar te vragen. Dan weet je het zeker. Succes
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif ik heb een lijstje met aandachtspunten ingevuld dus heb het al geregeld.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Scheuren van Bpw chassis
De Dealer heeft gebeld, alles is in orde met ons paleisje.
Poehhh kneep hem een beetje na de berichten van dit Topic over scheurtjes in chassis van BPW.
Poehhh kneep hem een beetje na de berichten van dit Topic over scheurtjes in chassis van BPW.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Pfff...jij gelukkig blij...
Jammer dat dit soort ellende voorkomt hoor.
Ik zag hier trouwens ook een Adria op een BPW chassis, die wist ik nog niet.
Pfff...jij gelukkig blij...
Jammer dat dit soort ellende voorkomt hoor.
Ik zag hier trouwens ook een Adria op een BPW chassis, die wist ik nog niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Even een waarschuwing..
Het is niet alleen BPW waarbij scheurtjes kunnen ontstaan.
Ik heb ook verschillende Alko chassis gezien met dezelfde problemen.
Het is niet alleen BPW waarbij scheurtjes kunnen ontstaan.
Ik heb ook verschillende Alko chassis gezien met dezelfde problemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11198
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Scheuren van Bpw chassis
Yep, hiero! bij mijn vorige Kip. Geen enkel probleem: Al-ko is wat scheurvorming betreft "net zo goed" als BPW.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wat ik niet begrijp... Waarom laten ze het chassis niet doorlopen en monteren ze de as niet ONDER het chassis? Dat is veel sterker dan het chassis onderbreken en de as IN het chassis monteren. Juist op het punt waar het chassis de meeste krachten moet opvangen maak je hem het zwakst.
Bij mijn oude Hobby met Peitz onderstel ligt het chassis gewoon op de as. De kans op scheuren is veel kleiner.
Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je wat aan rijhoogte wint en dat de vloerhoogte van de caravan wat lager is. Misschien kan een werktuigbouwkundige me meer uitleggen.
Zoals op de derde foto is het ongeveer bij mijn caravan.
Bij mijn oude Hobby met Peitz onderstel ligt het chassis gewoon op de as. De kans op scheuren is veel kleiner.
Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je wat aan rijhoogte wint en dat de vloerhoogte van de caravan wat lager is. Misschien kan een werktuigbouwkundige me meer uitleggen.
Zoals op de derde foto is het ongeveer bij mijn caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Scheuren van Bpw chassis
Deze vraag is meer iets voor een industriele vormgever vermoed ik. Als Wtb’er is er niet veel eer te behalen.
Toch doe ik een gooi. Hoe hoger het profiel hoe groter de weerstand tegen buigen. Dus met dezelfde hoeveelheid materiaal (= gewicht) kun je een sterker profiel maken. Omdat het profiel door deze keuze zo hoog wordt kun je het niet meer op de as leggen omdat de vloer dan te hoog komt te liggen. Onder de as is ook geen optie dus koos men voor het midden.
Toch doe ik een gooi. Hoe hoger het profiel hoe groter de weerstand tegen buigen. Dus met dezelfde hoeveelheid materiaal (= gewicht) kun je een sterker profiel maken. Omdat het profiel door deze keuze zo hoog wordt kun je het niet meer op de as leggen omdat de vloer dan te hoog komt te liggen. Onder de as is ook geen optie dus koos men voor het midden.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
ALKO heeft de zg Vario chassis
De naam zegt het al, je kan er alle kanten, lees lengtes, mee op.
Ik heb een Vario met een Delta as, jammer is dan direct dat het hoogste of diepste punt voor de as zit, eigenlijk de plek waar ik het liefst mijn Mover heb zitten.
Jammer..die zit dus achter de as nu, scheelt heel veel vrije hoogte vd Mover, zeker 5-6 cm. tov het wegdek.
Zo'n Vario chassis is natuurlijk kostenbesparend, veel verschillende lengtes met 1 "Bouwpakket".
ALKO heeft de zg Vario chassis
De naam zegt het al, je kan er alle kanten, lees lengtes, mee op.
Ik heb een Vario met een Delta as, jammer is dan direct dat het hoogste of diepste punt voor de as zit, eigenlijk de plek waar ik het liefst mijn Mover heb zitten.
Jammer..die zit dus achter de as nu, scheelt heel veel vrije hoogte vd Mover, zeker 5-6 cm. tov het wegdek.
Zo'n Vario chassis is natuurlijk kostenbesparend, veel verschillende lengtes met 1 "Bouwpakket".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Dat is het punt.
Alle assen zijn bijna hetzelfde ( afgezien van draagvermogen)
De chassisdelen worden daaraan gebout.
Daarmee kan je als caravanbouwer oneindig variëren.
Is ook goedkoper te produceren.
Is ook weinig mis mee.
Ik heb een vermoeden dat veel problemen ook voorkomen kunnen worden.
Alle bouten van het chassis moeten na een tijdje gebruik nagetrokken worden op het juiste draaimoment.
Ik heb het idee, dat dit vaak of te laat gebeurt, of soms helemaal niet.
Ik deed het altijd zelf. De eerste keer bij de nieuwe caravan, na een rit naar Oostenrijk en terug, was er niet 1 bout meer die de juiste voorspanning had.
Bij de eerste servicebeurt bij een caravan hoort dat ook te gebeuren.
Velen kiezen ervoor om pas na een aantal jaren onderhoud te laten doen.
Mogelijk is dat ook meteen een van de oorzaken van chassis problemen.
Onlogisch lijkt me het niet in elk geval.
Alle assen zijn bijna hetzelfde ( afgezien van draagvermogen)
De chassisdelen worden daaraan gebout.
Daarmee kan je als caravanbouwer oneindig variëren.
Is ook goedkoper te produceren.
Is ook weinig mis mee.
Ik heb een vermoeden dat veel problemen ook voorkomen kunnen worden.
Alle bouten van het chassis moeten na een tijdje gebruik nagetrokken worden op het juiste draaimoment.
Ik heb het idee, dat dit vaak of te laat gebeurt, of soms helemaal niet.
Ik deed het altijd zelf. De eerste keer bij de nieuwe caravan, na een rit naar Oostenrijk en terug, was er niet 1 bout meer die de juiste voorspanning had.
Bij de eerste servicebeurt bij een caravan hoort dat ook te gebeuren.
Velen kiezen ervoor om pas na een aantal jaren onderhoud te laten doen.
Mogelijk is dat ook meteen een van de oorzaken van chassis problemen.
Onlogisch lijkt me het niet in elk geval.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Dat opnieuw Torque'n van chassis of asflensbouten is wel iets.
Maar hoeveel Nm zou dat nou moeten staan.
Ik heb een momentsleutel bij me maar toch mag de dealer dat lekker doen toch??
Dat opnieuw Torque'n van chassis of asflensbouten is wel iets.
Maar hoeveel Nm zou dat nou moeten staan.
Ik heb een momentsleutel bij me maar toch mag de dealer dat lekker doen toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Scheuren van Bpw chassis
De moeren op de foto's in dit topic zijn geborgd met een locktite achtig spul. Dat zou moeten volstaan. Ik denk bij deze schade eerder aan kerfwerking door verkeerd berekende krachtconcentraties. Het gevolg is dan vermoeiing door overbelasting. Of montagefouten in de fabriek, b.v. verkeerde aanhaalmomenten.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Metaalmoeheid dus...
Of foutief berekende krachten op zo'n chassis.
Btw...Frappant dat er een soort overzetplaten voor bestaan, dat betekend voor mij dat het een bekend probleem is....
Metaalmoeheid dus...
Of foutief berekende krachten op zo'n chassis.
Btw...Frappant dat er een soort overzetplaten voor bestaan, dat betekend voor mij dat het een bekend probleem is....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11198
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik denk dat je het verkeerd ziet. De passing van chassisdelen is niet optimaal. Door beweging vervormen de balken uiteindelijk ook inelastisch. In gewoon Nederlands: Het chassis gaat zich "zetten". Bewijs: als een chassis zich niet in-elastisch zou vervormen, dan zou aandraaien met het voorgeschreven moment niet resulteren in een hoekverdraaiing van de bout. Dat doet het echter wel. Door na te draaien verdeel je de krachten over een groter oppervlak, waardoor de spanningen lager worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Scheuren van Bpw chassis
De moeren die ik zie zijn borgmoeren. Daar hoeft verder geen loctite op.Jekihero schreef: ↑wo 21 aug 2019 21:47De moeren op de foto's in dit topic zijn geborgd met een locktite achtig spul. Dat zou moeten volstaan. Ik denk bij deze schade eerder aan kerfwerking door verkeerd berekende krachtconcentraties. Het gevolg is dan vermoeiing door overbelasting. Of montagefouten in de fabriek, b.v. verkeerde aanhaalmomenten.
Het rood wat je erop ziet zitten is rode verf.
Kijk maar eens onder elke nieuwe caravan.
Daar zit ook wat rode verf op de bouten.
Als je die rode verf na een paar jaar nog steeds ziet, zijn de bouten en moeren dus nooit nagetrokken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Onze hut staat nu bij de dealer voor zijn eerste onderhoudsbeurt.
Volgens de chef-werkplaats is het na ca. 18.000 km zeker tijd om alle bouten eens na te trekken
Onze hut staat nu bij de dealer voor zijn eerste onderhoudsbeurt.
Volgens de chef-werkplaats is het na ca. 18.000 km zeker tijd om alle bouten eens na te trekken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Scheuren van Bpw chassis
Heel hoog tijd ..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18972
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Scheuren van Bpw chassis
Met welk moment? Moment sleutel heb ik zelf, kan nooit kwaad om zelf ook weer eens te doen na een retourtje Spanje.PremiumDiscovery schreef: ↑wo 21 aug 2019 22:47RE.gif
Onze hut staat nu bij de dealer voor zijn eerste onderhoudsbeurt.
Volgens de chef-werkplaats is het na ca. 18.000 km zeker tijd om alle bouten eens na te trekken
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Scheuren van Bpw chassis
RE.gif
Sorry, de caravan is alweer thuis, anders had ik het even voor je gevraagd.
Toen ik er aan het begin van de middag langs reed, zag ik dat ie buiten gereden werd, dus meteen maar even de Disco gehaald en de hut naar huis gebracht.
Sorry, de caravan is alweer thuis, anders had ik het even voor je gevraagd.
Toen ik er aan het begin van de middag langs reed, zag ik dat ie buiten gereden werd, dus meteen maar even de Disco gehaald en de hut naar huis gebracht.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)