Speling tss glijstang en lagerbussen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » zo 18 dec 2016 18:20

Hallo,

Weet er iemand van jullie hoeveel speling er mag zijn tussen de glijstang en de lagerbussen van een oplooprem?
Het gaat over een al-ko 90S/3.
Op de autokeuring de opmerking gekregen dat er speling zou zijn op de koppeling. Aan de koppeling zelf miszie, en misvoel ik niets.
De speling op de uiteinden van de glijstang is +/- 2 mm (max). Wat ik wel vastgesteld heb is dat de gummi einddemper op de rem ver heen is, deze is nog een 5-tal mm, waar deze nieuw blijkbaar 1cm dik is. De oploopdemper blijkt nog ok te zijn.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Stef » zo 18 dec 2016 18:33

Oploopdemper flink doorspuiten met vet
Vet moet echt aan alle kanten er weer uitkomen

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Ab » zo 18 dec 2016 20:41

Daar los je de speling niet mee op.. [kerstrolleyes.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Stef » zo 18 dec 2016 20:59

Ook ik had behoorlijk speling op mijn oploopglijstuk van de koppeling.
Na een beurt met een opmerking van mij , goed volgespoten met vet en tot op geden geen last meer gehad van deze speling. Lekker goed vet houden is dus wel van belang bij het oploopstuk van de koppeling
Ook goed voor het makkelijk bewegen van het oploopstuk

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » zo 18 dec 2016 21:30

Ab schreef:Daar los je de speling niet mee op..
Daar zit ik nu net mee, hoeveel speling is normaal.
Ik kan de voorkant van de glijstang een 2-tal mm op en neer bewegen., ik gok dat de voorkant ongeveer 20 cm voorbij de eerste glijbus zit.
tussen de 2 bussen zit ook ongeveer een 30 cm. Dit wil dus zeggen dat de speling op de bussen zelf heel miniem is, volgens mij zelfs minder dan 1mm.
Dit is dus 0.5mm rondom de glijbus, wat volgens mij niet veel is (denk ik)
Ik lees op het net dat die bussen als je ze vervangt ook nog passend moeten gemaakt worden met een tool, vraag is daar weer, hoe passend. Welke tolerantie wordt daar aangehouden?

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » zo 18 dec 2016 21:32

Stef schreef:Ook ik had behoorlijk speling op mijn oploopglijstuk van de koppeling.
Over hoeveel speling spreken we hier. Ik neem aan dat het vet wel een bepaalde dikte heeft, maar dit kan toch niet veel zijn toch?

Stephandz
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 14 sep 2016 19:47
Locatie: Essen België

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Stephandz » zo 18 dec 2016 23:00

Het is bij ons op de keuringen altijd wel iets, als ze jou caravan nu wel goedgekeurd hebben met alleen de opmerking van de speling zou ik er gewoon voor
zorgen dat je over 2 jaar wanneer je weer moet gaan of die bussen vol met vet spuit of ze gewoon vervangen.
Zo een setje glij bussen vindt je al voor 17.95 EURO dus dat zijn de kosten niet.
Een keer terug moeten komen naar de control kost meer.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Micky » ma 19 dec 2016 00:00

staaf schreef:
Ab schreef:Daar los je de speling niet mee op..
Daar zit ik nu net mee, hoeveel speling is normaal.
Ik kan de voorkant van de glijstang een 2-tal mm op en neer bewegen., ik gok dat de voorkant ongeveer 20 cm voorbij de eerste glijbus zit.
tussen de 2 bussen zit ook ongeveer een 30 cm. Dit wil dus zeggen dat de speling op de bussen zelf heel miniem is, volgens mij zelfs minder dan 1mm.
Dit is dus 0.5mm rondom de glijbus, wat volgens mij niet veel is (denk ik)
Ik lees op het net dat die bussen als je ze vervangt ook nog passend moeten gemaakt worden met een tool, vraag is daar weer, hoe passend. Welke tolerantie wordt daar aangehouden?
Als je de koppeling 2mm kunt bewegen is geen probleem, ik meen dat het 4mm mag zijn volgens de BOVAG, maar kan de feiten zo snel even niet vinden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » ma 19 dec 2016 06:53

Stephandz schreef:....of ze gewoon vervangen.
Ik wil ze wel vervangen, daar gaat het me niet om. Ook niet om de evt kosten.
Het heeft alleen weinig zin als de situatie die ik nu heb normaal is. Die nieuwe bussen dien ik ook uit te ruimen naar een bepaalde maat.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Ab » ma 19 dec 2016 10:25

Maak je geen zorgen over die 2 mm speling.
Ik heb een paar oudere aanhangers waarbij de speling nog veel meer is.
De speling kan geen kwaad. En zal over 10 jaar maar heel weinig toegenomen zijn.
Goed in het vet houden scheelt enorm voor de slijtage.
Met deze speling zal de glijstang in ieder geval lekker soepel lopen. [kerstknipoog.gif
Het is wel zo, dat wij in Nederland daar geen bepaalde eisen voor kennen.
Aanhangers en caravans hoeven niet voor de keuring.
Het wordt van de eigenaar verlangd, alles in goede staat te houden.
Onderweg kan je dus wel aangehouden worden, waarbij een globale keuring door de agenten gedaan wordt.
Vertrouwen ze het niet, dan mag je het laten staan, en wordt het kenteken ingenomen.
Wil je dat terug, dan moet je een keuring door de RDW laten uitvoeren, of de boel bij het oud ijzer zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » di 20 dec 2016 20:28

Iedereen bedankt voor de antwoorden,
ik ben intussentijd reeds wat verder. De speling zit weldegelijk op de koppeling.
Na ontvetten van de koppeling was de speling duidelijk voelbaar. De koppeling zal dus vervangen worden.
Nu zit ik nog met het volgende: De demper!
Kan iemand me adviseren hoe ik deze het beste check?
Wat ik kan meegeven:
- indrukken gaat moeizaam, lijkt me ok, het is dan ook een demper.
- weer uittrekken gaat ook moeizaam, lijkt met ook ok
- Indrukken en loslaten, de demper beweegt héél traag terug. Dit weet ik niet of dit ok is; ik heb oog geen idee met welke kracht deze normaliter wordt teruggedrukt.

Let wel, bovenstaande is getest met de demper uitgebouwd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Micky » di 20 dec 2016 20:57

ik hanteer, als hij terugkomt is het goed, beide moet zwaar gaan en je mag ook geen bonk voelen (al dan niet na vet-inspuiten) bij het optrekken of remmen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Ivo » do 22 dec 2016 14:59

Daar komt het weer: hoe hard mag de demper bonken en werkt de rem dan goed of juist niet. Jongens toch!!
Als de oplooprem niet goed werkt laat ze dan in godsnaam repareren door een vakman. Voor 150 € is het volledige onderstel gecontroleerd.
Ik wil niet voor 150 € ergens tegenaan knallen.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door Micky » do 22 dec 2016 15:21

RE.gif

Bonken!? dat mag/hoort helemaal niet, dan is de demper versleten, remmen doet hij gewoon met met versleten demper alleen wil je daar niet meer rijden, er "komt" dus helemaal niets als je gewoon elke 2 jaar je onderhoud laat uitvoeren aan het onderstel en in de twee jaar dus regelmatig of hij vanzelf naar buiten komt en NIET bonkt bij het remmen of optrekken whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » za 24 dec 2016 08:24

Ivo schreef:Daar komt het weer: hoe hard mag de demper bonken en werkt de rem dan goed of juist niet. Jongens toch!!
Ik heb nergens geschreven dat de demper 'bonkt'. Ik ondervind geen problemen met de werking. Mocht de demper 'gebonkt' hebben was het me ook wel duidelijk.
Ik zou deze preventief vervangen hebben nu deze toch los is. Intussentijd heb ik voor mezelf reeds besloten dat ik hem gewoon ga vervangen gezien de lage prijs.

Alleszins aan iedereen een goede kerst: [kerstproost.gif]

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door staaf » wo 8 feb 2017 04:59

Intussentijd de koppeling, en de oploopdemper vervangen. Naar de keuring geweest en zonder opmerkingen gekeurd.
Op naar de vakantie! haphop.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Speling tss glijstang en lagerbussen

Bericht door WillyL » zo 12 feb 2017 11:54

Teruggegaan? Had je dan een rode kaart gekregen, of alleen een opmerking en groen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”