Thuis caravan stallen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Thuis caravan stallen

Bericht door Monster900 » zo 2 okt 2016 21:28

Ik zet dit topic maar in deze rubriek, omdat het imho ter behoud en onderhoud van het exterieur is.

Met de winter in aantocht (ook al hebben we nog enkele weekendjes met de caravan op de planning staan) ben ik alvast wat (mentaal) aan het voorbereiden.
De renovatiewerken van ons huis en tuin zitten er nog niet helemaal op. Er komt in de loop van volgend jaar een fatsoenlijke carport in de achtertuin om de caravan èn de Caddy onder te stallen, maar voorlopig staat de caravan nog op 1 van de parkeerplaatsen in de voortuin.
Omdat het exterieur dan natuurlijk onderhevig is aan de natuurelementen, wil ik zo stilletjes aan wel wat voorbereidingen treffen, om dit zo weinig als mogelijk invloed te laten hebben op de caravan. Ik heb hem vorige week nog eens grondig gepoetst aan de buitenkant, en wil ik graag nogal proper houden.

Als je op campings naar de vaste caravans kijkt, zie je daar vaak allerlei stellages rond gebouwd, zodat de rollen golfplaten niet rechtstreeks in contact komen met de caravan, zoiets lijkt me voor 1 overwintering nogal overdreven?
Er gewoon een bache over hangen, lijkt me ook niet echt aan te raden, wegens condensvorming en een tekort aan ventilatie.

Wie heeft er wat tips?
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door FWalraven » zo 2 okt 2016 21:48

Gewoon een dakhoes erover?

Frans

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door blastaway » zo 2 okt 2016 21:50

Gewoon een winter layen staan. Kan hij wel tegen hoor
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door PD » zo 2 okt 2016 22:01

Vanzelfsprekend kun je de caravan een dakje bieden, dan blijft ie in ieder geval schoon, maar er staan zoveel caravans op een buitenstalling zonder enige bescherming.

Onze caravan heeft tot nu toe elke winter in een overdekte stalling gestaan maar omdat we slechts ca. 4 maanden per jaar aaneengesloten van deze stalling gebruik maken (en de caravan dus al 8 maanden aaneengesloten buiten staat), hebben we de stalling opgezegd en zal de caravan deze winter gewoon buiten blijven staan op zijn oprit naast de carport. Ik ga er geen extra voorzorgsmaatregelen voor treffen, dus hooguit een keer extra wassen.

Daarnaast verwachten we de caravan ook in de resterende 4 maanden van het jaar nog wel eens te gaan gebruiken als deze er toch staat mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobbybob
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Hobbybob » zo 2 okt 2016 22:17

Zeker als hij binnen handbereik staat (thuis dus) zou ik me er ook niet teveel zorgen over maken. Paar vochtvreters erin, af en toe misschien even met een elektrisch kacheltje droogstoken en ventileren.
Onze caravan kan helaas niet bij het huis staan (rijtjeshuis vinexwijk) en staat daarom in de stalling. Deze is niet overdekt. Het was de enige stalling die ik nog kon vinden voor dit jaar. Even aankijken hoe hij eruit komt. Overdekte stallingen kosten op jaarbasis al snel 100 euro meer dan de stalling waar ik nu sta. Op een caravan met een aanschafwaarde onder de 1000 euro met een verwachte levensduur van nog een jaar of 5 ben ik er eerlijk gezegd ook nog niet over uit of ik hem overdekt ga wegzetten of dat ik een (dak) hoes erover doe.
Als hij naast mn huis kon, dan zou ik mij er zeker geen zorgen over maken.

groet, Niels
Horsepower determines how fast you hit the wall. Torque determines how far you take that wall with you.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Leentje » zo 2 okt 2016 22:23

geen vochtvreter! Een caravan ventileert genoeg en trekt in de vochtvreter altijd vocht aan. In geval die overloopt, veroorzaak je meer schade dan je op zou lossen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door janoniem » zo 2 okt 2016 22:44

Ik zou hem zonder af te dekken buiten stallen als het slechts eenmalig is.
En inderdaad geen vochtvreters gebruiken, spul is agressief en trekt juist vocht aan.
Mijn vrouw zet, ook in een overdekte stalling, kussens altijd rechtop.
En zorg er voor dat geen ongedierte binnen kan komen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door WillyL » zo 2 okt 2016 22:53

RE.gif een aanvulling....
Moest je toch een vochtvreter gebruiken, plaats die dan in een grote plastiek bak die niet kan omvallen.
Moest het gewone bakje overlopen met het spul erin heb je een groter probleem dan met eventueel vocht. Het vreet namelijk je metaal aan.

Dus gewoon voor en achteraan eventueel een raampje op kierverluchting zodat de wind erdoor kan.
Zet je caravan ook schuin, ttz voor of achterkant hoger. Dan loopt het water gemakkelijker van het dak en wordt dit minder snel zwart.

Zelf zet ik zelfs de verwarming op antivries (zo laag mogelijk) wanneer er diepe vorst aangekondigd wordt maar dat is zeker niet nodig wanneer je al het water voldoende laat weglopen. Vergeet vooral de boiler niet moest je die hebben. Mijn electricteit is vooralsnog gratis (door mijn panelen) en dus kunnen die paar kwh geen kwaad en baat het niet dan schaadt het niet.

De carvan staat reeds 6 jaar buiten, mijn vorige was ook een buitenslaper. Op de huidige merk je wel dat sommige onderdelen wat UV schade begint te krijgen, maar dat valt al bij al nog mee en is vooral een probleem veroorzaakt tijdens de zomer, minder tijdens de winter.

Mijn moverbatterij blijft ook in de caravan, zelfs aangesloten, maar af en toe ligt hij wel aan de druppellader (bv bij vorst).

Misschien kan het geen kwaad om de kussens recht te zetten of wat van de wand af, maar dat is ook geen must wanneer de caravan goed geventileerd is.

Heb je verluchtingsgaatje of roostertjes onder de banken of bed, zorg dan dat die ook vrij zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 okt 2016 22:58

Ook wij hebben verschillende caravans jaren in de achtertuin gehad, zonder enige vorm van bescherming, geen probleem.

Nu kan het helaas niet meer omdat er nu een ander bouwwerk staat anders stond de caravan er nog steeds.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Micky » ma 3 okt 2016 00:41

WillyL schreef:RE.gif een aanvulling....
Moest je toch een vochtvreter gebruiken, plaats die dan in een grote plastiek bak die niet kan omvallen.
Nee [aschrik.gif] dat moest je niet :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Ab » ma 3 okt 2016 03:40

Onze caravans staan al jarenlang altijd achter het huis startklaar in weer en wind.
Geen enkel probleem.
Alleen schoonmaken heeft weinig zin.
Na een paar weken kan je weer overnieuw beginnen.
Dat is de reden dat ik al een paar jaar van plan ben om er een carport overheen te bouwen.
4 jaar geleden aangevraagd...afgekeurd.
Deze winter ga ik toch bouwen.
Dan maar zonder vergunning.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door p_vingerhoets » ma 3 okt 2016 06:58

een overkapping is natuurlijk wel de beste beveiliging tegen hagelschade zou je dit tijdelijk willen regelen zou je een paar balkjes op het caravandak kunnen leggen (dwars over de hele breedte ) en er dan wat platen op leggen zorgen dat het geheel wel kan luchten.

tegen normaal regen en sneeuw zou de caravan best moeten kunnen. eventueel zou je hem in het vet kunnen zetten. heb ooit een persoon gesproken die hem elk najaar in de babyolie zet vuil kan dan niet hechten
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door JPGeetje » ma 3 okt 2016 09:40

Tja, voor sommige is het, lijkt het een kind, zo willen ze hem "vertroetelen"
Onze caravans hebben altijd achter in de tuin gestaan zonder enige vorm van bescherming en hebben daar nooit onder geleden.
Accu bleef erin en stond atijd aan de druppellader.
Geen vochtvreters of wat dies zij, wel alle ramen in de kierstand zodat er enige vorm van ventilatie was.
Tegen het begin van het caravanseizoen de zaak even flink in het sop en de caravan was weer als nieuw.
Het enige waar hij niet tegen beschermd was, was hagelschade.
Daarom heb ik enkele jaren geleden een overkapping gebouwd waar meneer nu onder vertoefd.
De wind heeft wel nog vrij spel zodat de zaak altijd goed geventileerd blijft thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door PD » ma 3 okt 2016 10:04

RE.gif
Hagel vind ik ook wel een puntje van zorg al heb ik het idee dat hagel die schade veroorzaakt, voornamelijk buiten het winterseizoen valt en dan staat de caravan toch al buiten. Voor de 4 resterende maanden voor ons dan ook ondergeschikt.

Vanzelfsprekend is een extra carport perfect, maar dat gaat bij ons niet lukken of we moeten ook de bestaande carport vervangen. In ons geval wordt dan het aanzicht van het huis er waarschijnlijk niet echt fraaier op; in een achtertuin zou dit een alternatief zijn maar daar hebben we niet echt de ruimte :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Henny » ma 3 okt 2016 10:13

Onze caravan staat binnen in een loods, ventileert op een natuurlijke manier doordat we 2 ramen op de klem zetten.
Nooit de rolhorren naar beneden, die staan dan al die tijd op spanning.
Wel halen wij altijd de kussens eruit. Thuis bewaren vinden wij fijner omdat ze dan echt kurkdroog blijven.
caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Theo de Man » ma 3 okt 2016 11:13

Ook wij hebben hem in een goed geventileerde binnenstalling en hebben nu voor de winter alles eruit ook de matrassen dus dan lucht alles heel goed door. De caravan spullen hebben hier in huis een eigen slaapkamer awhoea.gif nee geen zolderkamer maar een slaapkamer...scheelt weer 1 trap sjouwen blij.gif
Het enige wat erin blijft is de accu voor de mover verder is hij helemaal leeg, dit heeft als voordeel dat als hij in maart weer word opgehaald je hem makkelijker kunt schoonmaken...
'Gelukkig is de stalling vrij nieuw en heb ik met de eigenaar de afspraak dat hij vrij recht voor de grote toegangsdeur staat en buiten het disselslot ook op het wielslot mag staan en dat is mijn garantie dat er niet constant aan getrokken word om hem te verplaatsen want dat getrek aan die zwaardere wagens daar hou ik niet van..
Laatst gewijzigd door Theo de Man op ma 3 okt 2016 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
Kilometervreter
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 22:06
Locatie: 485 boven Parijs (ongeveer)

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Kilometervreter » ma 3 okt 2016 11:15

Hier staat de caravan ook gewoon buiten in de stalling, ook met een raampje open en zonder vochtvreter.
Dit is trouwns eerste jaar dat we de caravan hebben,dus ik ben benieuwd.
Trekauto's BMW 530D 185 pk van 99. Of Jeep Grand Cherokee 5.2V8 van 96
Caravan: Hobby Prestige 545 van 1994

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door fortissimo » ma 3 okt 2016 16:15

Let je bij thuis stallen wel op de APV?
In sommige gemeenten mag de caravan niet vanaf de openbare straat zichtbaar zijn óf mag deze niet geschikt zijn voor overnachting als deze niet op een daartoe aangewezen plaats staat...
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Monster900 » ma 3 okt 2016 16:36

Wat is APV???

(Leuk hé die Hollanders met hun afkortingen :D )
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Citrorob

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Citrorob » ma 3 okt 2016 16:39

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_verordening

Wellicht hebben de zuiderburen ook zoiets.
Maar wellicht is de bemoeizucht daar kleiner dan bij ons.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door WillyL » wo 5 okt 2016 10:15

RE.gif
Correctie op het voorgaande bericht...

... Is de bemoeizucht HEEL wat kleiner... whistle.gif

Jammer, ik mag geen carport plaatsen. Verkaveling en geen 3 meter vrij van de buur (een kleuter-en lagere school). Misschien is een tijdelijke oplossing met balken op het dak iets, niet om de hagel maar eerder om de ballen op te vangen, maar dat is me wat veel werk. "Lui zweet is gauw gereed" zou mijn onderschrift wel kunnen zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Volvodriver

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Volvodriver » ma 10 okt 2016 13:15

fortissimo schreef:Let je bij thuis stallen wel op de APV?
In sommige gemeenten mag de caravan niet vanaf de openbare straat zichtbaar zijn óf mag deze niet geschikt zijn voor overnachting als deze niet op een daartoe aangewezen plaats staat...
Is al genoeg over gezegd. Die APV's zijn buitenwettig zolang je op eigen terrein staat. Daar heeft een APV niets over te zeggen.

Maar Monster is Zuiderbuur dus heeft daar, gelukkig voor hem, niets mee te maken.

Maar je caravan kan wel tegen een winter buitenslapen. Alleen het dak tegen hagel beschermen zou een puntje kunnen zijn. Maar daar heeft PD ook al een puntje genoemd. Dus waarom extra maatregelen nemen behalve ventileren.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door morjos » ma 10 okt 2016 16:05

Er zijn speciale bachen te koop voor caravans. Wegen 3 x niets (hef de hele zak gemakkelijk met 1 hand), beschadigen de ramen niet en caravan wordt niet vochtig eronder dus geen algen of mosafzetting.
Mijn maat heeft zo'n bache (ik ook maar nog niet gebruikt) en zijj Hobby heeft er afgelopen winter onder geslapen...kwam er in augustus (!) onderuit zoals ze er onder gegaan is : geen spatje !!!
Kost iets van 300€.

Ik kan wel niet kijken welk merk want de mijne zit in haar zak in dez caravan die op haar beurt weer in de stalling staat.....maar googelen zal soelaas brengen als je interesse hebt.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Daphne » ma 10 okt 2016 16:19

RE.gif

Ik heb moeten Googlen wat bachen zijn. scratch.gif Ik kom op afdekzeil, dus bachen speciaal voor caravans heet in Nederland een caravanhoes :wink: Daar is iedereen mee bekend hoor, alleen de meningen zijn verdeeld over het gemak en het ongeschonden blijven van de caravan weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Thuis caravan stallen

Bericht door Ad » ma 10 okt 2016 16:26

fortissimo schreef:Let je bij thuis stallen wel op de APV?
In sommige gemeenten mag de caravan niet vanaf de openbare straat zichtbaar zijn.
Zie APV Hilversum. Wanneer hij wel zichtbaar is vanaf de openbare weg mag hij maximaal 3 x 24 uur daar staan. Hilversum is de enige gemeente in het Gooi met deze regel, in alle andere Gooische gemeenten geldt deze regel niet.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”