Disselbak Eriba Pan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » za 24 sep 2016 09:18

beste mensen,

graag wil ik het volgende voorleggen.
Inleidend: Op onze Eriba Pan Familia 1985 met ronde as wil ik onze eerder gebruikte "mover" eronder monteren.
1. Betekent dat het reservewiel daar verplaatst moet.
2. Bij de vorige Eriba 1980, ook een Pan heb ik dit opgelost om op de dissel, net voor de disselbak staand te monteren, dit kon makkelijk omdat de aluminiumbak omhoog getild moest worden.
3. Bij de Pan nu is dat onmogelijk omdat de kunststoffen disselbak naar voren scharniert.
4. Optie om de klep schuivend te maken, dus scharnieren los twee geleiders aan weerszijden zodat de klep omhoog getild kan worden, is dit iets omver na te denken?

Heb verschillende opties bedacht, maar kom er maar niet uit, rekende houden met factoren als gewichtsverdeling achter/voor. Achter de caravan ophangen is ook niet zo fraai.

Zou het een optie zijn om het wiel meer naar achteren te monteren, dus de plaats waar het nu zit een halve meter naar achteren, met extra beugels.

Lijkt mij een vraag voor Eriba rijders denk ik.
Hoop dat jullie een voortreffelijke idee hebben.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Wim Corduwener » za 24 sep 2016 10:07

Begrijp ik nu dat het gaat om een mover die onder je caravan geplaatst moet worden op de plaats waar nu het reservewiel zit? En nu zoek je een andere plek voor het reservewiel?
Ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik geloof dat ik het niet zo goed begrijp. scratch.gif
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door MarcoC » za 24 sep 2016 10:21

Kan de mover niet voor de as worden geplaatst dan? Dan zou je probleem opgelost zijn namelijk. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Wim Corduwener » za 24 sep 2016 10:31

Misschien geheel terzijde, maar in de aanhef van je bericht staat: “Disselbak Eriba Pan” maar het hele verhaal gaat dus feitelijk over je mover. Misschien dat ik daardoor op het verkeerde been ben gezet.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » za 24 sep 2016 19:46

Wim Corduwener schreef:Begrijp ik nu dat het gaat om een mover die onder je caravan geplaatst moet worden op de plaats waar nu het reservewiel zit? En nu zoek je een andere plek voor het reservewiel?
Ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik geloof dat ik het niet zo goed begrijp. scratch.gif
Wim,

het reservewiel zou eigenlijk een banddikte naar achteren geplaatst moeten worden, dan heeft de mover ruimte om geplaatst te worden. Dus, inderdaad een ander plek voor het reservewiel, maar waar.

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » za 24 sep 2016 21:37

MarcoC schreef:Kan de mover niet voor de as worden geplaatst dan? Dan zou je probleem opgelost zijn namelijk. thumbup.gif
MarcoC,

dat zou mooi zijn, maar dat is de plek voor de schokbrekers

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door MarcoC » zo 25 sep 2016 00:06

De rollen van een reich mover blijven in feite onder het chassis hangen, volgens mij moet dat wel kunnen met de schokdempers. Kun je daar wellicht een foto van plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door graaf » zo 25 sep 2016 01:06

Mover onder een Pan? Onder een Triton of Troll kan ik me dat nog voorstellen, maar een Pan is toch niet zo zwaar dat je die met de hand kunt verplaatsen? mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » zo 25 sep 2016 08:36

graaf schreef:Mover onder een Pan? Onder een Triton of Troll kan ik me dat nog voorstellen, maar een Pan is toch niet zo zwaar dat je die met de hand kunt verplaatsen? mrgreen.gif
je hebt gelijk, dat is ook één vd voordelen van de Eriba's, licht, klein gestroomlijnd, geen zijspiegels, aparte kenteken en noem alle voordelen vd familie maar op. Perfect, . . . maar, gezien de gezondheid het niet meer toelaat en toch plezier aan wil beleven op een "oude dag", is dit het minste wat wij willen en kunnen. Eigenlijk hoef ik niet een verantwoording af te leggen, maar enig uitleg is oké hoor.

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » zo 25 sep 2016 08:39

MarcoC schreef:De rollen van een reich mover blijven in feite onder het chassis hangen, volgens mij moet dat wel kunnen met de schokdempers. Kun je daar wellicht een foto van plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
Marco,

die ruimte is er echt niet, de installateurs hebben dit ook al bij de vorige Pan bekeken en geconstateerd dat het achter de wielen geplaatst moet worden.

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » zo 25 sep 2016 08:40

MarcoC schreef:De rollen van een reich mover blijven in feite onder het chassis hangen, volgens mij moet dat wel kunnen met de schokdempers. Kun je daar wellicht een foto van plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
hoe plaats ik hier een foto? heb ze op het buroblad staan.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Wim Corduwener » zo 25 sep 2016 10:14

Misschien een beetje een Spartaanse oplossing, maar ik heb het wel eens vaker gezien en ik vond het wel stoer uitzien: waarom kan het reservewiel niet achterop de caravan? Met een strakke hoes eromheen geeft dat misschien wel een avontuurlijke uitstraling en zit dat wiel nergens in de weg.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door MarcoC » zo 25 sep 2016 12:29

In het Help forum staat beschreven hoe je foto's kan plaatsen, hier een link viewtopic.php?f=130&t=19895
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » zo 25 sep 2016 13:13

Wim Corduwener schreef:Misschien een beetje een Spartaanse oplossing, maar ik heb het wel eens vaker gezien en ik vond het wel stoer uitzien: waarom kan het reservewiel niet achterop de caravan? Met een strakke hoes eromheen geeft dat misschien wel een avontuurlijke uitstraling en zit dat wiel nergens in de weg.
uiteraard, een goed idee, avontuurlijk is het wel, wehadden in het begin een ouderwetse rieten koffer op de fietsendrager gehad, heel veel bekijks en een groet. Maar nu willen we toch fietsen meenemen. Een reservewiel erbij is net teveel van het goede.

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » zo 25 sep 2016 13:13

MarcoC schreef:In het Help forum staat beschreven hoe je foto's kan plaatsen, hier een link viewtopic.php?f=130&t=19895
thx

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door graaf » ma 26 sep 2016 09:44

Even nog een aandachtspuntje voor het monteren van een mover onder een Eriba caravan.
Deze Tourings hebben geen Alko onderstel maar een frame gemaakt van vierkante kokers van 40 of 45 mm. Daarom zijn er speciale hulpplaten te koop om op de montage plaats een stuk Alko frame na te bootsen (waarschijnlijk wist je dit al)
Waar ik je op wil attenderen is de bodemvrijheid. Ik heb zelf een Familia/Pan gehad en die lag erg laag op de weg. Dat komt omdat er standaard 13# wielen/banden onderliggen. Dat is dus krap om een mover te plaatsen. De wielkasten laten echter toe 14# wielen/banden te plaatsen en dat scheelt weer enkele centimeters. Ik zal je in een PB even een schema met maatvoering sturen waar dit uitgewerkt is.
Succes
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » ma 26 sep 2016 19:25

RE.gif


Graaf,

dat zou fijn,
had eerder al en Pan gehad uit 1980. Ook bij deze zijn er platen bij gebruikt om te monteren. We hebben nu een Pan 1985, het onderstel is toch hetzelfde? want als dat zo is dan kan het monteren gewoon op dezelfde manier, of is het anders?
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 26 sep 2016 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Ab » ma 26 sep 2016 22:05

panfamilia schreef:
Wim Corduwener schreef:Misschien een beetje een Spartaanse oplossing, maar ik heb het wel eens vaker gezien en ik vond het wel stoer uitzien: waarom kan het reservewiel niet achterop de caravan? Met een strakke hoes eromheen geeft dat misschien wel een avontuurlijke uitstraling en zit dat wiel nergens in de weg.
uiteraard, een goed idee, avontuurlijk is het wel, wehadden in het begin een ouderwetse rieten koffer op de fietsendrager gehad, heel veel bekijks en een groet. Maar nu willen we toch fietsen meenemen. Een reservewiel erbij is net teveel van het goede.
Ik begrijp hieruit dat de fietsen achterop zitten.
Het reservewiel zit nu ook achter de as.
De mover komt ook achter de as.

Het lijkt me dat de enige juiste plaats voor het reservewiel op de dissel is.
Of wellicht onder de dissel als dat mogelijk is.
Of, misschien ook mogelijk, in de disselbak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Wim Corduwener » ma 26 sep 2016 22:59

panfamilia schreef: 3. Bij de Pan nu is dat onmogelijk omdat de kunststoffen disselbak naar voren scharniert.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Ab » di 27 sep 2016 00:07

Ja ? Is dat dan een belemmering om het wiel in de disselbak te zetten, of eronder te hangen?
Erop kan ook. Met een scharnierende steun.
Net zoals fietsendragers voorop waarbij de disselbak nog steeds open kan .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Turbob » di 27 sep 2016 12:19

Kan het reservewiel met frame niet 15 a 20 cm opzij geplaatst worden ?
Als ik bij de touring kijk dan zou dat kunnen,maar of dat bij de pan ook kan ?
Dan heb je een ook betere gewicht verdeling.
Dus de mouver aan de rechterkant ,en het reserve wiel meer naar de linkerkant .
Succes
mvgr
Coen

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door Turbob » do 6 okt 2016 10:33

Misschien is dit te gebruiken, kijk even op .
Eriba Puck aug 2014.Koolclassics.com
Deze eriba heeft het reservewiel op de achterwand gemonteerd.
Sucses
mvrgr Coen

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Disselbak Eriba Pan

Bericht door panfamilia » do 6 okt 2016 20:28

beste mensen,

een idee en misschien voor ons althans de ultieme oplossing.
1. Fietsenrek achter;
2. Mover achter de as;
3. accu cover ed. op de wielkast binnen;
4. 2 gasflessen in disselbak;
en uiteindelijk het reservewiel toch op de dissel.

Mijn plan is oa. de scharnierend disselbakklep, schuivend te maken. Het slotje blijft zitten en de scharnieren vervangen door zg. "ophang haken"
± 2x 30 mm breed. Een gleufje in de bak, waar de scharnieren vastzitten, versterken met polyestermatjes, sleuf erin en de deksel erin hangen. Klaar is mn bolletje. Ik kan zo de klep omhoog trekken en het reservewiel gewoon op de dissel monteren.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”