oplooprem drukt in bumper van auto

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door morjos » zo 24 jul 2016 00:43

Beste caravan-vrienden,

Bij mijn een paar maanden geleden aangekochte Chateau Cantara heb ik probleem bij afkoppelen : zodra de koppeling los is van de trekhaak komt de oplooprem vooruit, zodat de koppeling meteen tegen de bumper van de auto aandrukt.
Volgens mij is dit niet normaal, toch ? Bij mijn vorige caravan (Hobby de Luxe 1994) was dit niet het geval. (5 jaar terug wel een nieuwe oplooprem in de dissel laten zetten)

Ook kan ik, wel met enige weerstand, als de caravan is afgekoppeld de oplooprem met de hand indrukken. Kan dat voor een caravan/aanhanger van toch 1300kg ????? scratch.gif scratch.gif

Als ik ietwat doorrem tijdens het rijden geeft de caravan wel een (nu nog) lichte "snok" aan de wagen die ik goed voel.

Caravan is bij aankoop in mei toch goedgekeurd op de Belgische autokeuring; maar ja ...... that was then, this is now. weenie.gif

Weet iemand wat meer want een goed werkend rem is toch mega belangrijk....over 3 weken naar Napels dus het moet goed zijn.

Alvast dank voor de raad en tips
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 jul 2016 04:21

Is normaal, voor het afkoppelen heb je geremd, eerst even de boel "strekken" dan heb je geen last.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door yarrah » zo 24 jul 2016 07:49

Inderdaad, normaal. Al mijn paardentrailers en caravan doen/deden dat.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

gerjol
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun 2015 08:19

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door gerjol » zo 24 jul 2016 09:15

Dit gebeurt volgens mij bij elke oplooprem als je achterwaarts rijd.

Is dit niet simpel op te lossen door na het achteruitrijden (anders gast je oplooprem niet in) een klein stukje naar voren te rijden.
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door morjos » zo 24 jul 2016 09:22

Bedankt voor de reacties, maar daar ligt het probleem juist : ik heb dan ook NIET achteruit gereden......gewoon vooruit, afkoppelen en dan met de mover. :?
Als ik achteruit zou hebben gereden had ik er geen probleem mee...
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 jul 2016 09:29

Je hebt waarschijnlijk geremd waardoor je aanhanger jou inhaalt en dus ook remt, en daardoor staat je oploop rem ingedrukt. Strekken dus.....

Je oploop rem gaat echt niet vanzelf in!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door arnovariante » zo 24 jul 2016 09:37

Is heel normaal hoor, ook zonder achteruit rijden.
Je kunt een kniekussentje plaatsen voordat je afkoppelt, de kracht waarmee de koppeling naar voren komt is niet zo groot dat je door dat kussentje heen alsnog een deuk krijgt.
Er zijn ook koppelingen die je niet afgekoppeld krijgt als de oplooprem zo is ingedrukt door het remmen.
Dan MOET je eerst opstrekken om de spanning van de koppeling te krijgen.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Wim Corduwener » zo 24 jul 2016 10:07

Toevallig zag ik afgelopen week bij een caravandealer een beugel met een V-vormig opzetstuk gemonteerd onder de koppeling van een caravan zitten. Dat V-vormige onderdeel glijdt dan precies onder de kogel van je trekhaak. Bij het afkoppelen komt de koppeling dan niet in je bumper en bij het aankoppelen rijd je nooit te ver naar achteren. Het leek me zelf wel een ding om te hebben.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door JPGeetje » zo 24 jul 2016 10:53

morjos schreef:Beste caravan-vrienden,

Bij mijn een paar maanden geleden aangekochte Chateau Cantara heb ik probleem bij afkoppelen : zodra de koppeling los is van de trekhaak komt de oplooprem vooruit, zodat de koppeling meteen tegen de bumper van de auto aandrukt.
Volgens mij is dit niet normaal, toch ? Bij mijn vorige caravan (Hobby de Luxe 1994) was dit niet het geval. (5 jaar terug wel een nieuwe oplooprem in de dissel laten zetten)

Ook kan ik, wel met enige weerstand, als de caravan is afgekoppeld de oplooprem met de hand indrukken. Kan dat voor een caravan/aanhanger van toch 1300kg ????? scratch.gif scratch.gif

Als ik ietwat doorrem tijdens het rijden geeft de caravan wel een (nu nog) lichte "snok" aan de wagen die ik goed voel.

Caravan is bij aankoop in mei toch goedgekeurd op de Belgische autokeuring; maar ja ...... that was then, this is now. weenie.gif

Weet iemand wat meer want een goed werkend rem is toch mega belangrijk....over 3 weken naar Napels dus het moet goed zijn.

Alvast dank voor de raad en tips
Om te begrijpen hoe e.e.a. kan voorkomen, moet je een beetje begrijpen hoe de oplooprem van een caravan werkt.
Het was al duidelijk dat het voorste deel van de koppeling (het schuifstuk) enigszins kan inschuiven. Dat hoort zo en tijdens die inschuifbeweging wordt de remfunctie van de caravan actief.
Om dat inschuiven geleidelijk te doen verlopen zit er in de koppeling een schokdemper die tijdens dat inschuiven een weerstand geeft en op die manier voorkomt dat het remmen van de caravan abrupt aanvangt. Die schokdemper zorgt er ook voor dat het schuifstuk in rustpositie weer wordt uitgeschoven.
De kracht die de gemonteerde schokbreker oproept is afgestemd op het gewicht van de caravan maar denk aan krachten van 50kg. of daaromtrent.
Als je de rijdende combinatie afremt zal de caravan die op dat moment nog niet remt, tegen de auto aan gaan duwen waardoor het schuifstuk tegen de weerstand van de schokbreker in wordt ingedrukt en de caravanrem in werking komt.
Stop je met remmen dan zal de schokdemper het schuifstuk weer (proberen) uit te schuiven.
Ben je tijdens het remmen helemaal gestopt en staat de combinatie stil, dan moet het schuifstuk de auto en caravan dus weer een beetje uit elkaar drukken om dat schuifstuk weer op zijn uitgangspunt te schuiven. De caravanrem is nog ingedrukt en de auto heb je wellicht op de handrem gezet waardoor de schokdemper met zijn beperkte kracht niet in staat is om de zaak weer uit elkaar te drukken.
Ga jij op zo'n moment de caravan ontkoppelen, dan zal dat schuifstuk gaan uitschuiven zodra de koppeling loskomt van de trekhaak.
Dat is hetgeen wat bij jou gebeurt.
Wil je dit voorkomen dan moet je nadat de combinatie stil is komen te staan, de koppeling even iets op laten komen zodat de auto enkele cm. vooruit rijdt. (strekken)
Sta je op een afdaling, dan heb je best kans dat de caravan zich uit zichzelf weer tegen de auto gaat afzetten omdat hij de helling af wil rijden.
In dat geval zet je de caravan eerst even op de handrem voordat je de auto enkele cm. laat rijden.
Je meldt ook dat je bij het remmen een "knok" hoort. Dat is niet goed!
Die knok geeft aan dat het schuifstuk met een klap tegen zijn eindaanslag schuift.
Die schokbreker die erin zit zou dat ook moeten voorkomen.
Daarom denk ik dat de schokdemper in jouw koppeling aan vervanging toe is.
Als je niets doet dan zal dat knokken steeds erger worden en de caravan erg onrustig doen gaan remmen. Dit kan uiteindelijk zelfs een korte wielblokkering veroorzaken.
Je schrijft ook dat je het schuifstuk vrij makkelijk kunt indrukken.
Indrukken moet mogelijk zijn maar daar dient dus wel de nodige kracht voor nodig te zijn.
Als het zo is dat je schokdemper wel in orde zou zijn, dan zal er waarschijnlijk een verkeerd type (te licht) gemonteerd zijn.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door erichendri » zo 24 jul 2016 11:06

Zit de trekhaakkogel niet te dicht op de bumper.
Zie wel vaker auto's rijden waarbij hij veel dichter bij de bumper
zit als bij mijn auto.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door meeder » zo 24 jul 2016 11:13

Ik strek de rem meestal handmatig door de caravan achteruit te duwen of als dat niet gaat met de mover.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door morjos » zo 24 jul 2016 11:32

@JPGeetje : bedankt voor de kundige uitleg. Weer wat van bijgeleerd.

Evenwel opmerken dat ik niet een "knok" maar een "Snok" schrijf. Ik bedoel hiermee dat de caravan even (een fractie) aan de auto rukt als ik wat doorrem en dat verklaart m.i. dat de demper idd wat verzwakt is.

Mijn maat heeft een recente Hobby van hetzelfde gewicht en maat van mijn Chateau, ga daar straks even naartoe en druk zijn koppeling eens in, zodat ik vergelijk heb.

Als ik twijfel dan volgende week even langs de dealer want de rem is van levensbelang.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door JPGeetje » zo 24 jul 2016 13:11

morjos schreef:Evenwel opmerken dat ik niet een "knok" maar een "Snok" schrijf.
Dat werpt een heel ander licht op de zaak scratch.gif awhoea.gif awhoea.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door PMT » zo 24 jul 2016 13:50

Als bij ons de oplooprem maar iets ingedrukt staat krijg ik ook heel moeilijk de koppeling van de trekhaak los. Daarom zetten wij altijd eerst de rollen van de mover op de banden, strekken dan de oplooprem en halen dan pas de koppeling los. Met afkoppelen doe we dat altijd zo, helaas met aankoppelen heb ik soms geen geduld om de mover erop te zetten en de caravan dan naar de auto toe te rijden. Achteruit met de auto gaat sneller, maar dan moet je wel naar de piepjes luisteren anders rijd je nog met de koppeling tegen de bumper. :oops: :(
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ferdi

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Ferdi » zo 24 jul 2016 13:55

De reden waarom je een "snok" kan voelen, kan ook komen doordat de remmen opnieuw afgesteld moeten worden omdat ze te laat zijn werk doen.
Ik had daar ook een beetje last van en na het stellen van de remmen was dat over.


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door WillyL » zo 24 jul 2016 14:19

Voor mij is het duideijk dat je remsysteem eens nagekeken moet wordt.Hoogswaarschijnlijk is de demper versleten, maar het kan ook iets anders zijn.

De demper (trekhaatstuk) zou maar heel traag en met de nodige krcht mogen in te drukken of uit te trekken zijn. Indien dit vrij gemakkelijk gaat is de demper aan vervanging toe.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Ab » zo 24 jul 2016 15:08

Sowieso moeten de remblokken opgesteld worden.
Dan is de knoksnok of zo ook weg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mark Two
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 nov 2014 14:00

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Mark Two » zo 24 jul 2016 16:46

Ik had ook last van een schok als ik remde. Dus verving ik de demper. Maar de schok bleef. Bleek dat de remmen heel erg versleten waren.
Ferdi en Ab hebben dus gelijk: Eerst naar de remschoenen laten kijken en als die nog goed zijn, dan de remmen afstellen. Als laatste aan de schokbreker denken.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door peter s » zo 24 jul 2016 17:34

Soms lukt dat "strekken' minder, daarvoor ligt er in de disselbak een kniekussentje uit het tuincentrum wat er even tussen gezet word mrgreen.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Ad » zo 24 jul 2016 18:37

Soms gaat het strekken niet. Handrem op de caravan en een klein stukje vooruit met de auto en klaar is Ad.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Ab » zo 24 jul 2016 20:02

Mark Two schreef:Ik had ook last van een schok als ik remde. Dus verving ik de demper. Maar de schok bleef. Bleek dat de remmen heel erg versleten waren.
Ferdi en Ab hebben dus gelijk: Eerst naar de remschoenen laten kijken en als die nog goed zijn, dan de remmen afstellen. Als laatste aan de schokbreker denken.
Dat klopt helemaal.
Ik heb een aantal aanhangers met oplooprem.
Die klap van de aanhanger bij remmen is vervelend.
Regelmatig stel ik de remmen dus bij.
Werkje van 10 minuten.
De remmen spreken dan meteen aan, bij maar een heel klein stukje indrukken van het schuifstuk.
Dit kan je een aantal keren doen, totdat de remblokken op zijn.
Af en toe moet de remstang ook iets opgesteld worden door rek in de remkabels.
Ook daar kan wat speling ontstaan.
Maar dat is minder vaak nodig.
De demper is in Nederland eigenlijk niet eens zo belangrijk.
Die heeft alleen nut als je veel bergaf rijdt.
Op de vlakke weg doet ie niet veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Monster900 » zo 24 jul 2016 21:56

Je kunt ook, als je niet bergaf staat, de caravan even achteruit duwen vooraleer je hem afkoppelt, zodat de oplooprem weer gestrekt zit. Ik zie dat je een mover hebt, dus kun je die eventueel ook gebruiken om de dissel volledig te strekken ;-)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Citrorob

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door Citrorob » zo 24 jul 2016 22:52

Of eerst de handrem van de caravan erop zetten en dan de auto naar voren rijden.
Aan de caravan duwen heb ik nog nooit gedaan en ik heb geen mover....

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door morjos » do 4 aug 2016 14:26

Heb oplooprem bij de dealer laten controleren en was OK bevonden......misschien storm in een glas water maar met je remmen kan je niet pietje precies genoeg zijn !!!!

Veiligheid hoofdzaak......maar toch : de "snok" blijft...
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: oplooprem drukt in bumper van auto

Bericht door JRijkmans » do 4 aug 2016 15:17

RE.gif
Hebben ze alleen de oplooprem gecontroleerd of hebben ze ook de remtrommels er af gehaald om de remvoering te controleren?
Die "snok" duidt er vaak op dat de remvoering versleten is of dat de remmen afgesteld moeten worden.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”