Opbouw van Hobby Premium scheurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
willemjvh

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door willemjvh » ma 2 mar 2015 21:18

Antwoord voor Chatootje, GELD. Er zijn maar een klein aantal bedrijven die gegoten Acryl produceren en ontelbare bedrijven die extruderen, dus meer concurrentie en scherpere prijzen. Gegoten Acryl is wel het beste materiaal, biedt de hoogste glans en is beter bestand tegen krassen. Ik heb nog even op het web Para Press bekeken, ze geven aan dat ze zelf extruderen dus ze maken beide ruiten van geextrudeerd Acryl. De buiten ruit is geprofileerd, dus die doorloopt het vorm proces. Dat betekend dat het materiaal tot rond de 185 gr. verwarmt wordt, daarmee is ook de spanning in het materiaal verdwenen, wordt er nu goed gevormd dan is het gevormde deel spanning vrij. De binnen ruit is een vlakke plaat en blijft zijn spanning houden. Worden die twee delen gelijmd, dan zal bij hogere temperaturen de buiten ruit uitzetten, en de binnen ruit zal proberen te krimpen. Dat klinkt raar, maar hier komt de uitleg. Geextrudeerd materiaal heeft in de lengte richting een spanning [ oriëntatie ] van 3 tot 6 % , een stook Acryl van 1000 mm zal na verwarmen tot 185 gr. bij het afkoelen 30 tot 60 mm korter worden. Het is die ingevroren spanning die bij oplopende temperatuur tot vervorming van de ruit zal lijden.
Poly Plastic de grootste producent van caravan ramen [ Spaanse polder Rotterdam ] heeft ook [ lijm ] problemen met zijn ramen. Zij hebben wel een eigen productie van gegoten Acryl in Tholen. Toch kan hun probleem het zelfde zijn als Para Press. Rond 2002/2003 een moderne raam geproduceerd van gegoten Acryl en misschien de binnen ruit van geextrudeerd materiaal om te kunnen concurreren. Wanneer ze met het vertrouwde lijm systeem de ramen gelijmd hebben is dat het probleem. Ge geextrudeerd Acryl vraagt meer oplosmiddel in de lijm [ materiaal neemt meer oplosmiddel op ] voor een goede verlijming.
Ik ken het productie proces van Poly Plastic. Wij hebben 4 a 5 jaar productie matrijzen voor ze gemaakt.

Willem van Heusden

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » ma 2 mar 2015 21:37

Vooralsnog ga ik ervan uit dat Hobby weet wat ze doet; ze vervangen in Q1-2015 alle kappen die problemen (kunnen) opleveren, series 2012 en 2013, en dat zullen ze echt niet met technisch identieke kappen doen :lol: Problemen met de ramen hebben wij gelukkig nooit ervaren, wellicht omdat we aan de zonkant altijd een luifel hebben staan.

Onze hut is al in november aangepakt, het is nu een kwestie van ervaren thumbup.gif Onze volgende caravan wordt waarschijnlijk weer een Premium, het vertrouwen in deze caravan hebben wij zeker niet verloren en een mooiere is voor ons vooralsnog niet te koop...

Steeds meer caravanmerken volgen de vooruitstrevende Premium-trend met donkere ramen, ben benieuwd waar dat toe gaat leiden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Swift boy » ma 2 mar 2015 22:22

De een vind rood mooi en de ander weer groen Smaken Verschillen?
Swift Boy.
Nova 470/2 2002

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Diny » ma 2 mar 2015 22:29

De problemen met de PolyPlastic ramen zouden inmiddels al een jaar of 5 verleden tijd moeten zijn, omdat de oorzaak gevonden werd.
Ondanks dat wordt er incidenteel d.m.v. stickers gewaarschuwd dat de rollo's niet helemaal dicht mogen bij hoge temperatuur buiten. Ook wordt er soms in het handboek aandacht aan besteed.
Hoewel de ramen niet tot de risicogroep horen staan ze bij ons ook nog op de kierstand bij felle zon.
Kan de warmte nog ontsnappen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door VIP » ma 2 mar 2015 22:38

willemjvh schreef:De binnen ruit is een vlakke plaat en blijft zijn spanning houden. Worden die twee delen gelijmd, dan zal bij hogere temperaturen de buiten ruit uitzetten, en de binnen ruit zal proberen te krimpen.
@Willem,

Dank voorde heldere uitleg, zoals je omschrijft zou het Raam dus moeten gaan bol staan en dat is niet het geval bij de Premium.

Hier is het zo dat het binnenraam als het ware uitzet (of het buitenraam krimt kun je ook zeggen) het raam kiert als het ware aan de onderkant en is dus precies het tegenovergestelde van wat je schrijft. scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » di 3 mar 2015 09:26

PremiumDiscovery schreef:Vooralsnog ga ik ervan uit dat Hobby weet wat ze doet; ze vervangen in Q1-2015 alle kappen die problemen (kunnen) opleveren, series 2012 en 2013, en dat zullen ze echt niet met technisch identieke kappen doen :lol: Problemen met de ramen hebben wij gelukkig nooit ervaren, wellicht omdat we aan de zonkant altijd een luifel hebben staan.

Onze hut is al in november aangepakt, het is nu een kwestie van ervaren thumbup.gif Onze volgende caravan wordt waarschijnlijk weer een Premium, het vertrouwen in deze caravan hebben wij zeker niet verloren en een mooiere is voor ons vooralsnog niet te koop...

Steeds meer caravanmerken volgen de vooruitstrevende Premium-trend met donkere ramen, ben benieuwd waar dat toe gaat leiden knipoog.gif
Idd, Kip had in de begin jaren 90 ook dergelijke problemen en bij mijn Kip is toen ook de kunststof voorkap vervangen (bij de eerste eigenaar), ik rij er nog steeds mee rond mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Chatootje » di 3 mar 2015 11:46

@willemjvh
Dank voor de heldere uitleg
Groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

willemjvh

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door willemjvh » di 3 mar 2015 12:34

In mijn verhaal geef ik aan dat bij goed vormen het product spanning vrij zal zijn. Ik heb veel matrijzen gebouwd en theoretische en praktische kennis van matrijzen en het thermovormen [vacuumvormen is een van de vele technieken] en ondersteuning gegeven bij de producent om het vormproces in te stellen. Zelf ondervonden, dat wanneer het vorm proces beter wordt uitgevoerd de kwaliteit zichtbaar verbeterd.
Veel matrijzen voor sanitair producten gemaakt waar rechtheid van de randen een groot probleem is. Toen wij meer kennis kregen van de theorie [moeilijk te vinden] en die gingen toe passen was rechtheid van de randen op gelost.
Bedenk dat een gevormd product die bij rond de 85/80 gr. van de mal kan en het product is 2000 mm lang , 0.4 - 0.9 % kan krimpen, dus 8 - 18 mm kleiner. Blijft het product langer op de mal afkoelen waardoor het niet kan krimpen dan zal er veel spanning in het product ontstaan met onvoorspelbare gevolgen. Dit is niet te controleren aan het product, controle bij de producent hoe hij het vormproces toepast is de enige optie.
Van mijn Hobby van 2004 staan alle onderkanten bol. De hoeken liggen aan en het midden ligt vrij.
Gr. Willem

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 19 sep 2015 14:49

Update (nav een vraag in een ander topic):
We zijn dit seizoen inmiddels 24 campings verder, zowel in Nederland als Zuid-Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en België onder wisselende condities tot wel ca. 40 C en de caravan presteert probleemloos thumbup.gif

Ook van kromtrekkende ramen hebben wij geen last (gehad).

Eens een Premium, altijd een Premium mrgreen.gif Een mooiere caravan (qua exterieur) hebben we nog niet kunnen vinden :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door VIP » za 19 sep 2015 15:50

AMEN thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door lkimman » zo 20 sep 2015 10:33

Mijn verhaal over onze Hobby Premium, bouwjaar 2013, met barstjes breng ik vanuit een ander draadje naar deze... Onze caravan hebben wij begin vorig jaar gekocht. Inmiddels hebben we er enkele duizenden kilometers mee afgelegd en een redelijk aantal campings bezocht. Zoals hier door diverse mensen wordt geschreven is ook ons oog op een Premium gevallen in verband met zijn looks. Nu wil het lot, dat blijkt dat ook onze caravan niet gevrijwaard is van enkele gebreken. Namelijk kromtrekkende ramen voor (zijn inmiddels aan beide zijde onder garantie vervangen) en barstjes in de voor- en achterkap zoals ook door Premium Discovery beschreven. Gisteren ontdekte we een barst midden in de achterruit van bovenin, tot ca 15cm naar onderen. Of dit door een bal of zo is veroorzaakt weten we niet. Aankomende week ga ik over deze zaken contact opnemen met onze dealer en hoop dat deze onderwerpen verholpen gaan worden. Ik lees overigens, dat ook verzekeringen gebreken afdekken?
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » zo 20 sep 2015 11:07

RE.gif

Van een voetbal krijg je geen barst in een jong raam (waar voldoende weekmakers aanwezig zijn), teven zou je dan op zijn minst een ronde afdruk van krassen moeten zien.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door hendrik38 » zo 20 sep 2015 16:15

RE.gif idd..op die zwarte ramen zie je alles (kan ik uit ervaring vertellen)...de afdruk v d bal had je echt wrl gezien.

Gelukkig verschillen smaken....anders vielen we ook allemasl op dezelfde vrouw mrgreen.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » zo 20 sep 2015 20:05

RE.gif

Ach doen de meesten dat niet dan? alleen als het niet bereikbaar is neem je genoegen met de alternatieven knipoog.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door lkimman » di 22 sep 2015 17:52

Vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer. We kunnen er pas op 27 oktober terecht. Dus kunnen we met de herfstvakantie er een paar dagen uit :lol:
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door karelV » wo 30 sep 2015 11:05

Bij ons ook de voor en achterpad vernieuwd door onze (nu weer) dealer. kon dit ook in Dordrecht bij de hoofdimporteur laten doen maar ging wel langer duren. We hadden vrije keus daarin. De totale afhandeling duurde wel iets langer i.v.m. de garantie omdat wij de caravan in Duitsland gekocht hebben. Na e-mail gestuurd te hebben naar de hobby fabriek in Duitsland was het vrij snel geregeld. weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door lkimman » za 3 okt 2015 20:34

Super.. Ik hoop dat het bij ons soepel verloopt, al heb ik tot op heden best vertrouwen in onze dealer.
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door lkimman » za 23 apr 2016 20:36

Zo... 2 weken terug hebben we de caravan weer opgehaald. De kunststof kappen aan de voor en achterkant zijn door de importeur vervangen, net als het achterraam, waarin een flinke barst zat. Vorige week met een aantal leden van het forum een tandemasser weekend op de camping gehad, wat voor ons een leuke inwijding was van het caravan seizoen. Nu hopen dat er beter kunststof materiaal opgezet is en dat de zaak heel blijft...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door HarrieK » zo 24 apr 2016 01:36

RE.gif
Wat een prachtige combi thumbup.gif En wat betreft het kunststof hoop ik voor jullie dat het probleem is opgelost.

Gebruikersavatar
lkimman
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 23 apr 2014 21:02

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door lkimman » zo 24 apr 2016 10:50

Dank je! We gaan het dit jaar beleven...
Dodge RAM 1500 - Hobby Premium 620 CL - Simpark mover 4 - E&P leveler - Thule 9200 - Travelvision R7
Afbeelding

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door pieteman » zo 24 apr 2016 11:32

Kunststof en spanning, soms een hoop ellende.
Heb jaren terug een groot dakkapel laten plaatsen met kunststof kozijnen van bekend merk met hoge kwaliteit isolatieglas.
Dakkapel wed in winter geplaatst met als gevolg binnen de kortste keren alle hoeken scheuren.
Installateur heeft niets van fabrikant vergoedt gekregen want het is uit den boze deze klus in winter uit te voeren.
Voor mij was het gewoon garantie gelukkig vanuit installateur.

ja ik weet het is off topic stom.gif zwaaien.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door wim » za 17 dec 2016 18:46

4 maanden terug heb ik mijn premium 540ufe naar de dealer gebracht i.v.m. water lekkage door het toiletraam tijdens het rijden. Het raam was voor de 2e keer krom getrokken.
Toen ik hem bracht werd mij opmerkzaam gemaakt dat er een klein schuurtje in de hoed achter zat. Deze moest vervangen worden. Gisteren ( 4 maanden nadat ik hem gebracht had) kreeg ik een belletje dat mijn caravan klaar stond.
Naar de dealer gegaan om de caravan op te halen. De voor en achterhoed hadden ze vernieuwd. Dat is bij de importeur in Dordrecht gebeurt. Maar hebben niets aan het toiletraam gedaan.De klacht waarvoor ik de caravan bracht. en als laatste, Ik had hem schoon ingeleverd, maar hij zag er nu uit alsof er een safari mee gereden was. Ik heb hem maar laten staan met de mededeling dat ze het maar op moeten lossen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door RichTrip » za 17 dec 2016 19:30

RE.gif
Als je je net zo relaxed voelt zoals je het verhaal hebt opgeschreven, dan sta je positief in het leven thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Pino » za 17 dec 2016 21:41

RE.gif RE.gif Wim, foutje dealer dus... ik heb begrepen dat ze in Dordrecht uitsluitend de ingewikkelde dingen doen en de dealer nog altijd het restant moet uitvoeren.
Ik ben met de mijne ook aan het stoeien. Na 2 maanden bij de dealer te hebben gestaan. Vermoedelijk alleen gestaan hoor ik dat hij nu in Dordrecht staat. De kerstvakantie met de caravan hebben we maar geannuleerd.
Sommige dealers nemen het helaas niet zo nauwkeurig met hun afspraken. In elk geval de mijne niet.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » za 17 dec 2016 22:02

Procentueel gezien toch echt wel veel (overigens dezelfde) problemen deze Premiums, of ligt het aan mij?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”