Opbouw van Hobby Premium scheurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » vr 21 nov 2014 15:12

RE.gif

Prachtige combi thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 15:38

thumbup.gif Thanx thumbup.gif

Als ie er dan weer achter hangt, krijg ik meteen de kriebels om weer op pad te gaan knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Hobby Linka » vr 21 nov 2014 16:18

Gewoon doen. Er zijn genoeg campings het hele jaar open. Vandaag hier de hele dag al een strak blauwe lucht. En een weekend weg is lekker. Toch?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 16:44

RE.gif
Ik zou kunnen proberen of ik mijn wederhelft zo gek kan krijgen, maar schat in dat dit een verloren zaak wordt :wink: Kamperen is Super, maar in de periode van eind oktober tot begin maart zijn het voor ons toch eerder hotelovernachtingen.... ook leuk :lol:

Maar eerlijk is eerlijk.......... met zo'n heerlijk winterzonnetje zou het van mij zeker mogen (en heb ik thuis net zo "veel" te vertellen als al die andere stoere kerels) knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Hobby Linka » vr 21 nov 2014 16:48

Ach,

Een keer moet de eerste keer zijn. Kijk maar eens hier voor onze eerste ervaring. Was meteen de laatse keer.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 16:55

RE.gif
Heb het even snel gelezen; heeft mijn vrouw toch (een beetje) gelijk....... we wachten wel tot half maart mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Daphne » vr 21 nov 2014 17:03

PremiumPeugeot schreef: we wachten wel tot half maart
Maar goed ook, want winterkamperen is verslavend en dat wil je natuurlijk niet mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 17:56

NOG een verslaving kan ik er echt niet bij hebben awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » di 10 feb 2015 20:47

Vandaag een berichtje van een kennis..... Van alle Hobby Premiums bouwjaar 2013 moeten op korte termijn de voor- en achterkap worden vervangen ivm mogelijk scheuren.....

Gelukkig is dat bij onze Premium in november al gedaan, want het zal wel druk worden bij de importeur :oops:

Kennis belde voor een afspraak voor de vochtmeting en kreeg te horen dat dit de boodschap is bij elke aanvraag voor een vochtmeting volgens garantieschema voor de 2013 uitvoeringen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door stn » di 10 feb 2015 21:18

gert en gea schreef:ja hendrik.
jou caravan komt ook uit die fabriek tegenwoordig!
dus kijk maar uit! knipoog.gif
Nou, ze zijn gefuseerd, maar komen zeker niet uit de zelfde fabriek!

Ken meerdere caravan dealers/schade bedrijven en dese zijn het unaniem eens dat er een totaal andere bouwwijze wordt toegepast op hobby en fendt... ik zeg daarbij niet dat een hobby slecht is.
Tenslotte is een seat of skoda ook geen vag.
En een subaru of suzuki geen toyota... deze zijn ook van de zelfde overkoepelende organisatie.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door VIP » di 10 feb 2015 21:21

stn schreef: Tenslotte is een seat of skoda ook geen vag. :shock: :shock: .
scratch.gif scratch.gif

VAG heeft 44 fabrieken in 18 landen en een mondiaal service- en verkoopnetwerk. De hoofdvestiging bevindt zich in Wolfsburg, Nedersaksen. Het bedrijf wordt soms ook wel als de Volkswagen Group aangeduid.

Volkswagen AG produceert voertuigen van onder andere de merken Volkswagen, Audi, Seat en Škoda

Die Volkswagen Aktiengesellschaft (abgekürzt VW AG) mit Sitz in Wolfsburg ist der größte europäische Automobilhersteller und nach Toyota der zweitgrößte weltweit.[2] Die VW AG agiert als Muttergesellschaft der Fahrzeugmarken Volkswagen Pkw, Audi, Seat und Škoda sowie der Premiummarken Bentley, Bugatti, Ducati (Motorräder), Lamborghini und Porsche.[3] 2007 bis 2011 erweiterte der Konzern auch seine Nutzfahrzeugsparte (Lkw und Busse) mit der Marke Volkswagen Nutzfahrzeuge um die Unternehmen MAN und Scania.

Voordat de vraag komt Bron: Wikipedia
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » di 10 feb 2015 23:27

RE.gif

dat bedoel ik thumbup.gif en als Skoda geen VAG was had ik nu een andere auto whistle.gif whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Michel1975 » di 10 feb 2015 23:55

PremiumDiscovery schreef::lol: Alles komt goed :lol:

@Daphne: als ik mijn zoon zijn zin had gegeven, stond er nu een Cayenne, RaRo of X5 voor, dan was ie wellicht al "gesplitst" :wink: maar ik heb die auto's mooi laten staan vanwege de garagetarieven die ze daarvoor rekenen, achetraf geen slechte keuze; kopen is het probleem niet als ze eenmaal een jaar of 3-4 zijn, maar dan he... Een bandje kost al gauw een vakantie boos.gif

Ons Peugeootje voldoet prima ! We moeten nog wel op vakantie kunnen :lol:
Noem het voortschrijdend inzicht mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » di 10 feb 2015 23:57

RE.gif
Die had ik idd ook al gelezen vanavond, maar durfde ff niet te quoten.... Voortaan beter oppassen met wat ik hier tik :lol: In het draadje over CC icm Automaat had ik ook al iets gelezen over een XC60 :lol:

Niets zo veranderlijk als een mens, of toch een snelle leerling mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Ab » wo 11 feb 2015 00:56

Het laatste denk ik.. awhoea.gif
Eerlijk gezegd had ik eigenlijk wel wat twijfels over de Peugeot met 2000 kg caravan.
Het kan blijkbaar wel, en ik heb alleen maar ervaring met het peugeootje van mijn echtgenote..
Ik vond de gewichtsverhouding niet echt overhouden.
Maar nogmaals, geen ervaring met deze combinatie. Meer een soort onderbuik gevoel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » wo 11 feb 2015 07:04

RE.gif
Trekkracht is geen probleem met de 2.2 HDi en het is eigenlijk een "verklede" Outllander, zo heb ik bijv. de hulpveren ook door de Mitsubishi dealer laten monteren omdat ze er bij Peugeot niet uitkwamen.
Gewichtsverdeling en daardoor stabiliteit is idd marginaal en dat laatste is de reden voor de overstap. Wij hebben nou eenmaal alles in de caravan en niets in de auto, dit omdat we er ca. 15-20 x per jaar een weekend of langer op uit trekken en dan wil ik niet elke keer laden/lossen.

Overigens weegt de hut in de praktijk meestal 1.800 tot 1.850 kg en maken we dus nauwelijks gebruik van de capaciteit van de verzwaarde as. Ik vind die extra capaciteit overigens wel prettig en als we eens wat extra mee willen nemen, bijv. wanneer de kids meegaan en er tentjes ed meegaan, hoef ik er niet over na te denken of het kan :lol:

De LR zal wel een verademing zijn mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

marie

ruit stuk van Hobby premium 540

Bericht door marie » di 17 feb 2015 23:42

Wij hebben een hobby premium van 2012. Deze hebben wij overgenomen van iemand in nederland. Toen wij ze thuis aan het kuisen waren zagen we dat de achterruit barstjes had aan de hendeltje waarmee je de ruit ontgrendeld. Even gebeld met de eigenaar of hij deze mss geforceerd had zonder het te weten. Hij vertelde ons dat hij de ruiten nooit heeft open gehad daar hij airco heeft. Wij hebben dan contact met de dealer genomen en foto's door gestuurd deze vertelde ons dat wij een omniumverzekering moesten nemen en dan werd dit wel geregeld. Caravan was toen juist 1jaar oud. het mooie eraan was dat hij ons mededeelde dat de garantie vervallen was op de caravan omdat we niet bij hem waren geweest om een boekje te laten invullen ivm garantie hobby. Ben in dit boekje gaan kijken was alleen een stempel van hun in gezet en verder niets.De dealer heeft onze papierenwinkel wel in orde gemaakt om hem in te voeren maar niets gezegd van de garantie papieren van de caravan. Dus hebben wij dit maar zo gelaten. Vorig jaar zijn wij in frankrijk op verlof geweest bijna aan de cote azur met hoge temperaturen hele mooie vakantie ook de plaats waar we stonden,lager gelegen dan de toiletblok waar er daar ook af en toe met een bal werd gespeeld. Eens thuis gekomen caravan uitgepakt een paar dagen later klaar voor de wasbeurt en dan zien we een grote barst in het midden van het achterraam van boven tot ongeveer in het midden van de ruit. Wat is ons gedacht dat er een bal op onze ruit terecht is gekomen en vandaar de barst. Tot ik bij deze forum uitkom door te zoeken van een raam voor een hobby premium. Nu ik dit allemaal lees weet ik dat wij ook bij de klachten van hobby terecht komen,maar wij hebben een groot probleem wie gaat dit voor ons oplossen. Occasie caravan gekocht bij particulier in nederland,dealer heeft ons toen al afgewimpeld met de kapotte ruit. Wij hebben wel de factuur enz.. maar ons boekje is niet ingevuld ook niet door dealer.Wie gaat er in de fout beiden? Wie heeft een goede oplossing?Wij hebben ondertussen ook al een schokdemper vervangen omdat hij heel fel lawaai maakte maar is hiermee ook niet opgelost.Ik vindt ook de donkere ruiten ideaal om de warmte buiten te houden en mooi uitzicht van de caravan vandaar dat wij hem ook hebben

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door deusjevo » wo 18 feb 2015 00:12

Ik neem aan dat je een verzekering hebt voor je caravan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » wo 18 feb 2015 07:04

Van spontaan barstende ramen heb ik nooit gehoord, wel dat ze kromtrekken al hebben wij daar geen last van. Het jaarlijks afstempelen van het onderhoudsboekje heeft volgens mij uitsluitend te maken met de garantie op waterdichtheid. Die grote scheur in het raam kan idd door onheil van buitenaf zijn veroorzaakt.

Hoe de garantie-overdracht geregeld is bij import van een gebruikte caravan, weet ik niet. Zoals hierboven ook opgemerkt, zou ik de schade claimen bij de caravanverzekering, dan is het zo geregeld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

willemjvh

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door willemjvh » za 28 feb 2015 17:40

Dat de kunststof delen kunnen scheuren is bekend. Chateau is hier door failliet gegaan. In 2005 KCK verzocht om chateau met een klimaatkamer test het bewijs te laten leveren dat hun caravan geen scheuren zouden vertonen. In 2007 met de leiding van Chateau om tafel gezeten en gehoord dat de testen allen scheurvorming vertoonde met het bekende resultaat. In het gesprek werd duidelijk dat niemand van Chateau kennis had van het gebruikte thermoplastisch materiaal, ook geen kennis van het vacuüm vorm proces en ze hebben nooit beseft dat de opmerking dat de maatvoering van het front wat klein uit gevallen was juist mede bij gedragen heeft dat de producten later scheur vorming vertoonde.
In november 2011 bij Coppens [Hobby dealer] een Hobby Premium gezien die rechts voor een scheurtje vertoonde vanuit de zijkant van +/- 15mm. Het verbaast mij dan ook niet dat nu zoveel mensen reageren met scheurvorming in de kunststof delen. Kunststof is een prachtig materiaal, geeft heel veel vrijheid in vormgeving, maar je moet wel materiaal kennis en kennis van het vacuumvormen hebben om de kwaliteit te waarborgen en of dat ook ontbreekt bij Hobby? Bij Chateau vertrouwde men op de afspraak die inkoop met de Sloveense vacuumvormen gemaakt had, er zouden goede producten geleverd worden. Die naïviteit heeft +/- 330 man hun baan gekost!
Caravans zijn steeds meer een mooi plaatje geworden met nog steeds bekende constructie problemen: Vloer, scheurvorming, lijm ramen Polyplastic waar de bezitter vaak zelf voor opdraait.
Een goede raad voor de caravan eigenaar, zorg voor een verzekering die dekking bied voor eigen gebrek/ constructie fouten.
De ANWB caravan verzekering bied dekking voor de eerste eigenaar, mits de caravan niet ouder is als 36 maanden en de schade niet verhaalt kan worden op de dealer/ producent. DEZE MOET JE DUS NIET NEMEN!
Ik heb een verzekering met dekking voor de eerste eigenaar, caravan moet 5 jaar of ouder zijn. Ik heb geboft met deze verzekering toen mijn Hobby vloer problemen vertoonde.
Eigen gebrek/ constructie fouten treden meestal na de door ANWB gestelde tijd van 36 maanden op, zie problemen met ramen van Polyplatic.
Ik heb kennis en ervaring met vacuumvormen en de matrijzen bouw hiervoor en ook polyester productie technieken en matrijzen bouw.
Meer info: Via PM
Laatst gewijzigd door Daphne op za 28 feb 2015 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: E-mailadres verwijderd

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door VIP » zo 1 mar 2015 05:40

RE.gif

Als ik mij niet vergis had het probleem bij Chateau te maken met kunststof delen die direct met parkers op de sandwichpanelen werden geschroefd.

De kunststof delen waren/werden toen niet voorgeboord met alle gevolgen van dien.
Porsche + Tabbert

willemjvh

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door willemjvh » zo 1 mar 2015 12:48

Met kunststof delen is het belangrijk dat het vormproces goed wordt toegepast.Goed gevormde producten bevatten geen /weinig rest spanningen. Het zijn juist spanningen in het product die vaak de problemen veroorzaken. Ook moet met de montage rekening gehouden worden dat het product spanning vrij gemonteerd wordt. Dat lijkt simpel, maar de praktijk laat zien dat die kennis niet bij alle caravan producenten aanwezig is. In 2011 toen ik een premium bij Coppens met een scheurtje heb gezien, heb ik met de Hobby importeur Dordrecht contact opgenomen en hier van melding gedaan. De volgende dag kreeg ik een telefoon dat de fabriek daar geen aanleiding in zag om tot onderzoek over te gaan. Ik heb de techneut nog gewaarschuwd dat men later niet moet reageren dat zij nooit eerder van scheurvorming gehoord hebben. Ik heb begrepen dat de kunststof delen aan de binnenzijde geïsoleerd zijn met polyurethaanschuim. Wanneer het schuim volop contact maakt met het kunststof deel zal bij volop zon de temperatuur in de kunststof sterk oplopen en zal het deel willen uitzetten. Bedenk dat het kunststof 2.5 maal meer uitzet dan aluminium . Bij lage temperaturen zal juist veel krimp optreden. Juist die wisseling van temperatuur en ook nog restspanning van niet goed vormen kunnen dan scheurvorming veroorzaken. Dus een relevante klimaatkamer test moet dat aantonen en niet de eigenaar van een nieuwe caravan daarmee opzadelen! Krom trekken van de ramen zijn ook mogelijk het gevolg van materiaal spanningen. Para Press [producent Hobby ramen] past voor de binnen ruit geextrudeerd Acryl toe. Geextrudeerd Acryl bevat door het productie proces heel veel spanningen. De buiten ruit is van gegoten Acryl en die bevat geen spanningen. Wanneer een van die ruiten spanning heeft zal bij oplopende temperatuur het deel met spanning willen krimpen, met als gevolg krom trekken. De donkere kleur is dan een nadeel.
Nogmaals, producenten moeten de caravans langdurig testen in een klimaatkamer om dat soort problemen voor te zijn!
Willem van Heusden

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door VIP » zo 1 mar 2015 13:40

Kijk, dat is nu eens een duidelijk verhaal.

Bedankt voor de uitleg. thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Chatootje » zo 1 mar 2015 20:18

@willemjvh
Is fabrikant Para Press dan zo onwetend of speelt er een andere reden waarom het ene raamdeel geëxtrudeerd is en het andere deel gegoten?

Gelukkig scheuren niet bij alle caravans de fronten. Bij Chateau was dat omdat men de schroeven door het front draaide zonder voor te boren weet ik uit eigen ervaring van mijn vorige Chateau. Dat was vragen om ellende.
Groet Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door stn » zo 1 mar 2015 21:31

micky schreef:RE.gif

dat bedoel ik thumbup.gif en als Skoda geen VAG was had ik nu een andere auto whistle.gif whistle.gif
Wat ik bedoel is, dat ze anders gebouwd zijn. Dus niet kan zeggen dat het de zelfde auto is, simpelweg omdat de onder de zelfde vlag behoren.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”