Opbouw van Hobby Premium scheurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 3 okt 2014 14:27

Na ruim 1,5 jaar gebruik van onze Hobby Premium 540 UFe blijkt de opbouw aan de achterzijde te scheuren :(
Inmiddels staat de caravan bij de dealer en waarschijnlijk moet hij terug naar de importeur waar de complete achterkap vervangen zal worden.

Toen ik hiervan melding maakte bij de dealer, kreeg ik gelukkig geen reactie als "Hier hebben we nog nooit van gehoord"..... maar erkende de dealer dat dit een bekend euvel bij verschillende Premium modellen is. De oorzaak schijnt te liggen in het feit dat deze caravan vrijwel compleet verlijmd is en er nauwelijks schroefverbindingen in zitten waardoor eventuele spanningen in het materiaal niet afgevoerd kunnen worden... en dan wordt het buigen of barsten :( In ons geval dus "barsten" :(

Hopelijk wordt er een structurele oplossing voor gevonden, inruilen na 1,5 jaar is niet echt gunstig en bovendien willen we geen ander model dan een Hobby Premium 540 UFe knipoog.gif


Wellicht een puntje van aandacht voor alle Premium bezitters om dit scherp in de gaten te houden, zie foto van onze caravan.
Bijlagen
Hobby Premium opbouw scheurt.jpg
Hobby Premium opbouw scheurt
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Jan van Vijven » vr 3 okt 2014 15:11

Potjandorie dat is geen kleinigheid, succes ermee.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Volvodriver » vr 3 okt 2014 15:34

Heel vervelend, en dat bij een aardig kostbare caravan. Ik ben bang dat je dit niet één, twee, drie opgelost krijgt.

Overigens had ik verwacht dat Hobby geleerd had van wat in de begin jaren '90 van de vorige eeuw heeft gespeeld. Toen hadden ze ook problemen met scheuren in de opbouw (met name boven de deuren meen ik mij te herinneren) doordat die teveel verlijmd was en niet geschroefd. Mijn neef heeft daar toen met zijn Hobby ook nog mee te maken gehad.

Succes met het verhaal, en ik hoop echt dat er een goede duurzame oplossing wordt gevonden. (Anders op basis van garantie een nieuwe?, maar dat zal een brug te ver zijn vrees ik)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » vr 3 okt 2014 15:40

oei oei, dit is serieus werk, succes met het oplossen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Michel1975 » vr 3 okt 2014 21:14

Zo hier word je inderdaad niet vrolijk van. Succes met het oplossen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

arnovariante

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door arnovariante » vr 3 okt 2014 22:16

Wauw, het zoveelste Premium probleem!
Als de 540 UFE niet zo'n stom puntkastje had gehad boven het enige bruikbare stukje werkblad in de keuken hadden we vorige maand ook zo'n ding gehad.
Ik vind t nog steeds een van de mooiere caravans (persoonlijk) maar alle negatieve verhalen bij elkaar wordt nu een flinke lijst....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 4 okt 2014 10:57

Van een "zoveelste" probleem weet ik gelukkig niets; het is voor ons het eerste en meteen serieuze mankement terwijl we de caravan vaak gebruiken; zo hebben we bijv. dit jaar al op 19 verschillende campings gestaan en vorig jaar op 15 campings (naast de voorjaars- en zomervakantie trekken we er bijna elk vrij weekend met de Premium op uit). Er wordt dus heel wat mee gesleurd :lol:

Voor ons blijft het de mooiste caravan en met de asverzwaring naar 2.000 kg echt ideaal. Normaliter vervangen we elke 3 jaar onze caravan maar het interieur voor 2014 en 2015 vinden we niet mooi.... Wat het in 2016 gaat worden, zal dan ook afhangen van de oplossing voor dit mankement en natuurlijk het 2016-interieur.

Qua exterieur design blijft de Premium voor ons onovertroffen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mees

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Mees » za 4 okt 2014 12:08

Ik kwam een aantal weken geleden deze combi tegen.
Made in England !
Weer wat geleerd…… en genoten.
Bijlagen
Pickup & Hobby.jpg

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door HansHobby » za 4 okt 2014 13:29

Uiteraard is dit een typisch mankement wat pas na een tijdje boven komt drijven. Wij zien dat ook vaak bij nieuwe cv ketels. Gelukkig gaat de importeur dit netjes oplossen (als ik het goed lees). Hobby zal zich intussen wel aan het buigen zijn over een degelijke oplossing , want er zullen er vast meer gaan volgen.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Micky » za 4 okt 2014 16:46

Dit zijn helaas van die kwaliteitsproblemen die vooraf eigenlijk niet te voorkomen zijn, hopelijk vervangen ze de kap niet door een zelfde exemplaar, want dan sta je er over een jaar weer, de kap moet aangepast worden op de plek van de scheur...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 4 okt 2014 20:52

Met (15+19) x 2 ofwel ca. 70 voertuigverplaatsingen door NL, B, D, Lux en F in 1,5 jaar hebben wij mogelijk een extreme betrouwbaarheids- en belastbaarheidstest van de Premium gedaan :wink: maar daar zou ie toch tegen moeten kunnen, nietwaar..... al realiseer ik me dat een gemiddelde gebruiker hier mogelijk wel 5 of zelfs 10 jaar over doet knipoog.gif

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de oplossing die Hobby biedt en de uiteindelijke verklaring/oorzaak na het nog uit te voeren onderzoek. Daarnaast wil ik graag van andere Premium bezitters horen of zij vergelijkbare problemen hebben ervaren, zoals door onze dealer wordt gesuggereerd.

Voorlopig hebben we het vertrouwen in onze sleurhut (en de dealer en importeur) zeker nog niet opgegeven hoor en willen we in maart graag weer van start voor het 3e seizoen met onze "Hobby" en "hobby" want het is een geweldig fijne (en tot dusver probleemloze) caravan knipoog.gif
Bijlagen
DSC01743-Caravanforum.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 24 okt 2014 13:54

Update per 14 oktober 2014:

Inmiddels staat onze Premium 3 weken bij de dealer en staat de reparatie gepland voor 31 oktober bij de Hobby importeur in Dordrecht. Het probleem van de scheurende opbouw blijkt structureel voor een deel van (tenminste) de 2013-serie en de oplossing is dan ook voorhanden: de achterkappen zijn onder teveel spanning verlijmd en dit proces hebben ze nu dus aangepast. Er wordt een nieuwe achterkap geplaatst op een iets afwijkende manier en dan moet het probleem structureel opgelost zijn.

Over 2 weekjes kan onze Premium weer de stalling in schuiven, heeft ie meteen zijn 1e echte onderhoudsbeurt gehad en is de caravan klaar voor zijn 3e seizoen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Kingpin1966 » vr 24 okt 2014 15:44

RE.gif
Je weet nu "gelukkig" dat de opbouw niet spontaan is gaan scheuren, en dat je blijkbaar niet de enigste bent.
Een schrale troost, maar je schrikt je wel het apenlazarus want zoiets is wel het laatste wat je bij een nieuwe caravan verwacht.
En zeker in zo'n relatief korte tijd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

susannevdw

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door susannevdw » zo 26 okt 2014 07:17

Gelukkig opgelost! haphop.gif
Wij hebben een premium 440 sfr 2012 die is net terug van de dealer vanwege het krom trekken vd ramen.
Deze zijn allemaal vervangen.
Zal ook onze caravan in de gaten houden betreffend het probleem wat jij hebt gehad!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 15 nov 2014 09:28

Update na 6 weken:

De caravan is sinds gisteren terug bij de dealer. Behalve de achterkant, bleek tijdens een grondige inspectie van de importeur dat ook de voorkant gescheurd was en moest er ook nog een compleet nieuwe kop uit Duitsland komen.... Ofwel onze hut heeft nu zowel een nieuwe kop en kont :lol:

Daarnaast wordt ook het wc-raam vervangen vanwege kromtrekken en het achterraam vanwege condens in het raam.

Hiermee zijn alle (bekende) pijnpuntjes van de Premium 2012 en 2013 voor onze hut beoordeeld en waar nodig opgelost... Ofwel we hebben weer een nieuwe sleurhut :wink:

Deze week nog even een servicebeurt en vochtmeting, dan is ie na 7 weken weer spic-en-span voor het nieuwe seizoen thumbup.gif


Voor alle Premium bezitters: laat je caravan tijdig grondig inspecteren want een dergelijke update wil je natuurlijk niet tijdens het seizoen; bij ons heeft het al met al 7 weken geduurd en dat in het laagseizoen...
Laatst gewijzigd door PD op za 15 nov 2014 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door vikingpirate » za 15 nov 2014 09:56

Dit type van hobby heeft veel gebreken, kennis van mij had ook lekkage, aan de zijkant van de caravan.
precies waar de velsnaad van de twee lengte plaat elkaar raken.
hij heeft uit pure ellende zijn caravan weg gedaan.

EEN HOBBY KOPEN JE KOOPT ER EEN HOBBY BIJ...!!
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 15 nov 2014 10:03

vikingpirate schreef:
EEN HOBBY KOPEN JE KOOPT ER EEN HOBBY BIJ...!!
Dit laatste gaat mij te ver; sinds 2008 rijden wij onze 3e Hobby (1x gebruikt en 2x nieuw) en dit is pas het eerste mankement voor ons in 6 jaar terwijl wij de caravan tot wel 20 uitstapjes per seizoen gebruiken, dus echt intensief gebruik incl. vele verplaatsingen. Van lekkage is overigens geen sprake geweest, mede door de adequate respons van dealer en importeur.

Een revolutionair ontwerp komt nog wel eens te snel op de markt en dat lijkt ook hier het geval. Dat beperkt zich onder druk van de commercie helaas niet tot caravans :wink: Kijk alleen al eens naar alle terugroepacties van gerenommeerde automerken....

Ons vertrouwen is vooralsnog niet geschaad thumbup.gif En hij is zo MOOI :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door vikingpirate » za 15 nov 2014 11:02

Ik hoop dat je dit vast kan houden, en gun je natuurlijk alle goeds ermee.
Maar het is vast komen te staan dat dit type wel veel last heeft van veel kinderziektes.
Ik ben blij dat ik geen hobby caravan hebt als ik eerlijk ben.
Ik weet dat hij erg mooi van binnen is, en de buiten kant ook.
Helaas is en word het mijn keuze niet mede door de kinderziektes, ik wil wel met een gerust hart op vakantie.

Succes ermee
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door Daphne » za 15 nov 2014 11:53

Wat een pech. Fijn dat het opgelost is. Maar uhh, zit de oorzaak niet in een te sterke trekker? Die trekt de caravan uit elkaar mrgreen.gif awhoea.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door hendrik38 » za 15 nov 2014 11:58

Ik heb ook gehoord van een caravan dealer dat hij bij het rangeren van de premium modellen een paar keer een handvat in zijn hand had.Denk dat er maar weinig meer zijn die rangeren mbv de handgrepen (ipv met de mover) dus dat zal wel wat meevallen. Maar wel het nakijken waard.

Fijn dat je caravan weer op en top is. Is weer een lekker gevoel lijkt me.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 15 nov 2014 13:54

:lol: Alles komt goed :lol:

@Daphne: als ik mijn zoon zijn zin had gegeven, stond er nu een Cayenne, RaRo of X5 voor, dan was ie wellicht al "gesplitst" :wink: maar ik heb die auto's mooi laten staan vanwege de garagetarieven die ze daarvoor rekenen, achetraf geen slechte keuze; kopen is het probleem niet als ze eenmaal een jaar of 3-4 zijn, maar dan he... Een bandje kost al gauw een vakantie boos.gif

Ons Peugeootje voldoet prima ! We moeten nog wel op vakantie kunnen :lol:

Of juist de Premium meer mankementen vertoont dan andere nieuwe modellen, kan ik moeilijk inschatten.... Misschien zijn Hobby-rijders ook wat opener over hun probleempjes awhoea.gif

Vanaf half maart gaan we de duurtest vervolgen mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door PD op za 15 nov 2014 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

gert en gea

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door gert en gea » za 15 nov 2014 14:00

ja hendrik.
jou caravan komt ook uit die fabriek tegenwoordig!
dus kijk maar uit! knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » za 15 nov 2014 14:05

@hendrik:
Rangeren met de hand is geen optie, 2.000 kg doen we toch echt met de Truma :wink: Handgrepen aan een (zwaardere) caravan zouden zowiezo verboden moeten worden :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door hendrik38 » ma 17 nov 2014 20:48

@ Gert en gea

Dat zal gerust. Ik heb ook kleine zaken die aangepast moeten worden na de eerste 8000 km die we op pad zijn geweest. Zo heb je met iedere caravan wel wat denk ik.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opbouw van Hobby Premium scheurt

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 15:10

Ons hutje is vandaag eindelijk terug, op de kop af na 7 weken...... en hij staat inmiddels weer in de stalling thumbup.gif

Vanaf maart zullen we gaan ervaren of de importeur zijn werk goed heeft gedaan :wink:
Bijlagen
DSC02513-PremiumScheurt.jpg
Laatst gewijzigd door PD op vr 21 nov 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”