Raamrubbers lijken water door te laten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
JVN
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 13 mei 2013 14:17

Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door JVN » za 30 aug 2014 15:36

We hebben een hooby excellent uit 2002. De raamrubbers lijken optisch nog in prima staat. bij twee ramen zit er echter (binnenzijde) vocht onder. Bij flinke buien sijpelt het water er licht onder uit. We hebben vocht gemeten en ook de dealer heeft dit gedaan. Er lijkt gelukkig niets in de wand te zitten. Opvallend is wel dat je de rubbers buiten makkelijk van de wand af kan halen. De hechting blijkt dus niet meer "je van het" (of hoort dat zo).
We willen dit wel zsm oplossen. Met de dealer hebben we het idee besproken om alle raamrubbers te vervangen (wanneer het er nu twee zijn lijkt het dat de rest volgt?!). Dit is wel een prijzige aangelegenheid.

Waar we over twijfelen is of we er niet zijn met de rubbers met nieuwe kit gewoon zelf vast te plakken. En moeten hiervoor de rubbers er dan uit of kan dit gewoon er tussen gesproten worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

De caravan staat momenteel overigens wel binnen in de stalling.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Beste Rob » za 30 aug 2014 16:07

Ben ook benieuwd naar de reacties omdat ik bij mij ook graag voor de zekerheid wat zou willen bijkitten onder de rubbers.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

johan46b
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 11:24
Locatie: Bovenkarspel

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door johan46b » zo 31 aug 2014 10:54

Raamrubbers bij los zittende delen goed schoonmaken,en ondvetten. Daarna zwarte sileconekit er tussen aanbrengen,en rondom netjes afwerken. Rubbers voor de winter onderhouden met vaseline. Bij mijn caravan zit dit nu al jaren weer waterdicht.
HOBBY DE LUXE 495UL 2023 MAZDA CX5 HOMURA SPORTS 2023

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Micky » zo 31 aug 2014 11:20

Nooit siliconen kit gebruiken op de caravan, gebruik butyl kit, dit blijft zacht en wordt ook door de fabrikanten gebruikt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

johan46b
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 11:24
Locatie: Bovenkarspel

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door johan46b » zo 31 aug 2014 12:15

klopt de caravan is geheel met butyl kit afgewerkt door de fabrikanten. Maar omdat dit tussen de raamrubbers nauwelijks is aan te brengen, en daarna veel uitpuilend kit en zwarte strepen zal geven, heb ik derhalve voor zwarte siliconen kit gekozen. Dit kun je dun inspuiten, en mits goed droog en ontvet absoluut waterdicht zal zijn, en tevens zijn flexibele rubberachtige structuur behoud. voor het aanbrengen van dakluiken, en al het andere grovere plakwerk is butyl kit het meest geschikt.
HOBBY DE LUXE 495UL 2023 MAZDA CX5 HOMURA SPORTS 2023

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Beste Rob » zo 31 aug 2014 12:25

RE.gif
Dank voor de info.
Ik alleen wel butyl kit gebruiken omdat dit ook oorspronkelijk zo zit bij de rubbers.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Micky » zo 31 aug 2014 18:08

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JVN
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 13 mei 2013 14:17

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door JVN » zo 31 aug 2014 20:45

Dank voor de reacties. Paar vragen nog.
Ik kan de rubbers makkelijk van de wand af krijgen. Het hangt niet los maar is wel zo om te vouwen. Hoort dat zo?
Ontvetten waar kan dat het beste mee op de rubbers?
Moeten de rubbers er uit of gewoon er tussen kitten?

JVN
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 13 mei 2013 14:17

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door JVN » ma 15 sep 2014 15:51

even een update. Van het weekend lekker bezig geweest met de raamrubbers :lol:
3 kokers dekaseal 8936 (toch de butylkit en geen siliconen) aangeschaft. Naar mijn ervaring nu moet dat meer dan voldoende zijn voor 8 ramen.
De oude kit geprobeerd te verwijderen. Dat gaat echt voor geen meter. Deze was met uitzondering van de kant waarop aan de caravan gehecht moet worden zeer kleefkrachtig. Rubbers verwijderen wilde ik niet doen want meer werk en dan zou ik er persoonlijk direct nieuwe inzetten.

Daarom besloten de gok te wagen en de oude kit laten zitten. Rondom nieuwe kit aangebracht (gewoon de spuit er tussen) en aangedrukt.
Eerste resultaat van 4 ramen is dat alles behoorlijk goed vastzit en prima afdicht. Tevens laat de overtollige kit zich gemakkelijk wegrullen zodat het resultaat strak wordt. Nog 4 ramen te gaan...
Zal ook de tuinslag er eens op zetten of ik idd geen water meer maak.
Nog een tipje wanneer je hiermee aan de slag gaat om wel even het raam eruit te halen. Dat werkt aan de bovenkant een stuk plezieriger.

Ben wel benieuwd hoe het jou vergaat Rob?!

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Beste Rob » vr 16 aug 2019 22:35

Zo. Het heeft even geduurd maar ik heb vandaag mijn raamrubbers voorzien van nieuwe kit. Ik ben als volgt te werk gegaan ( na geconstateerd te hebben dan de rubbers super lastigste verwijderen zijn en 1,5 uur bezig geweest te zijn 20 cm bies terug te plaatsen in het rubber). Raam verwijderd, daarna een nylon touw tussen het rubber en de caravan geduwd. Vervolgens de ruimte ontvet met St. Marc en droog gemaakt. Vervolgens het touw een stukje tussen het rubber en de caravan uitgehaald en de mond van de kitspuit tussen het rubber en de caravan geplaatst. Dan gaan kitten en steeds het touw voor de kitspuit uit de spleet trekken. Als alles gekit is rubber aandrukken en overtollige kit verwijderen. Koste een halve dag voor 7 ramen.
Bijlagen
5CF71BCB-55D1-46D2-8E43-1526675B5ED2.jpeg
F788A822-D669-47EC-BF5C-86F0CF134C5C.jpeg
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019 22:59

Ik weet dat het een K..Klus is maar toch had ik het rubber er volledig uit gehaald, vernieuwd en met verse Butylkit herplaatst.
Dit lijkt toch wat half werk....sorry...

Mijn allereerste caravan kende dit probleem ook bij 2 ramen...alles vernieuwd toen.
Vandaar dat ik weet dat het een K.. Klus is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Beste Rob » vr 16 aug 2019 23:16

Rubbers zijn verder goed en de nieuwe kit hecht ook goed. Zie nu geen reden om de Rubbers ook te vervangen. Mocht de lekkage niet weg zijn kan dat als nog.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door WillyL » za 17 aug 2019 10:25

RE.gif RE.gif
Ziet er misschien niet uit maar is toch ok denk ik.
De laatste foto is bijna een macro-opname en het lijkt enkel dat er tonnen prut uit de kier komt.
Bovenaan is wat gebrottel, maar och, daar komt toch het raam voor met, naar ik hoop, een donkere afwerkingsrand zodat je er niets van ziet.

Blijft natuurlijk dat het stilaan oudere rubber is, maar de caravan staat blijkbaar vaak in de stalling en dan weten die rubbers minder van het UV. Minder toch dan van een die jaar in jaar uitt buiten slaapt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door Beste Rob » za 17 aug 2019 11:50

De tweede foto is genomen voordat ik de overtollige kit heb verwijderd.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Raamrubbers lijken water door te laten

Bericht door BertJan » za 17 aug 2019 19:37

deze reparatie is prima voor het probleem en de rubbers kunnen weer jaren mee, een betere reparatie is volledig vervangen, maar nu is hij weer voor zeker 10 jaar goed waterdicht (mits je goed het vuil hebt weggehaald en ontvet).
veel hobby caravans tot ongeveer 2008 hebben last van losse raamrubbers en verstandig is hier goed op te controleren (raam open en kijken of het rubber nog vast zit aan de caravan) als je afkit voordat je water ziet is het redelijk voordelig te repareren zoals in dit topic aangegeven

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”