caravan voorraam

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
FIAT 500

caravan voorraam

Bericht door FIAT 500 » vr 8 nov 2013 16:05

hallo,

ik ben in het bezit van een eriba-nova 2009

ik ben op zoek naar medekampeerders die ook een eriba bezitten en dezelfde ervaring hebben als ik.
n.l. de voorraam is bij aankoop in 2011 bij de dealer in rosmalen nieuw geplaatst omdat de voorraam vlekken vertoonde.
de nieuwe voorraam vertoond na 2 jaar weer dezelfde vlekken,ik heb dit gemeld bij de dealer maar deze heeft mij verwezen naar de fabrikant
van de ramen n.l Polyplastic omdat dit een probleem is van fabrikant vinden zij.
de dealer heeft wel enige moeite gedaan maar is ook niet verder gekomen.
inmiddels heb ik mails naar Polyplastic gestuurd maar verwezen mij weer door naar caravanbedrijf Willemsen die het probleem moet oplossen.
deze hebben mij weer terug verwezen naar Polyplastic. dus ben ik weer terug bij af.
zoals u ziet is er nog veel loos in caravanland.

groet henk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: caravan voorraam

Bericht door Unplugged » vr 8 nov 2013 16:08

De dealer kan nooit de verantwoordelijkheid afschuiven op een fabrikant die zelf weer toeleverancier is van de constructeur. De dealer zal het moeten regelen met Eriba, Eriba met Polyplastic. Maar daar hoef jij je geen zorgen om te maken. Jij hebt alleen met de dealer te maken.
Ben je misschien ook lid van de Consumentenbond? Die kunnen je ook advies geven.

FIAT 500

Re: caravan voorraam

Bericht door FIAT 500 » vr 8 nov 2013 16:24

hallo,

de dealer in rosmalen mailt mij dat zij het niet kunnen oplossen
en vertellen mij dat de firma Polyplastic wel contact met mij opneemt maar daar wacht ik inmiddels al 2 maanden op.
een caravan kopen is zo gebeurd maar als er problemen zijn dan zijn ze vaak niet thuis.

groet henk weenie.gif

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: caravan voorraam

Bericht door Unplugged » vr 8 nov 2013 16:32

Het bekende VHKNDM-principe... boos.gif

FIAT 500

Re: caravan voorraam

Bericht door FIAT 500 » zo 17 nov 2013 13:08

beste leden,
ik heb van de dealer vernomen dat volgens de firma polyplastic de voorramen
beschadigd raken doordat je harder rijdt dan 100 km per uur.
de buiten en binnenplaat raken elkaar waardoor er beschadigingen optreden.
dus niet harder rijden .
ik heb zo,n verhaal nog nooit gehoord in al die jaren dat ik met een caravan op pad ben geweest (40 jaar).
zijn er nog andere caravanners die dit ooit vernomen hebben???

het gaat om de voorramen van de Eriba nova bj. 2006 t/m 2012.
ik ben door de firma POLYPLASTIC nog steeds NIET benaderd (2.5 maand)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: caravan voorraam

Bericht door Hobby Linka » zo 17 nov 2013 13:25

Kijkt me onzin, ik heb genoeg Eriba's gezien met een tempo 100 stikker. Die zouden dus tot op het randje mogen rijden?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: caravan voorraam

Bericht door Diny » zo 17 nov 2013 14:08

Een nieuw geplaatst voorraam in 2011 lijkt me onder de garantie vallen, ook al is de caravan uit de garantie. Dus de dealer kan in ieder geval gratis een nieuw raam plaatsen. Dan heb je er een van na 2012.
Verder is, zoals gemeld, de dealer degene die zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Wel vraag ik me af hoe het kan dat vrijwel alle caravans en ws ook campers ramen hebben van PP, terwijl er al jarenlang klachten lopen over hun produkten.
Inmiddels zijn ze er achter hoe het komt dat de raamhelften los laten, maar je hoort pas over terugroepacties als de garantie op de wagens allang verlopen is. Toeval?????
Wat kun je doen tegen een monopolist als PP om hun arrogante houding af te straffen?
Eigenlijk weet ik het antwoord al: NIKS mrgreen.gif

Tramp

Re: caravan voorraam

Bericht door Tramp » ma 18 nov 2013 11:41

Het blijft dan toch een kwestie die men de fabrikanten van de caravans zal moeten aanrekenen.
Want zij zijn uiteindelijk de afnemers van die 'PP' ramen.
Wanneer 'PP' bewust wacht met terugroepacties tot de garantietermijn van de betroffen caravans is afgelopen, rekenen zij er kennelijk op dat de caravanfabrikanten zich vanaf dat moment niet meer geroepen voelen om voor de kwaliteit van hun product garant te staan.

Kortom het lijkt mij, dat de dealers ertoe gebracht moeten worden de klachten zodanig bij de caravanproducenten neer te leggen dat deze 'PolyPlastics' het vuur aan de schenen gaat leggen.

makkelijker geformuleerd dan gedaan, ik weet het....

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: caravan voorraam

Bericht door FWalraven » ma 18 nov 2013 12:10

FIAT 500 schreef:
ik ben door de firma POLYPLASTIC nog steeds NIET benaderd (2.5 maand)

Zou toch die dealer eens schriftelijk aan schrijven dat hij nog een ""maand ?" de tijd krijgt om het te regelen dat er een ander raam geplaatst wordt. Hoe en met wie hij het verder regelt moet zijn probleem blijven.

Frans

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: caravan voorraam

Bericht door Gemineye » ma 18 nov 2013 12:39

Mijn vader heeft hetzelfde gehad, hoewel niet bij een Eriba. Mijn vader heeft een Kip uit 2004, en bij die caravan het bekende probleem met loslatende raamhelften. Dit is toen door de dealer eens gelijmd, maar natuurlijk binnen afzienbare tijd hetzelfde probleem. Hij heeft toen contact opgenomen met de fabriek in Hoogeveen en daar kon ter plekke een nieuw raam worden gemonteerd. Dit nieuwe raam zou volgens de fabriek van een betere zending zijn (ziet er ook iets anders uit, de tint is ook iets donkerder). Het vervangen van dat raam was bij de fabriek overigens niet kosteloos, maar werd vergoed door de caravanverzekering. De grondslag daarvan is me niet helemaal bekend, maar is in geval van de TS misschien een poging waard want dat scheelt heel wat gezeur.

Zoals hierboven al meerdere malen gezegd; de doorverwijzing naar de fabrikant van de ramen is volledig ongegrond. TS heeft met polyplastics geen overeenkomst gesloten, wel met de dealer. De dealer is verantwoordelijk voor het afwikkelen van garantiezaken. Als er iets kapot gaat buiten de gestelde garantietermijn, maar wel binnen de periode die je redelijkerwijs van het product mocht verwachten (en daar is bij TS sprake van lijkt mij), dan is de fabrikant van het product aansprakelijk. De fabrikant van het product is Eriba; hun naam staat er zelfs op. Wie de fabrikant van het onderdeel is doet niet terzake. In dit geval zou de dealer op moeten treden als vertegenwoordiger van de fabrikant, maar bij gebrek daaraan is Eriba aansprakelijk. Eriba mag jou nooit doorverwijzen naar hun leverancier voor garantieafwikkeling. Zou een mooie boel worden; dat zou betekenen dat als de dynamo van mijn auto onverwachts snel stuk gaat, de dealer mij door zou verwijzen naar Bosch omdat die dat ding gefabriceerd heeft; onacceptabel.


Helaas voor TS is gelijk hebben en het ook krijgen niet hetzelfde.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Tramp

Re: caravan voorraam

Bericht door Tramp » ma 18 nov 2013 13:34

Wellicht een aardig idee voor alle 'zichzelf en de lezers respecterende' CARAVANTIJDSCHRIFTEN,
om in het vervolg in alle test's en voorstellingen, de ramenfabrikant te vermelden en vervolgens bij de opsomming van de conclusie's
de naam 'Polyplastic' onder een vette 'MIN' te vermelden.

BTW
ik las het volgende op http://www.polyplastic-pass.nl/nederlan ... aratie.php

Wij wijzen u er uitdrukkelijk op dat u de vensters van uw voertuig aan de rand met sterk plakband moet vastzetten voordat u de weg opgaat.

ofwel: Hoe je als fabrikant jezelf volkomen ongeloofwaardig kunt maken.

Nu maar hopen dat bij het verwijderen van dat plakband de ramen het wel houden, schrik.gif
of zouden ze na een dergelijke handeling automatisch buiten elke verdere garantie vallen.
Laatst gewijzigd door Tramp op ma 18 nov 2013 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: caravan voorraam

Bericht door Daphne » ma 18 nov 2013 13:43

Wij zijn erg goed bekend met de dealer uit Rosmalen waar het in dit draadje om gaat, en weten dat zij alles doen voor hun klanten wat binnen hun bereik ligt, en zelfs daarbuiten. Maar daar zit ook een limiet aan. En met de zaak Polyplastic zijn al heel veel dealers klaar volgens mij. Zoals TS al zegt, de dealer heeft enige moeite gedaan bij de fabrikant, maar is ook niet verder gekomen. Tja, wat kan de dealer dan nog meer? Weer een nieuwe raam geven op eigen kosten? En dan weer? Er zal eerst een probleem bij Polyplastic moeten worden opgelost.

De caravanfabrikanten zouden iig geen zaken meer moeten doen met Polyplastic voordat zij hun zaken op orde hebben. En ik vind het eigenlijk een schande dat een eigen verzekering moet opdraaien voor de kosten van een fabricagefout. Kunnen gedupeerden (en dat schijnen er veel te zijn) niet gezamelijk Radar, Kassa of de consumentenbond inschakelen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: caravan voorraam

Bericht door Tramp » ma 18 nov 2013 14:11

RE.gif
Ik denk ook niet dat die verzekering dat zomaar doet,
tenzij die schade als gevolg van drempels of andere uitzonderlijke schokken tijdens het rijden wordt aangemerkt.

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: caravan voorraam

Bericht door rovado » ma 18 nov 2013 14:52

Als ik het zo zie kunnen bezitters van een caravan met ramen van PP beter kamperen bij hun dealer in de loods.
PP vergeet op hun website namelijk te vermelden dat het met caravans voorzien van hun ramen beter is om NIET de weg op te gaan.
Ramen met stevig tape moeten vastzetten voordat je de weg op gaat. Hoe verzinnen ze het awhoea.gif whistle.gif

Volgens mij typisch een zaak voor Kassa en/of Radar, maar ook een negatieve recensie in de KCK, Caravannen en Freelife zou wellicht deze fabrikant eens tot bezinning kunnen brengen.

:oops:
Ik hoop niet dat ik ze ook heb. boos.gif
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: caravan voorraam

Bericht door Gemineye » ma 18 nov 2013 15:15

Tramp schreef:Wij wijzen u er uitdrukkelijk op dat u de vensters van uw voertuig aan de rand met sterk plakband moet vastzetten voordat u de weg opgaat.
Het staat er een beetje gek, maar ik geloof dat dit alleen maar geldt voor ramen waar deze actie op slaat. Dus als het vermoeden bestaat dat de helften los zouden kunnen laten.

Het feit dat ze het een 'veiligheidsactie' noemen geeft al een beetje aan dat het resultaat esthetisch gezien niet echt fraai zal zijn.. Ik denk dat je zelf met een popnageltang nagenoeg hetzelfde resultaat zult bereiken.

Overigens wel bijzonder dat op hun site maar een paar merken staan, terwijl wij hier weten dat het op veel meer merken van toepassing is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: caravan voorraam

Bericht door FWalraven » ma 18 nov 2013 15:36

Daphne schreef: Weer een nieuwe raam geven op eigen kosten?

Ja en het probleem niet verschuiven naar de klant.

De dealer verkoopt geeft garantie en zal daarvoor garant moeten staan.

Als je er voor de koop over begint is het allemaal geen probleem, wordt allemaal netjes afgehandeld meneer/mevrouw. Staan wij garant voor. Wij zijn aangesloten bij etc. etc.
Totdat er een handtekening is gezet. Gelukkig wordt het bij de meesten wel goed afgehandeld.

Ook hij heeft risico's net als de klant die buiten de garantie niet veel hoeft te doen om een reparatie van duizend Euro of meer te bemachtigen in geval van schade etc.

Bovendien ook hij kan zich ook verzekeren, een verzekering die in 9 van de 10 gevallen door de klant wordt betaald.

Is Poly-plastic alleen heerser op het gebied van caravanruiten?
Nee, wat let de dealer om een andere fabrikant in te schakelen?
Ja, kunnen de dealers dan gezamelijk niets tegen die fabrikant ondernemen? Of wordt het dan te moeilijk?

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: caravan voorraam

Bericht door Daphne » ma 18 nov 2013 17:16

RE.gif

Is allemaal erg makkelijk gezegd. Zeker in de wetenschap dat de klant weer terugkomt omdat het euvel er niet blijvend mee is verholpen. En in de meeste gevallen gaat het hier om ramen in caravans die al buiten de garantie vallen. En een dealer kan geen andere fabrikant voor de ramen kiezen. Die verkoopt het caravanmerk en is een tussenpersoon. En bij die dealer in Rosmalen zit het echt wel goed met de aftersales.

Je bent als consument gelukkig beschermd door regelgeving, dus wat let de eerste persoon om van die bescherming gebruik te maken?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: caravan voorraam

Bericht door Tramp » ma 18 nov 2013 19:52

Precies , neem een advocaat in de arm en ga je recht halen. boos.gif
Iedereen heeft tegenwoordig toch wel een rechtsbijstand verzekering of loop ik hier achter....?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: caravan voorraam

Bericht door Nimma » ma 18 nov 2013 19:59

Neem de Radar app mee, dat doet wonderen, zegt Antoinette .
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: caravan voorraam

Bericht door Vliedje » do 28 nov 2013 21:51

caravan.gif Lekkere dealer is dat. Wel een, bepaald niet goedkope caravan verkopen, en dan niet thuis geven als zich een probleem voordoet? Wettelijk heeft de man geen poot om op te staan. Je hebt met hem zaken gedaan, dan zal hij het ook moeten oplossen. Hoe de dealer dat vervolgens oplost met de toeleverancier of de importeur, is voor jou verder niet van belang. De dealer hoort het probleem gewoon netjes op te lossen. Maar helaas gebeurt dit vaker in caravanland. Iets dergelijks heeft zich ook voorgedaan met het hefdak van bepaalde in Frankrijk geproduceerde Eriba modellen. Daar bleef water op staan, omdat de constructie niet deugde.

FIAT 500

Re: caravan voorraam

Bericht door FIAT 500 » vr 17 jan 2014 19:19

beste forumlezers,
hierbij wil ik jullie melden dat het probleem van de voorraam is opgelost,
tenminste wat betreft de vergoeding.
ik heb het hele verhaal voorgelegd aan mijn verzekering, deze melde mij dat als je niet
de eerste eigenaar bent van de caravan, heb je geen recht op vergoeding,
zo staat het in veel polissen.
ik heb dit neer gelegd bij mijn rechtsbijstand-verzekering , deze gaan de zaak uitzoeken.
zij hebben besloten de schade volledig te vergoeden en dit is inmiddels geregeld.

dus NIET de dealer of polyplastic die dit eigenlijk had moeten oplossen.

iedereen bedankt voor het meedenken. haphop.gif

Gerhard N

Re: caravan voorraam

Bericht door Gerhard N » vr 17 jan 2014 19:25

Mooi, dat het opgelost is! blij.gif

Vliedje

Re: caravan voorraam

Bericht door Vliedje » vr 17 jan 2014 19:37

RE.gif Fijn voor jou dat het nu is geregeld, al is het niet op de juiste manier. De oplossing voor dit probleem had gewoon bij de dealer vandaan moeten komen. Daar heb je hem gekocht, daar had het probleem opgelost moeten worden.

@Tramp. De betreffende maatregel van het tapen van de ruit, sloeg op de periode voorafgaand aan reparatie of vervanging. Als je de moeite had genomen de inhoud achter alle tabs te lezen, zou dat je zijn opgevallen. In het geval van Buerstner hebben zowel Buerstner als Polyplastics zeer correct gehandeld en de problemen van de betreffende Buerstner ramen keurig opgelost. Er kon zelfs met forse korting worden gekozen voor compleet nieuwe ramen. Ook bij oudere caravans. Ik wou dat elke fabrikant zich zo verantwoordelijk opstelde. Eriba hoort daar zeker niet bij.

Tramp

Re: caravan voorraam

Bericht door Tramp » vr 17 jan 2014 21:57

Vliedje @ zover heb ik inderdaad niet terug doorklikt.

Overigens bij inruil van onze Caravan hebben wij de kosten van alle gare ramen en verder verborgen verdriet met de dealer gedeeld en deels op de verzekering kunnen verhalen.

Nog een a twee maanden en dan ligt het hoofdstuk 'Kip in zijn nadagen' voorgoed achter ons en wordt onze nieuwe Bürstner Averso afgeleverd.
Prettig overigens om te lezen dat deze fabrikant in onderhavige kwestie wel zijn verantwoordelijkheid is nagekomen,
dat geeft goede hoop voor de toekomst. thumbup.gif

Vliedje

Re: caravan voorraam

Bericht door Vliedje » za 18 jan 2014 02:09

RE.gif dat is alvast een felicitatie waard. Op voorhand veel plezier gewenst met jullie nieuwe caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”