Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Mirjam
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jun 2014 20:11

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door Mirjam » wo 8 jul 2015 13:06

Oh ja... die borging maakt niet uit; bij de metalen moeren krijg je de bouten erbij.
Home is where the Kip is... Afbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door deusjevo » wo 8 jul 2015 13:13

Mirjam schreef: Check vooral je andere steunen ook. Onze oude (plastic) blokken waren allemaal al deels stuk of ernstig versleten.
Goeie tip, ik heb ze vorig jaar ook 4 laten vervangen, er gaven toen 2 achter elkaar de geest
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

janneke

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door janneke » ma 18 sep 2017 20:00

DSC08406 - kopie.JPG
schroefbus+bout
DSC08406 - kopie.JPG
schroefbus+bout
Om niet de hele uitdraaipoot er af te hoeven halen en eventuele problemen met meedraaiende moeren te voorkomen haal ik altijd de spindelas los.Hiervoor moet je de borgpen(spanbus) verwijderen die tegen de binnenzijde v/d caravan door de uitgaande as is gestoken.
Dit doe je met een pendrijver en hamer en is een geduld karwei, aangezien je de as steeds in de juiste positie moet brengen om er bij te kunnen.
Eventueel kun je een gat boren in het in de weg zittende onderliggende plaatje, dan kun je er beter bij.
Spindelmaat (16 of 20mm) opmeten en dan de diameter van de zich aan beide zijkanten bevindende ronde naafjes (ronde verdikkingen) waarmee de glijmoer in het U- profiel scharniert .
Deze zijn 15-17 of 19mm , en indien niet meer te meten , neem dan de gatmaat van het U-profiel waar de naafjes van de moer in horen te zitten. ("hoeksteunspindel X uitvoering 643059 "is de benaming voor een 20mm as en 15mm naafjes)
Let op: nieuwe glijmoer wordt vaak geleverd met zelftappende schroeven die niet volledig in te draaien zijn als je onder de caravan ligt. Dus eerst in de bankschroef deze kruiskopschroeven met een beetje olie "voorsnijden".
Om het u-profiel toegankelijk te maken voor de glijmoer moet het U-profiel breder gemaakt worden. Dit kan eenvoudig door een zeskante schroefbus M8 met een bout er in te plaatsen en mbhv 2 steeksleutels te verwijden.
Na plaatsing glijmoer mbhv een kleine mobiele bankschroef het u_profiel weer zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat brengen.
Ik heb nog een paar schroefbusjes liggen, dus wie er een graag wil hebben mail: a.brekelmans6@kpnplanet.nl

roessie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2019 17:37

Re: Vervangen spindelmoer van Alko uitdraaisteun

Bericht door roessie » do 12 sep 2019 20:30

Hi, ik moest van onze Kip Compact 37EK onlangs ook een spindelmoer vervangen. Uitdraaisteun eerst onder de caravan verwijderd.
Daar de spindelmoer finaal in vieren was gebroken, kon ik hem er met een schroevendraaier eenvoudig tussenuit peuteren.
Omdat daarna de spindel niet meer in de weg zat, kon ik het u-profiel eenvoudig met een tang naar buiten buigen, zie foto 1. Voor het vervolg van mijn verhaal moet ik er wel bij vertellen dat je hierbij echt een bankschroef moet hebben om de uitdraaisteun goed vast te zetten. Draai de uitdraaisteun zover open dat je er een kleine bahco onder kunt steken.
Op foto 2 kantel ik het blokje zover mogelijk met de nok richting het gat in de steun.
Nu is het nog een kwestie van de bahco als hefboom te gebruiken, foto 3, om het u-profiel zodanig ver open te buigen totdat je ook de tweede nok van de spindelmoer in het gat kan plaatsen. Bij deze actie zul je begrijpen dat een bankschroef onontbeerlijk is ;-).
Tot slot is het nog een kwestie van het u-profiel terugbuigen met behulp van de bankschroef en de spindelmoer te borgen met de bijgeleverde (zelftappende!) schroefjes. Vet de spindel een weinig in.
Succes, Ruud
Bijlagen
Spindel1.jpg
Spindel2.jpg
Spindel3.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”