Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
ehcm
Berichten: 11
Lid geworden op: za 3 sep 2011 12:10

Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door ehcm » di 24 jul 2012 21:00

Het blinderings gedeelte van het schuifdak loopt zeer zwaar. heb geprobeerd de kunststof rail in te spuiten met teflon spray, echter geen resultaat.
Ben bang dat ik hem op een gegeven moment kapot trek, heeft iemand suggesties/

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door Rob450 » di 24 jul 2012 21:41

Misschien kun je er het merk en type schuifdak aan toevoegen? Een schuifdak in een caravan ben ik overigens nog niet tegen gekomen.

Rob
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door BertJan » di 24 jul 2012 21:46

Vaak zijn dit plisee gordijnen deze moet je iets kantelen om open of dicht te doen

ehcm
Berichten: 11
Lid geworden op: za 3 sep 2011 12:10

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door ehcm » wo 25 jul 2012 09:41

Merk en/of type kan ik niet vinden, maar het venster van het luik kan zijdelings verschoven worden.
Met het luik heb ik geen problemen, alleen met het openen en sluiten van de plisee blindering.
Deze blindering wordt zijdelings door een kunststof rail geleid, het schuin openen of sluiten heeft geen zin daar dan de geleidingsblokjes de zaak blokkeren.
Aan de onder-en bovenzijde van elk geleidingsblokje bevindt zich een kunststof touwtje, die NIET meebewegen tijdens het openen/sluiten.
De "touwtjes"staan onder een behoorlijke spanning, vandaar mijn vrees dat dit een keer fout gaat.

weenie.gif weenie.gif

sprite1

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door sprite1 » wo 25 jul 2012 14:23

of....naar een dealer.....of....zelf voorzichtig demonteren(hobbiën,slopen mrgreen.gif ) en zoeken naar de oorzaak, waarschijnlijk t oprol mechanisme van de touwtjes wat vast zit.... denk om de veertjes als je zelf gaat hobbiën die willen wel eens om je oren vliegen mrgreen.gif .....suc6

Nick

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door Nick » wo 25 jul 2012 16:55

Als het hetzelfde systeem is wat in mijn Hobby zit dan zou je met heel fijn schuurpapier de plastic geleiderail iets kunnen opschuren en daarna iets vettig maken met siliconenspray.
Zo heb ik het gedaan en het liep weer als een trein. Wel even van te voren goed schoonmaken om eventueel stof er niet in te schuren.
Ik weet niet of dit de juiste methode is, maar het werkte wel.

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Schuifdak blinderingsgedeelte loopt zwaar

Bericht door Henkc » wo 28 aug 2019 12:33

Late reactie maar toch.

De plise in mijn hobby caravan (heki dakluik) loopt ook erg zwaar. Ik wilde niet direct aan de slag met allerlei smeermiddeltjes omdat deze vaak “korte termijn” zijn.
Daarnaast is niet alle kunststof blij met olie en is de oplossing van smeren vaak aanleiding tot een groter probleem.

Het touwtje heeft mi slechts 2 funkties, en dat is er voor te zorgen dat je het plise handvat niet scheef trekt en zorgt ervoor dat het plise niet uit het daklijk “zakt”

De plise houder is vrij eenvoudig te verwijderen door hem rustig aan diverse zijden een beetje omlaag te wrikken.
Zo gedaan, en de zaak eens goed bekeken. De touwtjes staan idd onder een flinke spanning en worden (bij mij) door een veredelde balpen veer onder spanning gehouden. Stel mogelijkheid “0” nada, geen noppes.
Door aan het touwtje te trekken (voorzichtig) blijkt dat idd de spanning van het touwtje van invloed is op het stroef lopen.

Mijn oplossing ... (omdat ik geen andere mogelijkheid zag) was om met een nagelknippertje 1 of 2 windingen van het veertje af te knippen. Geen ideale oplossing en er is geen weg terug.
Als je het wilt proberen, weet wat je doet, een te slap koordje is ook niet goed. Probeer het echt eerst uit door de druk van het veertje te halen. Er is namelijk GEEN WEG terug

Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”