Torsie as

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Andre kel

Torsie as

Bericht door Andre kel » ma 9 jan 2006 11:20

Hallo, graag wil ik via deze weg wat vragen wat wel on topic is. Ik heb laatste en Constructam comet 4 gekocht uit 1966. Heb 'm RDW laten keuren en is goed gekeurd. Ze hadden twee opmerkingen.
1) De oplooprem begint wat laat met remmen maar doet het dan wel goed. Kan het zijn dat de remblokken versleten zijn? Zijn die makkelijk te vervangen?
2) De caravan staat laag op de wielen. De draag arm wijst wat naar boven. Aan beide kanten van de as aan de kant van de koppeling zit een inbus bout. De keurmeesters dachten dat je op de manier de torsie as nog wat bij kan draaien zodat hij weer wat hoger op de pootjes komt. Klopt dit?
Verder wil ik graag aan de achterkant twee nieuwe draai poten er onder zetten. Waar kan je die kopen? Ik woon in Heerlen.
Dank en groet,

Andre :)

René

Bericht door René » di 10 jan 2006 19:19

Het vervangen van remblokken kan je zelf doen,maar het afstellen luisterd nogal nauw.
kan je dus beter laten doen.
hoe het met je torsie vering zit weet ik niet. :roll:
uitdraaipoten kan je bij elke caravan zaak kopen.
als je toch nieuwe eronder zet ,zou ik gelijk de zwaardere type nemen.
kan gewoon wat meer hebben. :wink:


succes rené

Patje

Bericht door Patje » di 10 jan 2006 20:42

René schreef:uitdraaipoten kan je bij elke caravan zaak kopen.
als je toch nieuwe eronder zet ,zou ik gelijk de zwaardere type nemen.
kan gewoon wat meer hebben. :wink:
Weet ik zo niet, René. Zware uitdraaisteunen kunnen op zich inderdaad meer gewicht dragen, dat klopt. Alleen blijft de rest van de caravan gelijk: onderstel en bodem. En daar zit het zwakke punt. We hebben al meermaals gezegd dat je de caravan niet mag levellen met de pootjes, dat is niet alleen om de poten te sparen, maar ook (en misschien vooral) de bodemplaat.
Moraal: ik durf betwijfelen of "verzwaarde uitdraaisteunen" wel een goede investering zijn, ook op nieuwe caravans.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » wo 11 jan 2006 14:41

Patje schreef:
René schreef:uitdraaipoten kan je bij elke caravan zaak kopen.
als je toch nieuwe eronder zet ,zou ik gelijk de zwaardere type nemen.
kan gewoon wat meer hebben. :wink:
Weet ik zo niet, René. Zware uitdraaisteunen kunnen op zich inderdaad meer gewicht dragen, dat klopt. Alleen blijft de rest van de caravan gelijk: onderstel en bodem. En daar zit het zwakke punt. We hebben al meermaals gezegd dat je de caravan niet mag levellen met de pootjes, dat is niet alleen om de poten te sparen, maar ook (en misschien vooral) de bodemplaat.
Moraal: ik durf betwijfelen of "verzwaarde uitdraaisteunen" wel een goede investering zijn, ook op nieuwe caravans.
Jawel hoor, die zwaardere steunen zorgen voor wat betere stabiliteit, de caravan "wiebelt" dan wat minder tijdens het verplaatsen in de caravan.

Stef

Bericht door Stef » wo 11 jan 2006 18:46

gerhard n schreef: Jawel hoor, die zwaardere steunen zorgen voor wat betere stabiliteit, de caravan "wiebelt" dan wat minder tijdens het verplaatsen in de caravan.
Nou, ik merk niet zoveel verschil. Het beweegt nog steeds redelijk mee.

Andre kel

Bericht door Andre kel » do 12 jan 2006 13:31

Ok, alvast bedankt voor de reacties. Belangrijk vind ik de torsie as. Is dit te doen? Ik ga eens een caravan boer bellen. Groet,

Andre

René

Bericht door René » do 12 jan 2006 15:15

Bij mij zit de deur aan de achterzijde,dus de druk komt steets weer op de achterpoten van de caravan.
Daardoor komt er steets meer speling.
ik heb nu nog lichte poten eronder zitten maar deze moest ik toch vlak voor mijn vakantie nog even verstevigen.
als je ze toch moet vervangen
pak dan gelijk die zwaarderen voor die paar € meer.

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 12 jan 2006 15:37

Hoe dan ook moet je om de zoveel tijd je pootjes een zwengel geven. Ook al heb je plankjes eronder, dan nog zakt de boel weg in de grond. zwaardere pootjes helpen hier niet bij.
Ook de aandraaikracht wordt nauwelijks beperkt door de sterkte van de pootjes. Wel door de bodemplaat en het chassis. :oops:

2cv

Bericht door 2cv » do 12 jan 2006 16:58

Ik heb niet zo heel veel verstand van torsievering, maar wel wat algemene technische kennis.

Volgens mij moet die draagarm waar het wiel aan zit enigzins naar beneden wijzen. Op die manier komen wanneer de caravan over een hobbel rijdt, er minder grote krachten op de caravan + veersysteem te staan. Als het wiel inveert en de draagarm staat al wat omhoog, dan gaat de draagarm nog verder omhoog (duh!). Tevens heeft het wiel de neiging achter de hobbel te blijven haken (wordt dus ten opzichte van de caravan naar achter geduwd). Echter, bij het inveren komt het wiel een ietsje naar voren. Dit is dus tegen de richting in waartoe het wiel door de hobbel geduwd wordt. Een draagarm die omlaag staat is dus beter.

Ik ben er voor 99,99% zeker van dat die torsieas te reviseren valt. Een goede caravanboer schroeft de as er onder weg, haalt hem uit elkaar (trekt het binnenste van de torsieas uit de buitenste huls), haalt het oude, vervormde rubber weg, plaatst nieuw rubber en perst het geheel weer in elkaar. De kans dat je dit zelf kan doen lijkt me klein.

Stevigere pootjes is iets waar ik over twijfel. Wanneer de pootjes doorbuigen, wordt de kracht die er voor zorgt dat die pootjes doorbuigen gebruikt om die pootjes door te buigen (weer duh!). Wanneer je stevigere poten monteert die niet doorbuigen, moet iets anders die kracht opnemen. B.v. de bodemplaat. Je zou dus kunnen zeggen 'buigen (pootjes) of barsten (iets anders)'.

Vroem

Bericht door Vroem » do 12 jan 2006 20:35

Een goede caravanboer schroeft de as er onder weg, haalt hem uit elkaar (trekt het binnenste van de torsieas uit de buitenste huls), haalt het oude, vervormde rubber weg, plaatst nieuw rubber en perst het geheel weer in elkaar. De kans dat je dit zelf kan doen lijkt me klein.


Volgens mij is dat een rubbergeveerde as en een torsie as is van staal.
Bij een rubber geveerde as zitten er 3 rubber strengen in trapeziumvorm opgesloten in het ashuis.

Bij een torsie as zit er een platte strook metaal in de asbuis die aan de uiteinden vastzit en zodoende door de torsie werking veert.

2cv

Bericht door 2cv » vr 13 jan 2006 12:07

Ik meende dat torsieassen altijd rubbergeveerd waren.

Maar dat maakt niet uit, want als die vering inderdaad uit een strip staal komt, dan moet dit verrenstaal zijn, en omdat dat een andere materiaalsoort is dan gewoon staal, zit die strip niet vastgelast, maar vastgebout of vastgeklonken en kan deze strip dus verwijderd en vervangen worden.

Ik zou er gewoon mee naar een goede caravanboer gaan. Die heeft de juiste kennis, materialen en gereedschappen m de as te herstellen.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

torsieassen

Bericht door Psjaak » vr 13 jan 2006 22:29

Beste allemaal,
Zelf heb ik in het grijze verleden een aanhangwagentje gehad met stalen torsieveren. Deze zakte steeds meer door zijn veren. Dit gebeurd natuurlijk op vakantie. Samen met een vriendelijke automonteur hebben we de as op de camping uit elkaar gehaald en bleek een van de bladen van de torsieas te zijn gebroken. Deze as bestond uit drie platte staven staal.Aan het einde van de staven zaten bouten die ze bij elkaar hielden.
Doordat de bladen onderling kunnen bewegen ontstaat het verende effect omdat de bladen weer terug willen naar hun uitgangssituatie. Met de kapotte veer zijn we naar de plaatselijke smid geweest en deze heeft het vakkundig gelast, We hebben nog jaren plezier van het wagentje gehad.
Groet sjaak

Vroem

Bericht door Vroem » za 14 jan 2006 12:27

Ik meende dat torsieassen altijd rubbergeveerd waren.


Rubbervering
Verreweg het populairste veersysteem bij caravans is het veersysteem dat werkt met rubber als veerelement. Er is een aantal steekhoudende argumenten waarom de rubbergeveerde as zoveel opgang maakt. Dat zijn:

*de as is eenvoudig van constructie en eenvoudig te produceren;
*de as neemt weinig ruimte in;
*rubber als veerelement werkt progressief;
*rubber als veerelement is zelfdempend.
De werking van een rubbergeveerde as is als volgt: een staaf waaraan haaks de wieldraagarm is bevestigd, zit in een koker van afwijkende vorm. De as zou vrij in de koker kunnen bewegen ware het niet dat de ruimte tussen de staaf en de koker is opgevuld met rubber. Wordt het wiel ingedrukt dan gaat de staaf in de koker draaien en perst het rubber samen tot het moment dat dit niet verder kan. De koker is verbonden met het chassis en kan niet bewegen. Het rubber ontspant zich weer en de as komt in de uitgangspositie terug. Verreweg de grootste fabrikant van rubberassen voor caravans is Al-Ko. Een tweede, kleinere leverancier is de genoemde fa. Peitz.

Bron: Caravanhandboek.

gastjw

Bericht door gastjw » zo 15 jan 2006 23:26

Ik wil niet vervelend doen, maar laat ik nu in hetzelfde caravanhandboek (uitg. 1991, blz. 89) vinden dat staaltorsie-assen geleverd worden (werden?) door Peitz. En tegenwoordig (uitg. 2002, blz. 136) door BPW onder alle Hobby's.
Voor de volledigheid, ook staaltorsie zit in een buis, maar dan in een ronde.
Het zijn meestal 2 dikke platte staven die zo'n 80 cm in de buis steken en daar door een bout vastgeklemd worden.
Door het ontbreken van eigen demping van staal zijn schokbrekers noodzaak.

Hoofdzakelijk Alko levert rubbergeveerde assen, 3 ronde slangen die in een globaal driehoekige buis zitten.
Peitz levert ze ook een beetje.
Daar is een schokbreker niet strikt nodig, maar gewenst.

En zou psjaak het misschien hebben over bladveren, vaak 3 in de lengterichting van het aanhangertje? Dat is namelijk ook een systeem dat vroeger nog wel eens werd toegepast.

Vroem

Bericht door Vroem » ma 16 jan 2006 00:07

Voor de volledigheid, ook staaltorsie zit in een buis, maar dan in een ronde.
Ik wil ook niet vervelend doen want dat schreef ik al dat het in een buis zit. :wink:
Bij een torsie as zit er een platte strook metaal in de asbuis

Patje

Bericht door Patje » ma 16 jan 2006 08:00

Wie weet welk systeem het beste is? En welk systeem gaat het langste mee? En welk syteem vergt het minste onderhoud?

Vroem

Bericht door Vroem » ma 16 jan 2006 22:04

Ja dat is een moeilijke Patje.
Een rubber geveerde as is het goedkoopst te produceren, en vergt geen onderhoud.
Een stalen torsie as heeft wat vetnippels dus heeft wat onderhoud nodig.

Dus ik denk dat de stalen torsie as de betere as is (omdat die duurder is)
Want meestal wat duurder is zal meestal ook beter zijn is mijn ervaring. :wink:

Patje

Bericht door Patje » di 17 jan 2006 07:48

Wel Vroem, ik had ook al zo'n bruin vermoeden...
Waar ik een beetje bang van ben is dat het rubber na verloop van jaren gaat verduren en scheuren. Daardoor verliest het zijn dempende werking. Ik heb dat probleem bij mijn vorige auto's gehad: na een jaartje of 10 begonnen de silent-blocks in de ophanging van de achterwielen te scheuren, met speling voor gevolg (en afgekeurd bij controle :cry: :oops: )

Vroem

Bericht door Vroem » di 17 jan 2006 20:04

Nou zo snel zal dat niet gebeuren Patje met een caravan.
Je rijd natuurlijk wel heel wat Km's minder dan met een auto, en silent-block's zijn qua oppervlakte vele malen kleiner dan de rubber strengen die opgesloten zitten in de buis.

Mijn voorlaatste caravan was meer dan 20 jaar oud en de rubber vering was nog volledig in orde.
En vervangen is goedkoper dan van een een stalen torsieas. :wink:

Patje

Bericht door Patje » di 17 jan 2006 20:45

Mooi zo. Ik weet eigenlijk niet van buiten welk systeem er onder onze Hobby staat. Wel is de ophanging gedempt met schokdempers, daarop heb ik gelet toen we 'm kochten. En ook weet ik zeker dat het géén bladveren zijn en géén spiraalveren.

Vroem

Bericht door Vroem » di 17 jan 2006 21:59

Waarschijnlijk ook gewoon een rubbergeveerde as Patje.
Meestal zitten die in een driehoekige koker (de as) de schokdempers die erop zitten maken een sneller einde aan de deinende beweging.

De torsieas is meestal rond en de metalen strippen zitten in de asbuis waarop dan weer meestal vetnippels zitten (in het midden en aan de uiteinden van de as)

Maar maak je niet ongerust over de rubbergeveerde assen die gaan jaren mee. :wink:

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » di 17 jan 2006 22:16

@Patje,

onder Hobby zit een staalgeveerde as. In de bijgeleverde handleiding (het dikke boek) bij je caravan kan je zien om de hoeveel kilometer je de as moet smeren.
Wij hebben het in oktober laten doen tijdens de onderhoudsbeurt maar je kan het ook makkelijk zelf doen (volgens mijn echtgenoot :lol:, ik houd niet van vette vingers :wink: ).

Patje

Bericht door Patje » wo 18 jan 2006 08:27

Bedankt Vroem en daphne. Geloof het of niet, maar ik heb àlle documentatie van voor tot achter helemaal doorgelezen, en toch ben ik dat vergeten :oops: Mijn geheugen lijkt steeds meer op een Gruyère... :oops:

Ik ga het in onze handleiding eens opzoeken, die ligt thuis, dus kan ik lekker nalezen; de caravan staat nog in de stalling en dus kan ik niet eventjes onderaan kijken :cry:

Andre kel

Bericht door Andre kel » ma 30 jan 2006 21:15

Hoi Allen, tot nu toe bedankt voor alle reacties. Alleen merk ik dat het een discussie is geworden over het soort assen dat er kennelijk bestaat. Wat ik tot nu toe weet is dat Constructam assen gebruikte van de Hahn fabriek in duitsland. Dit is een Torsie as, volgens iemand van een caravan zaak. Die wilde er trouwens niet aan beginnen om het te maken. Het was volgens hem wel te doen, door de as uit het huis te kloppen, en slag te draaienen weer terug in het huis ermee! Hup!
Maar ik durf het alleen niet aan en zoek een goede monteur in de buurt van Heerlen. Als ik 'm zo weer hoger op zijn poten krijg. Groet,

Andre :wink:

Zuignap

Bericht door Zuignap » ma 30 jan 2006 23:19

Andre kel schreef:Hoi Allen, tot nu toe bedankt voor alle reacties. Alleen merk ik dat het een discussie is geworden over het soort assen dat er kennelijk bestaat. Wat ik tot nu toe weet is dat Constructam assen gebruikte van de Hahn fabriek in duitsland. Dit is een Torsie as, volgens iemand van een caravan zaak. Die wilde er trouwens niet aan beginnen om het te maken. Het was volgens hem wel te doen, door de as uit het huis te kloppen, en slag te draaienen weer terug in het huis ermee! Hup!
Maar ik durf het alleen niet aan en zoek een goede monteur in de buurt van Heerlen. Als ik 'm zo weer hoger op zijn poten krijg. Groet,

Andre :wink:
Dé assenspecialist van Nederland is Triorep: http://www.triorep.nl
Bij het onderwerp onderdelen vind je een databank gevuld met allerhande onderdelen, waaronder ook assen van Hahn.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”