Disselbak scharnier Home Car

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
flip
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 jan 2010 12:32

Disselbak scharnier Home Car

Bericht door flip » ma 20 jun 2011 21:54

LS,
Problemen met de roestvrijstalen pianoscharnieren van disselbakken van onze Home-Car 45FHU uit 2003.
De aluminium popnagels, die gebruikt zijn om het roestvrijstalen scharnier aan het front te bevestigen, breken
stuk voor stuk af waardoor de disselkast los komt van het front. Volgens onze dealer is dit een bekend probleem
aangezien aluminium en roestvrijstaal elkaar niet kunnen verdragen en op den duur het aluminium gaat rotten
met bovenstaand gevolg.
Aangezien deze scharnieren zijn aangebracht bij de constructie van het front, nog los was van de caravan, is het
onmogelijk om deze scharnieren vast te zetten zonder het front te demonteren. Zijn er mogelijk caravaners die
dit probleem al een keer hebben meegemaakt en een oplossing hebben gevonden.
MVG.Flip
Bijlagen
P1000854.JPG
P1000854.JPG (138.11 KiB) 10529 keer bekeken

Kroko

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Kroko » di 21 jun 2011 07:37

Onze Home car 45 spirit is van 2006 , zal dit weekend is kijken of ik ook beschadigingen zie aan de popnagels.
Het is me echter nog niet opgevallen tot nu toe.

Vriendelijke groeten Erik

tucco

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door tucco » di 21 jun 2011 10:45

Dit was me bij mijn caravan, 45 fhu 2002 ook al opgevallen. Van beide deksels ontbrak één blindniet aan de binnenzijde.

Het linker scharnier heb ik met mijn popnageltang opnieuw kunnen bevestigen. Bij de rechter, zoals op de foto is me dat nog niet gelukt . De bek van de tang is te breed. Eens kijken of er een geschikte tang is te krijgen.

Ik zal dit onderwerp met nieuwsgierigheid volgen.
Wie weet heeft iemand een oplossing.

Groet,
Warrie

jojona

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door jojona » za 25 jun 2011 19:16

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn Home - Car uit 2002 maar bij mij was deze volledig los gekomen en moest dus gelijk een oplossing bedenken. De mogelijkheid om opnieuw te poppen had ik niet er is niet genoeg ruimte om dit van buiten af te doen (en de metalenstrip die los aan de binnen kant zit zit vol met resten van de afgebroken popnagels) dit is volgens mij in de fabriek van binnen uit gedaan maar dat is nu geen oplossing. Heb er nu voor gekozen om van uit de disselkast een gat te boren van 8 mm en dan een holle wand plug te plaatsen waarna ik met roestvrijstalen schroeven het scharnier heb kunnen bevestigen. Nadat dat deze weer vast zat de klep aan het scharnier bevestigd door middel van popnagels deze hebben niet de lange schacht zoals de originele dus kon je ze ook van af de andere kant vast poppen. Hierna met een goede tape de gaten in de dissel kast afgetapt. Achteraf had ik de holle wand pluggen vast moeten kitten zodat de gaten goed afgesloten waren dit heb dit nu achteraf gedaan maar dan moet je op letten dat de kid niet in het scharnier terecht komt. Mocht iemand een beter oplossing hebben dan hoor ik het graag ik heb er nog een te gaan tzt.
met vriendelijke groet Johan

tucco

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door tucco » di 21 aug 2012 15:01

tucco schreef:Dit was me bij mijn caravan, 45 fhu 2002 ook al opgevallen. Van beide deksels ontbrak één blindniet aan de binnenzijde.

Het linker scharnier heb ik met mijn popnageltang opnieuw kunnen bevestigen. Bij de rechter, zoals op de foto is me dat nog niet gelukt . De bek van de tang is te breed. Eens kijken of er een geschikte tang is te krijgen.

Ik zal dit onderwerp met nieuwsgierigheid volgen.
Wie weet heeft iemand een oplossing.

Groet,
Warrie
Nou, ik heb de oplossing gevonden!!!!!!
Afgelopen week zijn op mijn Homecar 45 FHU 2002 nieuwe scharnierlijsten op de disselkastdeksel geplaatst.

Vorig jaar had ik alle voormalige Homecar-dealers gebeld of ze scharnierlijsten hadden.Nee dus. In juli jl. kreeg ik een seintje van mijn voormalige Homecardealer dat binnenkort weer nieuwe lijsten leverbaar zouden zijn.
Afgelopen week was het zover en het resultaat mag er zijn.


Probeer 2 foto's te plaatsen, hopelijk lukt dat:
http://www.mijnalbum.nl/Album=7KZZTF3B
http://www.mijnalbum.nl/Album=7KZZTF3B

Groet,
Warrie

flip
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 jan 2010 12:32

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door flip » di 21 aug 2012 15:44

Beste Warrie, vorig jaar zijn bij onze Home Care zowel de scharnieren als ook de kleppen vernieuwd, maar daar hing wel een prijskaartje aan.(€ 554, -) Het is eigenlijk van de zotte dat wij er de dupe van worden terwijl de fabriekkant van tevoren weet dat aluminium en roestvrijstaat elkaar niet kunnen verdragen. (die wijsheid heb ik van mijn Dealer.)
Nog veel plezier en hopelijk blijft ons verder leed bespaart.
Flip

tucco

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door tucco » di 21 aug 2012 16:30

Dag Flip,

natuurlijk is de oorspronkelijke montage van alu en rvs een blunder.
Maar ja, het is niet anders.

Gelukkig waren mijn deksels geschikt voor de nieuwe scharnierprofielen en hoefde ik geen nieuwe deksels.
Mijn kosten waren € 294 excl.. Veel geld maar de caravan is nu weer als nieuw.

Groet,
Warrie

marielouisejan

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door marielouisejan » do 5 dec 2013 10:47

Beste Warrie en Flip, ik las jullie bericht.
Zelf kamp ik ook met dit probleem, racer van 2002, kunnen jullie laten weten of je het euvel zelf hebt gerepareerd?
zo niet. waar hebben jullie dit kunnen laten repareren s.v.p.

Jan

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Nordicman » do 5 dec 2013 15:39

Wel een hele hoop geld, maar ziet er weer prima uit.
Heb mijn rollo ook vast gezet met nieuwste fisher pluggen, wel de 2 delen lossnijden, maar alles zit muur vast, dit kan bij dit scharnier ook, ook zijn er rubber Rawl pluggen met schroefdraad er in. Dat is nog beter en zit echt waanzinnig vast en lekvrij, ook geschikt om losse hordeuren vast te zetten, en demontabel
Kosten M5 ca 1 euro per stuk kijk op jos dijkman webshop.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door barney » do 5 dec 2013 16:38

Er zijn volgens mij ook koperen pompnagels in de handel.
Lijkt me een stuk eenvoudiger

tucco

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door tucco » zo 8 dec 2013 11:10

Barney,

het probleem is vooral dat de blindnieten moeilijk zijn te plaatsen. Met de tang is er alleen ruimte vooor de buitenste nieten.
De aluprofielen zijn geschroefd.

Heb al gehoord dat sommigen een reparatie hebben gedaan door gaten in het afvoergootje te boren waardoor de bek van de tang kon worden geplaatst. Daarna werden de gaten weer gerepareerd.

En dan schijnen niet alle klepdeksels geschikt te zijn voor alulijsten. Moeten er ook nog nieuwe deksel worden aangeschaft. Kassa!

Warrie

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Nordicman » zo 8 dec 2013 14:11

RE.gif
Als er weinig ruimte voor de popnageltang is kan je tijdelijk 1 of meer 5 of 6 mm moertjes of ringetjes tussen de bek en de popnagel leggen dan kan de popnagel iets buigen en de tang afstand houden, de moertjes vallen er vanzelf af als de popnagel pen afbreekt.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

marielouisejan

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door marielouisejan » zo 8 dec 2013 23:09

Dag, eerst wil ik mij bedanken voor de reacties. bedankt hiervoor. Graag heb ik een adres alwaar ze dit euvel repareren s.v.p.
Ik begrijp dat o.a. Warrie in het verleden ergens deze reparatie heeft kunnenlaten uitvoeren.

met vriendelijke groeten

Jan

ahultink
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 aug 2016 12:31
Locatie: Zwolle

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door ahultink » di 16 aug 2016 14:06

Ik heb dit probleem ook met mijn Homecar Racer 43 uit 2003 gehad, maar zelf kunnen oplossen.
Bijna alle popnagels tussen de caravanbeplating en scharnieren waren afgebroken, waardoor de disseldeksels zijn gaan hangen. De popnagels tussen scharnieren en disseldeksels waren echter nog prima.

Dit probleem is eenvoudig op te lossen dmv aluminium hoekprofielen (20x20mm) te schroeven op de caravan waaraan de scharnieren en disseldeksels opnieuw via popnagels kunnen worden bevestigd.

Mijn werkwijze:
Oude nog aanwezige popnagels uitgeboord, zodat ik de scharnieren met disseldeksels kon demonteren.

Aluminium hoekprofielen op maat zagen, dezelfde lengte als scharnieren.

Gaten overnemen van scharnieren op aluminium hoekprofielen, 3mm gaten boren in aluminium hoekprofielen tbv nieuwe popnagelverbinding tussen aluminium hoekprofielen en scharnieren.

Op de andere zijde van hoekprofielen een aantal 4mm gaten boren (8 stuks) tbv schroefbevestiging op caravanbeplating.

Scharnieren van disseldeksels via popnagels aan aluminium hoekprofielen verbinden, eventueel met rvs-sluitringen eronder.
Hierna kunnen de aluminium hoekprofielen (met scharnieren en disseldeksels) aan de caravanbeplating worden geschroefd met rvs-schroeven (4x20mm), er zit daar namelijk een houten balk achter de kunststof beplating.

Het ziet er nu weer keurig en degelijk uit, alles bij elkaar een uurtje werk, en ca. 15 euro aan kosten !

Voor meer informatie, stuur even een email.
Bijlagen
Foto3.JPG
Foto2.JPG
Foto1.JPG

ahultink
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 aug 2016 12:31
Locatie: Zwolle

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door ahultink » wo 17 aug 2016 20:59

Hierbij nog enkele duidelijke foto's van de oplossing.
(De popnagels steken naar boven uit, omdat anders het scharnier niet goed dicht kan)
Bijlagen
Foto5.JPG
Foto4.JPG

Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door verbaant » wo 17 aug 2016 22:20

Mooi opgelost ahultink!!
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Avdp » do 18 aug 2016 10:00

Goed opgelost
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

HBP1974

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door HBP1974 » do 1 sep 2016 15:27

@ahultink,

met dank aan de duidelijke beschrijving heb ik vandaag de loshangende deksel kunnen repareren.

nogmaals dank.

met vr gr Pieter

Rvanzutphen

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Rvanzutphen » zo 28 jun 2020 11:22

@ahultink

Prima beschrijving !
Zie onderstaande oplossing bij mij.
20200628_111805.jpg

Jan66
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:41

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Jan66 » ma 22 mei 2023 21:28

Wat een mooie oplossing! Ik heb net een Home Car Racer 45 Spirit uit 2003 gekocht (eerste caravan) en heb hetzelfde probleem.
Dus als ik het goed begrijp ligt er achter de caravanbeplating een houten lat/beplating waaraan ik het profiel kan schroeven (zie foto)?
Hoe dik is jullie profiel? Het dikste profiel dat ik kan vinden is 1,5 mm bij Praxis (20x20)?
Ik ga ermee aan de slag! Bedankt!
Bijlagen
HC Racer 2003.JPG
HC Racer 2003.JPG (52.47 KiB) 760 keer bekeken

Jan66
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2023 19:41

Re: Disselbak scharnier Home Car

Bericht door Jan66 » wo 7 jun 2023 11:43

Hallo allemaal,

De caravan staat inmiddels voor de deur en alle materialen zijn aangeschaft. Maar....
Hoe worden de resterende vastzittende popnagels uit de caravan geboord?
De verbinding van het scharnier bestaat uit twee delen: de klep en de body van de caravan.
De popnagels van de klep zijn goed bereikbaar (maar daar is geen probleem).
De popnagels die de klep aan de caravan bevestigen zijn bijna allemaal onbereikbaar omdat de afwateringsgoot in de weg zit,
Nu zie ik dat degene die eerder een reparatie hieraan heeft uitgevoerd, door de afwateringsgoot heeft geboord. Is dat ook de oplossing van ahultink en Rvanzutphen?

Graag advies!
Bedankt weer.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”