Remmechanisme ontregelt steeds

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » zo 22 sep 2019 21:34

Hallo,

Ditmaal geen vraag over mijn caravan, maar over een probleem met mijn tandem-as aanhanger.
Deze heeft een Knott remsysteem. Hier in Belgie moet ik elk jaar naar de keuring en telkens moet ik terug omdat het remverschil tss links en rechts te groot is.
Stel ik thuis alles af, lijkt alles ok. Op de keuring worden de remmen afgekeurd, kom ik thuis heb ik dus idd weer verschil tss links en rechts scratch.gif

Remvoeringen zijn ok en worden steeds opgeschuurd, remtrommels ook. Tevens worden beide ontvet. Remtrommels zijn mooi rond. Het mechanisme in de trommel loopt soepel en heeft op de nodige punten al een beetje kopervet gekregen. Remmen stel ik door remstang te lossen, dan stelbout aandraaien tot het wiel blokkeert en dan meer 3/4 toer terug.
Dan weer remstang spelingsvrij stellen. Zou goed moeten zijn zo, echter loopt er nog iets fout, maar ik zou niet weten waar.

Voor de opmerking komt: laat er een specialist naar kijken -> dat heb ik dus al gedaan. Ze kregen het ook niet direct ok (zelfde liedje: op de remmentestbank ok tijdens de eerste test, aanhanger er weer uit en weet in en alweer verschil tss de beide kanten. Uiteindelijk kreeg ik als advies: we weten het ook niet, best is alles vervangen boos.gif dan ben je zeker. Nou, dat zal mss wel zo zijn, maar ik ben toch eerder van het type dat graag de oorzaak weet van een probleem.

Aanhangwagen rijd trouwens geen 500km per jaar, dus slijtage is het niet.

Iemand advies waar ik nog kan naar kijken?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door VIP » zo 22 sep 2019 22:36

Misschien de remkabels die stroef gaan....(kun je zien als ze verdikt zijn, dan zit er roest in en werkt het remsysteem niet optimaal)
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » ma 23 sep 2019 09:08

Je manier van de remmen stellen is fout.
De remmen stel je ( per wiel) met de stelnok ( of vertanding wieltje) zodanig dat de remschoenen strak tegen de trommel zitten, en het wiel niet meer draait.
Daarna ietsje terug stellen tot het net vrij loopt.
Daarna kan je evt. speling uit de remstang halen.
Meestal niet eens nodig.
In jouw geval zal de remstang nu te strak staan.
Eerst een eind losdraaien dus voordat je de remmen (echt) gaat stellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 09:14

Bedankt voor je antwoord.

Zoals jij het beschrijft Ab is toch net zoals ik het doe, of lees ik verkeerd?

Ik schreef: "Remmen stel ik door remstang te lossen, dan stelbout aandraaien tot het wiel blokkeert en dan meer 3/4 toer terug.
Dan weer remstang spelingsvrij stellen"

Met de stelbout bedoel ik de bout die de conische nok stelt in het regelmechanisme, vergelijkbaar met het draaiwieltje met tandjes van al-ko

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » ma 23 sep 2019 09:20

Ok. Verkeerd begrepen.
Remstang lossen is overigens nooit nodig..
Als je de remmen opgesteld worden komt die vanzelf iets terug.

Je probleem zit mogelijk in de kabels vanaf de trommel naar de remstang.
Aan het einde van de remstang zit een min of meer kantelbaar dwarsijzertje.
Dat compenseert mogelijke verschillen in de afstelling van de remmen.
Beide remmen worden daardoor met dezelfde kracht aangetrokken, ook bij kleine verschillen.
Als 1 remkabel (of beide) zwaar lopen, of vastzitten dan werkt het niet goed.
Een paar nieuwe kabels lost dat op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 10:22

Ab,

Je hebt het over de evenaar neem ik aan. Aangezien het een tandemasser zit er dus een dubbele op. Eigenlijk is dit gewoon een platte ijzeren lat met 3 gaten in geboord. Initieel was dit maar één ijzeren lat die de 4 kabels aantrok. De garage heeft dit toendertijd al gewijzigd in drie latten (één per as, en dan één die de andere bediend).
Ik kijk de werking van de remkabels na, maar ik dacht dat ik dit reeds gecontroleerd had. Volgens mij is dit eenvoudig te controleren door de kabels eens aan te trekken met een tang of iets dergelijks. Als ze dan vlot terugkeren is het volgens mij wel ok.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » ma 23 sep 2019 10:50

Inderdaad..de evenaartjes.
Toch zou ik je adviseren de kabels eens serieus na te kijken.
Ik heb veel aanhangers gehad, (nu wat minder) ook zelfgebouwde.
Ook het onderhoud altijd in eigen beheer.
Kabels waren altijd een regelmatig terugkerende vervanging.
Vooral bij de aanhangers die weinig gebruikt werden.
Uit voorzorg gingen ze er bij alle wagens af na uiterlijk 3 jaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 11:05

Ab en vippremium: thumbup.gif

Net nog onder de aanhangwagen gelegen. Eén remkabel met een gescheurde buitenmantel. Uiteraard uit het zicht, net boven de as.
Dat zal de boosdoener wel geweest zijn. Bedankt om me er nogmaals op te wijzen.

Nu bijkomde vraag: alle kabels vervangen, of enkel die defecte?
Wat is de primaire oorzaak van de beschadiging? Roest die de mantel kapot drukt, of beschadiging aan de mantel waardoor er roest komt?

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 11:42

Net nog even onder de aanhangwagen gelegen.
Los van het feit dat ik de beschadigde kabel alleszins vervang: de binnenkabels lijken nog vlot te bewegen.
Wat me wel opvalt: als ik met een tang de kabel aanspan dan heb ik op de vooras +/- 6mm vrije slag. Op de achteras is dit 12à14mm. Ik zou er toch vanuit mogen gaan dat dit +/- gelijk dient te zijn? Immers dit staat in evenredigheid met de slag van de remschoenen tot de trommel. Deze vrije slag wordt afgesteld mits aandraaien van bout tot het wiel blokkeert, dan 3/4 toer terug.

Wat zie ik over het hoofd?

Op het einde van de remkabel zit er ook nog een stelmogelijkheid dmv een draadeind. Ik heb altijd geleerd dat ik hier dien af te blijven. Deze staan nu allen gelijk ingesteld.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door p_vingerhoets » ma 23 sep 2019 14:09

Geen tandemasser hier, maar kreeg dit jaar de remmen ook niet goed gesteld , liepen vast aan of er was teveel speling op de trekstang. Uiteindelijk remvoering en veren vervangen en probleem was opgelost. Ik heb het vermoeden dat bij mijn caravan de veren in de trommel demate versleten waren dat ze niet meer voldoende kracht hadden om de voering voldoende terug te houden als er maar minimale speling op de trekstang zit door het gewicht van het geheel. Misschien ongeloofwaardig maar het vervangen gaf wel de oplossing. Misschien daar bij jouw aanhanger ook eens naar kijken eventueel de veren los vervangen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » ma 23 sep 2019 16:42

Je hebt het over 3/4 tour terug.
Ik doe altijd de wielen van de grond, en dan terug stellen tot het wiel net vrijloopt. Beter gezegd, dat de remschoenen net vrijlopen aan de binnenkant van de trommel. Dat is vaak minderdan 3/4 tour. Ook wel verschillend onderling.

Is ook meteen een goed moment om de wiellagers te controleren.
Als die rauw lopen of speling hebben kan je dat horen of voelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 19:34

Die 3/4 toer haal ik uit de voorschriften van Knott.
Ik ga er van uit dat als ik beide kanten dezelfde afstelling geef tov van de geblokkeerde toestand, dat dan de weg die de remschoenen moeten afleggen even groot is bij alle trommels en dat de remmen dus een gelijke werking zouden moeten hebben.
Ik zal ze eens proberen stellen zoals jij beschrijft Ab, dus stellen tot ze net niet slepen.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » ma 23 sep 2019 19:44

Ik haal elk jaar de trommels van de aanhangwagen. Vind ik toch nodig om de remvoering te inspecteren. Dan bekijk / voel/ hervet ik de lagers.

@Ab: kan jij me meer vertellen over de afstelmogelijkheid aan de remkabel zelf, aan het draadeind aan de evenaar? Klopt mijn redenering dat de vrije slag van de kabel bij elke kabel +/- gelijk zou moeten zijn?

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » wo 25 sep 2019 15:50

Ik denk dat ik de afregeling onder controle heb, alles gedemonteerd en gangbaar gemaakt, alles afgesteld rond de 1/2 toer terug.

Het enige dat volgens mij niet 100% is, is de werking van de handremhendel. Ik moet steeds een klein tikje bijgeven om de wielen te laten blokkeren. Lijkt mij dat de veer in het handremmechanisme dit moet compenseren. Ik heb hier voorlopig al wat olie ingespoten, maar mss moet ik het hele mechanism eens demonteren om te kijken wat er loos is.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » wo 25 sep 2019 20:58

Aan het einde van de remkabels zit toch ook een draadeind, wat weer aan de evenaar zit?
Daarmee moet je loze slag eruit halen als je 4 remkabels hebt.
Dat gaat echter bij oude remkabels niet makkelijk, meestal zit het stelmoertje vastgeroest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » wo 25 sep 2019 21:32

Idd Ab,
Deze voormiddag zo gedaan, dat gedeelte lijkt in orde.
Nu zit ik nog met de veer van de handrem, deze drukt de handrem net niet ver genoeg omhoog. Om de wielen te blokkeren moet ik net een paar mm hoger.
Straks na het werk demonteer ik dat gedeelte eens om te kijken of daar wat schort. De veer heb ik eens een toer of 5 opgespannen maar helpt niets.
Mogelijks is de veer gebroken of zo, maar dat zal ik snel genoeg weten.
De slag van remkabels is nu ongeveer een 5 a 6 tal mm, zou goed moeten zijn zo.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door Ab » wo 25 sep 2019 22:21

thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door erichendri » wo 25 sep 2019 22:26

De remmen gaan pas remmen als alle remmen gaan aanlopen.
Dat is bij auto's ook zo.
Dus eerst alle spelingen eruit of anders gezegd strakgetrokken.
Dan pas begint het eigenlijke remmen.
Is wel constructie afhankelijk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » wo 25 sep 2019 23:44

Net de handremveer gedemonteerd en uit elkaar gehaald.
Tijdens het demonteren merkte ik al dat het scharnierpunt waar de veerbuis op scharniert niet lekker liep: bleek dat er een lasspat op het scharnierpunt zat waardoor de buis niet verder kon scharnieren. Deze spat weggevijld, scharnierpunt gesmeerd, en alles weer gemonteerd: gevolg: handrem werkt weer prima haphop.gif

Daarna met een spanband de remwerking gecontroleerd. Vooruitrijdend afremmen lukt prima, achteruitrijautomaat werkt ook, ware het niet dat één wiel stroever loopt dan de andere. Mogelijks heb ik de remmen nu iets te nauw gesteld, dat probeer ik morgen opnieuw.

Langzaamaan komen we er wel: bedankt al voor alle tips. thumbup.gif

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door kastanje » do 26 sep 2019 12:35

bij het remmen stellen kan het bij sommige merken nood zakelijk zijn om een blokkeer pen te moeten monteren
in de terug rij automaat daarna pas stellen zodat je dit mechanisme niet voorspant waardoor er in basis verschillen ontstaan
bij onze caravan bpw moet dit zeker
suc 6 Arie

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » do 26 sep 2019 14:11

Bedankt voor je reactie.
Bij Knott vind ik daar niets van terug, dus zal wel niet hoeven.
Deze ochtend de desbetreffende trommel nog eens opengehaald, alles gedemonteerd en weer gemonteerd.
Dit ene wiel blijft iets moeilijker rondgaan achteruit dan de andere. Morgen rijd ik er eens mee rond, en controleer ik nog eens.
De remwerking, en de handrem zijn ok nu. Dat ben ik 100% zeker.

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door kastanje » do 26 sep 2019 14:43

hier van verdenk ik toch de terug rij automaat kontrole mechaniek op gangbaarheid en evt veer spanning
mgr Arie

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » do 26 sep 2019 17:28

Als ik het goed voorheb werkt de KNOTT niet met een apart kantelmechanisme zoals Alko, maar zit dit op de remklauw geintegreerd. Dit mechanisme is perfect gangbaar.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door p_vingerhoets » vr 27 sep 2019 10:57

Even de dingen bij de juiste namen noemen graag. In een remtrommel zit geen remklauw

Maar bij knott zit de terugrijautomaat tussen de remschoenen en wordt rechtstreeks bediend door de remkabel-kabel. Kan eigenlijk weinig mis aan zijn

Als de achteruitrijautomaat niet goed werkt moey er eerst naar de afstelling gekeken worden als er teveel speling op de stang/kabel zit zal die niet werken.

De arm die op 1 schoen zit is die goed gangbaar ? Het zou kunnen dat de remschoenen niet helemaal lekker centreren in de trommel waardoor er 1 remschoen enigzins aan gaat lopen bij achteruit draaien van het wiel maar dat lijkt me geen probleem bij de keuring en zal tijdens vooruit rijden ook geen problemen veroorzaken
Je gaat geen uren achteruit rijden aan 1 stuk dus warm lopen zal het ook niet doen. Snap dat je het graag perfect wil hebben maar soms heb je van die kleine onhebbelijkheden die niet weg willen gaan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: Remmechanisme ontregelt steeds

Bericht door staaf » vr 27 sep 2019 12:06

Idd, 100% terechte opmerking ivm de remklauw.... dat is iets heel anders, en zit idd niet in de remtrommel.

Ik ben momenteel aan het wachten op de koerier die de nieuwe remkabels komt leveren. Staat voor vandaag gepland.
Pas na montage van deze, en na een proefrit en weer een eindcontrole kan ik 100% zeggen wat de stand van zaken is.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”