Isolatie Hefdak Eriba

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Yoast

Isolatie Hefdak Eriba

Bericht door Yoast » wo 23 apr 2008 21:05

Weet iemand of er originele isolatie bestaat voor het stoffen gedeelte van het hefdak van een Eriba? Geen tips over folie van Gamma, of andere DHZ oplossingen, wat ik zoek (en ik heb het ooit eens gezien in Engeland) is een soort strook die je aan de buitenkant monteert. Waarom wij ALLEEN interesse hebben in origineel is omdat de meeste DHZ oplossingen condens veroorzaken en dat wil je juist voorkomen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » wo 23 apr 2008 21:36

Uhh, ik neem aan dat je al bij Eriba geinformeerd hebt.. :?:
Die zouden alles moeten weten van originele accesoires.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 23 apr 2008 21:51

Het lijkt me sterk, dat de meeste DHZ-oplossingen condens zouden veroorzaken. Daarmee uit je wel een sterke mening over de doehetzelvers onder ons!

Verder ben ik het wel met deusjevo eens: Als je origineel zoekt, begin je bij je dealer, daarna bij de importeur en eventueel zoek je verder bij de fabrikant.

Welke stappen heb je tot nu op dat gebied ondernomen en waarom heeft dat geen resultaat mogen hebben? Ik wil namelijk best voor je gaan zoeken, maar niet twee keer met datzelfde wiel in m'n handen staan... ;-)

Yoast

isolatie Eriba hefdak

Bericht door Yoast » wo 23 apr 2008 23:13

Bedankt voor de reactie, natuurlijk ben ik al bij de Eriba dealer geweest en zelfs geïnformeerd bij Hymer in Duitsland. Daar werd mij verteld dat dit NIET door hun geleverd wordt maar dat ze wel het bestaan ervan kennen. Waarschijnlijk gaat het dus om een fabrikant die "passende" oplossingen biedt, ook al gekeken bij diverse aanbieders van hoezen op maat voor de caravan - maar dit geeft geeb resultaat. Vandaar dus de vraag. Trouwens heb ik het volste vertrouwen in veel DHZelvers, ben er zelf ook één, maar op maat geknipte CV folie, stroken vloerbedekking en dat soort oplossingen geven een temperatuurverschil - het moet dus iets dubbelwandigs zijn en toch ventilerend, als er een goede DHZ oplossing is hoor ik dat ook graag. Het gaat mij er alleen om dat er geen lijst ontstaat met allerlei "slechte" oplossingen. Alvast bedankt dat je voor me wilt zoeken.

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 23 apr 2008 23:52

Het hoeft niet noodzakelijk iets dubbelwandigs te zijn.
Het hoeft ook niet noodzakelijk aan de buitenkant te zitten.
Ventilatie via de bestaande gaasgaten wordt lastiger.
De mate van isolatie is afhankelijk van de materiaal dikte en gesloten cellen.

Persoonlijk zou ik aan de binnenkant isoleren, omdat dan de ventilatie beter regelbaar blijft.
Daarbij denk ik aan een soort rok, die aan het dak vast zit en aan de onderkant los is, of bijvoorbeeld met klittenband vast zit. (Het mechaniek zit toch aan de buitenkant?)
Ik denk daarbij aan iets als een gecapitonneerde dekenstrook of aan laagjes van bijvoorbeeld een paardendeken. Drie stroken op elkaar moet voldoen aan je verwachtingen. Omdat deze materialen ademen, zul je nauwelijks of geen condens hebben. Heb je bijvoorbeeld in de huidige staat wel eens condens op je doek?

Als je dus niets kan vinden, is het waarschijnlijk eenvoudig maakbaar...

RobertB

Bericht door RobertB » do 24 apr 2008 10:32

Hei,
kijk eens op www.eriba-touring-club.de onder tips en tricks en daar vind je onder wintercamping 4 een zelf gemaakte oplossing.

wij hebben de eriba gebruikt, zonder een voorziening, tot zo'n min 10 graden.

Het lijkt interesant, laat weten als je iets vindt.

Met vriendelijke groet, Robert

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 24 apr 2008 18:34

Nah, met de door jou aangereikte voorziening kom je niet eens aan de drie laagjes wollen deken, maar kan het al met veel minder!
Zoals ik al zei: De binnenkant geeft al voldoende mogelijkheden voor een perfecte isolatie zonder condens...!!!

EdwinD
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 13:24

Re: Isolatie Hefdak Eriba

Bericht door EdwinD » vr 26 okt 2018 22:35

Yoast schreef:
wo 23 apr 2008 21:05
Weet iemand of er originele isolatie bestaat voor het stoffen gedeelte van het hefdak van een Eriba? Geen tips over folie van Gamma, of andere DHZ oplossingen, wat ik zoek (en ik heb het ooit eens gezien in Engeland) is een soort strook die je aan de buitenkant monteert. Waarom wij ALLEEN interesse hebben in origineel is omdat de meeste DHZ oplossingen condens veroorzaken en dat wil je juist voorkomen.
Bedoel je deze

https://www.camp1818.com/Hindermann-Inn ... o-etc-H523
Eriba Touring Troll 530 FY 2012 thumbup.gif

EdwinD
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 13:24

Re: isolatie Eriba hefdak

Bericht door EdwinD » vr 26 okt 2018 22:37

Yoast schreef:
wo 23 apr 2008 23:13
Bedankt voor de reactie, natuurlijk ben ik al bij de Eriba dealer geweest en zelfs geïnformeerd bij Hymer in Duitsland. Daar werd mij verteld dat dit NIET door hun geleverd wordt maar dat ze wel het bestaan ervan kennen. Waarschijnlijk gaat het dus om een fabrikant die "passende" oplossingen biedt, ook al gekeken bij diverse aanbieders van hoezen op maat voor de caravan - maar dit geeft geeb resultaat. Vandaar dus de vraag. Trouwens heb ik het volste vertrouwen in veel DHZelvers, ben er zelf ook één, maar op maat geknipte CV folie, stroken vloerbedekking en dat soort oplossingen geven een temperatuurverschil - het moet dus iets dubbelwandigs zijn en toch ventilerend, als er een goede DHZ oplossing is hoor ik dat ook graag. Het gaat mij er alleen om dat er geen lijst ontstaat met allerlei "slechte" oplossingen. Alvast bedankt dat je voor me wilt zoeken.
Of deze

https://www.xn--hymer-original-zubehr-0 ... isolierung
Eriba Touring Troll 530 FY 2012 thumbup.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Isolatie Hefdak Eriba

Bericht door Nimma » za 27 okt 2018 00:54

De vraag is van 10 jaar geleden. Ik had er iig nog nooit van gehoord en ook nooit gezien. Je ventilatie is dan wel totaal verdwenen. Wellicht iets voor de wintersport want in voor- en naseizoen heb je dat echt niet nodig.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Isolatie Hefdak Eriba

Bericht door Gerrie » za 27 okt 2018 19:53

Ik heb er wel van gehoord. Wij gebruikten er één om het hefdak aan de buitenkant. Ik heb er al eens over geschreven op dit forum
De puck is twee jaar geleden ingeruild en toen is ook de rekening er van meegegaan. Ik heb het toen besteld bij een Duitse firma die ook beschermhoezen voor campers maakte tegen hagelschade en hoezen voor over de gehele caravan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”