gasveren monteren?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Jurrien

gasveren monteren?

Bericht door Jurrien » zo 20 apr 2008 11:59

Wie heeft er ervaring mee om onder een vast 2 persoonsbed een systeem te plaatsen waarmee je het hele bed opklapt met behulp van gasveren i.p.v een half bed zoals nu het geval is in onze knaus.Dit om de nieuwe tuinstoelen gemakkelijker te pakken en op te ruimen .

[Edit Stoekie: Jurrien, ik heb je onderwerp van "even voorstellen" naar hier verplaatst....] :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 20 apr 2008 13:02

Er staat een perfekte bouwbeschrijving compleet met tekening op dit forum Jurrien.

Kijk effe bij de zoekfunctie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 20 apr 2008 13:07

nog makkelijker: Klik op de link.

Een perfekt uitgevoerde klus van Kooiton.
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo ,
Kijk even bij http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=294 Verder zijn de twee gasdempertjes van Stabilus type 1433EX 0300N 030/05 BK17. Kijk ook even op www.stabilus.com , uitgeschoven zijn ze 50cm lang en ingeschoven 29cm. Verder heb ik e.e.a. voor je op tekening gezet, kijk maar wat je er mee doet. Ook de tekening heb ik via scannen, aanpassen in grote etc, etc in mijn album kunnen plaatsen.

Bedank Kooiton maar. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 20 apr 2008 13:24

Ik zoiets eens in één van de vorige caravans ingebouwd.
Het ging om een Bürstner met een dinette aan de voorzijde waar we een vast bed in wilden maken. Het ging ons daarbij om een beter slaapcomfort dan de originele bankkussens en om meer stuwruimte.

Het is volgens mij een variant op een ombouwsessie die op dit forum al eens beschreven is.

Ik zal mijn belevenissen, voorzover ik ze me kan herinneren, hieronder beschrijven.

Na allereerst de bankkasten omgebouwd te hebben tot één grote (haast vierkante) ruimte van iets méér dan 200 bij 160 cm, heb ik een tweetal lattenbodems in een metalenframewerk gekocht (bij Leen Bakker; kostten weinig meen ik me te herinneren. Maat was 200x80). Ter hoogte van de originele vlakken van de bankkasten heb ik een houten frame gemaakt, met aan elke zijde 2 pootjes. Dit vanwege de stevigheid/houvast van het bed.

Daarna heb ik bij Van Engelen Caravans te Woudrichem een 2-tal gasveren van voldoende sterkte op de kop kunnen tikken. Daarna de bedframes/lattenbodems de caravan in gekregen (met veel moeite, dat wel: de manoevreeruimte was miniem...) en deze vervolgens aan elkaar vast gemaakt (met metalen beugels, gekocht bij de plaatselijke Praxis. Ik dacht een 4-tal) en 2 stevige scharnieren gemonteerd aan de zijkant van het achterste frame en de lat aan de voorzijde van de caravan.

Hierna heb ik halverwege de zijkant van het "gecombineerde bed", ter hoogte het houten framewerk de gasveren gemonteerd. Dat was wel een nauwkeurig werkje, want de plaatsing luistert vrij nauw. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het bed om hoog blijft staan (mèt de matrassen er op!) èn dat het bed weer op z'n uitgangspositie terug kan komen.....

Al met al ben ik toch wel een weekeindje met deze hele excercitie bezig geweest. Maar het was de moeite waard, want het slaapcomfort nam dramatisch toe en de bergruimte was meteen een stuk groter & praktischer geworden.

Als klapstuk nog een serviceluik aan de voortentzijde geplaatst en zowel het slaapcomfort als de bruikbaarheid van de caravan waren met sprongen toegenomen.

Wijzelf hebben er nog een paar jaar plezier aan beleefd en ook de volgende eigenaars hebben er nog jaren probleemloos plezier aan gehad. De bedoelde caravan is eerst afgelopen jaar uit ons gezichtsveld verdwenen -zij hebben de caravan ingeruild voor een Bürstner die deze constructie reeds min-of-meer "af fabriek" in zich had.

Succes met de exercities.
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 20 apr 2008 17:53

Nog even een aanvulling: In plaats van gasveren kan je ook speciale steunen gebruiken, met een korte gasveer erin,
Wordt o.a. door Fendt en Hobby gebruikt.

Die hebben het voordeel, dat je het bed strak tegen de caravanwand kunt zetten, je hebt dan geen scharnier meer aan het eind.
Ik heb er een foto van, zal e's kijken of ik 'm kan plaatsen
Afbeelding

Is gelukt... Zoals je ziet, is er geen scharnierpunt meer.
Het bed komt bij openklappen iets naar voren, van de wand af.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

P406

Bericht door P406 » wo 11 jun 2008 20:57

ab

enig idee waar te koop

bvk omgeving utrecht

bvd
prijs?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 11 jun 2008 22:16

Dit is een foto van mijn eigen caravan, wordt af fabriek zo gemonteerd.

Je zou dus bij een Fendt dealer kunnen informeren, of bij Hobby, volgens mij gebruiken die het ook.

Of anders bij een caravansloperij.

Succes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jos02
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 08:56

Re: gasveren monteren?

Bericht door Jos02 » vr 3 jun 2016 09:35

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en zocht naar vast bed maken en vond dit artikel.
Ik heb een Hobby 440 van 2004 met een gedeeltelijk/half opklapbaar bed.
Ik wil het gehele bed opklapbaar maken. Ondertussen heb ik al 2 bedscharnieren zoals op de foto alleen vraag ik me af of de bedscharnieren nu de enige scharnieren moeten worden, of moeten er ook nog een scharnieren op de voorwand?

Maakt het ook nog uit waar ik de bedscharnieren bevestig/zo ver mogelijk tegen de voorwand?

kan ik mijn 2 eenpersoons lattenbodems gewoon tegen elkaar schroeven zodot het 1 latenbodem wordt?
Hobby 440 deluxe 2004

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: gasveren monteren?

Bericht door ericw » vr 3 jun 2016 11:38

@Jos02: Ik heb vorig jaar bij onze Hobby 455UF de lattenbodem voorzien van deze scharnieren. Is redelijk eenvoudig te doen, maar de positie van het scharnier t.o.v. de lattenbodem is wel van belang. FF goed meten.
De 2 lattenbodem heb ik met een paar slotbouten aan elkaar gemaakt en dit werkt prima.
Daarnaast vond ik de kracht van de gasveer wat aan de lage kant, met alleen de matrassen erop werkt het goed, maar zodra het dekbed en 2 kussen er ook nog op liggen (wat toch de praktijk is) dan blijft hij net niet open staan. Ik heb toen de gasveren bij een bedrijf wat laten bijvullen met gas en nu blijft hij perfect openstaan ook met dekbed erop. blij.gif
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: gasveren monteren?

Bericht door vikingpirate » vr 3 jun 2016 11:45

Zo heb ik het zelf gedaan en daar ook een topic over gestart.

viewtopic.php?f=79&t=15537
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: gasveren monteren?

Bericht door Daphne » vr 3 jun 2016 12:29

RE.gif

Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn in jouw verslag.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: gasveren monteren?

Bericht door vikingpirate » vr 3 jun 2016 12:31

RE.gif onderaan staan de foto's ik had ze toen opnieuw erop gezet.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: gasveren monteren?

Bericht door Daphne » vr 3 jun 2016 12:34

RE.gif

Sorry zo ver heb ik niet gekeken. thumbup.gif
Ik zie zo vaak oude draadjes met weggehaalde afbeeldingen en dat is best jammer. Als iedereen de foto's invoegt als bijlage, blijven ze tenminste altijd staan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: gasveren monteren?

Bericht door vikingpirate » vr 3 jun 2016 12:36

RE.gif geeft niks, ik had ze toen op aanvraag door de zelfde fout, er toen als bijlage bijgesloten en klopt nu blijven ze staan, dat wist ik toen nog niet maar als tp starter, meer tekeningen of ffoto'swil hebben stuur mij maar pm, ik zal hem verder helpen als hij wil.
Trekker met sleurhut

Jos02
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 08:56

Re: gasveren monteren?

Bericht door Jos02 » vr 3 jun 2016 15:59

ericw schreef:@Jos02: Ik heb vorig jaar bij onze Hobby 455UF de lattenbodem voorzien van deze scharnieren. Is redelijk eenvoudig te doen, maar de positie van het scharnier t.o.v. de lattenbodem is wel van belang. FF goed meten.
De 2 lattenbodem heb ik met een paar slotbouten aan elkaar gemaakt en dit werkt prima.
Daarnaast vond ik de kracht van de gasveer wat aan de lage kant, met alleen de matrassen erop werkt het goed, maar zodra het dekbed en 2 kussen er ook nog op liggen (wat toch de praktijk is) dan blijft hij net niet open staan. Ik heb toen de gasveren bij een bedrijf wat laten bijvullen met gas en nu blijft hij perfect openstaan ook met dekbed erop. blij.gif
Hallo Eric,

Ik ben maar een leek, maar hoe bepaal ik de juiste positie van de scharnieren, en mijn andere vraag, heb ik geen scharnier nodig in de breedte van de caravan?
Voor de duidelijkheid, ik heb een breedte slaper.
Hobby 440 deluxe 2004

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: gasveren monteren?

Bericht door vikingpirate » vr 3 jun 2016 16:19

de manier waarop ik mijn scharnier gemaakt heb, maakt het iet veel uit gewoon testen, ff met lijmklemmen vast zetten en testen.
mijn scharnier gaat iets naar voren en dan omhoog, zodat je matras of bedbodem niet vast loopt tegen de achter wand.
Trekker met sleurhut

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: gasveren monteren?

Bericht door ericw » vr 3 jun 2016 16:33

@Jos02: precies zoals Vikingpirate al zei, positie bepalen door te testen.
Ik heb ook een dwarsbed in m'n caravan. Scharnieren heb ik bij de Hobby dealer besteld en meteen ff in de showroom bij een nieuwe gekeken (deze hebben dit nu standaard) en hier de maat genomen. Dit scheelde erg veel bij het bepalen van de positie. knipoog.gif
Bijlagen
Bedscharnier-02.jpg
Bedscharnier-01.jpg
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

Kievit

Re: gasveren monteren?

Bericht door Kievit » ma 23 jan 2017 08:21

Hallo,
Even nieuw leven in dit draadje.

Ik wil in mijn caravan ook gasveren monteren okm het bed omhoog te kunnen krijgen. Het gaat hier om een bed van 120*190
De vraag die ik heb is hoeveel druk de gasveren moeten leveren.
Ik lees in de link in één van de antwoorden dat er 1000 N gebruikt is per veer dus 2000 N totaal. Dat is echter een bed in de lengte dus meer "arm" dus meer kracht nodig.
Mijn bed stat dwars.

Wat is gebruikelijk? Ik heb zelf twee veren van 460 N maar die krijg ik amper ingedrukt en als ik er een bestaand bed op zet dan gaat hij ook nauwelijks naar binnen.,
De veer staat dan wel recht op de vloer en dat zal uitmaken misschien.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasveren monteren?

Bericht door Fred N » ma 23 jan 2017 08:49

Op bijgaande link van gasveerwinkel kan je de gasveerdruk berekenen.
Mischien heb je er wat aan.


suc 6 aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”