Beveiliging raam bij stapelbed

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Ekellen
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 jun 2020 16:28

Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Ekellen » za 13 jun 2020 17:44

Wij gaan binnenkort met onze caravan weg. We hebben voor onze tweeling van drie een stapelbed. Elk stapelbed heeft een eigen klap raam met gewone hendels om ze open te doen. Nu zijn die twee behoorlijk ondernemend en zitten ze werkelijk overal aan. Heeft iemand een goede tip om te voorkomen dat ze zelf de ramen open kunnen doen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Chris » za 13 jun 2020 19:55

Je hebt hendels met een drukknopje erin... dat is een extra truukje voor de ondermemers..
Maar dat zullen ze ook snel doorhebben.
In mijn vorige caravan zaten er bij het kinderbed bij elk hendeltje een metalen hoekje voor / vast geschroefd.
Dat kon niet open eigenlijk... of je moest dat metalen beugeltje weghalen... schroef eruit, metalen beugeltje weg, schroef erin..
Niet te weten dat jij ze ging zoeken heb ik die dingetjes weggegooid.. sorry.

Misschien is dit bij jou wel van toepassing..
https://www.allesvoormijnvakantie.nl/ex ... --caravans

En dit bestaat ook: https://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog ... +a+nr+view
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Morgoth » zo 14 jun 2020 09:52

Als de ramen dicht moeten blijven zou ik de grepen met een bundelbandje vast zetten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door RichTrip » zo 14 jun 2020 10:05

Bij het voorste grote raam van mijn caravan zag ik vanuit de binnenspiegel van mijn auto de drie vergrendelingen steeds verder omhoog komen tijdens de reis. Ik had eerst een noodoplossing bedacht met grijze pvc pijp, maar dit voorjaar heb ik de heveltjes vervangen door dezelfde, maar dan met een vergrendelingsknopje. Dat knopje is zwart en eigenlijk onzichtbaar.
Valt dus vrijwel niet op, dus niet zoals het voorbeeld van Chris, waarbij de knop mooi rood en dus uitnodigend is voor de kids ;)

https://images.app.goo.gl/yS5Sj4iWfxgXykAfA
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Ekellen
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 jun 2020 16:28

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Ekellen » zo 14 jun 2020 10:28

Ja, die hendels met knopjes heb ik ook gezien inderdaad. Ik weet niet zeker of dat werkt of dat de kids die alsnog open maken. Zijn namelijk ook dol op alles met knopjes :)
Zou mooi zijn als ze die hendels hadden met een slotje met sleutel, zoals thuis, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Ekellen
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 jun 2020 16:28

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Ekellen » zo 14 jun 2020 10:29

Morgoth schreef:
zo 14 jun 2020 09:52
Als de ramen dicht moeten blijven zou ik de grepen met een bundelbandje vast zetten.
Wat bedoel je met een bundelbandje? Hoe zou dat kunnen?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door deusjevo » zo 14 jun 2020 10:33

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door WillyL » zo 14 jun 2020 10:37

Bundelbandjes zijn een mooier en vooral Nederlandstalig woord voor dat afschuwelijk Engels taaireps.
Iets als een snuitenstuiter of poefpoef voor dat afgrijselijk klinkende eirbeg...
Dus een bundelbandje (of gewoon een plooibaar koperdraadje) door een aan te brengen oogvijsje in de binnenwand en de hendels kunnen ook niet meer naar boven (ook niet door de dievenbende). Eventueel kan je op het einde van het hendeltje een klein gaatje boren en daar het bundelbandje doortsteken.

Jammer maar dat bundelbandje zal je moeten vervangen door een nieuw exemplaar wanneer je de venster open doet, vandaar een koperdraadje of touwtje , dat is herbruikbaar .
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Chris » zo 14 jun 2020 11:46

RE.gif

Maar Willy...
Als ik heel eerlijk ben heb ik destijds toch ook wel even moeten zoeken wat jullie onder een vijsje verstaan..
Wij zeggen gewoon schroefje..
Dan is een oogvijsje nu ook voor iedereen duidelijk...
Mooi woord... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Kiep70 » zo 14 jun 2020 12:10

Met het opendoen is je angst dat ze eruit kunnen vallen neem ik aan ? Wij hebben in onze Fendt ook een stapelbed. [achterzijde dwars] Bij de ramen is een aluminium beugel/stijl gemonteerd zodat kinderen niet naar buiten kunnen vallen. De ramen zijn inderdaad voorzien van een sluiting met drukknop. Deze tussentijl / uitvalbeveiliging is een ideale oplossing omdat je de ramen wel makkelijk kunt gebruiken om te luchten bijvoorbeeld. Deze zou je er zo tussen kunnen monteren.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Morgoth » zo 14 jun 2020 13:01

deusjevo schreef:
zo 14 jun 2020 10:33
Volgens mij een Tiewrap?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tiewrap
Volgens mij is of was Tiewrap zelfs een merknaam.
Maar inderdaad is bundelbandje daar de Nederlandse benaming voor.

Ik heb aan de zijkant van de ramen een vergrendeling die je moet open klappen voordat de ramen open kunnen. Als je die met een tiewrap mrgreen.gif vast zet kan het raam niet meer open.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ekellen
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 jun 2020 16:28

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door Ekellen » zo 14 jun 2020 18:04

Zo, zo leer ik nog eens wat aan mooie Nederlandse woorden; die kende ik nog niet :)

Ja mijn zorg zit inderdaad in het eruit kunnen vallen ofwel moedwillig eruit klauteren. Een valbescherming tussen net raam is ook nog een idee inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

De bundelbandjes gaan sowieso mee op reis dus mocht het echt nodig zijn ...

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Beveiliging raam bij stapelbed

Bericht door WillyL » za 8 aug 2020 11:27

Bij het lezen van dit draadje dacht ik 'oh, dat zijn mooie oplossingen, speciale raamsluiters met druknopjes of extra opzetstuk tegen inbraak.'.
Vooral het gemak waarmee een venster in verluchtingsstand kan geopend worden (zie filmpje in een van de links hierboven) baarde me vroeger reeds zorgen.
Nu in deze coronatijd we niet veel weggaan met caravan liep ik te denken hoe dat op een eenvoudige manier op te lossen was.
Eerst dacht ik aan een oogvijsje waar een stevige maar nog flexiebele draad door kon die dan om de hendel gekneld wordt zodat die niet naar omhoog kan geduwd worden via de spleet.

Nu heb ik een andere oplossing:

Boor een klein gaatje door het onderste stuk dat op het raamkozijn zit en steek daar een stevige koperdraad door zoals op de foto. Het gaatje zit net voor de lip van de hendel zodat die geblokkeerd zit met de (electriciteits)draad als pal.
De draad is iets langer en wordt tegengehouden wanneer de hor naar beneden is, wat bij mij vrijwel steeds het geval is.
Ik ga wel denkelijk een zwarte koperdraad (vaste kern) gebruiken, maar voor de foto is wit duidelijker.
Bij openen even de pal eruit trekken en weg leggeen.
Dit is een simpele poermensoplossing en stoort het zicht ook niet al te erg.
Bijlagen
image.jpg
Antiinbraak beveiliging venster op kierstand
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”