Reparatie toiletdeur

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Theo de Kramer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 31 okt 2018 18:46

Reparatie toiletdeur

Bericht door Theo de Kramer » di 12 mei 2020 19:32

Goedenavond,

ik heb een vraagje voor de "klussers".
Zoals elders al een keer geschreven, is mijn toiletdeur er tijdens onze eerste vakantie spontaan uitgevallen.
De schroeven van de scharnieren waren dusdanig aangedraaid, dat bij elk scharnier een scheur zit van minimaal 5 cm. (Op de kopse kant van de wand)
Op de camping aangekomen heb ik dat provisorisch opgelost met iets dikkere schroeven.
Thuis gekomen heb ik deze weer verwijderd en met 2 componenten epoxy lijm op nieuw ingeschroefd.
Het bevalt me echter niet. 1 schroef was alweer losgekomen, met een lading MDF (?) eromheen.

Ik wil dit echter beter gaan repareren.
Ik kan zo 2 oplossingen bedenken, maar wat is de beste/mooiste en zijn er andere oplossingen misschien?
1. De scharnieren compleet verwijderen en vervangen door een pianoscharnier. (niet mijn voorkeur)
2. De schroefgaten opboren tot, bijv., 6 mm en daarin deuvels lijmen. Klein gaatje voorboren en de scharnieren hierin vast zetten.

Kunnen jullie iets anders verzinnen en, indien niet, wat zou jullie voorkeur van de 2 bovenstaande oplossingen zijn?

Mijn dank voor Uw inbreng.

Theo de Kramer

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Reparatie toilerdeur

Bericht door iemand » di 12 mei 2020 20:22

Foto ?

Ik snap je probleem, maar een foto maakt zo veel meer duidelijk mbt mogelijkheden scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Theo de Kramer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 31 okt 2018 18:46

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Theo de Kramer » di 12 mei 2020 20:53

Iemand,

foto zal even niet lukken, tot caravan uit stalling is.
Maar schroeven zitten in kopse kant van vaste deel waar de scharnieren van toiletdeur zitten.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Micky » di 12 mei 2020 21:28

Lastig dit, als de wand zelf nog in orde is, zou ik uitboren en een plug erin lijmen, welke weet ik zo niet, goed uitzoeken via google wat kan.

dit moet je grondig aanpakken voordat de boel er vernaggeld uit gaat zien.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » di 12 mei 2020 21:35

Theo...

Ik denk dat ik zou gaan denken om de "massa" van de scharnier plek te vergroten.
Geen idee hoe het nu zit hoor bij jou, maar een gedachtenkronkel:
Lat aan de buiten en aan de binnenkant langs de zijkant en gelijk aan de kopse kant..goed verlijmd..
Dan heb je veel meer vlees om in te schroeven.
En..
Misschien is het mogelijk om de scharnieren wat te verplaatsen, verder uit elkaar als het kan.
Maar dat hangt erg af van het type scharnier natuurlijk.
Een ingeboord scharnier verplaats je niet "even".

Ik zat even foto's te zoeken van onze deur constructie... die is er wel maar vanwege privacy kan ik die niet plaatsen.
Maar onze vaste wand naast de deur is zo'n 2,5 cm dik, ook een lat erop aan de buitenkant die in de constructie is opgenomen.
Wandje zelf is misschien 10 of 12 mm
Wel foto's met een dichte deur, maar daar zie je die verdikking wel goed..
.
IMG-20170203-WA0023.jpg
IMG-20170203-WA0025.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door mrbullmastiff » di 12 mei 2020 22:58

Je idee om er een groter gat in te boren en daar een deuvel in te zetten lijkt me helemaal geen gek idee, als je die er in lijmt met een goede vullende lijm dan denk ik dat je weer een prima verbinding heb. Zo zwaar is een caravan deurtje niet.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 10:46

Als ik me goed herinner heeft TS ook een Knaus, maar vast een eerder model.
Als die een dun wandje hebben... dan is een versteviging wel een idee denk ik.
Deuvel kan, wel netjes en voorzichtig boren, verstevigen kan ook..
Een ding is zeker... zoals het nu is werkt het niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door VIP » wo 13 mei 2020 10:54

Waarom niet de huidige scharnieren verplaatsen, bv 5cm naar boven/beneden en je hebt weer vers hout in de wand.

In de deur zelf nieuwe scharniergaten maken en de ouden gaten dichtsmeren en een potje modelbouwverf van 2,- in de kleur van deur kopen en de dichtgesmeerde plekken even schilderen.
Porsche + Tabbert

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door janvijn » wo 13 mei 2020 13:42

Beste Theo de Kramer,-
Je schrijft helaas niet over de soort van het toegepaste materiaal,- het is raden of het hier om multiplex/triplex of spaanplaat/MDF gaat,- ook de materiaaldikte wordt niet aangegeven.
Het is naar mijn mening niet verantwoord om een scharnier bevestiging te maken in de kopse kant van hierboven genoemde 4 soorten plaat materiaal. Ik begrijp ook niet dat een caravan fabrikant dat gedaan heeft. De enige die een (redelijke) verbinding maakt in de kopse kant van plaatmateriaal is Ikea,- maar ook daar mag je geen noemenswaardige trekkrach aan ontlenen,- wordt overigens ook niet gedaan met gebruikelijke schroeven.
De suggesties om het gat op te boren en voorzien van een deuvel/plug,- en ook het verplaatsen maar op dezelfde manier weer vastzetten in de kopse kant van de plaat zal opnieuw scheuren om dezelfde reden als waarom het nu gescheurd is. Je kan nu eenmaal zo'n bevestiging niet verantwoord maken in de kopse kant van plaatmateriaal.
Ik zou gaan voor een ander type scharnier bv. zoals hieronder schetsmatig aangegeven,- mogelijk kan je in de meubelindustrie iets dergelijks vinden,- anders zou ik het zelf maken van een scharniertje wat je bij de bouwmarkt koopt en waarvan je de bladen in een bakschroef 90* omtikt. Zet deze dan vast mbv. een RVS boutje M3 of M4 voorzien van een dopmoertje. Ik ben het met iedereen eens die het jammer zou vinden omdat je dan die moertjes in het zicht hebt op je deur en wandpaneel,- maar je maakt wel een sterke verbinding op deze manier.
Hoop je hiermee op een goed spoor te zetten,- succes met het repareren.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Scharnier.jpg

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door mrbullmastiff » wo 13 mei 2020 14:11

Als ik kijk naar de berichten van de topic starter dan ga ik er van uit dat het gaat om een caravan van 1996. Tot nu heeft de montage van de deur blijkbaar niet al te veel problemen gegeven. Ik begrijp niet waarom een eenvoudige oplossing zoal door Vip Premium werd aangedragen of de door topic starter voorgestelde oplossing niet opnieuw een oplossing voor jaren kan zijn. Als de fabrikant het jaren geleden op deze manier heeft uitgevoerd zal er technisch gezien niet zo heel veel op aan te merken zijn.
Ik zou het oplossen op een nette maar ook zo eenvoudig mogelijke manier.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door janvijn » wo 13 mei 2020 16:26

RE.gif
Omdat je bij een ingelijmde deuvel (deze zijn meestal van beukenhout gemaakt) ook in het kopse hout van deze deuvel gaat schroeven, daarbij zal de deuvel bij de minste belasting van de schroef opensplijten en het plaatmateriaal doen uitzetten. Een ingebrachte plug verkrijgt zijn kracht door uitzetting bij het indraaien van een schroef, ondanks dat er niet vermeld wordt door TS hoe dik de plaat is, verwacht ik dat dit maximaal 12 a 13 mm zal bedragen, deze heeft daardoor te weinig body om uitzetting te kunnen weerstaan en zal daarom scheuren.
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, de suggestie van Chris om een (sponning) lat van voldoende afmeting op de kopse kant van de panelen te verlijmen en daarin te gaan schroeven is ook een degelijke en nette oplossing.
Waarom de voorgestelde oplossing geen oplossing is voor de komende jaren heb ik in mijn vorige bericht proberen uit te leggen, en met dit bericht nog een keer, maar van mij mag iedereen in de kopse kant van plaatmateriaal gaan schroeven, als het maar niet mijn panelen betreft.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door myalexx » wo 13 mei 2020 16:29

Volgens mij gaat het hier om de thetford deur.. whistle.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 16:38

VIP Premium schreef:
wo 13 mei 2020 10:54
Waarom niet de huidige scharnieren verplaatsen, bv 5cm naar boven/beneden en je hebt weer vers hout in de wand.

In de deur zelf nieuwe scharniergaten maken en de ouden gaten dichtsmeren en een potje modelbouwverf van 2,- in de kleur van deur kopen en de dichtgesmeerde plekken even schilderen.
Ik denk dat het ingeboorde scharnieren zijn, net als in de keukenkastjes thuis... dan heb je hele grote gaten in de deur..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Micky » wo 13 mei 2020 16:38

janvijn schreef:
wo 13 mei 2020 16:26
RE.gif
Omdat je bij een ingelijmde deuvel (deze zijn meestal van beukenhout gemaakt) ook in het kopse hout van deze deuvel gaat schroeven, daarbij zal de deuvel bij de minste belasting van de schroef opensplijten en het plaatmateriaal doen uitzetten. Een ingebrachte plug verkrijgt zijn kracht door uitzetting bij het indraaien van een schroef, ondanks dat er niet vermeld wordt door TS hoe dik de plaat is, verwacht ik dat dit maximaal 12 a 13 mm zal bedragen, deze heeft daardoor te weinig body om uitzetting te kunnen weerstaan en zal daarom scheuren.
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, de suggestie van Chris om een (sponning) lat van voldoende afmeting op de kopse kant van de panelen te verlijmen en daarin te gaan schroeven is ook een degelijke en nette oplossing.
Waarom de voorgestelde oplossing geen oplossing is voor de komende jaren heb ik in mijn vorige bericht proberen uit te leggen, en met dit bericht nog een keer, maar van mij mag iedereen in de kopse kant van plaatmateriaal gaan schroeven, als het maar niet mijn panelen betreft.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Daarom stelde ik voor om er een plug in te lijmen, dat gaat perfect en houdt ook thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 16:40

mrbullmastiff schreef:
wo 13 mei 2020 14:11
Als ik kijk naar de berichten van de topic starter dan ga ik er van uit dat het gaat om een caravan van 1996.

Even dieper gezocht..
Was eerst een Dethleffs van 1996 idd..
Kom ik dit topic tegen van Theo : viewtopic.php?f=9&t=39549
Een nieuwere Dethleffs uit 2001 met toen al toiletdeur issue's..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Theo de Kramer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 31 okt 2018 18:46

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Theo de Kramer » wo 13 mei 2020 19:15

Heren,

inderdaad heb ik nu een 430DB van 2001.
Zoals gezegd speelt dit probleem, sinds de eerste reis, afgelopen zomer.

De scharnieren zien er als volgt uit:
Afbeelding 2e afbeelding, zoals Chris al suggeerde.

In de deur zit een gefreesd gat, waar de cirkel vormige uitstulping in past.
De andere zijde is geschroefd op de kopse kant van een vast schot, volgens mij MDF.

Helaas kan ik momenteel nog geen foto's maken. (stalling)
Als de afbeelding niet zichtbaar is, even op "afbeelding" klikken.

Ik hoop dat ik zo een en ander duidelijker heb gemaakt.

Theo de Kramer

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Reisben » wo 13 mei 2020 20:07

Persoonlijk zou k toch kiezen voor de duveltje.
Dit gezegd hebben bedenk ik dat in onze LMC 2016 de schanieren ook gewoon in de kopse kant van het paneel waren geschroefd, en dito in de huidige Knaus Sport 2020. Maar dan dat heuveltje!
Het inboren van een gat voor een 6 mm heuveltje is niet moeilijk, gewoon kalm aan en zorgvuldig werken. Neem een nieuwe, scherpe houtboor! Het heuveltje iets schuren zodat hij niet in de wand geperst hoeft te worden. Maar het schroefgat wordt iets omslachtiger. Een schroef zou voornamelijk op z'n schroefdraad moeten pakken. Het is dus zaak om zorgvuldig de kerndiameter van de schroef te meten met een nette schuifmaat en de deuvel voor te boren met die diameter boor. De kans op slijten is dan minimaal en houvast is ruim meer dan in de oorspronkelijke triplex wand. Ik zou een proefstukje maken om de boordiameter te bepalen, het kan gaan om tienden van millimeters om het perfect te doen. Een keer extra naar de bouwmarkt, of meteen drie opvolgende diameters kopen is de grootste inspanning.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 20:13

Ik heb het betreffende scharnier even opgezocht..
Deze.
haefele-kastscharnier-metaal-kort.jpg
haefele-kastscharnier-metaal-kort.jpg (13.13 KiB) 1364 keer bekeken
Die kan je idd niet op de deur verplaatsen, is ingefreest.
We gaan opnieuw denken, nu weten we het plaatje..

In mijn hutje zitten vergelijkbare scharnieren, maar de kopse kant van de houten wand is opgedikt.. goed te zien op mijn foto's hierboven.
Wellicht toch ook iets "opdikken" ??
Heb je veel meer body om in te werken, b.v. krap uitboren, duiveltje met constructielijm erin en daarin opnieuw vastschroeven.
En dan het opgedikte deel mooi op kleur zien te maken.
Een goeie schilders zaak zal je vast advies kunnen geven hierover.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door mrbullmastiff » wo 13 mei 2020 20:50

Mooie uitleg Chris over de verdikking maar je verhaal daarover klopt niet. De verdikking zit niet aan de scharnierzijde.
In alle caravans die ik heb gehad zat de deur met dit soort scharnieren gemonteerd op de kopse kant. Ik blijf er bij een goede vullende lijm er in en je schroeft de handel weer goed vast. Eventueel zet je er zelf nog zo een zelfde scharnier bij dat is makkelijk te doen en dan zit het nog wat steviger.

Bijgevoegd een foto van de gemonteerde scharnieren in een Knaus.

Afbeelding
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door VIP » wo 13 mei 2020 20:55

Als TS ook deze scharnieren heeft kan hij ook 2 gaatjes boren aan het scharnierdeel aan de kopsekant en heeft dan ook weer vers hout om de scharnier vast te zetten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 20:56

RE.gif
Kijk... handig als je de hut bij de hand hebt..
Ik zat ook te raden hoe het er ook alweer uitzag en op foto's van mijn hutje lijkt het een verdikking..
Nu is het zeker... jou deur zou zo in mijn hut passen en andersom ook...

Goed gedaan thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door mrbullmastiff » wo 13 mei 2020 21:00

Er zit wel een verdikking maar die zit aan de zijde van het slot.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 21:02

Eigenlijk gek he...
Dit scharnier van de toiletdeur is vrij "iel".
En dan de bovenkastjes... dat zijn stevige en zware dingen joh..
.
klepscharnier.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 21:04

mrbullmastiff schreef:
wo 13 mei 2020 21:00
Er zit wel een verdikking maar die zit aan de zijde van het slot.
Kijk eens op mijn 2 foto's van de pleedeur in mijn hut hierboven..
Aan de scharnierkant zit toch ook een extra rand?? of ben ik abuis??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reparatie toiletdeur

Bericht door Micky » wo 13 mei 2020 21:09

mrbullmastiff schreef:
wo 13 mei 2020 20:50
Mooie uitleg Chris over de verdikking maar je verhaal daarover klopt niet. De verdikking zit niet aan de scharnierzijde.
In alle caravans die ik heb gehad zat de deur met dit soort scharnieren gemonteerd op de kopse kant. Ik blijf er bij een goede vullende lijm er in en je schroeft de handel weer goed vast. Eventueel zet je er zelf nog zo een zelfde scharnier bij dat is makkelijk te doen en dan zit het nog wat steviger.

Bijgevoegd een foto van de gemonteerde scharnieren in een Knaus.

Afbeelding
Helemaal mee eens!

en mensen laten we nu niet van een mug een olifant maken, ook bij onze Kip zit dit zo al 30 jaar nooit iets gebeurd, gewoon even lijm erbij, of als het te veel uitgelubberd is, netjes boren kleine pluggetjes erin lijmen en weer vast schroeven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”