Koelkast domatic 9430 is krom

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
bjelkie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 5 dec 2017 14:15

Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door bjelkie » do 15 aug 2019 12:40

De kk deur staat bol ongeveer 1cm en het rubber wijkt Dan +/- 0,5 mm (alleen in het midden) het rubber is goed, caravan is van 2016 maar domatic wil niets doen de dealer ook niet, ja een nieuwe deur verkopen voor 289ex.
Ik wil de deur openmaken en een profiel van b.v alu erin maken.
Heeft iemand zoiets Al eens bij de hand gehad?

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door j.dreves » do 15 aug 2019 13:37

bjelkie,

Kun je niet beter een RVS profiel gebruiken? Dit is veel stugger materiaal.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

bjelkie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 5 dec 2017 14:15

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door bjelkie » do 15 aug 2019 13:53

Ja dat kan, maar eerst wil ik weten of iemand zo'n deur al eens heeft opengemaakt

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door iemand » do 15 aug 2019 14:19

Ik heb de kk niet, maar denk graag even mee. Kzou de deur eerst eens uitnemen.
Dan de rubbers optillen en evt uitnemen.
Kijk eens in de gaten waar de deurophanging gemonteerd is.
Probeer dmv een oude klantenkaart of je die ergens tussen kunt krijgen de zo open te halen.
Plaatje 28 van de gebruiksaanwijzing suggereert dat zij-profiel aan scharnierzijde er eenvoudig af kan; om frontpaneel met juiste kleurstelling in de schuiven.

maak anders wat foto's, dan kijken we mee C forum9.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

bjelkie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 5 dec 2017 14:15

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door bjelkie » vr 16 aug 2019 00:20

IMG_20190806_100516.jpg
De blauwe streep die je ziet is het licht in de kk, hij wijkt +/_ 5 mm en de deur zelf +/_ 10 mm

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door BertJan » vr 16 aug 2019 19:00

dit mag toch niet na 3 jaar, ook volgens de nederlandse wet mag je verwachten dat dit niet met 3 jaar oud product gebeurt. (comformiteitswet) maar dometic is een slechte garantie gever.
ik zou de rechtsbijstand erop zetten, maar ze gokken erop dat je een relatief klein bedrag gewoon betaald en dan verdienen ze aan een garantie probleem / productie fout.

let op dat de wet niet aangeeft dat het kosteloos moet worden gerepareerd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door PD » vr 16 aug 2019 19:16

BertJan schreef:
vr 16 aug 2019 19:00
... maar dometic is een slechte garantie gever...
Dometic is hierin helemaal geen (directe) partij voor de eigenaar.... hij heeft de caravan bij een caravandealer gekocht en daar moet hij aanspraak op de garantie maken. Het is dus aan de caravandealer hoe hij hiermee omgaat, ongeacht de opstelling van Dometic in deze.

Fijn voor de dealer wanneer hij het van een toeleverancier vergoed krijgt, maar geen argument om niets te doen wanneer zijn toeleverancier niet meewerkt. Na 3 jaar, dus een jaar na de garantieperiode, zou ik een voorstel voor gedeelde kosten acceptabel vinden.

Van Dometic hoor ik eigenlijk alleen maar positieve berichten inzake garantieclaims; met name waar het airco's betreft thumbup.gif en ook hier is het verkooppunt je aanspreekpunt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 20:01

Los van alle juridische mumbo jumbo: Hoe is het probleem ontstaan, en wat is het verloop geweest?

Is het in de loop van de tijd verergerd? Zo ja: is er een vermoedelijke oorzaak aan te wijzen, zoals het plaatsen van gewicht in de deur tijdens het rijden, een kromtrekken front? Let wel: ik suggereer niet dat het onredelijk is om bijvoorbeeld gevulde flessen in de deur te plaatsen, maar zonder de oorzaak te achterhalen kom je niet verder.

Nu de leverancier niet meewerkt aan een oplossing ben je gedwongen om verder op onderzoek uit te gaan. Wellicht kan je het front loshalen en dan al iets opvallend zien. Volgende stap: binnenwerk loshalen. Wellicht is er een las in het frame dat is gaan hemelen: foto maken en vragen om herstel. Defecte lassen komen vaker voor. Zelfs bij daken van tribunes. Laat staan bij koelkasten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

bjelkie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 5 dec 2017 14:15

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door bjelkie » vr 16 aug 2019 20:17

Ik plaats tijdens het rijden geen zware spullen in de deur omdat de kunststof bakjes spontaan afbreken, hier is ook een draadje over.
Ik kwam erachter doordat de temp heel erg schommelde sinds ongeveer 2mnd en bij toeval de kk verlichting bleef branden en ik die streep licht zag toen ik op bed lag

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 21:21

Goed, als je gemeten *) hebt dat de deur krom is - waarom niet de "lelijke eend methode" toegepast? Bij lelijke eenden sloten de deuren vooral bij het slot aan, maar daarboven en eronder minder - en dat is een understatement.

Pak twee blokken hout, plaats deze aan de boven en onderzijde van de deur en duw voorzichtig in het midden tot de deur recht is. Ik weet niet of het uberhaupt kan, maar bij mijn eend werkte het voortreffelijk. Je hebt toch niets te verliezen.

*) dus ook hebt uitgesloten dat de deur recht is, maar dat de scharnieren niet goed zijn afgesteld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: Koelkast domatic 9430 is krom

Bericht door koning » za 17 aug 2019 09:03

Ik zou niet zelf op zoek gaan naar de oorzaak door de deur te demonteren o.i.d. Terug naar de dealer en in gesprek, komen jullie er niet uit dan:
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... oertuigen/

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”