Koelkast ontsteekt niet op gas

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » zo 11 aug 2019 17:11

Hallo,
Wij hebben een Saphir uit 2009. Ik heb een vraag over de koelkast. (Dometic RMS 8550).
We hebben deze koelkast nog nooit op gas gebruikt. Omdat ik de laatste hete dagen ik steeds vaker las dat een koelkast op gas beter koelt heb ik dat eens uitgeprobeerd. Helaas zonder succes. Je hoort de Piëzo ontsteking niet tikken. Waarschijnlijk de batterij leeg. Ik heb de handleiding erbij gepakt. Helaas zien de plaatjes in de handleiding er heel anders uit dan bij ons in werkelijkheid. De drukknop is veel langer en er past helemaal geen dunne AAA batterij in.

De situatie is als volgt. De caravan is aan de 220v aangesloten het gas staat open. De keuze schakelaar staat op het vlammetje. In de lade staat de koelkast gasknop ook open. Dan de 2 knoppen samen ingedrukt houden. Helaas zonder succes.
Als ik achter het onderste rooster aan de rechterzijde een vlammetje houd (en de knoppen worden in de caravan ingedrukt) Dan brand het vlammetje gewoon.
Het probleem is volgens mij teruggebracht tot niet ontsteken cq batterij leeg.
OF bestaan er ook koelkasten die je gewoon op de 12v aansteekt als de caravan aan de 220v hangt?
Wie weet er raad?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Ab » zo 11 aug 2019 17:21

Ja..mijn vorige Fendt, ook uit 2009 had geen batterijen.
Ontsteking van de gasvlam ging door de knop enkele seconden ingedrukt te houden.
De ontsteking werkte op 12 volt.
Van de auto, of via 230 volt en omvormer.
Of, in mijn geval van de mover-accu.
Dat is echter niet standaard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Unplugged » zo 11 aug 2019 17:25

De gastoevoer is onafhankelijk van de stroomtoevoer. Dus zelfs als je geen stroom hebt op de caravan werkt de koelkast in principe op gas.
Weet je zeker dat je een automatische piezo hebt, hetzij op batterijen, hetzij op 12 volt? Als er geen automaat inzit moet je de piezoknop diep indrukken zodat er een vonk ontstaat bij de brander. Je hoort dan een klik en je ziet in het kijkglaasje een vonk.
En als je het gas achter de caravan handmatig aansteekt, blijft hij dan ook branden als je na een halve minuut de gastoevoerknop loslaat? Zo nee, dan heb je een probleem met de thermokoppel die de gasklep moet openhouden.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 17:58

Beste Herm,

Kan je een foto maken van het bedieningspaneel koelkast. Er zijn altijd mensen die geen Fendt caravan hebben, maar wel zo'n koelkast. Reden daarvan is dat Domonic 8550 in verschillende uitvoeringen zijn. Dan hebben we ook een beter idee hoe die piezo-ontsteking van jouw eruit ziet.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » zo 11 aug 2019 20:48

Ja, Het gas pitje blijft gewoon branden als we de gastoevoerknop loslaten.


DSC00414.JPG

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » zo 11 aug 2019 21:10

Effe een toelichting op bovenstaande foto.
links zit de "bronkeuze schakelaar" gas/220v/12v of uit
in het midden de temperatuur instelknop en recht de drukknop met een bliksemschicht om de koelkast op gas te starten.



ps. kan ik een bericht ook editten?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door iemand » zo 11 aug 2019 22:04

Ja, binnen gelimiteerde tijd na posten.

Druk op Potloodsymbool.
X is voor wissen van bericht.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 22:11

@Herm

Beste Herm,

Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gedownload heb, moet dat knopje met die bliksemschicht los kunnen en daar moet een AAA-batterijtje in kunnen.

Gr. Theo
Bijlagen
Batterij voor ontsteker koelkast.JPG
Batterij voor ontsteker koelkast.JPG (81.12 KiB) 7812 keer bekeken
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 11 aug 2019 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Hobby Linka » zo 11 aug 2019 22:15

Herm schreef:
zo 11 aug 2019 21:10
ps. kan ik een bericht ook editten?
Tot een uur na plaatsing.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » zo 11 aug 2019 22:33

Zoals ik al schreef heb ik de handleiding er ook bijgepakt. Toen ik wat anders aantrof als in de handleiding heb ik nog op de site van Dometic gekeken of er een andere handleiding bestaat voor ons model koelkast.

Onderstaand wat foto's om e.e.a. toe te lichten
DSC00405.JPG
dit is de verwijderde knop met de dunne penlite AAA ernaast
DSC00412.JPG
zo ziet knop er van binnen uit. Door de "vinnen" aan de binnenkant van de knop kan ik er geen penlite AAA in stoppen
DSC00410.JPG
als ik de drukknop heb verwijderd ziet het "binnenwerk" er zo ui. Een kunststof drukknop. Een pinlite plaatsen heeft dus helemaal geen nut want hij is opgesloten door 2 kunststof knoppen. Deze dieper liggende drukknop ligt ongeveer 4 cm dieper. Ik kan hem net met mijn pink indrukken.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » zo 11 aug 2019 23:11

Zo op de foto's is te zien, dat hier inderdaad geen AAA-batterij in kan. Je zou zeggen een afwijkend model met druk-piezo. Bij een drukpiezo moet je hard op de knop drukken en een harde tik moet horen en dat een paar keer achter elkaar. Hiermee zou je je koelkast mee moeten kunnen ontsteken. Deze laatste druk-pieze ontsteker heb ik zelf en dat werkt prima, alleen dat is bij jouw nog maar de vraag !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » ma 12 aug 2019 10:20

De Domenic RMS 8550 heeft dus wel een piezo-onsteker.

Theo
Bijlagen
Domenic RMS 8550 piezo-aansteker.JPG
RMS 8550 piezo-ontsteker.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

martijn v o

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door martijn v o » ma 12 aug 2019 18:18

Als het pitje blijft branden na ontsteking(hoe doe je dat eigenlijk zonder piezo ontsteking??) maar de koelkast werkt niet is het vaak:
1- thermokoppel defect
2- de keuzeschakelaar defect

Voor beide moet de koelkast uitgebouwd worden om dat te vervangen.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door scooterandre » ma 12 aug 2019 18:27

RE.gif
TS heeft vermeld, de koelkast eens op gas te proberen en deze middels de piëzo-ontsteking niet aan krijgt.
Met een aansteker en wat hulp van een tweede persoon krijgt TS het vlammetje wel aan.
Buien vallen niet.

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » ma 12 aug 2019 20:47

@ Martijn,
bedankt voor je reactie. Maar als het vlammetje blijft branden is EN het thermokoppel niet stuk want anders zou het vlammetje weer uitgaan. En de keuzeschakelaar niet kapot want dan zou er geen gas richting het koelelement komen. Of ben ik helemaal de weg kwijt?

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » ma 12 aug 2019 20:52

@thmeyer
Als het een druk piezo is dan moet je toch een harde tik horen, net als bij het ontsteken van de kachel, of heb ik dat fout?
Heb het nog even geprobeerd. Maar geen duidelijk "geklak", het lijk veel meer op een "gewone" drukschakelaar.
Meestal hebben die koelkasten ook een kijkglas om te zien of het vlammetje brandt, of niet?

Wat kost er € 12,30 in het plaatje waar je de knop heb omcirkeld.

Misschien heb ik dit nog niet geschreven. De koelkast is aangesloten op de 220v. Dus ook 12 v. Misschien dat er een 12v zekering van de koelkast stuk is, maar ik weet niet welke.
Laatst gewijzigd door Herm op ma 12 aug 2019 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn v o

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door martijn v o » ma 12 aug 2019 21:14

klopt ik was in de war, bij mij deed de waakvlam het niet.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » ma 12 aug 2019 21:36

@Herm

Hoi Herm,

Deze linken had ik via google gevonden en het is volgens de info op die site de piëzo-aansteker voor de koelkast RMS 8550

Link OCS-recreatie: Domenic RMS 8550 piëzo-aansteker

Link shopping4camping.nl: Domenic RMS 8550 piëzo-aansteker €12,00

Opmerking: Je zou kunnen bellen, of deze Domenic RMS 8550 piëzo-aansteker compleet is, zou zomaar alleen een knopje kunnen zijn !!

link : Werking piëzo-aansteker

En een kijkglaasje was vroeger in de koelkast wel handig !! Maar daar is het metertje voor in de plaats gekomen.
Die moet aangeven dat de gasbrander van koelkast werkt. (het wijzertje moet dan in het groene vlak staan)
En eigenlijk vind ik dit zelfs beter als een kijkglaasje, want daar kan altijd iets voor liggen en koelkast kan dan ook dicht blijven.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Herm
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 nov 2013 08:51

Re: Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door Herm » di 13 aug 2019 16:35

Hallo Theo
bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Ik heb zelf ook al verder gegoogeld en kom tot de conclusie dat deze koelkast wordt "aangestoken" m.b.v. een 12v aansluiting. Of van de auto, een huishoud/moveraccu of via de 220v aansluiting.

De in de tekening omcirkelde knop is dezelfde knop als in mijn foto 1 en 2.

Ik denk eerder dat dat apparaatje links boven, waar de omcirkelde knop tegenaan drukt defect is.
OF er komt geen 12 v op wrsch omdat een zekering defect is.
Weet jij toevallig welke zekering van de koelkast is?

Groet Herm

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ontsteekt niet op gas

Bericht door thmeyer » di 13 aug 2019 18:10

RE.gif

Beste Herm,

Als jouw koelkast een piëzo-aansteker heeft, dan heb je geen 12 volt nodig.

Wanneer je een elektronische ontsteking voor koelkast heb en die heb je niet !!, heb 12 volt nodig.
Wanneer je geen 12 volt (geen auto - of accu-spanning {bv moveraccu}) heb, wordt dit over genomen door een batterijtje (in de drukknop met bliksemschicht).

Nu is mijn vraag:

Wat gebeurt als er flink meerdere keren op die druk-knop wordt gedrukt met die bliksemschicht en ter gelijkertijd knop van het gas indrukt hou, minimaal 15 seconde lang. Dat metertje (De vlamindicator) links zou dan in het groene gebied moet komen.

Gr. Theo
Bijlagen
Vlamindicator.JPG
Vlamindicator.JPG (12.68 KiB) 7608 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”