Telair 7400H dakairco in nieuwe Fendt gebouwd

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Telair 7400H dakairco in nieuwe Fendt gebouwd

Bericht door rkjansen » di 11 jun 2019 22:16

Hallo allemaal,

Vorig weekend een Telair 7400H dakairco in mijn nieuwe caravan Fendt 435 SF 2019 gebouwd. Dit ipv het std mini heki dakluik.
Reden van de 7400H ipv de 5400H welke ook voldoende is, dat deze meer koelvermogen heeft en dus sneller/makkelijker de caravan kan koelen en koel houden.

Binnnenkant eerst de sierkap vh dakluik verwijderd en vervolgens de montageplaat losgeschroefd

1496

Aan de buitenkant met een plamuurmes onder de rand vh dankluik gestoken waarna deze simpel los kwam
1497

1498
Nu kwam het lastigste gedeelte waar ik best wel wat tijd mee kwijt was.
Had een gat geboord met een lange dunne houtboor richting het kastje welke het dichts bij zat. In dat kastje voorzichtig een gat geboord en daar de piepschuim uitgehaald. Vervolgens met een stalen trekveer door het gat vanaf het dak in harde stompende bewegingen de trekveer door het piepschuim geperst. Dit was harder dan ik dacht en ging met moeite.

1499

1501

Na enige tijd kwam ik eindelijk in de buurt vh gat in het kastje. Hier moest ik nog zijwaarts wat meer piepschuim verwijderen om dat de veer er naast bleek te zitten.
1502

Vervolgens kon ik vrij gemakkelijk de draad er door geen trekken aan de trekveer.
1503

1504

Ondanks dat de nieuwe airco speciale afdichtingsrubbers rondom de uitsparing heeft zitten, was het advies om met speciale kit toch een klein laagje langsop het gat aan te brengen om evt oneffenheden in het dak hiermee op te vangen en je geen lekkage krijgt.

1506

Daarna met 2 man de airco op het dak getild, was nog best zwaar en voorzichtig met passen en meten op het gat laten zakken.

1507

Electra aangesloten.
1508

Binnenplaat er tegen aan. Dit mocht maar met een maximale kracht van 2nm aangedraaid worden. Dat is niet veel, dus even snel langs de Decathlon om een momentsleutel te kopen welke precies bij 2nm begon.
1509

Vervolgens de binnenplaat er tegenaan.

1510

1511

1512

Laat er vervolgens een vervelende resonantie op een bepaalde plek vlak voor het binnenrooster aanwezig te zijn op het moment dat de compressor aanspringt.
Na overleg met de dealer waar de airco vandaan kwam, leek het probleem dat ik de airco te zwaar had vast gezet en daardoor de airco ergens in het midden het dak raakte.
Nu had ik in eerste instantie de binnenunit inderdaad te vast gedraaid, omdat ik een andere klik(ken) verwachte bij de momentsleutel en dan doorratelen. Maar dat bleek niet het geval en was het een korte klik waarna hij weer grip gaf. Dus los gedraaid en toen op juiste 2nm aangedraaid toen ik merkte dat de momentsleutel anders reageerde als ik verwachte...
Maar blijkbaar was dit funest geweest en het kwaad al geschiet.
Na onderzoek (binnenkap en montage plaat er weer af), verdween de resonantie op het moment dat ik voorzichting vanuit de binnenkant de airco iets omhoog duwde. Vervolgens op het dak onder de airco, waar al schuimrubbers zaten tegen de trillingen, aan de zijkanten en achterkant nog wat extra schuimrubber er bij onder gedaan, alles weer juist aangedraaid en het bleef nu gelukkig wel weg. :-)
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Telair 7400H dakairco in nieuwe Fendt gebouwd

Bericht door AadB » wo 12 jun 2019 20:22

thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Telair 7400H dakairco in nieuwe Fendt gebouwd

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019 22:10

Dat wordt genieten....
Mooi verslag en het is allemaal niet zo moeilijk als velen denken.
Beetje Common Sense en je komt ver.

Top thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

akulker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 27 jul 2018 07:25

Re: Telair 7400H dakairco in nieuwe Fendt gebouwd

Bericht door akulker » ma 1 jul 2019 21:55

Goed verslag rkjansen. Bevalt de airco tot nu toe? En hoe is het geluidsniveau? Ik overweeg ook dit type aan te schaffen. Ik zat er aan te denken om een nieuw gat te maken zodat hij niet boven het bed hangt maar net achter het grote heki luik.

Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk



Plaats reactie

Terug naar “Interieur”