Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Acker » ma 29 apr 2019 14:28

Ik heb een inbouwverslag gemaakt van het inbouwen van mijn Truma Aventa Eco dakairco.
Zie viewtopic.php?f=60&t=38190&p=682891#p682891

Het inbouwen is allemaal goed gegaan. Ik vind alleen dat de dakairco aan de buitenzijde nog best lawaaierig is.
Als ik de airco op de handmatig koelen stand zet, met de ventilator op het laagst dan maakt de airco aan de buitenzijde best nog wel veel lawaai. Ik heb het dan over het uitblaasgeluid van de airco uit de roosters aan de achterzijde. De nachtstand is wel iets zachter maar geeft ook nog best aardig wat geluid.

Ik heb zelf aan de volgende zaken gedacht:
-Caravan waterpas gezet.
-Rekening met opstartfase genomen. Na een uur maakt de airco niet minder geluid.

Ik heb het internet afgestruind naar tips of trucs. Ik kom wel genoeg info/ervaringen tegen over de grotere broer, de Truma Aventa Comfort. Velen die zeggen dat deze stil is. Ik lees commentaren over dat andere mensen de airco soms niet eens horen. Nou die van mij dus wel.
Ik woon in een rustige straat. Ik heb met een decibel app het geluid gemeten. Ik weet natuurlijk dat dit geen geijkte meting is. Het gaat meer om een globale meting.
Op de laagste handmatige koelstand geeft de app ongeveer 56 db.
Op de nachtstand geeft hij rond de 48 db.

Ik heb Truma gemaild met de vraag of dit normaal is. Als antwoord kreeg ik dat ze geen klachten hadden over dit model airco. Ze konden mij niet vertellen hoeveel db's normaal is.

Is er iemand die zelf een Truma Aventa comfort/Eco heeft en mij kan vertellen hoeveel geluid deze maakt?
Of is een stille straat in een woonwijk niet te vergelijke met een camping? Wij zijn niet van plan de airco 's nachts te laten draaien.
Alleen begin van de avond de caravan terug laten koelen naar een aangename temperatuur.
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Hobby Linka » ma 29 apr 2019 16:23

RE.gif

Ik heb niet de Eco versie maar de "normale" versie.

Ik heb hier als eens mijn ervaring omschreven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Acker » ma 29 apr 2019 17:58

Dat draadje had ik natuurlijk al eens gelezen. Het is alleen moeilijk om je ervaring mbt geluid te omschrijven en te interpreteren.
Zoals ik jou ervaring lees dan maakt die van jou een stuk minder geluid.
Ik denk dat die van mij echt meer geluid lawaai maakt.
Lastig....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Hobby Linka » ma 29 apr 2019 21:02

RE.gif

Ik weet dat er bij mijn dealer een demo model staat. waarschijnlijk bij andere dealers ook. Je zou eens in de buurt van je woonplaats kunnen informeren of ze daar ook een demo model hebben. Dan zou je zelf kunnen gaan luisteren.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Acker » ma 29 apr 2019 21:38

Dat is misschien wel het beste wat ik kan doen.
Weet er iemand een demo in de buurt van pijnacker/Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer/ Delft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door dieseltijger » ma 29 apr 2019 22:01

Maar.....wat wil je er mee bereiken? Ik neem aan dat je jouw airco toch niet gaat vervangen? En bovendien: in de praktijk koel je de sleurhut overdag of voordat je gaat slapen. En als je je bezwaard voelt: Ik ga van te voren mijn buren af om aan te geven dat ze gerust een piep moeten geven als ze hinder hebben. Dan voel je je ook niet opgelaten.

Nu heb ik makkelijk praten want ik heb een Truma bankairco - en die is qua geluidsbelasting aan de buitenkant van de caravan nauwelijks overlastgevend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Hobby Linka » ma 29 apr 2019 22:10

dieseltijger schreef:
ma 29 apr 2019 22:01
En bovendien: in de praktijk koel je de sleurhut overdag of voordat je gaat slapen.
Als het heel warm is gaat bij ons de airco helemaal niet uit. Als de caravan eenmaal op de gewenste temperatuur is gaat deze op de nachtstand en hoor je hem amper.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door PD » ma 29 apr 2019 22:11

Acker schreef:
ma 29 apr 2019 14:28
Ik heb zelf aan de volgende zaken gedacht:
-Caravan waterpas gezet.
-Rekening met opstartfase genomen. Na een uur maakt de airco niet minder geluid.
Na de opstartfase gaat de ventilator toch in de laagste stand draaien; maakt ie dan nog steeds hetzelfde geluid scratch.gif

Wij hebben sinds 2010 een Dometic B2200 dakairco en die hoor je dan echt nauwelijks wanneer je naast de caravan staat; dat heb ik al meermalen getest.
Daarnaast: de kinderen van de buren hoor ik ook, dus een klein beetje geluid van de airco moet ook kunnen !

Ik heb ooit 1x een opmerking over het aircogeluid gehad van de bovenburen op een terrassencamping; maar dat was volgens mij vooral kift whistle.gif
Hun nachtbraken was blijkbaar wel normaal.....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Acker » ma 29 apr 2019 22:50

Het gaat mij er eigenlijk meer om te weten of de airco goed functioneert. Dus geen defect heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Hoeveel lawaai maakt een Truma Aventa Eco dakairco?

Bericht door Acker » vr 2 aug 2019 00:04

In praktijk (camping in Spanje) vind ik dat je hem toch nog wel aardig hoort. Het is eigenlijk alleen het geluid aan de buitenzijde van de airco. Dus het uitlaat gedeelte op de caravan. De ventilator in de caravan hoort je buiten absoluut niet.
De ventilator op het dak is of aan, of uit. Er zitten geen gradaties in.
De binnenzijde heb je wel enkele standen.
Heeft iedereen dat ook? Dus buitenzijde staat of aan bij koelen of uit wanneer hij zijn temperatuur heeft behaald.
Ik vind trouwens wel dat het geluid hier op de camping toch minder luid klinkt dan thuis op de oprit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”