Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2079
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Aviva » vr 26 apr 2019 07:35

Onze caravan moet i.v.m de garantie voor de vochtmeting.
Voor ins de eerste keer.
Dealer gebeld, die geeft het liefst de caravan helemaal leeg, dat vind ik nogal een gedoe.
Daarom ben ik benieuwd hoe vol jullie de caravan laten voor een meting.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door PD » vr 26 apr 2019 07:40

Wij laten de caravan gewoon beladen zoals we voor een weekendje op vakantie gaan; de meting laten we in de oneven jaren dan ook doen op weg naar een camping en in de even jaren tijdens de beurt. Ook tijdens de beurt is de caravan gewoon beladen, met enige uitzondering de koelkast.

Wel letten we erop dat met name de uiterste hoeken bovenin en onderin de caravan makkelijk toegankelijk zijn, dus bijv. de hoekkastjes niet vol stoppen.
Behalve in de uiterste hoeken, meten ze ook langs de ramen en dakluiken, maar die zijn altijd makkelijk toegankelijk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door iemand » vr 26 apr 2019 08:53

Op deze site staat het uitvoeren van de vochtmeting mooi uitgelegd.
http://www.caravans.net/techniek/vochtmeting.php

kun je dus mooi zien WAAR ze allemaal gaan meten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 10:21

Caravanner12 schreef:Onze caravan moet i.v.m de garantie voor de vichtmeting.
Voor ins de eerste keer.
Dealer gebeld, die geeft het liefst de caravan helemaal leeg, dat vind ik nogal een gedoe.
Daarom ben ik benieuwd hoe vol jullie de caravan laten voor een meting.
Het antwoord lijkt me dan ook duidelijk, je wilt immers dat het goed gedaan wordt, je verwacht een goede service van hun, dan moet je ook aan hun eis voldoen, waar ze niet bij kunnen meten ze niet, dus je hebt alleen jezelf ermee.

Gelijk een mooie gelegenheid de kasten allemaal weer eens echt mooi schoon te maken Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door PD » vr 26 apr 2019 10:23

RE.gif
Helemaal leeg alleen halverwege het 5e jaar als je de caravan dan nog hebt knipoog.gif Ik lees namelijk dat TS de vochtmeting in het kader van de garantie laat uitvoeren mrgreen.gif

Heb je een oudere caravan en doe je het voor jezelf, dan inderdaad zo toegankelijk mogelijk aanleveren al hoeft ie daarvoor ook niet helemaal leeg, zolang de uiterste hoeken en ramen/luiken maar toegankelijk zijn thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 11:03

RE.gif

Garantie maakt niets uit naar mijn idee, ook tijdens de garantie wil je zsm weten of je lekkage hebt lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door PD » vr 26 apr 2019 11:22

RE.gif
Ik laat de vochtmeting puur voor de evt. aanspraak op de garantie doen; een evt. lekkage ontdek ik door veelvuldig gebruik zelf wel als het storend is knipoog.gif
Eigenlijk is het best vreemd dat je jaarlijks verplicht ca. € 60,- betaalt om je aanspraak op garantie te behouden... maar waarschijnlijk dwingt de fabrikant hiermee af dat je de dealer jaarlijks de kans geeft om een controle te doen en evt. een beperkte reparatie te doen.

Na de garantieperiode zou ik ook een andere drijfveer hebben; dan zou ik het voor mezelf doen ! Die garantieperiode van 5 jaar (zoals ook de nieuwwaardedekking door de verzekering) zijn voor mij overigens ook triggers om in te ruilen als dat nog niet gebeurd mocht zijn, maar ook dat ligt voor een ieder weer anders.

Persoonlijk schat ik in dat een evt. lekkage van een nieuwe caravan binnen een paar maanden aan het licht komt (produktiefout) en evt. daarna een lekkage pas veel later optreedt. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 11:34

Je kunt al hee veel vochtschade hebben zonder dat het in de laatste meting aan het licht gekomen is, ga je in het 6de jaar zelf fanatiek aan het meten ontdek je de schade en ben je mooi zuur omdat je je spullen hebt laten liggen bij de metingen.
Zelf onder je zonder meten de meeste grote vochtschades echt niet hoor, die komt namelijk niet snel door de binnenplaat heen omdat die een waterafstotende laag heeft.
Zelf netjes altijd elke 2 jaar laten doen bij de officiële dealer, mooi dat ze een lek in de dissel niet hebben gevonden, kwam langs het kit van een koelkast rooster,sindsdien doe ik de metingen zelf

Wat mij betreft niet heel verstandig als je er tijdens de garantieperiode te gemakkelijk mee omgaat “omdat het garantie is” juist nieuwe caravans hebben een grote kans te lekken vanwege een fabricage fout, een caravan van 10 jaar die goed onderhouden is lekt niet zo maar.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door PD » vr 26 apr 2019 11:37

RE.gif
PremiumDiscovery schreef:
vr 26 apr 2019 11:22
Persoonlijk schat ik in dat een evt. lekkage van een nieuwe caravan binnen een paar maanden aan het licht komt (produktiefout) en evt. daarna een lekkage pas veel later optreedt. Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt.
Daarom vind ik tijdens de garantieperiode eigenlijk alleen de 1e meting (na 1 jaar) interessant voor mezelf. De volgende metingen zijn voor mij niet meer dan een soort van Verzekering. Elke 2 jaar tijdens de beurt zou ik logischer vinden; de tussentijdse controle vind ik overkill.

Overigens vind ik het niet zo vreemd dat er tijdens een reguliere vochtmeting door de dealer iets over het hoofd wordt gezien; ik heb zelf gezien hoe deze meting bij onze vorige dealer werd uitgevoerd knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36252
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Chris » vr 26 apr 2019 16:48

RE.gif

Formule 1 race door de caravan.... en de vochttijden zijn onthouden...
Alleen met een penalty stoppen ze... verder racen ze gewoon verder...
Of bedoel je het niet zo??? awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 17:05

Dat ze snel meten maakt niet uit, maar als ze niet alle punten meten, dat is wel een probleem.

Maar goed, ik doe het lekker zelf :)


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4045
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Gemineye » vr 26 apr 2019 22:07

Op zich kan een vochtmeting inderdaad best snel, maar de meest kritische plekken zijn lastig bereikbaar met bagage erin. Onderin de bankkasten, achterin de bovenkastjes, etc. Ik breng de caravan eigenlijk alleen maar weg voor ‘onderstel’ beurt, vochtmeting doe ik al jaren liever zelf. Is geen hogere wiskunde; een afwijking zie je vrij snel. Bij mijn vorige caravan daarmee al in een heel vroeg stadium een lekkage gevonden bij een schroef van de lichtbak achter. Binnen nog niks te zien (wel een beetje te voelen, als je het wist), maar wel te meten. Dan is herstel nog goed te doen. Bij mijn vaders caravan daarmee een lekkage gevonden bovenin de wc, zat hem in de aanhechting van het front. Die laatste had zijn dealer niet opgemerkt bij de routine controle, maar ik wel met mijn aliexpress metertje. Ik loop de caravan gewoon regelmatig eens door.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 22:23

RE.gif

Dat bedoel ik, ook als je caravan nieuw is, doe je dit beter zelf, wat kost het nu extra om het zelf te doen? de geadviseerde meter kost ongeveer 150, dat zijn 3 doosjes wijn knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door atmosphere2 » ma 13 mei 2019 15:18

En vergeet de bodem van de caravan niet !

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Hans 555 » ma 13 mei 2019 16:28

En caravanner12 hoe is het afgelopen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2079
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Vochtmeting hoe leeg moet caravan zijn

Bericht door Aviva » ma 13 mei 2019 16:51

RE.gif
Goed thumbup.gif
Heb de grote dingen uit de caravan gehaald zoals de stoelen, voortent etc. De kastjes mochten nog wel iets bevatten als ze er maar bij konden.
Ook de disselkast heb ik wat leeg gemaakt, gasflessen en wat andere spullen eruit zodat ze daar ook makkelijk bij konden komen.
Ze waren er dik tevreden mee en zagen het wel eens anders zeiden ze.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”