Airco dak of bank

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door r.obbink » di 2 apr 2019 21:16

Hallo allemaal.

Na lang twijfelen of ik in de Burstner een bankairco wilde of een dak airco was ik in eerste instantie voor een bankairco.

Afgelopen weekende de caravan uitgeprobeerd en ik denk dat als ik een bankairco neem (de keuze was gevallen op de Truma Saphir) twijfel ik toch weer.

Bedoel je levert toch bergruimte in (en ja ik moet eigenlijk niet zeuren met 6 meter aan caravan)

Maar ik heb gisteren en vandaag het internet afgestruind en kom nu toch wel uit op de Dometic Freshjet 2200.

Ik heb natuurlijk het forum afgestruind over airco's ... maar maak toch een nieuw topic hierover aan.


Wat is jullie mening/ervaringen met de Truma dan wel de freshjet.. wat raden jullie mij aan


groet


René
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Airco dak of bank

Bericht door willianv » di 2 apr 2019 21:22

Voorheen een Dometic B2200 gehad, de voorloper van de Freshjet 2200.
Sinds de huidige caravan hebben we een Truma Aventa Comfort, weer een dakairco.

Keuze voor Truma ipv een Dometic is gemaakt doordat de Truma aangesloten kan worden op ons inet systeem in de caravan en ik de airco ook vanaf een centraal display kan bedienen, tevens werkt deze samen met de combi6 ketel alsware als een klimaat controle systeem.

De Truma heeft op papier ook meer koelcapaciteit en de verwarmfunctie werkt anders. De Truma maakt voor verwarming gebruik van een inverter, de Dometic van een gloeispiraal (als ik het goed heb).

Wij hebben dus duidelijk een voorkeur voor een dakairco.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door Conradi » di 2 apr 2019 21:37

Toch een poging om beiden oplossingen te vergelijken:

Dak
+ Eenvoudig montage
+ Verg geen bergruimte
+ Eenvoudig verhuisbaar (mits geplaatst in dakluik)
+ Weinig geluid binnen
- Hoog zwaartepunt, stabiliteit
- Zwaarder dan bankairco
- Gaat meestal ten koste van dakluik / licht
- Slechts koude/warmte op één plek
- Geluid buiten

Bank
+ Veel mogelijkheden lucht te verdelen
+ Laag zwaartepunt
+ Niet van buiten zichtbaar
+ Gaat niet ten koste van dakluik/licht
+ Lichter dan dakairco
+ Geluid buiten
+/- Resultaat erg afhankelijk van inbouw
- Complexe inbouw met pijpen en roosters
- Moeilijk verhuisbaar
- Slokt bergruimte op
- Toepasbaarheid afhankelijk van indeling
- Geluid binnen

Geluid is relatief, airco's zijn tegenwoordig erg stil.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airco dak of bank

Bericht door PD » di 2 apr 2019 21:47

Beperkte kanttekening:
Conradi schreef:
di 2 apr 2019 21:37
Toch een poging om beiden oplossingen te vergelijken:

Dak
+ Eenvoudig montage
+ Verg geen bergruimte
+ Eenvoudig verhuisbaar (mits geplaatst in dakluik) ...Ook wanneer in extra gat geplaatst, eenvoudig verhuisbaar; standaard dakluikje monteren
+ Weinig geluid binnen
- Hoog zwaartepunt, stabiliteit
- Zwaarder dan bankairco
- Gaat meestal ten koste van dakluik / licht ...Hoeft niet, bij ons extra gat gemaakt waar later een dakluikje (Mini-Heki) in kan
- Slechts koude/warmte op één plek ...Stroomt in tenminste 2 richtingen uit
- Geluid buiten ...Uitsluitend even tijdens opstart; tijdens onderhoudsstand vrijwel onhoorbaar
Het moge duidelijk zijn; wij zijn voorstander van de dakairco (sinds 2010) en de dakairco is al 2x mee verhuisd naar de volgende caravan mrgreen.gif
In 2010 in een dakluik geplaatst, daarna zowel in 2013 als 2017 in een extra gat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Airco dak of bank

Bericht door Chris » di 2 apr 2019 22:35

De Freshjet 2200 is de standaard airco die Knaus monteert als je af fabriek een dakairco besteld.
Hij zit op ons hutje en ik vind het een heerlijk ding.
Maar, geen vergelijk met andere merken ... helaas voor jou.
Grote voordeel idd... kost geen bankruimte.. en op het dak zie ik er niks van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Airco dak of bank

Bericht door Davendre » di 2 apr 2019 23:03

PremiumDiscovery schreef:
di 2 apr 2019 21:47
Het moge duidelijk zijn; wij zijn voorstander van de dakairco (sinds 2010) en de dakairco is al 2x mee verhuisd naar de volgende caravan mrgreen.gif
In 2010 in een dakluik geplaatst, daarna zowel in 2013 als 2017 in een extra gat.
In jullie situatie kan ik mij daar iets bij voorstellen. Zware trekker met voldoende trekcapaciteit. Maar de meeste caravantrekkers hier zitten redelijk tegen de max aan en dan zou ik niet adviseren om 35 kg op het dak te monteren. Dan is een bankairco wellicht minder effectief (ook in eerder bericht geschreven) maar de betere keuze. En uiteindelijk doet de bankairco zijn werk meer dan prima. Voordeel dat de bankairco zorgt voor een stabielere combinatie dan een dakairco.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Airco dak of bank

Bericht door Michel1975 » di 2 apr 2019 23:22

Ook een bankairco kan makkelijk.verhuist worden. Enige is dat je de buizen weer moet aanleggen. Sterker in ons geval met 2 caravans kunnen we de bankairco in. Eisen gebruiken uurtje werk(als de leidingen er al liggen.)
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Airco dak of bank

Bericht door VIP » wo 3 apr 2019 09:40

Ook hier een Dometic Freshjet 2200 af fabriek en aangesloten op het bedieningspaneel van de caravan.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Airco dak of bank

Bericht door VIP » wo 3 apr 2019 09:44

Michel1975 schreef:
di 2 apr 2019 23:22
Ook een bankairco kan makkelijk.verhuist worden. Enige is dat je de buizen weer moet aanleggen. Sterker in ons geval met 2 caravans kunnen we de bankairco in. Eisen gebruiken uurtje werk(als de leidingen er al liggen.)
Dat is het grote probleem van een bankairco, als je die verwijdert heb je 2 grote gaten in je vloer + roosteropeningen van de slangen. Vind de dealer/toekomstige koper niet zo keuk, bij een dakairco zie je helemaal niets als je die er uit haalt.

Stabiliteitsverschil tussen een dakairco en bankairco is niet te meten, de dakairco kan ook in het voordeel zijn als een soort spoiler. Gewicht tussen beide varianten is vergelijkbaar.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door r.obbink » wo 3 apr 2019 10:07

Ok, duidelijk verhaal. Dank jullie wel voor de reacties! Mijn twijfel heeft nu geleidt tot een keuze haphop.gif

Het wordt dan toch een dakairco... ik ga met de dealer overleggen wanneer hij er in kan. mrgreen.gif

groet


(Tekst aangepast, gelieve voorgaande berichten niet te quoten)
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Airco dak of bank

Bericht door Conradi » wo 3 apr 2019 11:25

Mijn plus- en minlijstje is niet bedoeld als absolute waarheid, maar als start voor de afwegingen als je tussen beiden varianten wilt kiezen. Het ging mij er alleen om dat je ze weet, zodat je vooral een nadeel niet over het hoofd ziet.
De discussie hierboven over het verhuizen van een bankairco is mooi voorbeeld. Natuurlijk kun je een bankairco verhuizen, maar je laat dan de inbouw(gaten) achter. Voor de één is dat prima, die dicht ze dan wel af, de andere laat de bankairco daarom zitten.
VIP Premium schreef:
wo 3 apr 2019 09:44
Stabiliteitsverschil tussen een dakairco en bankairco is niet te meten, de dakairco kan ook in het voordeel zijn als een soort spoiler. Gewicht tussen beide varianten is vergelijkbaar.
De Dometic Freshjet 2200 (dak) weegt een kilo of 32, een Truma Saphir Comfort (bank) iets van 23 kg. Dat is op een gemiddelde caravan best een verschil. Met de discussie of het weggedrag beïnvloed wordt door een dakairco kunnen we wat pagina's vullen. Laat ik het zo zeggen, het zal het weggedrag iig niet verbeteren :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Airco dak of bank

Bericht door r.obbink » wo 3 apr 2019 12:17

Nee snap ik. Echter de Burstner heeft standaard best wel een hoge kogeldruk (bed en toiletruimte plus watertank liggen voor de as)

Dus ik denk dat het wel goed komt, toch bedankt!

groet

René


(Tekst aangepast, gelieve voorgaande berichten niet te quoten, lees even de spelregels over quoten)
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Airco dak of bank

Bericht door Michel1975 » wo 3 apr 2019 12:40

VIP Premium schreef:
wo 3 apr 2019 09:44
Michel1975 schreef:
di 2 apr 2019 23:22
Ook een bankairco kan makkelijk.verhuist worden. Enige is dat je de buizen weer moet aanleggen. Sterker in ons geval met 2 caravans kunnen we de bankairco in. Eisen gebruiken uurtje werk(als de leidingen er al liggen.)
Dat is het grote probleem van een bankairco, als je die verwijdert heb je 2 grote gaten in je vloer + roosteropeningen van de slangen. Vind de dealer/toekomstige koper niet zo keuk, bij een dakairco zie je helemaal niets als je die er uit haalt.

Stabiliteitsverschil tussen een dakairco en bankairco is niet te meten, de dakairco kan ook in het voordeel zijn als een soort spoiler. Gewicht tussen beide varianten is vergelijkbaar.
Dit is vrij makkelijk te herstellen. Of ze plaatsen er zelf meteen bankairco in. Er is voor beiden wat te zeggen. De een is niet beter/slechter dan de ander.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco dak of bank

Bericht door Ab » wo 3 apr 2019 19:36

Het verslechteren van weggedrag zou theoretisch best aanwezig kunnen zijn.
Maar persoonlijk heb ik er nooit iets van kunnen merken, en ook nog nooit iets concreets gehoord wat daar op zou wijzen door ervaringen van gebruikers.
Alleen wel eens wat gelezen wat gebaseerd is op veronderstellingen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Micky » wo 3 apr 2019 21:43

RE.gif

Jij rijdt dan ook al in je 6de(?) RAM mrgreen.gif knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Airco dak of bank

Bericht door VIP » wo 3 apr 2019 21:45

@Conradi: Een bankairco + slangen en dempers weegt net zo veel als een dakairco.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco dak of bank

Bericht door Micky » wo 3 apr 2019 21:56

RE.gif

Maar het gewicht zit wel een stuk dichter bij de as
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”