Muizen!

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Muizen!

Bericht door Reisben » do 21 feb 2019 09:54

Ik zie op dit forum niet echt een hoofdstuk huisdieren, dus dit verhaal maar onder interieur.

Toen wij in het najaar van 2017 terug keerden naar Spanje en de overwinter-LMC Style weer instapten zag mijn vrouw, toen ze een bovenkastje opende, een muizenstaart wegflitsen. Paniek! Mijn vrouw is als de dood voor muizen, daar heeft haar opvoeding een onuitwisbaar stempel op haar geest gedrukt. Toen ik verder ging zoeken kwam ik muizenkeutels tegen, die laten de beestjes achter om hun routes terug te vinden. En met papiersnippers uit een doosje tissue’s hadden ze onder een hoofdkussen een nestje gemaakt.
Wat nu: mijn vrouw weigerde zich maar in de caravan te begeven, laat staan er te slapen. Haar probleem werd opgelost door de buurtjes die hun camper ter beschikking stelden. mijn probleem begon toen…
Ik ging wel slapen in de caravan, ook om te ontdekken of de muizen in de caravan zouden zijn als er mensen in woonden. Nou, er waren muizen in de caravan.
Zo gauw het licht uitging hoorde ik er één lopen, over het boekenplankje boven het bed. Toen ik het licht aandeed zag ik hem de legkast aan het voeteneind van het bed invluchten. Ok, hij had het gordijn gebruikt om naar de kabeldoorvoer in de kastwand te vluchten en vervolgens de kast in te kruipen.

Om een lang verhaal kort te houden: het heeft mij drie dagen gekost om het interieur van de caravan weer muisvrij te maken. De eerste ontdekken was dat de muizen konden binnendringen door een gat dat ik had geboord om de stekker en kabel van de wifi vanuit de disselbak in de caravan te leiden. Dit gat had ik geboord met een 17 millimeter boor. En dat is precies de minimale diameter die een muis nodig heeft. Gat dicht gestopt met een metalen pannenspons. De muizen kwamen in de disselbak langs de waterslang die van de buitenkraan naar de watervulinstallatie in de disselbak liep. Ook dat heb ik toen gebarricadeerd.

Verder onderzoek leerde dat de inlaat voor verbrandingslucht voor de gaskachel, die door de vloer loopt, een zwak punt was in de barrière voor muizen. Ik had in al mijn onschuld het reservewiel van de caravan onder de caravan geschoven, tegen de as aan. Over het reservewiel liep de stroomkabel van de ene kant naar de andere kant van de caravan. Ik had voor de muis een prachtige trap gemaakt via het reservewiel en de kabel naar de luchtinlaat van de kachel. Daarmee waren de nageltjes die ik over metaal had horen krabben ook verklaard.
Ik heb mij verbaasd over de routes die de muizen hebben afgelegd. Of moet ik zeggen: verbaasd over de vele gebaande wegen voor muizen. Als ze bij de kachel binnenkwamen konden ze de hele caravan rond via kleine en grote openingen. Onder het bed, onder de WC, onder de koelkast, door alle bankbakken. Ze zijn in alle bovenkastjes geweest want die zijn door ventilatiegaten comfortabel verbonden.
Zoals gezegd, gordijnen zijn voor een muis snelwegen omhoog en naar beneden, kabeldoorvoeren een ruime tunnel.
Ik zal wel uw commentaar krijgen als ik vertel dat we verdelgingsmiddelen toegepast hebben, van zakjes gif waarvan ze moesten eten tot kastjes met daarin gifkastjes en tot lijm. Maar stelt u zich eerst de vraag: de muis erin of uw vrouw…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Muizen!

Bericht door janoniem » do 21 feb 2019 10:03

Leuk verhaal, mijn vrouw zou evenzo gereageerd hebben; ik er uit of hij/zij er uit!
Die muizen ruiken voedsel, heb je achterhaald wat dat geweest kan zijn en het verwijderd?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Muizen!

Bericht door Wim Verso » do 21 feb 2019 10:10

Er is hier echt wel een topic over huisdieren, maar of daar een muis onder valt?...…………..
Wij hebben wel eens een muis in de caravan gehad uit de stalling vandaan, maar bij het leeghalen van de caravan was de muis al verdwenen, alleen de muizenkeutels waren er nog en aan de tempex bij de wielkast hadden ze gevreten.
Ook hebben wij wel eens last van mieren gehad en dat bestrijden we nu met VIM, dat strooien we op de uitdraaisteunen (want daar komt het ongedierte naar binnen) en geen mier meer te vinden, misschien helpt dit middel ook tegen muizen...…………...in alle gaten strooi je dan VIM, dat is nog steeds te krijgen bij de drogist, zoals Trekpleister of Kruidvat.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Muizen!

Bericht door Diny » do 21 feb 2019 11:36

Het zijn echt leuke, lieve beestjes, die muizen knipoog.gif
Geen moeite is ze teveel om bij je op visite te komen en ook nog te blijven slapen zucht.gif
Ook ruiken ze van verre of er lekkere hapjes te scoren zijn :(

Maar goed, ze zijn ongewenst in onze huizen, caravans, campers enz.

Nadat ik de eerste keutels had geoogst werd de camper voorzien van vallen en gif. Zowel in de stalling als naast het huis, zodra hij niet in gebruik is.
Op het inventarislijstje staat zowel mieren- als muizengif.
Dat mierengif zal vervallen en Vim van Wim komt erop.
Lijmstrips zijn taboe. Vind ik nog dieronvriendelijker dan reeds genoemde middelen.

Er zullen misschien forummers zijn die stellen, dat gif muizen juist lokken. Kan zijn, maar bij ons was eerst de muis, daarna de klem en het gif.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muizen!

Bericht door Nimma » do 21 feb 2019 12:46

Doe in de muizenklem pindakaas, liefst mét honing, muizen zijn gek op zoetigheid. Ook met appelstroop krijg je ze te pakken. En vooral zorgen dat ze níét binnen kunnen komen.
Ik leg de gesnapte muisjes buiten op tafel, ze zijn zo weer weg. Beter dan in de kliko mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Muizen!

Bericht door Micky » do 21 feb 2019 12:53

Ben opgegroeid in verbouwde boerderijtjes en slapend letterlijk 2 meter van paarden in de stal (1 steens gipsblokken als afscheiding), dus muizen zijn mij niet vreemd :) maar. In de caravan word je er niet vrolijk van..

Wat betreft de kachel hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken, de aanzuig van de kachel staat niet in verbinding met de leefruimte, alleen met de verbrandingsruimte en uitlaat van de kachel


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Muizen!

Bericht door stoney33 » do 21 feb 2019 13:35

Wij kregen ooit de tip van een profi ongediertebestrijder om bij de Blokker een kastje te kopen die je direct in het stopcontact kunt steken. Geen hoogfrequent geluid dat alle dieren afschrikt maar iets van straling waar de muizen niet van houden.
Wij waren binnen een dag verlost van alle muizen. Heb sindsdien geen keutels meer gevonden.
Heb ook naar zo'n kastje gezocht voor schoonmoeders maar heb die nog niet kunnen vinden

Groet, Rob


Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Muizen!

Bericht door JanP » do 21 feb 2019 13:56

Kijk maar eens op YouTube naar deze link.
Voor alternatieve muizen/rattenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=qwKN8h1du8s
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Muizen!

Bericht door Weinsberg » do 21 feb 2019 14:23

Onlangs muizen in huis gehad, nooit aan gedacht als randstad jongen. Er ging een wereld voor me open aan de mogelijkheden die er zijn om ze te bestrijden. Veel te koop, maar bij ons waren de HG muizenvallen met likje pindakaas achterin de klem doeltreffend. 3 mee gevangen. Zorg er wel voor dat ze niet bij voedsel kunnen, ze moeten honger krijgen dan lopen ze zo in de val.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Muizen!

Bericht door VIP » do 21 feb 2019 14:36

Wellicht werkt een beschuitje met gestampte muisjes als afschrikmiddel mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door VIP op do 21 feb 2019 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Muizen!

Bericht door Morgoth » do 21 feb 2019 15:11

Toch zou ik liever klemmen zetten dan gif gebruiken. Met een klem vang je hem en hebt je het stoffelijk overschot direct bij de hand. Een vergiftigde muis verstopt zich en gaat dood. Nou zorgt het gif er wel voor dat hij uitdroogt, maar als hij toevallig op een wat vochtige plaats gaat liggen, dan gaat het gruwelijk stinken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muizen!

Bericht door Nimma » do 21 feb 2019 15:36

JanP schreef:
do 21 feb 2019 13:56
Kijk maar eens op YouTube naar deze link.
Voor alternatieve muizen/rattenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=qwKN8h1du8s
Die teaser is geen muizenval maar een martelwerktuig :oops:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Muizen!

Bericht door Hans met Troll » do 21 feb 2019 15:39

nou,ik vind deze prima
CIMG1581.JPG
CIMG1581.JPG (229.51 KiB) 7335 keer bekeken
maar.hij brengt de beesten eerst naar binnen en s'nachts begint hij te jagen :(
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Muizen!

Bericht door Micky » do 21 feb 2019 15:55

Morgoth schreef:Toch zou ik liever klemmen zetten dan gif gebruiken. Met een klem vang je hem en hebt je het stoffelijk overschot direct bij de hand. Een vergiftigde muis verstopt zich en gaat dood. Nou zorgt het gif er wel voor dat hij uitdroogt, maar als hij toevallig op een wat vochtige plaats gaat liggen, dan gaat het gruwelijk stinken.
Ach, ik weet hit ervaring dat het helemaal goed komt :)

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Muizen!

Bericht door PMT » do 21 feb 2019 16:03

Zowel van toepassing in dit topic alswel "uit de oude doos" is deze muizenval.
https://youtu.be/JEDySWqIgws
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muizen!

Bericht door Nimma » do 21 feb 2019 16:11

RE.gif ja leuk, die archivaris mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Muizen!

Bericht door Wim Verso » do 21 feb 2019 17:21

\Prachtig hé, die goede oude tijd met Dorus (Tom Manders), moet er nog steeds om lachen. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Muizen!

Bericht door Reisben » do 21 feb 2019 17:34

Mooi, al die reacties van jullie, luitjes. Muizen in de caravan zijn niet uniek, dat blijkt maar weer.
Bij ons was een pak bloem aangevreten, dat was mogelijk de bron van de ellende. Daarna hebben we alle etenswaren in afsluitbare plastic bakken gedaan, Het volgende seizoen geen last meer gehad. Maar een behaaglijk interieur en een nestplaatsje zijn ook aantrekkelijk voor de beestjes, denk ik.

Wat de kachel betreft heb je in zoverre gelijk, Micky, dat de opening voor verbrandingslucht naar de verbrandingskamer gaat en dan naar de schoorsteen maar bij onze caravans: Burstner, LMC, Beyerland, zit er een metalen beschermrand als afwerking om het gat in de vloer. De ruimte tussen deze rand en de feitelijke luchtinlaat is voldoende om een muis toegang tot het interieur te geven.
Bij de LMC en de Beyerland heb ik met een ruim stuk fijnmazig metaalgaas het geheel afgedekt. Geen mier komt er nog doorheen, louter frisse lucht.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Muizen!

Bericht door Bartje » do 21 feb 2019 20:32

JanP schreef:
do 21 feb 2019 13:56
Kijk maar eens op YouTube naar deze link.
Voor alternatieve muizen/rattenvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=qwKN8h1du8s

deze vond ik ook goed gevonden.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Muizen!

Bericht door JanP » vr 22 feb 2019 08:28

RE.gif
Er staan er genoeg op, diervriendelijk thumbup.gif en minder vriendelijk :( .
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Muizen!

Bericht door Morgoth » vr 22 feb 2019 20:22

Als het diervriendelijk moet, dan moet je ze levend vangen. Dan zet je buiten en zitten ze naar een uur weer binnen.
Overigens, die kat is het meest muis-onvriendelijk denk ik. Die zijn pas echt wreed.
We hebben ook regelmatig cadeaus van onze 4 katten. Dat varieert van veldmuisjes en ratten tot hele konijnen. Laatst een kip die niet van ons was scratch.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Muizen!

Bericht door Wim Verso » vr 22 feb 2019 20:34

RE.gif

Je kat binnen houden zoals ik dat al jaren doe, krijg je ook dat ongedierte (Kip?) niet thuis.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Muizen!

Bericht door Morgoth » vr 22 feb 2019 22:34

Wij hebben ze in dienst om ons erf een beetje ongedierte vrij te houden. En ze komen ook in huis. Die kip was waarschijnlijk een -ahum- ongelukje. Konijnen zijn heel schattig maar niet als ze holen graven in je paardenweiland. Ook mollen vangen ze.
Vogels blijven ze gelukkig meestal vanaf.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Muizen!

Bericht door DanielW » za 23 feb 2019 10:21

Wij hebben ooit de maine coon binnen gehad met een muis en idd die zijn wreed, beestje kreeg een rotklap vloog 1.5 meter de lucht in. Vrienden van ons hebben ooit een massaslachting in de woonkamer gehad met 5 maine coons die een waterrat uit mekaar aan het trekken waren.

Ergo neem een kat, opgelost

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Muizen!

Bericht door j.dreves » za 9 mar 2019 10:59

Reisben,

M,n vrouw heeft met plezier het verslag gelezen , maar laat het geen spinnen zijn dan zit zij op het dak. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”